Το INNOVATHENS Membership είναι η νέα υπηρεσία του Κόμβου καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων. Πρόκειται για μια ετήσια συνδρομή που εξασφαλίζει στα μέλη αποκλειστικά προνόμια σε προγράμματα και δράσεις για την αυτοβελτίωσή τους καθώς και για την απόκτηση ατομικών και ομαδικών δεξιοτήτων σε διάφορα πεδία της ψηφιακής οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.
Απευθύνεται σε άτομα που επιθυμούν να διεκδικήσουν μια θέση στην ελληνική και διεθνή αγορά, σε ομάδες εργαζομένων/στελεχών επιχειρήσεων που επιθυμούν να αναβαθμίσουν την καριέρα τους αλλά και σε νέους που σχεδιάζουν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση. Προσφέρει μεγάλες εκπτώσεις στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, πρόσβαση σε αποκλειστικό περιεχόμενο, premium workshops, εξειδικευμένο coaching από έμπειρους επαγγελματίες, networking events και ειδικές επιπλέον παροχές.
Γιατί να γίνεις μέλος
Με το προσωπικό, ετήσιο πακέτο του INNOVATHENS Membership μπορεί κάποιος να εξασφαλίσει 50% έκπτωση σε όλα τα σεμινάρια, δωρεάν συμμετοχή σε τέσσερα webinars διάρκειας 8 ωρών, πρόσβαση σε ειδικά άρθρα και podcasts με θέμα το digitalmarketing και τα socialmedia, ειδικές τιμές για συνέδρια και ημερίδες που διοργανώνει ή/και φιλοξενεί το INNOVATHENS, δωρεάν coaching διάρκειας 3 ωρών καθώς και συνεχή συμβουλευτική με στόχο τη δημιουργία ελκυστικού προφίλ στο LinkedIn, το κορυφαίο μέσο κοινωνικής δικτύωσης για την εξεύρεση εργασίας.
Με το ομαδικό, ετήσιο πακέτο του INNOVATHENS Membership, ειδικά σχεδιασμένο για επιχειρήσεις και οργανισμούς, προσφέρεται 50% έκπτωση σε όλα τα σεμινάρια, ενδοεπιχειρησιακή εκπαίδευση διάρκειας 12 ωρών, δωρεάν συμμετοχή σε δύο premium workshops για τα στελέχη που απασχολούνται στην επιχείρηση ή τον οργανισμό, άρθρα και podcasts για το digital marketing και τα social media με όλες τις τελευταίες εξελίξεις, δωρεάν συμβουλευτική σε θέματα επιχειρηματικής οργάνωσης και φορολογικών/λογιστικών θεμάτων διάρκειας 4 ωρών, συμμετοχή σε ειδικά meet-ups με experts της επιχειρηματικότητας, συμβουλευτική με θέμα το risk & crisis management, δωρεάν συμμετοχή σε τεχνολογικά workshops και δωρεάν παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών διάρκειας 4 ωρών σε θέματα πληροφορικής για την αναβάθμιση της λειτουργίας της εταιρείας ή του οργανισμού.
Το INNOVATHENS, που λειτουργεί από το 2014 στο Αεριοφυλάκιο 2 της Τεχνόπολης, αποτελεί σημείο συνάντησης για ανθρώπους με καινοτόμες ιδέες, επιχειρηματίες, ακαδημαϊκούς, μέντορες, ερευνητές κι έχει καθιερωθεί ως ένα από τα πιο δυναμικά κέντρα εκπαίδευσης, δικτύωσης, αλληλεπίδρασης, ανταλλαγής γνώσης και εμπειρίας στην πόλη μας.
Η ανάπτυξη των προσωπικών δεξιοτήτων επιτυγχάνεται μέσα από ειδικά σχεδιασμένα σεμινάρια, workshops, παρουσιάσεις, εκδηλώσεις ενημέρωσης και δικτύωσης, εκθέσεις και φεστιβάλ επιστήμης και τεχνολογίας. Η ενίσχυση του επιχειρηματικού πνεύματος και η προώθηση της καινοτομίας προωθούνται μέσα από τον επιχειρηματικό επιταχυντή (Innovathens Business Accelerator), διαγωνισμούς και hackathons.
Ακόμη πιο άμεση και αποτελεσματική γίνεται από σήμερα η ενημέρωση των πολιτών από τον Δήμο Αθηναίων. Μέσω της δημοφιλούς εφαρμογής Viber, κάθε δημότης ή επαγγελματίας που θέλει να γνωρίζει τι νέο συμβαίνει στην πόλη του, έχει πλέον τη δυνατότητα να εγγραφεί στην επίσημη Viber κοινότητα του Δήμου Αθηναίων και να λαμβάνει τα πιο σημαντικά και ενδιαφέροντα νέα του δήμου.
Τις επερχόμενες δράσεις και εκδηλώσεις που «τρέχουν» στην πόλη, τις διαθέσιμες ψηφιακές υπηρεσίες, τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Αθήνα, τις ανοιχτές προσκλήσεις για κατάθεση προτάσεων, τις δωρεάν δράσεις για μικρούς και μεγάλους, πληροφορίες που αφορούν τα αδέσποτα ζώα κ.ά. Ταυτόχρονα, μέσω της εφαρμογής προβάλλονται οι συνεντεύξεις και οι δηλώσεις των στελεχών της δημοτικής αρχής γύρω από τα σημαντικότερα θέματα επικαιρότητας του δήμου.
Παράλληλα με την ενημέρωση, οι πολίτες που συμμετέχουν στην ομάδα Viberτου Δήμου Αθηναίων θα μπορούν να λαμβάνουν μέρος σε ψηφοφορίες (polls) για ζητήματα που αφορούν την πόλη.«Η επαφή μας με τους δημότες και τους επαγγελματίες της Αθήνας γίνεται όλο και πιο άμεση, όλο και πιο ουσιαστική. Μέσα από αυτό το νέο “όχημα” επικοινωνίας που θέτουμε σε εφαρμογή, οι πολίτες μπορούν πλέον όχι μόνο να ενημερώνονται ταχύτατα για κάθε χρήσιμη πληροφορία που αφορά την πόλη, αλλά και να συμβάλουν με τη γνώμη τους στα θέματα της καθημερινότητας.
Καλούμε λοιπόν τις Αθηναίες και τους Αθηναίους να ενταχθούν στη νέα αυτή ψηφιακή κοινότητα του δήμου, βοηθώντας μας να γίνουμε ακόμη πιο αποτελεσματικοί», τονίζει σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης. Σημειώνεται ότι ο Δήμος Αθηναίων γίνεται ο πρώτος δήμος στη χώρα που αναλαμβάνει μία τέτοια πρωτοβουλία, αξιοποιώντας την επικοινωνιακή δυνατότητα του συγκεκριμένου μέσου για να έρθει σε πιο άμεση επαφή με τον πολίτη. Για να εγγραφείτε στην επίσημη Viber κοινότητα, αρκεί να διαθέτετε την εφαρμογή στο κινητό ή το τάμπλετ και να πατήσετε στο παρακάτω λινκ: Η επίσημη Viber κοινότητα του Δήμου Αθηναίων.
Με την καθιέρωση της Αθήνας ως πρωτεύουσας του νεαρού Βασιλείου της Ελλάδος μαζί με τον νεοκλασικισμό θα εισαχθεί από την Ευρώπη και η μόδα των καφενείων. Σύντομα τα ευρωπαϊκού τύπου καφενεία θα αντικαταστήσουν τους τουρκικούς καφενέδες και θα παίξουν ένα σημαντικό ρόλο στην νεώτερη αθηναϊκή ιστορία.
Τα πρώτα ευρωπαϊκά καφενεία θα κάνουν την εμφάνιση τους αρχικά στην οδό Αιόλου, όπου και το καφενείον “Η Ωραία Ελλάς” των σχολικών μας βιβλίων. Στη διάρκεια του μεσοπολέμου αλλά και μεταπολεμικά την σκυτάλη θα πάρουν τα βουλεβάρτα της Αθήνας, τα οποία θα κοσμήσουν με την παρουσία τους καφενεία που θα εξελιχθούν σε κοσμικά και λογοτεχνικά στέκια.
Από τα θρυλικά αυτά στέκια σήμερα ελάχιστα επιβιώνουν, καθώς τα περισσότερα έκλεισαν και τα κτήρια που τα στέγαζαν κατεδαφίστηκαν, όμως τα έργα των θαμώνων τους συνεχίσουν να αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του νεοελληνικού πολιτισμού.
Κοσμικά Καφεζαχαροπλαστεία της Πανεπιστημίου
Καφενείο του Γιαννάκη, αρχές 20ου αι (Σκίτσο: Κατερίνα Συνοδινού)
Από τις αρχές του εικοστού αιώνα το βουλεβάρτο της Πανεπιστημίου φιλοξενούσε πλήθος εστιατορίων, καφενείων και ζαχαροπλαστείων όπως το “Πανελλήνιον”, το “Ηνωμένα Βουστάσια” και το ζαχαροπλαστείο του “Πετρίτση”, το οποίο απαθανάτισε σε πίνακα του ο Παύλος Μαθιόπουλος. Τόσο κατά το Μεσοπόλεμο όσο και κατά τις δεκαετίας του ‘50 και του ’60, η κοσμική Αθήνα θα συνεχίσει να συγκεντρώνεται στα πολυτελή εστιατόρια και ζαχαροπλαστεία της Πανεπιστημίου όπως το “Ιντεάλ”, και το “Piccadilly”, του οποίου την κόκκινη φωτεινή επιγραφή από νέον είχαν αποκαθηλώσει οι φοιτητές σε διαδήλωση για το Κυπριακό, μετονομάζοντας το σε “Κύπρος”.
Άλλα γνωστά ζαχαροπλαστεία ήταν το “Ρωσικόν” στην Πανεπιστημίου και το “Πέτρογραδ” στην Σταδίου (αρ. 29) τα οποία είχαν ανοίξει κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου από ρώσους πρόσφυγες. Το Πέτρογραδ άνοιξε το 1935 από τον πατέρα του γνωστού συνθέτη και πιανίστα Νίκυ Γιάκοβλεφ, και τους τοίχους του διακοσμούσαν έργα Ελλήνων αλλά και ξένων ζωγράφων. Έκλεισε το 1969 όταν το κτήριο όπου στεγαζόταν (ιδιοκτησίας ΤΣΑΥ) κατεδαφίσθηκε.
Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης στο τραγούδι του “The Fucking Fifties” (μια άριστη τοπογραφία της αστικής Πανεπιστημίου του 1950) αναφέρει μαζί με το “Ρωσικόν” και το “Ζαχαροπλαστείο του Τσίτα”. Ο “Τσίτας” ιδρύθηκε το 1888 στην οδό Σταδίου και το 1906 μετακομίζει στην Πανεπιστημίου (αρ. 43). Τόσο κατά τον Μεσοπόλεμο, όσο και κατά τη δεκαετία του 1950, ο “Τσίτας” απασχολούσε συνολικά 180 άτομα, ενώ ο εξοπλισμός που διέθετε (μηχανές εσπρέσο, αποχυμωτές, ζυμωτήρια) ήταν η τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
Ανάμεσα στις πρωτοπορίες του Τσίτα ήταν και τα τσιπς, τα οποία πωλούνταν σε τεράστιες σακούλες. Ο “Τσίτας” έκλεισε μετά την παρακμή του που ακολούθησε η έντονη φημολογία για την ανεύρεση από την Υγειονομική Υπηρεσία ενός τρωκτικού μέσα σε μία κατσαρόλα με σιρόπι. Την μοίρα του Τσίτα θα ακολουθήσουν τα περισσότερα παλιά αθηναϊκά καφεζαχαροπλαστεία που θα κλείσουν το ένα μετά το άλλο στα τέλη της δεκαετίας του ’60, με πολλά από τα κτήρια που τα στέγαζαν να κατεδαφίζονται.
Λογοτεχνικά Καφενεία, από το Πανεπιστήμιο μέχρι την πλατεία Συντάγματος
“Στα γυμνά μαρμαρένια τραπέζια του τ’ ανήσυχα νιάτα σχεδιάζανε την πορεία τους”
Το καφενείο “Μαύρος Γάτος” βρισκόταν στη συμβολή των οδών Ακαδημίας και Ασκληπιού, δίπλα στο σπίτι του Κωστή Παλαμά, και σε χώρο ημιυπόγειο. Ιδρύθηκε το 1917 από τον Κερκυραίο Ιωάννη Σπαταλά, αδελφό του ποιητή Γεράσιμου Σπαταλά (1887-1971) και ονομάσθηκε έτσι από το αντίστοιχο φιλολογικό καφενείο του Παρισιού το “Chat Noir”.
Το καφενείο έφτασε στη μεγαλύτερη ακμή του την περίοδο 1918-1919 και ταυτίστηκε με τον αθηναϊκό μποεμισμό, καθώς εκεί σχεδιάζονταν εκδόσεις, γίνονταν παρουσιάσεις βιβλίων, καλλιτεχνικές και πολιτικές ζυμώσεις. Ο “Μαύρος Γάτος” άρχισε να αστυνομεύεται, καθώς εκεί συναντιόταν τα μέλη της πολιτικής οργάνωσης “Σοσιαλιστικό Τμήμα Αθηνών”, για να κλείσει οριστικά. Τακτικοί θαμώνες ήταν οι Τέλλος Άγρας, Δημοσθένης Βουτυράς, Φώτος Γιοφύλλης, Κλέων Παράσχος, Λάμπρος Πορφύρας, Σωτήρης Σκίπης, Δ. Ταγκόπουλος, Ρώμος Φιλύρας, Κώστας Βάρναλης, και ο Ναπολέων Λαπαθιώτης.
Η ιστορική γωνία του Zonar’s
“Βρήκαμε την ευκαιρία σε ένα χώρο ουδέτερο, χωρίς καμία ατμόσφαιρα, να καθόμαστε και με την συζήτηση να δημιουργούμε ατμόσφαιρα”
Οι Αδελφοί Λουμίδη άνοιξαν το γνωστό “Πατάρι του Λουμίδη” το 1938 ως συμπλήρωμα του καφεκοπτείου που βρίσκονταν στο ισόγειο του κτηρίου, στο νούμερο 38 της οδού Σταδίου, δίπλα στην στοά Νικολούδη. Σύντομα το πατάρι συγκέντρωσε τον καλλιτεχνικό, τον λογοτεχνικό και τον δημοσιογραφικό κόσμο της Αθήνας, αφού βρισκόταν σε επίκαιρη θέση, κοντά σε γραφεία εφημερίδων, θέατρα και δίπλα ακριβώς στο “Βιβλιοπωλείον της Εστίας”.
Στο πατάρι, τα τραπέζια ήταν διατεταγμένα σε σχήμα πι (στα αριστερά κάθονταν οι ηθοποιοί, οι δημοσιογράφοι και οι επιθεωρησιογράφοι, ενώ οι συγγραφείς μαζεύονταν στο βάθος). Τακτικοί θαμώνες ήταν οι Οδυσσέας Ελύτης, Νίκος Γκάτσος, Μάνος Χατζιδάκις, Μίλτος Σαχτούρης, Μιχάλης Κατσαρός, Μικης Θεοδωράκης, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Μόραλης, Ανδρέας Εμπειρίκος, Ελένη Βακαλό, Τάκης Σινόπουλος κ.α.
Το καφεκοπτείο του Λουμίδη
“Το πεζοδρόμιο έμοιαζε σαν παρτέρι µε λουλούδια, έτσι όπως τα στόλιζε το πολύχρωμο πλήθος των κομψών γυναικών που έπαιρναν τα ορεκτικό τους”
Το καφεζαχαροπλαστείο “Ζοναρ’ς” στεγάζεται στο Μέγαρο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, έργο των αρχιτεκτόνων Βασίλη Κασσάνδρα και Λεωνίδα Μπόνη που ολοκληρώθηκε το 1938 και συνδυάζει Art Deco και κλασικιστικά στοιχεία. Απόρροια της πρόσφατης ανακαίνισης του μεγάρου ήταν και η επαναλειτουργία του καφενείου Ζόναρ’ς, το οποίο είχε παύσει τα λειτουργία του στις αρχές του 2000 (είχε ήδη αρχίσει να χάνει την αίγλη του μετά το θάνατο του ιδιοκτήτη του Κάρολου Ζωναρά το 1968).
Ο Ζωναράς, Έλληνας της Αμερικής, επιστρέφει στην Ελλάδα για να ανοίξει στο 1934 το “Ζόναρ’ς” το οποίο στεγάστηκε αρχικά στη γωνία Πανεπιστημίου και Κριεζώτου, για να μεταφερθεί το 1940 στο ισόγειο του Μεγάρου του ΜΤΣ. Το “Ζόναρ’ς”, ένα από τα πολυτελέστερα καφενεία της πρωτεύουσας, ήταν γνωστό για τα γλυκά του, όπως το παγωτό “Σικάγο” που λέγεται ότι δημιουργήθηκε εκεί. Τακτικοί θαμώνες ήταν οι Οδυσσέας Ελύτης, Ευάγγελος Αβέρωφ, Γεώργιος Ράλλης, Φρέντυ Γερμανός κ.α. Γνωστές προσωπικότητες που επισκέφθηκαν την Αθήνα όπως ο Άντονι Κουίν, η Σοφία Λόρεν και ο Χόρχε Λούις Μπόρχες δεν παρέλειψαν να το επισκεφθούν.
Δίπλα στο “Ζόναρ’ς”, στεγάστηκε το ζαχαροπλαστείο του Φλόκα. Οι θεσσαλονικείς αδελφοί Φλόκα, επιχειρηματίες σοκολάτας, άνοιξαν το 1938 το πρώτο τους ζαχαροπλαστείο στην Αθήνα στην οδό Κοραή, στο μέγαρο της Εθνικής Ασφαλιστικής, ενώ το 1940 θα ανοίξουν το δεύτερο κατάστημά τους στο μέγαρο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.
Ο Φλόκας όπως και το διπλανό του “Ζόναρ’ς”, θα σταματήσουν τη λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της Κατοχής και του Εμφυλίου για να ξανανοίξουν μεταπολεμικά, το 1952. Λίγο πριν αναστείλει της λειτουργία του Γερμανοί στρατιώτες φωτογραφίζονται να πίνουν στα τραπεζάκια του. Σύντομα ο Φλόκας άνοιξε υποκαταστήματα στη Φωκίωνος Νέγρη, στη Βασιλίσσης Σοφίας και αλλού, απευθυνόμενος πάντοτε στην μεγαλοαστική τάξη.
Το κατάστημα στο μέγαρο του ΜΤΣ Έκλεισε το 1987. Στου Φλόκα σύχναζαν το τότε πρωθυπουργικό ζεύγος Κωνσταντίνος και Αμαλία Καραμανλή, ο Γιώργος Σεφέρης, ο οποίος έβρισκε το γειτονικό “Ζόναρ’ς” “άσχημα φωτισμένο και επιπλωμένο πρόστυχα”, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Νίκος Γκάτσος, ο Μάνος Χατζιδάκις κ.ά. Ειδικά οι δυο τελευταίο είχαν και δικό τους, ξεχωριστό τραπέζι στο πατάρι.
Η ιστορία του καφέ Brazilian ταυτόσημη με την ιστορία της Αθηναϊκής ζωής
“Τασία – έναν καφέ παρακαλώ”
Ο γνώστης του καφέ Ευάγγελος Σαραβάνος, μετά από χρόνια στη Βραζιλία και στην Αλεξάνδρεια, αποφάσισε να ανοίξει καφενείο και στην Αθήνα. Το “Μπραζίλιαν” της οδού Βουκουρεστίου είχε ως σήμα κατατεθέν την εξαιρετικής ποιότητας καφέ (εδώ πρωτοήπιαν οι Αθηναίοι espresso), και τα εξαιρετικά γλυκά.
Το Μπραζίλιαν κατά τις δεκαετίας του ’50 και του ’60 παραγκωνίζει σταδιακά άλλα λογοτεχνικά στέκια, όπως το “Πατάρι του Λουμίδη”. Στην καθιέρωση του “Μπραζίλιαν” ως λογοτεχνικού στεκιού συνέβαλε και η γειτνίασή του με το βιβλιοπωλείο “Πυρσός”. Την ακμή του Μπραζίλιαν ανέκοψε η δικτατορία του 1967, καθώς αρκετοί από τους επιφανείς θαμώνες του είτε μετακόμισαν στο εξωτερικό είτε απλώς σταμάτησαν να το επισκέπτονται. Συχνός θαμώνας του Μπραζίλιαν ήταν ο Κώστας Ταχτσής, το ποίημα του οποίου “Η συμφωνία του Μπραζίλιαν”, εικονογραφημένο από τον Γιάννη Τσαρούχη, κοσμεί τον τοίχο του Μπραζίλιαν στον αριθμό 10 της οδού Βαλαωρίτου, όπου μεταφέρθηκε το 2007.
Το σημερινό Μπραζίλιαν διατηρεί στους τοίχους του τις 45 φωτογραφίες του Αλέκου Φασιανού, στις οποίες μπορεί κανείς να διακρίνει πολλούς από τους λογοτέχνες και καλλιτέχνες που σύχναζαν εδώ, όπως τους περιγράφει ο Κώστας Ταχτσής: “Το 48-49, μια σταλιά μαγαζάκι ήταν – είναι ακόμα – μα ανάμεσα στους θαμώνες που συνωθούντο στα λίγα τετραγωνικά του μέτρα ήταν και καμιά δεκαριά άνθρωποι που, ακόμα κι αν δεν υπήρχε κανένας άλλος, θα μπορούσαν να εκπροσωπήσουν άνετα την πνευματική Ελλάδα, με όλα της τα ελαττώματα αλλά και με όλες της τις αρετές: ο Μόραλης, ο Ελύτης, ο Τσαρούχης, ο Εγγονόπουλος, ο Σαχτούρης, ο Βαλαωρίτης, ο Χατζιδάκις και άλλοι, που περιττεύει να αναφέρω”.
Τρελά κέφια στου Απότσου
“Όταν η ποίηση χάνει ένα από τα καταφύγιά της, σημαίνει ότι όλα πάνε στραβά σε µια πόλη”
Το θρυλικό ουζερί του Απότσου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1897 και αρχικά βρισκόταν στην οδό Σταδίου 5Α, Το 1969 μεταφέρθηκε στην οδό Βουκουρεστίου για να καταλήξει το 1971 στη στοά επί της οδού Πανεπιστημίου 10. Την πολυετή του ιστορία πρόδιδαν οι τοίχοι του, τους οποίους διακοσμούσαν προπολεμικές διαφημίσεις ευρωπαϊκών και ελληνικών ποτών.
Στους επώνυμους θαμώνες του συγκαταλέγονταν οι Μιλιτιάδης Μαλακάσης, Ζαχαρίας Παπαντωνίου, Δημοσθένης Βουτυράς, Γ. Κατσίµπαλης, Οδυσσέας Ελύτης, Γιώργος Σεφέρης, Ανδρέας Καραντώνης κ.ά. Από τον “Απότσο” ξεπήδησαν και πολλά λογοτεχνικά περιοδικά, με γνωστότερο όλων το “Τετράδιο”, του οποίου τα στοιχεία επικοινωνίας ήταν ταυτόσημα με του ουζερί.
Κοσμικά Καφεζαχαροπλαστεία γύρω από την πλατεία
“Εις το καφενείον τούτον είχον ζωηρόν τον αντίκτυπον όλαι αι πολιτικαί μεταβολαί της παρελθούσης τριακονταετίας”
Στο Μέγαρο Γιαννόπουλου, στην αρχή της οδού Καραγιώργη Σερβίας, μέχρι το 1888 στεγαζόταν το ομώνυμο καφενείο το οποίο υπήρξε στέκι λογοτεχνών, όπως του Παλαμά, του Δροσίνη και του Ροΐδη. Αργότερα το μέγαρο του Γιαννόπουλου φιλοξένησε ην πρώτη μορφή του θρυλικού “Ζαχαράτου”. Το καφενείο του Ζαχαράτου ωστόσο, γρήγορα μεταφέρθηκε στην απέναντι γωνία, στην οικία Βούρου.
Ιδιοκτήτης του ήταν ο επιχειρηματίας Σπύρος Ζαχαράτος, ο οποίος διατηρούσε καφενεία και στην Πλατεία Ομονοίας. Το καφενείο επισκεπτόταν καθημερινά και ο Κωνσταντίνος Καβάφης, κατά το πρώτο του ταξίδι στην Αθήνα, το καλοκαίρι του 1901. Το Καφενείο του “Ζαχαράτου”, λόγω της γειτνίασης με το Παλάτι και την Βουλή, έγινε γρήγορα στέκι στρατιωτικών, πολιτικών και δημοσιογράφων.
Ήταν τέτοια η σημασία του στην πολιτική ζωή της Αθήνας, που στον Γεώργιο Παπανδρέου χρεώνεται η φράση ότι “το Καφενείον του Ζαχαράτου είναι το δεύτερο και ίσως πιο ελεύθερο κοινοβούλιο από το πραγματικό”. Το οριστικό του τέλος θα έρθει την δεκαετία του 1960, μαζί με την κατεδάφιση του μεγάρου που το στέγαζε.
“Το Καφενείον του Ζαχαράτου είναι το δεύτερο και ίσως πιο ελεύθερο κοινοβούλιο από το πραγματικό”
“Μέσα εις το θολωμένον από τους καπνούς καφενείον οι Κωνσταντινουπολίτες και Μικρασιάται φοιτηταί, ροφούν τον καφέ των”
Το καφενείο “της Ανατολής”, ιδιοκτησίας Βασίλη Βασιλείου, ήταν το μοναδικό που υπήρχε στον τότε “Κήπο των Μουσών”, τη σημερινή Πλατεία Συντάγματος. Συχνός θαμώνας του “Καφενείου της Ανατολής” ήταν ένας τραμβαγέρης, ο Γιώργος Ζαβορίτης. Όντες δυσαρεστημένοι και οι δυο από τη δουλειά τους, Βασιλείου και Ζαβορίτης αποφασίζουν να αλλάξουν επάγγελμα. Έτσι ο Ζαβορίτης άνοιξε το περίφημο καφεζαχαροπλαστείο του το οποίο ήταν ιδιαίτερα πολυτελές και στεγαζόταν στο ισόγειο της οικίας Κορομηλά, με το χαρακτηριστικό αέτωμα, έργο του αρχιτέκτονα Παναγή Κάλκου.
Το 1897 το καφενείο μετονομάστηκε αγγλοπρεπώς σε “HighLife” και επιβίωσε μέχρι τη δεκαετία του 1960, οπότε και έκλεισε λόγω κατεδάφισης του κτηρίου. Όσο για τον Βασίλη Βασιλείου, το μοναδικό που είναι γνωστό, είναι ότι πέθανε σε βαθιά γεράματα, σαν σταθμάρχης στο σταθμό του Θησείου. Τόσο το Καφενείο του Ζαβορίτη, όσο και το γειτονικό καφενείο του Ζαχαράτου, γέμιζαν το χώρο της πλατείας Συντάγματος με τραπεζάκια κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ, 14/2/1907
“Η τελεία απομίμησις των ηθών του μεγάλου Ευρωπαϊκού κόσμου..”
Τα δύο καφεζαχαροπλαστεία του “Γιαννάκη” (Πανεπιστημίου 5), το οποίο άνοιξε το 1905 και το “Maison Dorée” (Πανεπιστημίου 2) που θα ακολουθήσει δύο χρόνια αργότερα ήταν κατά τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτης σημείο συνάντησης “όλων των αθηναίων σνομπ”. Ο Λαπαθιώτης μάλιστα ισχυρίζονταν ότι περνώντας από τα δύο καφενεία αναγκάζονταν να βγάζει το καπέλο του για να χαιρετήσει τόσο συχνά, ώστε αυτό κατέληγε να φθείρεται στις άκρες. Απόρροια ακριβώς αυτής της κοσμικότητας, ήταν η διασταύρωση που τα φιλοξενούσε να πάρει το όνομα “Δαρδανέλια”, τοπωνύμιο που διατηρήθηκε τουλάχιστον μέχρι τον πόλεμο.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο καφεζαχαροπλαστείων θα τα οδηγήσει στο κυνήγι της καινοτομίας, σε αυτό το κλίμα πρωτοεμφανίστηκαν στον “Γιαννάκη” τα καλαμάκια, για τα αναψυκτικά. Άντρο Βενιζελικών, ο “Γιαννάκης” έπεσε πολλές θύμα βανδαλισμών από βασιλόφρονες, οι Βενιζελικοί θα ανταποδώσουν, καταστρέφοντας το “Ντορέ”, στο οποίο μαζευόντουσαν οι υποστηρικτές του παλατιού. Τακτικοί θαμώνες των Δαρδανελίων ήταν οι λογοτέχνες Ναπολέων Λαπαθιώτης και Ρώμος Φιλύρας, ο οποίος έπεφτε θύμα των πειραγμάτων των θαμώνων λόγω της εκκεντρικότητάς του.
Λογοτεχνικά καφενεία του Κολωνακίου
“Από το φως το ανέσπερον του νέον λουσμένοι”
Το “Βυζάντιον” της Πλατείας Κολωνακίου, άρχισε να προσελκύει λογοτέχνες κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950, λόγω της σταδιακής παρακμής άλλων φιλολογικών στεκιών, όπως του “Λουμίδη”, και ακολουθώντας την μετακίνηση της αθηναϊκής εστίασης προς την Πλατεία Συντάγματος και το Κολωνάκι κατά τα χρόνια εκείνα.
Ανάμεσα στους θαμώνες του, εκτός από τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Νίκο Γκάτσο, του ζωγράφους Φασιανό και Ακριθάκη και τον Μάνο Χατζιδάκι, συναντούσε κανείς τον κύκλο των Ελλήνων σουρεαλιστών, με προεξέχοντα τον Νάνο Βαλαωρίτη, αλλά και τον ίδιο τον Αντρέ Μπρετόν, αν τύχαινε να βρεθεί στην Αθήνα. Η ατμόσφαιρα του Βυζαντίου, με την φτωχική και λιτή του σάλα και τον τετραπέρατο σερβιτόρο Μπάμπη, αποτυπώνεται στην τελευταία ποιητική συλλογή του Κώστα Ταχτσή, που είχε τίτλο “Καφενείον το Βυζάντιον”, αλλά και σε ποιήματα του Νάνου Βαλαωρίτη.
“Έκαστος εξ όλων είχε την προτιμωμένη εξοχήν του και το ευνοούμενον καφενείον του”
“Έκαστος εξ όλων είχε την προτιμωμένη εξοχήν του και το ευνοούμενον καφενείον του”
Τη φήμη του, το καφενεδάκι της Δεξαμενής, ιδιοκτησίας του Μπάρμπα Γιάννη (δήμαρχου μάλιστα του Αγκιστρίου) την χρωστάει κυρίως στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, ο οποίος υπήρξε τακτικός του θαμώνας κατά τα τελευταία χρόνια της διαμονής του στην Αθήνα, στις αρχές του 20ου αιώνα.
Ο Παπαδιαμάντης, που απέφευγε τους λογοτεχνικούς κύκλους και προτιμούσε τα λαϊκά καφενεία του Ψυρρή, γνώρισε το καφενείο της Δεξαμενής το 1906 από τον Γιάννη Βλαχογιάννη, και από τότε το επισκεπτόταν καθημερινά, συνήθιζε δε να κάθεται απομονωμένος στην πίσω πλευρά του καφενείου, γράφοντας, μεταφράζοντας ή ρεμβάζοντας.
Στο καφενείο της Δεξαμενής έχουν τραβηχτεί και οι μόνες δύο γνωστές φωτογραφίες του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, από τον Παύλο Νιρβάνα. Άλλοι γνωστοί του θαμώνες, στα μετέπειτα χρόνια, ήταν οι Κώστας Βάρναλης, Νίκος Καζαντζάκης, Μάρκος Αυγέρης, αλλά αργότερα και ποιητές της γενιάς του Τριάντα, όπως ο Οδυσσέας Ελύτης, ο αδριάντας του οποίου, φιλοτεχνημένος από τον Γιάννη Παππά, βρίσκεται στην Πλατεία της Δεξαμενής από το 1997. Το καφενείο εικάζεται ότι βρίσκονταν πολύ κοντά στο σημερινό Δημοτικό Αναψυκτήριο, που ξανάνοιξε πρόσφατα μετά από σιωπή χρόνων.
Την ανάγκη να οριστεί ένα θεσμικό πλαίσιο προστασίας που θα διέπει τις δομές και τα κοινωνικά ιδρύματα της χώρας, τόνισε μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Mega» ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, υπογραμμίζοντας ότι σήμερα υπάρχει μία «μαύρη τρύπα» που θα πρέπει να κλείσει.
Ο κ. Μπακογιάννης, απαντώντας σε ερωτήσεις του Ιορδάνη Χασαπόπουλου και της Ανθής Βούλγαρη σχετικά με τις σοκαριστικές καταγγελίες για την «Κιβωτό του Κόσμου», αφού ξεκαθάρισε ότι ο Δήμος Αθηναίων δεν έχει καμία νομική ή θεσμική σχέση με τη δομή, τόνισε ότι θα πρέπει πρωτίστως να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά που φιλοξενούνται στην Κιβωτό θα είναι καλά και ασφαλή.
«Ισχύει ότι υπάρχει ένα θεσμικό κενό. Μια «μαύρη τρύπα». Και εκεί είναι που θα πρέπει όλοι να στρέψουμε την προσοχή μας. Τα παιδιά που είναι σήμερα σε αυτές τις δομές, θέλουμε να πάνε όσο το δυνατό γρηγορότερα σε οικογένειες, όπως και όλα τα υπόλοιπα παιδιά εκεί έξω. Δε θέλουμε να το ξαναζήσουμε αυτό. Μπορούμε να συμφωνήσουμε; Αυτό δεν έχει ιδεολογικό πρόσωπο, δεν είναι αριστερό ή δεξιό», είπε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Αθηναίων.
«Να γίνονται συστηματικοί και αιφνιδιαστικοί έλεγχοι»
«Το ζήτημα της Κιβωτού μάς αφορά όλους γιατί είμαστε άνθρωποι. Προφανώς όλο αυτό το οποίο συμβαίνει γεννά ένα σοκ, έναν αποτροπιασμό. […] Το ερώτημα, όμως, είναι πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτά τα συναισθήματα και να διασφαλίσουμε δύο πράγματα: Πρώτον, ότι όλα τα παιδιά τα οποία αυτή τη στιγμή βρίσκονται στις δομές της «Κιβωτού», θα είναι καλά και ασφαλή. Και δεύτερον, πως κάτι τέτοιο δε θα επαναληφθεί.
Το χειρότερο το οποίο μπορεί να συμβεί είναι να το ζήσουμε για 2-3 μέρες και μετά η προσοχή όλων μας να στραφεί αλλού και τα παιδιά αυτά ή τα παιδιά σε άλλες δομές να ξεχαστούν», ανέφερε, υπογραμμίζοντας τη σημασία ορισμού θεσμικού πλαισίου: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό το θεσμικό πλαίσιο. Να γίνονται οι έλεγχοι συστηματικά, να γίνονται τακτικά, να γίνονται ακόμη και αιφνιδιαστικοί έλεγχοι. […] Υπάρχει ένας νόμος, υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο, υπάρχουν κανόνες που διέπουν τη λειτουργία όλων μας. Δεν μπορεί να κάνει ο καθένας του κεφαλιού του».
«Οι κοινωνικοί λειτουργοί είναι ήρωες»
Ο κ. Μπακογιάννης αναφέρθηκε επίσης στη δουλειά που γίνεται από το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων στο θέμα της κοινωνικής υποστήριξης των ευάλωτων ομάδων, εξαίροντας την προσπάθεια που κάνουν οι κοινωνικοί λειτουργοί και οι ψυχολόγοι παρά το περιορισμένο προσωπικό που στελεχώνει τον οργανισμό.
«Με ρωτάτε αν είναι αρκετοί οι κοινωνικοί λειτουργοί. Προφανώς όχι. Θα ήθελα να είναι περισσότεροι. Δεν είναι αντικειμενικά αρκετοί, διότι προερχόμαστε από μια δεκαετία μνημονίων και αντιμετωπίζουμε υπο-στελέχωση. […]. Να μην αδικούμε αυτούς τους ανθρώπους, να μην αδικούμε τη δουλειά και τον αγώνα που κάνουν οι κοινωνικοί λειτουργοί. Είναι εκεί έξω, είναι στις γειτονιές. Δέχονται ανθρώπους, χτυπάνε πόρτες. Στην πραγματικότητα, οι ήρωες είναι οι κοινωνικοί μας λειτουργοί, οι οποίοι δέχονται ένα ασύλληπτο βάρος. Είναι οι «κυματοθραύστες» όλων μας. Και το κάνουν ξανά και ξανά. Και όταν μία στις τόσες περιπτώσεις κάτι πάει στραβά, βγαίνουμε και τούς στοχοποιούμε, και τους «ζητάμε τα ρέστα». Δεν είναι έτσι, διότι άνθρωποι είναι και αυτοί».
Για τον χριστουγεννιάτικο φωτισμό της Αθήνας
Ο Δήμαρχος Αθηναίων ρωτήθηκε και για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό της πόλης, ανακοινώνοντας ότι το δέντρο στην πλατεία Συντάγματος θα φωταγωγηθεί την Πέμπτη 1η Δεκεμβρίου.
«Φέτος έχουμε και μία πρωτοτυπία, καθώς φιλοξενούμε δημάρχους από όλο τον κόσμο για ένα πολύ μεγάλο παγκόσμιο συνέδριο το οποίο διοργανώνουμε, αρκετοί απ’ αυτούς θα έρθουν μαζί μας στο Σύνταγμα. Θέλουμε όλοι μαζί να στείλουμε ένα μήνυμα μιας Αθήνας με αυτοπεποίθηση, με εξωστρέφεια και με δυναμισμό», είπε ο κ. Μπακογιάννης, προσθέτοντας ότι τα Χριστούγεννα θα είναι και φέτος φωτεινά στην Αθήνα με τεράστια εξοικονόμηση ενέργειας:
«Έχουμε αντικαταστήσει όλα τα χριστουγεννιάτικα μας φώτα με led. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορούμε να έχουμε περισσότερο φως καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια. Επομένως λοιπόν, όχι μόνο θα είμαστε στις ίδιες γειτονιές, θα είμαστε σε περισσότερες γειτονιές. Ξέρετε αν πάμε πίσω στο 2019, έβγαινα τότε και έλεγα, ποιος είναι ο στόχος μας; Κάθε χρόνο να φωτίζουμε περισσότερες σκοτεινές γωνιές της πόλης. Αυτό είναι που θέλουμε να πετύχουμε και είμαι περήφανος γιατί χρόνο με τον χρόνο, πλησιάζουμε τον στόχο μας. […] Το δέντρο θα είναι -ως είθισται- από το Καρπενήσι, ένα ψηλό φυσικό δέντρο», κατέληξε.
Στην αναβάθμιση των υποδομών λειτουργίας και προσβασιμότητας στις κτιριακές εγκαταστάσεις Τσίλερ, Rex, Σικιαρίδειο του Εθνικού Θεάτρου προχωρά το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Σκοπός των παρεμβάσεων είναι η αποκατάσταση των κτιρίων-μνημείων, τα οποία διαχειρίζεται το Εθνικό Θέατρο, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών του προς το κοινό.
Η καθολική προσβασιμότητα στον πολιτισμό αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα του ΥΠΠΟΑ. Η αναβάθμιση των υποδομών των κτηριακών εγκαταστάσεων του Εθνικού Θεάτρου προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, τόσο στους θεατές όσο και στους εργαζόμενους της τέχνης, καθολικά προσβάσιμες.
Το εμβληματικό κτίριο Τσίλερ επί της Αγίου Κωνσταντίνου, το Κινηματοθέατρο Rex με το αρχιτεκτονικό ύφος της Art Deco, που συνδυάζει στοιχεία των αμερικανικών πολυχώρων ψυχαγωγίας, καθώς και το νεοκλασικό κτίριο του “Σικιαριδείου Πολυιατρείου” επί της οδού Φειδίου, συνθέτουν ένα κτιριακό απόθεμα αντάξιο της ιστορίας του Εθνικού Θεάτρου και με ιδιαίτερη σημασία για την Αθήνα.
Σύμφωνα με την εγκριθείσα από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων μελέτη -αρχιτεκτονική, ηλεκτρομηχανολογική- προβλέπονται εργασίες βελτίωσης των υποδομών στα κτίρια Rex και Σικιαρίδειο με παρεμβάσεις αρχιτεκτονικές και ενεργειακής αναβάθμισης.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ανακαίνιση και αναβάθμιση της “Σκηνής Παπαδάκη” και της “Σκηνής Κοτοπούλη” του Rex και των χώρων υποδοχής και εξυπηρέτησης του κοινού. Και στα τρία κτήρια Τσίλερ, Rex και Σικιαρίδειο, προβλέπονται εργασίες βελτίωσης της προσβασιμότητας ΑμεΑ και εμποδιζόμενων ατόμων, αλλά και αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού τους.
Το κτίριο του Εθνικού Θεάτρου επί της Αγίου Κωνσταντίνου ανεγέρθηκε μεταξύ των ετών 1891-1901 με δωρεές Ελλήνων ομογενών του Λονδίνου και χορηγίες από το Δημόσιο Ταμείο, βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα Ερνέστος Τσίλερ και με πρωτοβουλία του βασιλιά Γεωργίου Α’. Σκοπός ήταν να καλυφθεί η ανάγκη μόνιμης θεατρικής σκηνής.
Το κτήριο λειτούργησε με προσκλήσεις ως επίσημο Βασιλικό θέατρο μέχρι το 1908. Έκτοτε δόθηκε σε κοινή χρήση και το 1924 μετονομάσθηκε σε Εθνικό Θέατρο.
Το Rex οικοδομήθηκε κατά την περίοδο 1935-1937 με σκοπό να φιλοξενήσει επάλληλες θεατρικές, κινηματογραφικές αίθουσες και να λειτουργήσει ως κέντρο θεαμάτων και ψυχαγωγίας κατά τα δυτικά πρότυπα. Στο ισόγειο του πολυχώρου λειτουργούσε ο κινηματογράφος Rex και στον όροφο το Θέατρο της Μαρίκας Κοτοπούλη. Το κτήριο εξαγοράστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού το 1983 και περιήλθε στην κυριότητα του Εθνικού Θεάτρου με την ίδρυσή του ως Ν.Π.Ι.Δ., εποπτευόμενο από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Το Σικιαρίδειο Πολυιατρείο επί της Φειδίου 5, κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, πιθανότατα κατά την ίδια περίοδο που ανεγέρθηκαν τα γειτονικά επί της Φειδίου κτήρια της Γερμανικής Αρχαιολογικής Σχολής και του Ελληνικού Ωδείου, με τα οποία αποτελεί ενιαίο σύνολο. Πρόκειται για νεοκλασικό κτήριο, του οποίου η πίσω πλευρά επικοινωνεί με το Rex.
Πολύς λόγος γίνεται σχετικά με το ποια είναι η πρώτη πολυκατοικία που χτίστηκε στην Αθήνα. Κάποιοι υποστηρίζουν πως το πρώτο κτίσμα με πολλούς ορόφους-επτά τον αριθμό- εμφανίστηκε το 1917, στην οδό Φιλελλήνων και Όθωνος, στο Σύνταγμα. Άλλοι πάλι προσδιορίζουν ένα πραγματικά πανέμορφο οικοδόμημα επί της οδού Πατησίων 346 και Λασκαράτου.
Η παλαιότερη πολυκατοικία της Πατησίων, χτίστηκε το 1925 από τον Κεφαλλονίτη εφοπλιστή Γιαννουλάτο που επέλεξε το συγκεκριμένο σημείο ως ένα από τα πιο ήσυχα και όμορφα των Αθηνών. Εκείνη την εποχή οι Αθηναίοι έκαναν τις βόλτες τους στα Πατήσια ενώ η περιοχή θύμιζε εξοχή με λουλούδια, χωράφια και , η σημερινή λεωφόρος δεν ήταν παρά ένας χωματόδρομος.
Μέχρι το 1929 ένα κτίριο μπορούσε να ανήκει σε έναν μόνο ιδιοκτήτη. Έπειτα, με νόμο του κράτους θεσπίστηκε η οριζόντια ιδιοκτησία που απελευθέρωσε τις εργολαβίες και ώθησε στην κατασκευή ολοένα και περισσότερων πολυκατοικιών. Το 1950 στην Αθήνα υπήρχαν 1.000 πολυκατοικίες.
Την μεταπολεμική περίοδο μεταπολεμική περίοδο, η αντιπαροχή ήρθε για να κυριαρχήσει στο αστικό τοπίο, να επιτρέψει την άναρχη δόμηση, την αύξηση του συντελεστή και να φέρει ακόμα πιο ψηλά οικοδομήματα. Μεταξύ 1950 και 1980 κατασκευάστηκαν άλλες 35.000 αλλάζοντας όχι μόνο την όψη αλλά και την κοινωνική γεωγραφία της πόλης.
Η παλαιότερη πολυκατοικία της Αθήνας, διατηρεί ακόμα και σήμερα την αίγλη της.
Στο κτίριο συγκεντρώνονται πολλά αρχιτεκτονικά στοιχεία από τα ρεύματα του 19ου και του 2ου αιώνα, ένα αμάγαλμα που πολλοί χαρακτηρίζουν ως εκλεκτικιστικό στυλ. Είναι ένα πέτρινο, καλοδιατηρημένο οικοδόμημα, με τρεις ορόφους, οι περίτεχνοι διάκοσμοι των οποίων ακόμα και σήμερα προκαλούν το θαυμασμό των περαστικών.
Σε αντίθεση με πολλά άλλα κτίρια της Αθήνας, η πολυκατοικία της Πατησίων 364 δεν έχει αφεθεί στην τύχη της. Στα μπαλκόνια υπάρχουν καλοφροντισμένα λουλούδια και φυτά γεγονός που μαρτυρά πως υπάρχει ζωή ακόμα μέσα της. Σε κάποιους ορόφους διακρίνει κανείς ακόμα και κουρτίνες, ναι, η όμορφη αυτή πολυκατοικία κατοικείται.
Ανοικτά θα είναι τα καταστήματα στις 11 και στις 18 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου ενόψει Χριστουγέννων.
«Σας περιμένουμε στα εμπορικά καταστήματα, στο κέντρο και στις συνοικιακές αγορές της Αθήνας για να γιορτάσουμε όλοι μαζί τα Χριστούγεννα. Παρ’ όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά από την ενεργειακή κρίση, τα στολισμένα καταστήματα δίνουν μία νότα αισιοδοξίας και μας μεταφέρουν στο κλίμα των ημερών, προσφέροντας ταυτόχρονα ποικιλία προϊόντων σε πολύ καλές τιμές», δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης.
Αναλυτικά, το προτεινόμενο από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων 2022, έχει ως εξής:
Γεννήθηκα στην Πάτρα το 1960. Ο πατέρας μου διατηρούσε ιχθυοπωλείο και εγώ με τον αδερφό μου, που ήταν ένα χρόνο μικρότερος, βοηθούσαμε στο μαγαζί. Δίπλωνα τα ψάρια στις εφημερίδες. Ο πατέρας μάς είχε περιορισμένους, δεν μας άφηνε να έχουμε δραστηριότητες, καθώς φοβόταν για την υγεία και την ασφάλειά μας. Ούτε να νοικιάσουμε ποδήλατο δεν μας επέτρεπε.
Από την ηλικία μόλις των 10 χρόνων, «κόλλησα» με τη ροκ μουσική. Ένιωθα ότι μου ανοιγόταν ένας νέος κόσμος. Ο θείος μου, που ήταν ναυτικός, μου έφερνε δίσκους που δεν είχαν κυκλοφορήσει ακόμη στην Ελλάδα. Στο σχολείο, είχα έφεση στα πρακτικά μαθήματα, για αυτό και πήγα σε πρακτικό λύκειο. Τις δύο τελευταίες τάξεις τις έκανα σε νυχτερινό σχολείο, αφού στα 16 μου έπιασα δουλειά σε ένα κηροπλαστείο.
Φτιάχναμε κεριά εκ του μηδενός, από πλάκες παραφίνης. Στα 17 μου χρόνια, έφυγα κρυφά από το σπίτι, διαρρηγνύοντας τις σχέσεις με την οικογένειά μου. Ένιωθα ότι καταπιέζομαι, έβραζα μέσα μου. Νοίκιασα σπίτι, όπου έμενα με την κοπέλα μου. Για να πληρώνω, δε, το ενοίκιο δούλευα σε οικοδομές. Οι φίλοι μου σε αυτήν την ηλικία σπούδαζαν, αλλά εγώ δεν ακολούθησα τούτο το δρόμο.
Στα 20 μου, παντρεύτηκα τη σύντροφό μου, ενώ δύο χρόνια μετά το γάμο αποκαταστάθηκαν και οι σχέσεις μου με τους δικούς μου. Είδαν ότι μπορούσα να σταθώ μόνος μου στη ζωή. Με τη σύζυγό μου, κάναμε διάφορες δουλειές μαζί, εργαστήκαμε από κρεοπωλεία μέχρι φούρνους, παρασκευάζοντας κρουασάν.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ανοίξαμε και μίνι μάρκετ. Δεν πήγαινε, όμως, καλά και ύστερα από τέσσερα χρόνια αναγκαστήκαμε να το κλείσουμε. Στη συνέχεια, ανοίξαμε και άλλο τέτοιο μαγαζί –όχι, όμως, στην ίδια γειτονιά–, αλλά ούτε αυτό έμελλε να μακροημερεύσει. Όταν δεν υπάρχουν χρήματα, έρχεται και η γκρίνια.
Μου έλεγε η γυναίκα μου να πάω να δουλέψω, να βρω λεφτά. Μοιραία, ήρθε ο χωρισμός μας το 1997.
Τα είχα κάνει ρόιδο. Μετά το διαζύγιο, άρχισα να κάνω μακροβούτια στο αλκοόλ, ώσπου το 2000 μπήκα για αποτοξίνωση στο 18 ΑΝΩ. Από τότε είμαι καθαρός. Το πολύ να πιω λίγο κόκκινο κρασί με το φαγητό, κι αυτό επειδή λένε ότι κάνει καλό. Στην πορεία, εργάστηκα για χρόνια στο χώρο της εστίασης, από σερβιτόρος ώς ντιλιβεράς. Μέχρι που το 2009 απολύθηκα, λόγω της κρίσης. Έψαχνα διαρκώς για δουλειά στον κλάδο και, παρόλο που είχα εμπειρία, οι προσπάθειές μου δεν είχαν αποτέλεσμα.
Για να μπορώ να πληρώνω το νοίκι μου, οδηγήθηκα στο σημείο να πουλήσω δύο μπιζουτιέρες με κοσμήματα. Καθώς θεωρούσα ότι είχα φτάσει κάτω από το μηδέν, το 2012, ανέβηκα στην Αθήνα, και συγκεκριμένα στο Μοσχάτο, για να μείνω μαζί με τη μάνα μου – ο πατέρας μου είχε πεθάνει. Είχαμε να μείνουμε κάτω από την ίδια στέγη από τότε που ήμουν έφηβος. Ζούσα από τη σύνταξή της.
Το 2014, σε μια βόλτα μου στο Σύνταγμα, είδα έναν πωλητή της «σχεδίας», πιάσαμε την κουβέντα και έμαθα λεπτομέρειες για το περιοδικό. Έτσι, πήρα την απόφαση να πάω στα γραφεία της «σχεδίας».
Στην αρχή, όταν φορούσα το κόκκινο γιλέκο, αισθανόμουν ντροπή και άβολα.
Στην πορεία, όμως, «ξεψάρωσα». Στη «σχεδία» νιώθω ότι απέκτησα μια δεύτερη οικογένεια. Με τα χρήματα που αποκόμιζα ως πωλητής μπορούσα να νοικιάσω ένα σπίτι, να πληρώνω τους λογαριασμούς. Πάντα βοηθούσε, βέβαια, και η μητέρα μου, με ένα πιάτο φαγητό. Όταν κουβεντιάζω με τον κόσμο στα πόστα, λέω αυτό που αισθάνομαι, μου βγαίνει ένας αυθορμητισμός. Πλέον, έχω ενταχθεί στο πρόγραμμα «σχεδία αρτ». Είναι πολύ σημαντικό που μου επιδεικνύεται εμπιστοσύνη και σε έναν άλλο χώρο, πέρα από εκείνον της πώλησης.
*Ο 62χρονος κ. Φώτης, από τις 15 Οκτωβρίου, έχει «κρεμάσει το κόκκινο γιλέκο», αφού είναι και επίσημα, πλέον, εργαζόμενος πλήρους απασχόλησης στο εργαστήρι του «σχεδία αρτ». Άλλη μια θέση εργασίας που δημιουργείται μέσα από τις δράσεις της «σχεδίας».
Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει τη νέα ατομική έκθεση του Ανδρέα Λυμπεράτου με τίτλο «Ο κλέφτης της εικόνας» στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, από την 1η Δεκεμβρίου 2022 έως τις 21 Ιανουαρίου 2023. Η έκθεση, που διοργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων, περιλαμβάνει τη νέα ζωγραφική δουλειά του καλλιτέχνη καθώς και μία επιλογή έργων από το 1996 έως σήμερα.
Ο Ανδρέας Λυμπεράτος συνδιαλέγεται με τη ζωγραφική παράδοση του τόπου του αλλά και με τη ζωγραφική κληρονομιά της δεκαετίας του 1980, μια ζωγραφική που επιζητούσε εναγωνίως τη μεγάλη χειρονομία και πριμοδοτούσε τις μεγάλες αφηγήσεις. Στο πλαίσιο αυτού του ανοιχτού διαλόγου, τα ζωγραφικά έργα του Λυμπεράτου εμπνέονται από μετόπες και αρχαία ελληνικά επιτύμβια, από τα ψηφιδωτά της Μονής της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη, από μεσαιωνικά χειρόγραφα και μεταβυζαντινές τοιχογραφίες.
Στο επίκεντρο της καλλιτεχνικής πρακτικής του Λυμπεράτου ενυπάρχει η ακλόνητη πίστη στη δύναμη της εικόνας, στην παιδαγωγική της αξία, στην ικανότητά της να ανασυστήνεται από τα θραύσματά της. Μέσα από διαδικασίες ανασχηματισμού και ανασύνταξης, υιοθετώντας διάφορα μέσα και τεχνικές, ο Λυμπεράτος δημιουργεί εικόνες που αναφέρονται στην πολλαπλότητα νοήματος που διέπει τη ζωγραφική πράξη. Δίνει έμφαση στη σωματικότητα της ζωγραφικής χειρονομίας, στην πυκνότητα του θέματος, στην ύλη και στην παραστατικότητα.
Η ζωγραφική του Λυμπεράτου είναι στιβαρή και χυμώδης.
Τα έργα του έχουν κλασικότητα, βαρύτητα, είναι όλα πολύ καλά δομημένα: υπάρχει πάντα σχέδιο, ενδεχομένως κατάλοιπο από τις σπουδές του καλλιτέχνη στην αρχιτεκτονική. Ταυτόχρονα, τον απασχολεί η ιερότητα της εικόνας, η αποτύπωση του πνευματικού. Μαζί με τα ζωγραφικά έργα παρουσιάζεται μια σειρά επιδαπέδια και επίτοιχα γλυπτά που ανήκουν στην περίοδο 1998-2017 και τα οποία μπορούν να θεωρηθούν ως τρισδιάστατη εκδοχή της ζωγραφικής του. Είναι χώροι μαζί και αντικείμενα. Θίγουν ζητήματα για τη σχέση όγκου και επιφάνειας, εικόνας και αντικειμένου.
Όλα τα έργα της έκθεσης του Ανδρέα Λυμπεράτου στο Κέντρο Τεχνών αποτελούν μια ενότητα, εκτυλίσσουν και αναπτύσσουν μια πορεία δουλειάς. Εμπλουτίζουν και τροφοδοτούν το λεξιλόγιο του καλλιτέχνη, στο οποίο ο ίδιος επανέρχεται μέσα από διαφορετικές οπτικές κάθε φορά, αναδημιουργώντας τη διαδρομή του γύρω από θέματα μετάβασης και μεταφοράς, αισθητής και νοητής, οπτικοποιημένων σχέσεων και συμπεριφορών, θετικού και αρνητικού χώρου, συμπύκνωσης ιδεών και εμπειρίας.
Ο Ανδρέας Λυμπεράτος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1963. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Παρακολούθησε μαθήματα στο Edinburgh College of Art (Εδιμβούργο, Σκωτία) και στη Royal Academy of Fine Arts, στη Γάνδη του Βελγίου. Είναι απόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος «Σχεδιασμός – Χώρος – Πολιτισμός» του ΕΜΠ. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε τέσσερις ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: Galerie S.& H. De Buck (Γάνδη, Βέλγιο, 2000), Batagianni Gallery (Αθήνα, 2006 και 2011) και Γκαλερί Cube (Πάτρα, 2013). Είναι μέλος της εικαστικής ομάδας Horror Vacui. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.
Η έναρξη της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου, 18:00-22:00
Διάρκεια έκθεσης: 1 Δεκεμβρίου 2022 – 21 Ιανουαρίου 2023
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 19:00 Σάββατο – Κυριακή 10:00 – 15:00, Δευτέρα κλειστά
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Την ανάγκη οι δήμοι να αποκτήσουν μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας, αυτονομίας και ανεξαρτησίας, προκειμένου να μπορέσουν να κάνουν βήματα μπροστά, τόνισε σήμερα οΔήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης κατά την παρέμβασή του στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ στον Βόλο, επισημαίνοντας παράλληλα τις διαχρονικές αιτίες κακοδαιμονίας της τοπικής αυτοδιοίκησης και υστέρησης στην παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες.
«Ακόμη και σήμερα έχουμε ένα συγκεντρωτικό και αναχρονιστικό μοντέλο – Αρνούμαστε να είμαστε υπό κηδεμονία»
«Το 2023 είναι η χρονιά μας, και για εθνικές και για αυτοδιοικητικές εκλογές. Μάς δίνεται η ευκαιρία να κάνουμε μια ανασκόπηση. Να μιλήσουμε ανοιχτά και ειλικρινά. Διότι πολλές φορές παγιδευόμαστε στο σήμερα και στην προσπάθειά μας να κρατήσουμε τους δήμους μας όρθιους κόντρα στο ρεύμα, χάνοντας τη δυνατότητα να σκεφτούμε και να σχεδιάσουμε το αύριο»,ανέφερε ο κ. Μπακογιάννης, επισημαίνοντας ότι είναι δύο τα βασικά ζητήματα, τα οποία προκύπτουν: Το οικονομικό και το θεσμικό.
Ειδικά για το θεσμικό ζήτημα, ο Δήμαρχος Αθηναίων τόνισε ότι στη χώρα μας επιμένουμε μετά από πάρα πολλά χρόνια σε ένα συγκεντρωτικό, ένα αναχρονιστικό μοντέλο, το οποίο δεν μπορεί να συνεχιστεί: «Ένα νέο-οθωμανικό μοντέλο που θέλει ένα υπερτροφικό, υδροκέφαλο κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση να είναι ένα παρακολούθημα. Ή να το πω αλλιώς, ένα απροστάτευτο τέκνο. Όμως, επειδή γνωριζόμαστε πολλά χρόνια, αρνούμαστε να είμαστε υπό κηδεμονία. Δεν πάει άλλο, όχι μόνο για εμάς, αλλά και για τους ανθρώπους τους οποίους υπηρετούμε».
Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά ζητήματα, ο κ. Μπακογιάννης, τόνισε: «Κάθε τόσο προστρέχουμε στο κράτος – πατερούλη, με το χέρι απλωμένο, και λέμε “ω, μεγάλε σουλτάνε”, “ω, μεγάλε Πατισάχ”, δώσε, παρακαλώ, και σε εμάς”. Και γίνεται ένα αλισβερίσι. Το ίδιο αλισβερίσι, το οποίο ζούμε και σήμερα στο Συνέδριό μας. Όμως, εμείς, τι επιθυμούμε; Βαθμούς ελευθερίας. Αυτονομία. Ανεξαρτησία».
«Τζαμπατζήδες τα Υπουργεία – Δεν καταβάλλουν στον Δήμο Αθηναίων δημοτικά τέλη»
Ο Δήμαρχος Αθηναίων αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως το τέλος παρεπιδημούντων, αλλά και το city tax:
«Το τέλος παρεπιδημούντων, θα μπορούσε να περάσει όλο στην αυτοδιοίκηση και να το καθορίζουμε εμείς. Επίσης, το city tax. Η Αθήνα σήμερα έχει 650.000 μόνιμους κατοίκους και εξυπηρετεί 3,5 εκατ. ανθρώπους κάθε μέρα. Μα πείτε μου εσείς, πώς βγαίνει αυτή η εξίσωση; Είναι πολύ απλό. Αποτυγχάνουμε συστηματικά», είπε και πρόσθεσε:
«Ξέρετε ποιος είναι ο μεγαλύτερος τζαμπατζής σήμερα στην Ελλάδα και στον Δήμο Αθηναίων; Το ίδιο το Κράτος. Τα Υπουργεία δεν πληρώνουν ανταποδοτικά. Πληρώνουν φως, νερό, τηλέφωνο, αλλά στον δήμο δεν πληρώνουν ούτε για τα σκουπίδια ούτε για τον ηλεκτροφωτισμό. Δεν καταβάλλουν δημοτικά τέλη!»
Ο κ. Μπακογιάννης επανέφερε την πρόταση να περάσει ο ΕΝΦΙΑ στην τοπική αυτοδιοίκηση, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί σε “νάρκες” όπως το τέλος ταφής, το οποίο είπε ότι «ισοδυναμεί με το “κατεβάζω το ρολό, κλειδώνω το λουκέτο και φεύγω”».
Καταδεικνύοντας τον παραλογισμό που υπάρχει σε ό,τι αφορά το θέμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ του Κράτους και των διαφόρων βαθμίδων τοπικής αυτοδιοίκησης, ανέφερε ως παράδειγμα, την οδό Αθηνάς: «Προσωπικά ντρέπομαι που η οδός Αθηνάς, η οποία περνά μπροστά από το Δημαρχείο της πόλης των Αθηνών, δεν αποτελεί αρμοδιότητα του Δήμου Αθηναίων. Δεν έχουμε το δικαίωμα ως Δήμος Αθηναίων να ορίσουμε θέσεις στάθμευσης. Αυτό τι σημαίνει; Ότι όταν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη δεν πολυσυμπαθεί τον Δήμαρχο Αθηναίων -δε λέω ότι αυτό συμβαίνει στη δική μου περίπτωση προφανώς- έρχονται και γράφουν και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Μα αυτό, αν το σκεφτείτε, είναι βαθιά προσβλητικό για όλους εμάς».
«Δε χρειαζόμαστε νέο Καποδίστρια ή Τρικούπη, αλλά πραγματικές λύσεις σε πραγματικά άλυτα προβλήματα»
Ο Δήμαρχος Αθηναίων υπογράμμισε ότι σήμερα η τοπική αυτοδιοίκηση δε χρειάζεται μεταρρυθμιστές, όπως ο νέος Τρικούπης ή ο νέος Καποδίστριας, αλλά ουσιαστικές λύσεις: «Χρειαζόμαστε πραγματικές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα, τα οποία παραμένουν άλυτα εδώ και πάρα πολλά χρόνια», είπε και πρόσθεσε: «Εγώ προσωπικά χάρηκα πάρα πολύ όταν άκουσα τον Υπουργό να περιγράφει αυτόν τον μηχανισμό για τις 20.000 αρμοδιότητες. Αλλά μέχρι να φτάσουμε ως εκεί μήπως θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε με τις 50 βασικές που έχει ήδη προτείνει η ΚΕΔΕ;», είπε χαρακτηριστικά.
Για το θέμα της γραφειοκρατίας, επισήμανε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα, αλλά σημείωσε ότι έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας.
Ο κ. Μπακογιάννης, κατέληξε λέγοντας ότι σήμερα δίνεται στην τοπική αυτοδιοίκηση μία πάρα πολύ μεγάλη ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα: «Να γυρίσουμε το κράτος ανάποδα. Αλλά αυτό, πρώτα ξεκινάει από μία μάχη νοοτροπίας, την οποία μπορούμε να κερδίσουμε διότι υπάρχει ένα πάρα πολύ μεγάλο και πολύ ισχυρό πολιτικό κεφάλαιο σε αυτήν την αίθουσα. Κάποτε το λέγαμε το «κόμμα των δημάρχων», το «κόμμα της αυτοδιοίκησης» -δεν έχει σημασία ο τίτλος. Σημασία έχει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να μπορέσουμε να στεκόμαστε όρθιοι».
Εορτάζει σήμερα το εμβληματικό εκκλησάκι της Ερμού ! Το 1689, όταν πυρπολήθηκε η Αθήνα από τους Τούρκους, η φωτιά έφτασε στην εκκλησία, δεν κάηκε η εικόνα της Παναγιάς αλλά το γύρω ξύλο και το πρόσωπο καπνίστηκε. Από τις λέξεις «καπνός» και “κάρα (πρόσωπο, κεφάλι)”, σχηματίστηκε η «καπνικαρέα».
Δεύτερη εκδοχή, επειδή η Παναγιά της Εκκλησιάς «έκαμε χάριτας» στους χριστιανούς, την αποκαλούσαν «Κάμη-Χαρέα» που σταδιακά άλλαξε.
Τρίτη εκδοχή, επειδή η εικόνα της Παναγίας ήταν ντυμένη με ένα βαρύτιμο μεταξωτό ύφασμα, πάνω στο οποίο κρεμούσαν οι πιστοί τα αφιερώματα τους, τον «Καμουχά», την έλεγαν Παναγιά η Καμουχαρέα που σταδιακά και αυτό άλλαξε!
Η πιο πιθανή όμως ερμηνεία είναι ότι το 802 μ.Χ., επεβλήθη στην Βυζαντινή Αθήνα ο φόρος του καπνού που βγαίνει στις καμινάδες από την εστία που χρησιμοποιείτο για θέρμανση ή μαγείρεμα. Κάθε κάτοικος σύμφωνα με τις καπνοδόχους που είχε το σπίτι του πλήρωνε και τον ανάλογο καπνικό φόρο (έτσι βγήκε το «είναι από μεγάλο τζάκι»).
Ο εισπράκτορας που μάζευε τους φόρους αυτούς ονομαζόταν «Καπνικάριος», και κάποιος τέτοιος έκτισε την εκκλησία.
Ένα μνημείο με 1000 χρόνια ζωής, στον πιο εμπορικό δρόμο της χώρας (14ος του κόσμου), κινδύνευσε να κατεδαφιστεί, την έσωσε ο Λουδοβίκος, ο πατέρας του Όθωνα, δεν κινδυνεύει πια αφού είναι υπό την προστασία της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών! Η εικόνα της Πλατυτέρας στο Ιερό δια χειρός Φώτη Κόντογλου !