Αρχική Blog Σελίδα 99

Νύχτες αιθαλομίχλης ξανά στην Αθήνα: «Τις βραδινές ώρες γίνεται πάρτι ρύπων»

0

Νύχτες αιθαλομίχλης περνούν οι κάτοικοι πολλών περιοχών της Αθήνας, αλλά και άλλων πόλεων, κυρίως λόγω της καύσης ξύλων στα τζάκια για θέρμανση. Την περίοδο των εορτών, που ο κόσμος έμεινε περισσότερο στο σπίτι και τις τελευταίες κρύες ημέρες, οι μετρήσεις των αιωρούμενων σωματιδίων πιάνουν συχνά κόκκινο.

Ειδικά τις βραδινές ώρες, από τις 8-9 μ.μ. και μέχρι τη 1 μετά τα μεσάνυχτα, οι συγκεντρώσεις αιθάλης (καπνιάς) γίνονται πολύ μεγάλες, με τις τιμές για τα σωματίδια μέχρι 2,5 μικρά (ΡΜ2,5) να ξεπερνούν στην Αθήνα για ώρες τα 60-80 μgr/m3, ενώ σε πόλεις της περιφέρειας, με αιχμή τα Ιωάννινα, κινούνται σε εξωφρενικά ύψη άνω των 100-150 μgr/m3.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του δικτύου της Εθνικής Υποδομής ΠΑΝΑΚΕΙΑ, που έχουν συγκροτήσει κορυφαία ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα, τις προηγούμενες μέρες οι συγκεντρώσεις ήταν αρκετά υψηλές, παρότι ο βροχερός καιρός καθάριζε ανά διαστήματα την ατμόσφαιρα.

Οι σταθμοί της ΠΑΝΑΚΕΙΑ μετρούν τα μικροσκοπικά σωματίδια ΡΜ2,5, δηλαδή λεπτότερα από μια τρίχα. Όσο πιο μικρά είναι τα σωματίδια τόσο πιο επικίνδυνα είναι, καθώς μπορούν να εισχωρήσουν βαθύτερα στο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου.

Συγκεκριμένα, από το απόγευμα της Πέμπτης έως και το απόγευμα της Παρασκευής) οι μέσοι όροι των συγκεντρώσεων ΡΜ2,5 σε σταθμούς της πρωτεύουσας ήταν: Πετρούπολη 26 μgr/m3, Ανω Πατήσια 24,4 μgr/m3, Θησείο 24,2 μgr/m3, Μαρούσι 21,3 μgr/m3, Θέρμη (έξω από τη Θεσσαλονίκη) 22,3 μgr/m3, ενώ στα Ιωάννινα και στη γειτονική Ανατολή οι ρύποι απογειώθηκαν: 52,3 μgr/m3 και 61,7 μgr/m3 αντίστοιχα. Οι συγκεντρώσεις αυτές είναι πολύ πάνω από το όριο που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (15 μgr/m3 την ημέρα) και το οποίο θέλει να μειώσει, αλλά και από τον ετήσιο στόχο της Ε.Ε., που είναι 20 μgr/m3 (μέσος όρος).

«Την περίοδο των εορτών η κατάσταση ήταν πολύ χειρότερη».

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της ΠΑΝΑΚΕΙΑ ο μέσος όρος της περιόδου από τα Χριστούγεννα έως και τις 3 Ιανουαρίου ήταν στα Ανω Πατήσια 42 μgr/m3, στο Θησείο 29 μgr/m3, στην Πεύκη 28 μgr/m3 και στο Κερατσίνι 19 μgr/m3, λόγω του ότι είναι πιο κοντά στη θάλασσα και υπάρχει διασπορά. Στην περιφέρεια, η Πάτρα είχε 35 μgr/m3, ενώ ακόμη και η Μυτιλήνη ήταν στα 25 μgr/m3», λέει στην «Κ» ο Νίκος Μιχαλόπουλος, διευθυντής Ερευνών στο Αστεροσκοπείο Αθηνών. Στην ιστοσελίδα air-quality.gr τα δεδομένα της ΠΑΝΑΚΕΙΑ παρουσιάζονται σε πραγματικό χρόνο.

«Οι μέσοι όροι όμως κρύβουν την αλήθεια, γιατί τις βραδινές ώρες γίνεται πάρτι ρύπων. Οι συγκεντρώσεις που είδαμε ήταν σε πολλές περιπτώσεις τεράστιες, με κορυφώσεις κοντά στα 80-100 μgr/m3. Ειδικά στα Ιωάννινα η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, με τα ΡΜ2,5 να είναι σχεδόν πάντα πάνω από τα 50 μgr/m3 και το μισό 24ωρο να “χορεύουν” μεταξύ 100-200 μgr/m3», συμπληρώνει ο κ. Μιχαλόπουλος.

«Στην Αθήνα το 50% των νυχτερινών συγκεντρώσεων είναι από τζάκια και το άλλο μισό από θέρμανση με καύση ορυκτών καυσίμων».

Πού οφείλονται αυτές οι μεγάλες συγκεντρώσεις; «Το δίκτυο της ΠΑΝΑΚΕΙΑ έχει τη δυνατότητα να προχωράει σε εξειδικευμένες αναλύσεις της χημικής σύνθεσης των σωματιδίων. Μπορούμε να ξεχωρίσουμε την καπνιά, που προέρχεται από καύση ξύλων. Στην Αθήνα το 50% των νυχτερινών συγκεντρώσεων είναι από τζάκια και το άλλο μισό από θέρμανση με καύση ορυκτών καυσίμων. Στα Ιωάννινα, το 80% προέρχεται από ξύλο», εξηγεί ο διευθυντής ερευνών του Αστεροσκοπείου. Η προέλευση εξάλλου φαίνεται και από την ημερήσια ωρολόγια καμπύλη του νέφους. Η ανοδική τάση εμφανίζεται –και μάλιστα με πολύ απότομη καμπύλη– από τις απογευματινές ώρες, κορυφώνεται γύρω στα μεσάνυχτα και υποχωρεί την ημέρα. Αλλες πηγές ρύπανσης, όπως είναι η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, η βιομηχανία κ.λπ. συνεισφέρουν, αλλά τη διαφορά την προκαλεί η θέρμανση και ειδικά τα τζάκια.

Επικίνδυνες ουσίες

Είναι όμως επικίνδυνα τα σωματίδια από τα τζάκια; «Συχνά κάποιοι νομίζουν πως επειδή καίγεται ξύλο, ένα φυσικό υλικό, δεν υπάρχει πρόβλημα. Δεν είναι καθόλου έτσι. Κατ’ αρχάς, πολλές φορές στις πόλεις η ποιότητα του ξύλου που καίγεται δεν είναι καθόλου καλή. Γενικότερα, όμως, επειδή στο τζάκι η καύση γίνεται σε όχι πολύ υψηλές θερμοκρασίες και δεν είναι τέλεια, εκλύονται μια σειρά πολύ επικίνδυνοι για την ανθρώπινη υγεία ρύποι, η καπνιά, οι πολυαρωματικοί υδρογονάνθρακες κ.λπ.», υπογραμμίζει ο κ. Μιχαλόπουλος. Μεταξύ αυτών υπάρχουν χημικές ουσίες που έχουν ταυτοποιηθεί ως ιδιαίτερα καρκινογόνες, όπως το βενζοπυρένιο.

Σύμφωνα με τον κ. Μιχαλόπουλο, η χρήση των τζακιών στις μεγάλες και πυκνοδομημένες πόλεις πρέπει να επανεξεταστεί. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να προσέχουμε γιατί η ρύπανση υποσκάπτει υγεία, ποιότητα ζωής και περιβάλλον.

 

Πηγή: Γιάννης Ελαφρός / ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Μια μεγάλη μουσικοθεατρική παράσταση στο «Γιάννης Ρίτσος»

Μια εξαίρετη παράσταση θα έχουμε την τύχη να παρακολουθήσουμε, την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου στο Δημοτικό Κινηματοθέατρο “Γιάννης Ρίτσος”.

Ο Δήμος Αγίας Βαρβάρας σε σύμπραξη με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, το Σύνδεσμο Επιστημόνων Πανεπιστημίων Ιταλίας-ΣΕΠΙ, την “Εταιρεία Dante Alighieri”-Επιτροπή Αθηνών και το Πολιτιστικό Σωματείο Λεμεσού ΑΡΙΣΤΟΚΥΠΡΙΟ, παρουσιάζουν το νέο μουσικοθεατρικό έργο της Ειρήνης Χηράτου “Ciuffi Coco” βασισμένο σε μια ιστορία αγάπης, στο βιβλίο του Angelo Saracini “Κλαίρη, τί ζωή μου χάρισες!”.

Η μουσική σύνθεση, η συγγραφή και η δεύθυνση είναι της Ειρήνης Χηράτου, η επιλογή του υλικού προβολής του Angelo Saracini. Τα τραγούδια ερμηνεύουν οι: Γιάννης Θωμόπουλος και Μαριάννα Γκέκα. Παίζουν οι μουσικοί: Σπύρος Κωστής-ακορντεόν, Σόλης Μπαρκή-κρουστά/percussion, Ειρήνη Χηράτου-βιολί, Δήμος Πολυμέρης-γαλλικό κόρνο, ενώ επί σκηνής διασταυρώνονται με την ηθοποιό μουσικά και θεατρικά οι μουσικοί και η δημιουργός.

Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 20:30, Δημοτικό Κινηματοθέατρο “Γιάννης Ρίτσος”(Κρήτης 69&Θεμιστοκλέους), Είσοδος ελεύθερη.

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της Αθήνας λόγω εργασιών για το μέτρο

0

Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω εκτέλεσης εργασιών στο πλαίσιο κατασκευής της γραμμής 4 του μετρό θα εφαρμοστούν στο κέντρο της Αθήνας κατά το χρονικό διάστημα από 16-1-2024 έως 31-3-2024, καθόλη τη διάρκεια του 24ώρου, σύμφωνα με ανακοίνωση της Αστυνομίας.

Αναλυτικά οι προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις:

ΦΑΣΗ 1

-Τον σταδιακό περιορισμό του πλάτους του οδοστρώματος της Λ. Βασιλέως Κωνσταντίνου ελάχιστου πλάτους 7,50 μ περίπου από την συμβολή της με την οδό Σπ. Μερκούρη και για μήκος 40,00 μ. περίπου με κατάληψη της δεξιάς πλευράς του οδοστρώματος κατά την φορά κίνησης των οχημάτων στο ρεύμα κυκλοφορίας προς την οδό Σπ. Μερκούρη.

-Τον σταδιακό περιορισμό του πλάτους του οδοστρώματος της οδού Σπ. Μερκούρη ελάχιστου πλάτους 5,50 μ περίπου από την συμβολή της με την Λ. Βασιλέως Κωνσταντίνου και για μήκος 25,00 μ. περίπου με κατάληψη της δεξιάς πλευράς του οδοστρώματος κατά την φορά κίνησης των οχημάτων στο ρεύμα κυκλοφορίας προς την οδό Ναϊάδων.

-Τον σταδιακό περιορισμό του πλάτους του οδοστρώματος της οδού Ναϊάδων, ελάχιστου πλάτους 3,50 μ περίπου από την συμβολή της με την οδό Αντήνορος και για μήκος 60,00μ. περίπου με κατάληψη της πλευράς του οδοστρώματος που εφάπτεται στο πάρκο.

-Τον σταδιακό περιορισμό του πλάτους του οδοστρώματος της οδού Αντήνορος, ελάχιστου πλάτους 5,00 μ περίπου και για μήκος 40,00 μ. περίπου πριν και 10,00 μ. περίπου μετά την συμβολή της με την οδό Ναϊάδων με κατάληψη της δεξιάς πλευράς του οδοστρώματος κατά την φορά κίνησης των οχημάτων.

-Τον ολικό αποκλεισμό της οδού Ναϊάδων από την συμβολή της με την οδό Σπ. Μερκούρη και για μήκος 60,00 μ. περίπου.

-Τον χαρακτηρισμό ως αδιεξόδου της οδού Ναϊάδων από την συμβολή της με την οδό Αντήνορος και έως την εργοταξιακή κατάληψη.

-Τον καθορισμό του ανώτατου ορίου ταχύτητας στα 40 χλμ/ώρα για τα οχήματα που κινούνται στην Λ. Βασιλέως Κωνσταντίνου και στο τμήμα αυτής που καθορίζεται από τα 100,00 μ. πριν και έως την έναρξη της εργοταξιακής κατάληψης.

Τον καθορισμό του ανώτατου ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα για τα οχήματα που κινούνται στην περιοχή των έργων στο τμήμα που καθορίζεται από την έναρξη της εργοταξιακής κατάληψης και έως το πέρας αυτής.

Την απαγόρευση του προσπεράσματος για τα οχήματα που κινούνται στην περιοχή των έργων στο τμήμα που καθορίζεται από την έναρξη της εργοταξιακής κατάληψης και έως το πέρας αυτής.

Την απαγόρευση της στάσης και της στάθμευσης των οχημάτων επί της δεξιάς πλευράς του οδοστρώματος της Λ. Βασιλέως Κωνσταντίνου στο ρεύμα κυκλοφορίας προς την οδό Σπ. Μερκούρη, επί της δεξιάς πλευράς του οδοστρώματος της οδού Σπ. Μερκούρη στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Ναϊάδων και επί της δύο πλευρές του οδοστρώματος στην οδό Αντήνορος.

Εντάσσεται δυναμικά στην Αθήνα η Οικία Παλαμά | Μετατρέπεται σε ιστορικό τοπόσημο για την πρωτεύουσα

​Το Υπουργείο Πολιτισμού προχωρεί συστηματικά τις διαδικασίες αποκατάστασης της Οικίας Παλαμά -ιστορικού διατηρητέου μνημείου ιδιοκτησίας του- στην οδό Περίανδρου 5, στην Πλάκα, σε συνέχεια της θετικής γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων επί της μελέτης αποκατάστασης του κτηρίου και της μελέτης συντήρησης του εσωτερικού διακόσμου.

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Η ιστορική Οικία Παλαμά, αποτελεί την τελευταία οικία του ποιητή, στην οποία έζησε με την οικογένειά του, μέχρι τον θάνατό του το 1943. Το κτήριο, αποτελεί ισχυρό σημείο αναφοράς για την ιστορία της Αθήνας, αλλά και τη σύγχρονη ιστορία μας γενικότερα, καθώς στις 28 Φεβρουαρίου 1943 η εξόδιος ακολουθία του ποιητή Κωστή Παλαμά συνδέθηκε με την μεγαλύτερη αντιστασιακή διαδήλωση στην Αθήνα ενάντια στην γερμανική κατοχή, τονώνοντας το εθνικό φρόνημα των Ελλήνων. Έπειτα από δεκαετίες εγκατάλειψης, σε συνέχεια της απόκτησης της ιδιοκτησίας του από το Υπουργείο Πολιτισμού, το 2023 ,η αποκατάσταση του κτηρίου έχει ως στόχο την ανάδειξη του μνημείου και την ένταξη στη ζωή της πόλης ως χώρος μελέτης και σπουδής της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας και διάδοσης του έργου του μεγάλου Έλληνα ποιητή. Η οικία Παλαμά εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για την ανάδειξη ιδιόκτητων κτηρίων του, που παρουσιάζουν ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό και ιστορικό ενδιαφέρον, με σκοπό να αποτελέσουν νέους πυρήνες πολιτισμού στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας».

Το μνημείο είναι ένα διώροφο, επίμηκες κτήριο με νεοκλασικίζοντα στοιχεία, κυρίως στον όροφο. Η εγχάρακτη λιθοδομή, καθώς και τα υπολείμματα των παραστάδων στον όροφο μαρτυρούν την επιβλητικότητα, που κάποτε παρουσίαζε το κτήριο.

Η όψη του έχει υποστεί αλλοιώσεις κυρίως στο τμήμα του ισογείου από μεταγενέστερες επεμβάσεις. Το κτήριο αποτέλεσε ένα διώροφο συγκρότημα κατοικιών, χωρίς υπόγειο με κοινόχρηστη είσοδο και αυλή που παραπέμπει στην τυπολογία της λαϊκής αθηναϊκής οικίας. Κάποιες μεταγενέστερες επεμβάσεις είναι εμφανείς στις λιθοδομές καθώς και στην κύρια όψη. Η ιστορία του κτηρίου ξεκινά τα μέσα του 19ου αιώνα. Στο αρχικό αυτό κτήριο έγιναν ριζικές αλλαγές και προσθήκες στις αρχές του 20ου αιώνα, σε δύο διακριτά στάδια. Τη δεκαετία του ’30 έλαβαν χώρα νέες προσθήκες, εξωραϊσμοί και διαμερισματοποίηση του ορόφου, ενώ επεμβάσεις έγιναν και τη δεκαετία του ’50.

Σύμφωνα με τη μελέτη αποκατάστασης προβλέπονται μια σειρά από μέτρα τα οποία στοχεύουν στην εξασφάλιση της υλικής υπόστασης του κτηρίου, στην εισαγωγή νέων χρήσεων και λειτουργιών με τρόπο αρμονικό προς τη μορφή του μνημείου και κατάλληλων, ώστε να αναδεικνύουν την σημασία του ως ένα εξέχον τοπόσημο για την ιστορία της πόλης και της Ελλάδας γενικότερα.

Το κομβικό στοιχείο που αναδεικνύεται μέσω της αρχιτεκτονικής μελέτης είναι το ιστορικό γεγονός ότι το σπίτι και ειδικά η αυλή αποτέλεσε την αφετηρία της νεκρικής πομπής της κηδείας του ποιητή που εξελίχθηκε σε παλλαϊκή πορεία εναντίον του κατακτητή μέσα στην κατοχή.

Στο πλαίσιο αυτό, η αρχιτεκτονική διαμόρφωση εστιάζει στη νοηματική διασύνδεση του εσωτερικού χώρου της αυλής με τον εξωτερικό χώρο και την οδό Περιάνδρου. Προβλέπεται μια διαμόρφωση που θα αποτελέσει τον μίτο που θα συνδέει υπαινικτικά με ελαφρές κατασκευές και τον κατάλληλο φωτισμό το μέσα με το έξω.

Στην αυλή προτείνεται η προσθήκη μιας ημιυπαίθριας κατασκευής που διαμορφώνει ένα αισθητικά άρτιο πλαίσιο για μια μόνιμη φωτογραφική έκθεση σε σχέση με τον ποιητή και κυρίως με το γεγονός της κηδείας του. Η ημιυπαίθρια κατασκευή θα αποτελεί, επίσης, έναν μεταβατικό χώρο εισόδου, προς μια ισόγεια αίθουσα για παρουσιάσεις βιβλίων ή άλλες συναφείς δραστηριότητες με χωρητικότητα 50 ατόμων.

Ο κεντρικός ιστορικός πυρήνας του συγκροτήματος γίνεται αντικείμενο συστηματικής αποκατάστασης με συντήρηση των δομικών στοιχείων και όπου κρίνεται, λόγω της κατάστασης διατήρησης τους, απαραίτητο, με τμηματικές προσθήκες με νέα υλικά (στέγη, νέα κουφώματα). Τα ίχνη ζωγραφικού διακόσμου που εντοπίστηκαν θα συντηρηθούν. Οι νέες προσθήκες (ημιυπαίθριος χώρος, πυρήνας με wc) θα είναι εύκολα διακριτές από την υφιστάμενη κατασκευή. Στο πλαίσιο των εργασιών αποκατάστασης θα καθαιρεθούν τμήματα ετοιμόρροπων ή βλαπτικών στοιχείων για την κατασκευή, τοίχοι ή τμήμα τοίχων για λειτουργικούς λόγους, κατασκευές που βλάπτουν την δημόσια υγεία όπως το πρόχειρο στέγαστρο της αυλής με επικάλυψη από φύλλα αμιάντου, η ξύλινη στέγη.

Η μελέτη συντήρησης έχει ως αντικείμενο τη διερεύνηση, συντήρηση και αποκατάσταση του διακόσμου των όψεων και του ζωγραφικού διακόσμου που σώζεται στους εσωτερικούς χώρους του κτηρίου. Επιπρόσθετα, διερευνά την ύπαρξη ή μη ζωγραφικού διακόσμου στα ξύλινα στοιχεία της Οικίας. Στη μελέτη συντήρησης προσδιορίζεται η έκταση των αλλοιώσεων, οι προτεινόμενες επεμβάσεις συντήρησης-αποκατάστασης, οι μέθοδοι και τα υλικά που θα απαιτηθούν για τη στερέωση, προστασία και ανάδειξη των αναφερόμενων διατηρητέων στοιχείων, σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας και τη διεθνή πρακτική στην επιστήμη της συντήρησης.

Ο ποιητής Κωστής Παλαμάς πέρασε στην οδό Περιάνδου τα τελευταία χρόνια της ζωής του, σε μεγάλη ηλικία, αφού αναγκάστηκε να μετακομίσει εκεί μετά την έξωσή του από την κατοικία επί της οδού Ασκληπιού 3, η οποία έχει πλέον κατεδαφιστεί. Έζησε σε ένα από τα δύο διαμερίσματα του δευτέρου ορόφου με τη σύζυγό του Μαρία και την κόρη τους Ναυσικά, μαζί με άλλους ενοίκους. Εκεί άφησε και την τελευταία του πνοή. Το 2023 συμπληρώθηκαν 80 χρόνια από τον θάνατο του ποιητή.

Η Οικία Παλαμά αποτελεί ένα σημαντικό ιστορικό τοπόσημο για την Αθήνα. Το Υπουργείο Πολιτισμού χαρακτήρισε το κτήριο ως μνημείο το 1999, ενώ η διαδικασία απαλλοτρίωσής του ξεκίνησε το 2020. Μετά από αλλεπάλληλες προσφυγές της τ. ιδιοκτήτριας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, τελικά η απαλλοτρίωση συντελέστηκε τον Μάιο του 2023 και το ακίνητο περιήλθε στην ιδιοκτησία του ΥΠΠΟ. Η μελέτη αποκατάστασης – επανάχρησης του κτηρίου εκπονήθηκε με ευγενική χορηγία του Ιδρύματος «Σύλβιας Ιωάννου», ώστε το έργο να ενταχθεί για χρηματοδότηση στην προγραμματική περίοδο 2021-2027.

Ευρεία σύσκεψη υπό τον Β. Κικίλια για το ενδεχόμενο έντονων καιρικών φαινομένων στην Αττική

0

Η ευρεία σύσκεψη πραγματοποιήθηκε σήμερα υπό τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, με τον περιφερειάρχη Αττικής, Νίκο Χαρδαλιά και δημάρχους της βόρειας, βορειοανατολικής, και δυτικής Αττικής, στο πλαίσιο της ανάληψης των νέων καθηκόντων τους για την αντιμετώπιση έντονων καιρικών φαινομένων.

Ο Βασίλης Κικίλιας επανέλαβε την ανάγκη για έγκαιρη πρόγνωση, πρόληψη και σωστή ενημέρωση ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις του όποιου φαινομένου, ενώ για το επερχόμενο κύμα κακοκαιρίας τόνισε ότι με βάση την πρόγνωση της ΕΜΥ και των συνεργατών τους επιστημόνων, μετεωρολόγων δεν θα είναι τόσο πιεστικό φαινόμενο.

Στο επίκεντρο της σύσκεψης με δεδομένη την νέα επιδείνωση του καιρού τέθηκε ο συντονισμός και η ετοιμότητα όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την αντιμετώπιση επιπτώσεων από ενδεχόμενα έντονα ακραία καιρικά φαινόμενα στο λεκανοπέδιο.

Όπου απαιτηθεί οι αρμόδιοι της Πολιτικής Προστασίας θα προχωρούν σε προληπτικές απαγορεύσεις, συνεργασία της Πυροσβεστικής, της Τροχαίας και των εταιρειών που εκμεταλλεύονται οδούς.

Ο αρμόδιος υπουργός προειδοποίησε δε πως «εφόσον έχουμε τέτοια ακραία φαινόμενα στην Αττική ενδεχομένως θα προχωρήσουμε και σε κλείσιμο σχολείων και δημοσίων υπηρεσιών ή ιδιωτικών, εκ περιτροπής εργασία, τηλεργασία και προληπτικές απαγορεύσεις μετακίνησης των αυτοκινήτων για να μπουν τα εκχιονιστικά μηχανήματα και να μπορέσουν να καθαρίσουν τους δρόμους».

Αναφορικά με τη διαθεσιμότητα σε εκχιονιστικά ο υπουργός τόνισε ότι έχουν πάρει απαντήσεις από όλες τις εταιρείες και στο μητρώο μηχανημάτων έργου, υπάρχει σχεδόν τριψήφιος αριθμός μηχανημάτων, όπως μηχανήματα βαρέως τύπου και τα λεγόμενα ψαλίδια κλπ. «Ο καταμερισμός γίνεται από την περιφέρεια ανά αντιπεριφέρεια και σε συνεργασία με τους δήμους με βάση τις συνάψεις έργου που έχουν προχωρήσει. Δεν υπάρχει διαγωνισμός που να έχει τελεσφορήσει στην περιφέρεια Αττικής και γι αυτό το λόγο θα επιλέξουν μηχανήματα από το μητρώο», σημείωσε ο Βασίλης Κικίλιας.

Ποιοι συμμετείχαν

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, οι Υφυπουργοί Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς και Χρήστος Τριαντόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Βασίλειος Παπαγεωργίου, ο Γενικός Γραμματέας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής Πέτρος Καμπούρης, ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς και ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Λεωνίδας Μανωλάκος.

Επίσης συμμετείχαν οι Δήμαρχοι: Μάνδρας-Ειδυλλίας Αρμόδιος Δρίκος, Ελευσίνας Γεωργόπουλος Γεώργιος, Διονύσου Μαϊχόσογλου Αικατερίνη, Ωρωπού Γιασημάκης Γεώργιος, Αγίας Παρασκευής Μυλωνάκης Ιωάννης, Βριλησσίων Πισιμίσης Ιωάννης, Κηφισιάς Ξυπολητάς Βασίλειος, Πεντέλης Κοσμοπούλου Αναστασία, Αχαρνών Βρεττός Σπυρίδων.

Επιπλέον συμμετείχαν: ο Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος Αντιστράτηγος Γεώργιος Πουρναράς, ο Υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος Αντιστράτηγος Μάριος Αποστολίδης, ο Επιτελάρχης του Πυροσβεστικού Σώματος Αντιστράτηγος Χρήστος Λάμπρης, ο Συντονιστής Επιχειρήσεων Αττικής με έδρα την Αθήνα, Υποστράτηγος Παναγιώτης Νιάφας, ο Διοικητής του ΕΣΚΕΔΙΚ Υποστράτηγος Θεόδωρος Βάγιας, ο Διευθυντής Σχεδιασμού της ΓΓΠΠ Δημήτρης Αλεξανδρής, ο Διευθυντής Τροχαίας Αττικής Ταξίαρχος, Χρήστος Παπαφιλίππου και ο Προϊστάμενος Κλάδου Τάξης της Ελληνικής Αστυνομίας Υποστράτηγος Γεώργιος Μιχαλόπουλος.

Στη σύσκεψη έλαβαν ακόμη μέρος εκπρόσωποι των παραχωρησιούχων εταιρειών των αυτοκινητοδρόμων Νέα Οδός Α.Ε., Ολυμπία Οδός Λειτουργία Α.Ε και Αττικές Διαδρομές Α.Ε. καθώς και ο Διευθυντής της ΕΜΥ Θεόδωρος Κολυδάς και επιστημονική ομάδα μετεωρολόγων.

Ο Γιάννης Κότσιρας επιστρέφει στην Κεντρική σκηνή του Σταυρού Του Νότου

Από την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου και για λίγες παραστάσεις

Ο Γιάννης Κότσιρας μετά τις πολύ πετυχημένες κοινές εμφανίσεις του με τον Μίλτο Πασχαλίδη επιστρέφει στην Κεντρική σκηνή του Σταυρού Του Νότου.

Ο αγαπημένος ερμηνευτής και η παρέα του, που αποτελείται από εξαιρετικούς μουσικούς, σταθερούς συνεργάτες και φίλους του τα τελευταία χρόνια, ετοίμασαν ένα πρόγραμμα γεμάτο εκπλήξεις παρουσιάζοντας παλιά και αγαπημένα, αλλά και μετά από αρκετά χρόνια, ολοκαίνουρια τραγούδια από τον νέο του κύκλο τραγουδιών “Παράθυρο στο άπειρο”. Μία μεγάλη παραγωγή του ιδίου, σε μουσική Μανώλη Ανδρουλιδάκη, πάνω σε στίχους και ποιήματα του Άλκη Αλκαίου και ενορχηστρώσεις του Αλέξανδρου Λιβιτσάνου που θα κυκλοφορήσει τον καινούριο χρόνο από την EMI.

Ένα πρόγραμμα, που όπως πάντα, έχει στόχο τη γνήσια διασκέδαση, αλλά και τις στοχευμένες αναφορές στο αυθεντικό λαϊκό τραγούδι.

Παίζουν οι:
Πλήκτρα/ Ενορχηστρώσεις : Άκης Κατσουπάκης
Μπουζούκι: Βαγγέλης Μαχαίρας
Κιθάρες: Κώστας Μιχαλός
Τύμπανα: Hρακλής Παχίδης
Μπάσο: Γιάννης Πλαγιαννάκος
Φωνή/Βιολί: Δήμητρα Μπουλούζου

Ο ποιητής του δρόμου που έγινε τραγούδι – Η ιστορία πίσω από τον «Αντάμη» των Γιαγκίνηδων

Σε στενά, σε πεζοδρόμια, στην παραλιακή. Με ήλιο και βροχή ο Χρήστος είναι εκεί. Με ένα κόκκινο γιλέκο, το χαμόγελό του και το περιοδικό «Σχεδία» στο χέρι. Πάνε δέκα χρόνια που βγαίνει στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και ελπίζει να έχει τη δύναμη να βγαίνει για πολλά ακόμη.

Αλλωστε, ο δρόμος, όπως λέει, του έμαθε να δίνει και να παίρνει αγάπη. Στην αρχή είχε άγχος, ήταν συνεσταλμένος, δεν ήξερε πώς θα τον αντιμετωπίσει ο κόσμος. Πλέον έχει ξεπεράσει αυτήν την ανησυχία. «Για μένα ο κόσμος δεν είναι πελάτες. Δεν είμαι έμπορος.

Είναι αναγνώστες, είναι φίλοι μου. Είναι ο κόσμος που με αγαπάει και μου συμπαραστέκεται, γιατί πρώτα από όλα μου δίνει τη δυνατότητα να ζήσω. Αυτή η αλληλεγγύη με κρατάει ως τώρα και χάρη σε αυτήν θα συνεχίσω».

«Εσύ είσαι ο ποιητής;»

Ο 75χρονος πωλητής προφέρει στους αναγνώστες και ένα ποίημα που γράφει εμπνεόμενος κάθε φορά από το εξώφυλλο του περιοδικού. Πενήντα πέντε ποιήματά του έχουν μάλιστα εκδοθεί στην πρώτη του συλλογή με τίτλο «Αγαποκάρδιον». Πάντα του άρεσε να γράφει, αλλά από το 2014 που ξεκίνησε στη «Σχεδία» το καθιέρωσε. Ετσι κάθε φορά πριν φύγει από το σπίτι του, φυλάσσει στην τσέπη του αντίγραφα από τους στίχους του. Θέλει να έχει μαζί του για όλους τους αναγνώστες. Η συνήθειά του αυτή έχει γίνει γνωστή και έτσι πολλοί που τον συναντούν τον ρωτούν «εσύ είσαι ο ποιητής;» «Τον μήνα μπορεί και να μοιράσω 500 κομμάτια. Οι περισσότεροι δείχνουν ενδιαφέρον, ενθουσιάζονται, μου λένε “μου επιτρέπεις να σε αγκαλιάσω, να σε φιλήσω;” Εισπράττω τον θαυμασμό τους και αυτό το κρατώ και κυρίως το τιμώ», λέει στην «Κ».

Συναντήσεις του δρόμου

Καθημερινά βγαίνει 4- 5 ώρες τη μέρα. Δεν έχει σταθερό σημείο. Σε ένα από αυτά, Αγίας Σοφίας και Τσιμισκή, ο Χρήστος Φωτίου συνάντησε τους Γιαγκίνηδες, δύο νέους μουσικούς του δρόμου που ξεσηκώνουν τους περαστικούς στη Θεσσαλονίκη με τα ρεμπέτικά τους. Περνούσαν ώρες μαζί. Δεν γνωρίζονταν, ο δρόμος όμως τους έφερε κοντά. Καμιά φορά ο γηραιότερος πωλητής της πόλης έκανε παραγγελιές. Ζητούσε να ακούσει τη «Φραγκοσυριανή» και το «Χατζηκυριάκειο». Χαιρόταν με τα αγαπημένα του τραγούδια και σιγά σιγά άρχισε να ανοίγεται. «Μας έλεγε τον πόνο του, τη σκληρή του ιστορία. Η ζωή του μας άγγιξε και την κάναμε τραγούδι. Για μας ο Χρήστος είναι παλικάρι, είναι ο “Αντάμης” που ξεπερνάει τις δυσκολίες, που παρά το κρύο θα ξυπνήσει το πρωί και δεν θα αφήσει μέρα που να μη σταθεί στο πόστο του», περιγράφουν στην «Κ» οι Γιαγκίνηδες.

Σε ένα από τα πόστα του ο Χρήστος Φωτίου συνάντησε τους Γιαγκίνηδες, δύο νέους μουσικούς του δρόμου που ξεσηκώνουν τους περαστικούς στη Θεσσαλονίκη με τα ρεμπέτικά τους. «Για μας ο Χρήστος είναι παλικάρι, είναι ο “Αντάμης” που ξεπερνάει τις δυσκολίες, που παρά το κρύο θα ξυπνήσει το πρωί και δεν θα αφήσει μέρα που να μη σταθεί στο πόστο του» λένε οι νεαροί καλλιτέχνες στην «Κ».

Φτώχεια, πείνα και κακουχίες

Η ιστορία του ξεκινά από τη Βόρεια Ηπειρο, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε σε πολύ φτωχικά χρόνια. Στο παλιό και μικρό σπίτι της οικογένειας ζούσαν στριμωγμένα δέκα άτομα. «Η μάνα μου ήταν αγράμματη, ο πατέρας μου ήταν δάσκαλος και τα βγάζαμε πέρα πολύ δύσκολα. Και όπως η πείνα θέριζε το χωριό δεν είχαμε λεφτά να βγάλουμε τον μήνα, η μάνα μου εστέρεψε, δεν είχε ούτε στάλα, από τον κόρφο της να πιεις ούτε γάλα. Αλλες φορές είχαμε λίγο φαγητό και άλλες καθόλου. Ξινόγαλο τρώγαμε, ξίδι με ζάχαρη δηλαδή, τρίβαμε και λίγο αλάτι και το τρώγαμε με νερό», εξομολογείται.

Ο Χρήστος Φωτίου θυμάται έντονα τον φόβο που ένιωθε κάθε φορά που έβλεπε αστυνομικούς με καλάσνικοφ να πλησιάζουν προς τη μεριά του την ώρα που έπαιζε στο ακορντεόν τραγούδια Ελλήνων συνθετών.

Ονειρό του ήταν να γίνει και εκείνος δάσκαλος. Ετσι αφού ολοκλήρωσε το σχολείο, πήγε φαντάρος και αμέσως μετά διορίστηκε σε σχολεία στο Τεπελένι. Επτά χρόνια πρόλαβε να δουλέψει. «Το καθεστώς του Χότζα κυνήγησε την οικογένειά μου γιατί ήμασταν φιλέλληνες. Ο πατέρας μου συνελήφθη, φυλακίστηκε, βασανίστηκε και καταδικάστηκε σε δέκα χρόνια φυλακή. Και ο μεγάλος μου αδερφός ήταν τιμωρημένος με δεκαπέντε χρόνια για “προδοσία” στην πατρίδα. Αυτά τα χρόνια ήταν τα χειρότερά μου. Τα έχω διαγράψει από τη ζωή μου». Υπήρχαν φορές που κινδύνεψε και ο ίδιος να συλληφθεί. Θυμάται μάλιστα έντονα τον φόβο που ένιωθε κάθε φορά που έβλεπε αστυνομικούς με καλάσνικοφ να πλησιάζουν προς τη μεριά του την ώρα που έπαιζε στο ακορντεόν τραγούδια Ελλήνων συνθετών. «Μας απαγόρευαν να τα ακούμε, πόσο μάλλον να τα παίζουμε δημόσια», εξηγεί.

«Η Σχεδία ήρθε ως μάννα εξ ουρανού, μου έδωσε μια ανάσα και με έσωσε. Βρήκε ένα φυλλάδιο ο γιος μου και μου το έδειξε. Μάρτη του 2014 ξεκίνησα έξω από τα δικαστήρια και συνεχίζω μέχρι σήμερα».

Για χρόνια δεν μπορούσε να διοριστεί σε σχολείο. «Λόγω της σύλληψης του πατέρα μου κουβαλούσαμε την ταμπέλα “εχθροί του λαού”». «Δεν μπορεί ο γιος του εχθρού που αγαπά τους Ελληνες να θέλει να διδάσκει στα σχολεία μας», έπαιρνε ως απάντηση. Για να ζήσει αναγκάστηκε να γίνει βοϊδαμαξάς. «Ηταν η τελευταία δουλειά που μπορούσε να κάνει κάποιος. Με το κάρο κουβαλούσαμε τις κοπριές των ζώων και τις πηγαίναμε για λίπασμα στα χωράφια. Για δεκατέσσερα χρόνια έκανα ό,τι δουλειά βρισκόταν μέχρι που οι κομμουνιστές “γκρεμοτσακίστηκαν” με την κατάρρευση του Ανατολικού Μπλοκ».

Λόγω της σύλληψης του πατέρα μου κουβαλούσαμε την ταμπέλα “εχθροί του λαού”. Δεν μπορεί ο γιος του εχθρού που αγαπά τους Ελληνες να θέλει να διδάσκει στα σχολεία μας.

Με την αλλαγή του καθεστώτος το ’91 διορίστηκε ξανά ως δάσκαλος. «Το είχα όμως άχτι που με τιμώρησαν με τις γεωργικές δουλειές και με απομάκρυναν από τα σχολεία». Οκτώ χρόνια αργότερα για να ξεφύγει από τη φτώχεια αποφάσισε να έρθει στη Θεσσαλονίκη με την οικογένειά του. Εμαθε τη δουλειά του επιπλοποιού, με την οποία ασχολήθηκε για χρόνια προσπαθώντας να τα βγάλει πέρα. Η γυναίκα του εργάστηκε στη φύλαξη παιδιών μεσοαστικών οικογενειών. Πέρασαν περιπέτειες για να τα καταφέρουν. Από ένα σημείο και μετά, μέσα στην κρίση, δουλειές δεν υπήρχαν, μόνο κάποια μεροκάματα από δω και από κει. «Η Σχεδία ήρθε ως μάννα εξ ουρανού, μου έδωσε μια ανάσα και με έσωσε. Βρήκε ένα φυλλάδιο ο γιος μου και μου το έδειξε. Μάρτη του 2014 ξεκίνησα έξω από τα δικαστήρια και συνεχίζω μέχρι σήμερα».

Ο 75χρονος Χρήστος για χρόνια ταλαιπωρήθηκε και σκληραγωγήθηκε. Στα πόδια του σήμερα στέκεται με περηφάνια. Εχει ανάγκη από δουλειά, θέληση για ζωή και διάθεση για συντροφιά γιατί όπως λέει και το τραγούδι των Γιαγκίνηδων:

«Κι αν την ζωή σου δεν κατάφερες να αλλάξεις
Και δεν σου μένει άλλη πια υπομονή
Τότε Αντάμη μου μην κάτσεις για να κλάψεις
Γιατί τα όνειρα πεθαίνουν στη σιωπή»

 

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Το κύμα κακοκαιρίας βγάζει στους δρόμους της Αθήνας τις ομάδες «Street Work»

0

Το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ) ενεργοποιεί από σήμερα, Τετάρτη 10/01/24 τις υπηρεσίες του μέχρι τις 23:00 μ.μ., ώστε κανένας συμπολίτης μας να μην μείνει μόνος και απροστάτευτος.

Οι ομάδες Street Work θα επιχειρούν στους δρόμους της πόλης, μοιράζοντας ζεστά ροφήματα και θρεπτικά σνάκς, είδη ρουχισμού και κουβέρτες. Θα βοηθούν, επίσης, όσους δυσκολεύονται, να μεταφερθούν και να βρουν στέγαση και ζεστασιά στο Υπνωτήριο του Πολυδύναμου Κέντρου Αστέγων που λειτουργεί για τη διαμονή, σίτιση και εξυπηρέτηση των αναγκών τους (210- 5246515/6 εσωτ. 0).

Το τηλεφωνικό κέντρο του Κέντρου Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (210-5246515/6 εσωτ. 0) θα λειτουργεί μέχρι τις 23.00 μ.μ. και θα δέχεται αναφορές από πολίτες για τα σημεία, όπου βρίσκονται άστεγοι, οι οποίοι χρειάζονται βοήθεια. Επίσης οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν με την 24ωρη γραμμή επικοινωνίας με τον Δήμο Αθηναίων στο 1595 (χρέωση ανάλογα με τον πάροχο).

 

Απεβίωσε ο πρώην Δήμαρχος Ζωγράφου, Βασίλης Θώδας

Έφυγε από τη ζωή αιφνιδίως σήμερα Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2024, ο πρώην Δήμαρχος Ζωγράφου, Βασίλης Θώδας.

Γεννήθηκε στου Ζωγράφου το 1968 και έχει ρίζες από τη Λάρισα και τα Γιάννενα. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων και Διεθνείς – Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ενώ το 2001 πήρε το πρώτο του Μεταπτυχιακό δίπλωμα με θέμα: «Ε.Ε. και Αναπτυσσόμενες Χώρες» στο Τμήμα των Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου και το 2014 ολοκλήρωσε το δεύτερο Μεταπτυχιακό του στη «Διαχείριση Πολιτικών- Διεθνής Πολιτική» στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Το 1993 ξεκίνησε να εργάζεται στη Βουλή των Ελλήνων, ενώ το 2001 ανέλαβε Προϊστάμενος της Διεύθυνσης του Τμήματος Επερωτήσεων της Ειδικής Υπηρεσίας Ελέγχου των Οικονομικών των κομμάτων. Το 2017 επελέγη Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Διαρκών Επιτροπών της Βουλής, ενώ επί μακρόν διετέλεσε Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Βουλή.

Ασχολήθηκε από νωρίς με τα κοινά της αγαπημένης του πόλης στην οποία και πρόσφερε μέχρι το τέλος της ζωής του. Διετέλεσε Δημοτικός Σύμβουλος Ζωγράφου από το 2006 και μέλος της Διοίκησης ως Πρόεδρος του ΝΠΔΔ Αθλητισμού, προσφέροντας τις υπηρεσίες του στους νέους και τις νέες της πόλης, στα αθλητικά σωματεία και τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Τον Ιούνιο του 2019, ως επικεφαλής της δημοτικής κίνησης «Ζωγράφου – Ώρα για δουλειά» εξελέγη Δήμαρχος Ζωγράφου. Κατά τη θητεία του διετέλεσε επίσης Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Προστασίας & Ανάπτυξης Υμηττού.

Η Διοίκηση, το Δημοτικό Συμβούλιο και οι εργαζόμενοι/νες του Δήμου Ζωγράφου εκφράζουν τα βαθιά συλλυπητήριά τους στην οικογένεια του εκλιπόντος.

Ο Σωκράτης Μάλαμας στην Κεντρική Σκηνή του Σταυρού του Νότου

Από 22 Ιανουαρίου και κάθε Δευτέρα 

Τραγούδι: Ιουλία Καραπατάκη

Ο Σωκράτης επιστρέφει από Δευτέρα 22 Ιανουαρίου και κάθε Δευτέρα στην Κεντρική Σκηνή του Σταυρού του Νότου.

Μαζί με την Ιουλία Καραπατάκη και τη μπάντα του θα μας περιμένει στην αγαπημένη σκηνή του Νέου Κόσμου για να ξεκινάει η εβδομάδα, και αυτή τη χρονιά, με τα τραγούδια του. Με ένα πρόγραμμα που θα έχει όλα όσα αγαπάμε από τον Σωκράτη αλλά και επιλογές από όσα αγαπάει κι εκείνος από την ελληνική δισκογραφία και δεν έχει σταματήσει να τραγουδάει όλα αυτά τα χρόνια.

Με τον Γιάννη Παπατριανταφύλλου στο κοντραμπάσο, τον Κυριάκο Ταπάκη στο λαούτο και στο μπουζούκι, τον Κλέωνα Αντωνίου στην ηλεκτρική κιθάρα, τον Καλογιάννη Βεράνη στο βιολί και στην τρομπέτα, το Νίκο Μαγνήσαλη στα τύμπανα και τον Γιάννη Μάλαμα στα κρουστά.

Επιστροφή για όλους λοιπόν στις αρχές του 2024 και… από Δευτέρα σε Δευτέρα μαζί με τον Σωκράτη Μάλαμα το βράδυ, στις 21.30 ακριβώς.

INFO:

Γενική Είσοδος: 15€

Προπώληση: 
https://www.more.com/music/sokratis-malamas-stauros-tou-notou-1/

Ώρα έναρξης: 21.30
Οι πόρτες ανοίγουν: 20.30

Μουσικοί:
Καλογιάννης Βεράνης: Βιολί, τρομπέτα, φωνή
Γιάννης Παπατριανταφύλλου: Κοντραμπάσo
Κυριάκος Ταπάκης: Λαούτο, μπουζούκι
Κλέων Αντωνίου: Ηλεκτρική κιθάρα
Νίκος Μαγνήσαλης: Τύμπανα
Γιάννης Μάλαμας: Κρουστά, φωνή

Ηχοληψία: Παναγιώτης Ηλιόπουλος – Τίτος Καργιωτάκης
Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης
Υπεύθυνος Σκηνής: Δημήτρης Κατέβας

Το εμφιαλωμένο νερό μπορεί να περιέχει χιλιάδες μικροσκοπικά κομμάτια πλαστικού

Το εμφιαλωμένο νερό μπορεί να περιέχει εκατοντάδες χιλιάδες θραύσματα πλαστικού, τα οποία έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Proceedings of the National Academy of Sciences».

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, κατά μέσο όρο ένα λίτρο εμφιαλωμένου νερού περιείχε περίπου 240.000 ανιχνεύσιμα πλαστικά θραύσματα, δηλαδή από δέκα έως 100 φορές περισσότερα από προηγούμενες εκτιμήσεις. Πρόκειται για νανοπλαστικά, τόσο μικροσκοπικά που μπορούν να περάσουν από τα έντερα και τους πνεύμονες απευθείας στην κυκλοφορία του αίματος και στη συνέχεια σε όργανα, όπως η καρδιά και ο εγκέφαλος. Μπορούν να περάσουν μέσω του πλακούντα ακόμα και στα σώματα των εμβρύων. Οι επιστήμονες στοχεύουν στο να μελετήσουν τις πιθανές επιπτώσεις σε μια μεγάλη ποικιλία βιολογικών συστημάτων.

Η παγκόσμια παραγωγή πλαστικού πλησιάζει τα 400 εκατομμύρια τόνους ετησίως. Περισσότεροι από 30 εκατομμύρια τόνοι απορρίπτονται κάθε χρόνο στα ύδατα ή στην ξηρά και πολλά προϊόντα που κατασκευάζονται με πλαστικά, μεταξύ των οποίων και συνθετικά υφάσματα, αποβάλλουν σωματίδια ενώ εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται. Τα περισσότερα πλαστικά δεν διασπώνται, απλώς διαιρούνται ξανά και ξανά σε όλο μικρότερα σωματίδια της ίδιας χημικής σύνθεσης.

Τα πλαστικά στο εμφιαλωμένο νερό εντοπίστηκαν πρώτη φορά σε μελέτη του 2018 που μέτρησε κατά μέσο όρο 325 σωματίδια ανά λίτρο, ενώ μεταγενέστερες μελέτες πολλαπλασίασαν αυτό τον αριθμό, αν και οι εκτιμήσεις σταματούσαν σε μεγέθη κάτω του ενός μικρομέτρου, δηλαδή στο όριο των νανοπλαστικών.

Credit φωτογραφίας: Naixin Qian, Columbia University

Η νέα μελέτη χρησιμοποιεί μια τεχνική που ονομάζεται μικροσκοπία διεγερμένης σκέδασης Ραμάν και εφευρέθηκε από ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, τον βιοφυσικό του Πανεπιστημίου του Κολούμπια, Γουέι Μιν. Επίσης, οι ερευνητές δημιούργησαν έναν αλγόριθμο με βάση τα δεδομένα για την ερμηνεία των αποτελεσμάτων. Στη συνέχεια δοκίμασαν τρεις μάρκες εμφιαλωμένου νερού που πωλούνται στις ΗΠΑ και ανέλυσαν πλαστικά σωματίδια μεγέθους μόλις 100 νανομέτρων. Εντόπισαν 110.000 έως 370.000 σωματίδια σε κάθε λίτρο, το 90% των οποίων ήταν νανοπλαστικά και τα υπόλοιπα μικροπλαστικά.

Ένα από τα πλαστικά που εντόπισαν ήταν το τερεφθαλικό πολυαιθυλένιο ή PET. Αυτό δεν αποτέλεσε έκπληξη, δεδομένου ότι από αυτό είναι κατασκευασμένα πολλά μπουκάλια νερού και πιθανόν να εισέρχεται στο νερό καθώς αποκολλώνται κομμάτια, όταν το μπουκάλι πιέζεται ή εκτίθεται στη θερμότητα. Πολύ εκτεταμένος ήταν και ο εντοπισμός πολυαμιδίου, ενός τύπου νάιλον, που πιθανώς προέρχεται από τα πλαστικά φίλτρα που χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό του νερού πριν από την εμφιάλωσή του. Άλλα κοινά που βρήκαν οι ερευνητές χρησιμοποιούνται σε διάφορες βιομηχανικές διεργασίες, όπως πολυστυρένιο, χλωριούχο πολυβινύλιο και μεθακρυλινό πολυμεθύλιο.

Ανησυχητικό ήταν ότι οι επτά τύποι πλαστικών που αναζήτησαν οι ερευνητές αντιπροσώπευαν μόνο το 10% του συνόλου των νανοσωματιδίων που βρήκαν στα δείγματα, ενώ τα υπόλοιπα δεν γνωρίζουν τι είναι. Αν είναι όλα νανοπλαστικά, αυτό σημαίνει ότι ο αριθμός τους θα μπορούσε να είναι δεκάδες εκατομμύρια ανά λίτρο.

Η ερευνητική ομάδα σχεδιάζει να εξετάσει και το νερό της βρύσης, το οποίο επίσης έχει αποδειχθεί ότι περιέχει μικροπλαστικά, αν και πολύ λιγότερα από το εμφιαλωμένο νερό.

Ο Μπεϊζάν Γιαν, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, χημικός περιβάλλοντος στο Παρατηρητήριο Γης Lamont-Doherty του Πανεπιστημίου Κολούμπια, εργάζεται, επίσης, σε ένα πρόγραμμα για τη μελέτη των μικροπλαστικών και νανοπλαστικών που καταλήγουν στα λύματα όταν οι άνθρωποι πλένουν τα ρούχα τους και σύμφωνα με τους μέχρι τώρα υπολογισμούς του πρόκειται για εκατομμύρια ανά φορτίο δέκα κιλών. Σχεδιάζει μάλιστα με την ομάδα του φίλτρα για τη μείωση της ρύπανσης από τα οικιακά και εμπορικά πλυντήρια ρούχων. Η ομάδα συνεργάζεται επιπλέον με ειδικούς σε θέματα περιβαλλοντικής υγείας για να μετρήσουν τα νανοπλαστικά σε ανθρώπινους ιστούς και να εξετάσουν τις αναπτυξιακές και νευρολογικές επιπτώσεις τους.

Η Λεωφόρος Συγγρού αλλάζει | Ποια λωρίδα θα κλείσει για τα ΙΧ

0

Εκ βάθρων αλλαγές θα υπάρξουν στη Λεωφόρο Συγγρού από τη συμμετοχή της χώρας μας στο ευρωπαϊκό πρότζεκτ eBRT2030 που αφορά στη δημιουργία νέας γενιάς προηγμένων ηλεκτρικών, αστικών και περιαστικών ευρωπαϊκών λεωφορειακών γραμμών ταχείας διέλευσης (Bus rapid Transit – BRT).

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ, το έργο eBRT2030 θα εφαρμοστεί πιλοτικά στην Αθήνα, με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών να διαδραματίζει ενεργό ρόλο.

Στη Λεωφ. Συγγρού και συγκεκριμένα στο κομμάτι από τον σταθμό του Μετρό Συγγρού-Φιξ έως και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα δημιουργηθεί μια γρήγορη γραμμή που αξιοποιεί το υφιστάμενο εναέριο δίκτυο των τρόλεϊ, την ίδια ώρα που θα «επιστρατευούν» και δύο υβριδικά ηλεκτρικά λεωφορεία της εταιρείας TEMSA-SKODA τα οποία έχουν δυνατότητα φόρτισης από το εναέριο δίκτυο των τρόλεϊ.

Για την εξυπηρέτηση των εν λόγω ΜΜΜ, τα δημιουργηθεί και ειδική λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας, κάτι που θα σημάνει τη μείωση του διαθέσιμου χώρου κίνησης για τα υπόλοιπα οχήματα.

Όπως αναφέρει ο ΟΑΣΑ, η γραμμή e-BRT θα παρέχει αποτελεσματική και μηδενικών εκπομπών CO2 συγκοινωνιακή σύνδεση με το ΚΠΙΣΝ και άλλα σημεία ενδιαφέροντος, κατά μήκος του οδικού άξονα της Λεωφόρου Συγγρού.

Επίσης, θα παρέχει μια επιπλέον ηλεκτροκίνητη σύνδεση υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στο σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών της Αθήνας.

Τα άκρα της γραμμής θα συνδέονται στο βορρά με το μετρό (σταθμός Συγγρού-Φιξ) και στο νότο με το τραμ που λειτουργεί κατά μήκος της ακτογραμμής της Αθήνας.

Ο προϋπολογισμός του πιλοτικού έργου ανέρχεται σε 22.776.213,57 ευρώ και έχει διάρκεια 48 μήνες, με έναρξη στις 01/01/2023 και λήξη στις 31/12/2026.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία TEMSA-SKODA συμμετέχει ως έταιρος στο έργο eBRT2030, ενώ ο ΟΑΣΑ θα συνεργαστεί με τους ακόλουθους Έλληνες εταίρους:

ΟΣΥ Α.Ε., Ομάδα ISENSE του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ), Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής (ΕΣΤε) του ΕΜΠ.

Βασικός στόχος του eBRT2030 είναι η δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων και της συμφόρησης, υποστηρίζοντας τη μετάβαση προς τις βιώσιμες μεταφορές με μηδενικές εκπομπές σε όλη την Ευρώπη.

Εκτός από την Αθήνα, το έργο eBRT2030 θα εφαρμοστεί πιλοτικά στη Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ, την Πράγα, το Αϊντχόβεν (Ολλανδία), το Ριμίνι (Ιταλία), αλλά και την Μπογκοτά (Κολομβία), με την τελευταία να λειτουργεί ως «φάρος» για την υιοθέτηση του συστήματος και από μη ευρωπαΪκές χώρες.

 

Πηγή: carandmotor.gr