Αρχική Blog Σελίδα 240

Που τοποθετήθηκαν τα νέα φώτα στους δρόμους της Αθήνας (video)

Ξεκίνησε το πρόγραμμα αναβάθμισης του δικτύου ηλεκτροφωτισμού της πρωτεύουσας, που αποτελεί δεύτερο μεγαλύτερο έργο στην Αθήνα μετά το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ποτέ στη χώρα. Πρόκειται για το έργο αναβάθμισης του δικτύου ηλεκτροφωτισμού της Αθήνας με την αντικατάσταση των συνολικά 45.000 ενεργοβόρων ηλεκτροφωτιστικών του Δήμου Αθηναίων, με νέους τεχνολογίας LED.

Το έργο έχει προϋπολογισμό ύψους 55 εκατομμυρίων ευρώ και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ που έχει υλοποιηθεί στην χώρα, μέσω του οποίου έχει υπολογιστεί η εξοικονόμηση ενέργειας κατά 65% και εξοικονόμηση πόρων της τάξης των 3,8 εκ ευρώ ετησίως, από τα περίπου 7 εκ. ευρώ που πληρώνει ετησίως ο δήμος Αθηναίων σε τιμολόγια οδοφωτισμού.

Η ΒΕΛΤΙΩΣΗ του ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ να ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ στην ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ των ΠΟΛΙΤΩΝ, ΚΑΘΩΣ η ΠΟΛΗ θα ΕΙΝΑΙ ΦΩΤΙΣΜΕΝΗ ΣΥΜΦΩΝΑ με τα ΔΙΕΘΝΗ ΠΡΟΤΥΠΑ.

Το πρόγραμμα ηλεκτροφωτισμού θα εφαρμοστεί και στα επτά δημοτικά διαμερίσματα της πόλης. Το έργο ξεκίνησε τη Δευτέρα, 31 Οκτωβρίου από την Πατησίων όπου και ολοκληρώθηκαν οι εργασίες.

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε τα νέα φωτιστικά σώματα, αλλά και στιγμιότυπα από τις εργασίες τοποθέτησής τους, παρουσία του Κώστα Μπακογιάννη.

Τα νέα φωτιστικά είναι πιο ελαφριά, ενώ διαθέτουν κι ένα ειδικό τσιπάκι, μέσω του οποίου λειτουργούν όλοι οι αυτοματισμοί. Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι όταν καίγεται μια λάμπα, οι πολίτες δεν θα χρειάζεται πλέον να καλούν στις υπηρεσίες του Δήμου προκειμένου να καταγραφεί το πρόβλημα, διότι τα τεχνικά συνεργεία θα ενημερώνονται αυτομάτως από το ψηφιακό σύστημα.


Ειδικότερα, ο δήμος Αθηναίων, πετυχαίνει:

Ραγδαία μείωση του ετήσιου κόστους συντήρησης, λόγω της προτεινόμενης τεχνολογίας της οποίας η διάρκεια ζωής φτάνει τα 20 έτη.
Μείωση βλαβών και χρόνου αποκατάστασης.
Μείωση των αερίων θερμοκηπίου CO2 κατά 23.900 τόνους ετησίως.
Εξάλειψη του υδραργύρου από την υφιστάμενη βάση των φωτιστικών του δήμου Αθηναίων (αυτή τη στιγμή ο δήμος Αθηναίων κατά ~23% χρησιμοποιεί λαμπτήρες που περιέχουν αέρια υδραργύρου).
Μείωση της φωτορύπανσης και εξάλειψη φαινομένων που έχουν αρνητική επίδραση σε πεζούς και οδηγούς

Απεργία 9/11 ΜΜΜ: Πώς θα κινηθούν αύριο μετρό, ηλεκτρικός, λεωφορεία, τραμ

Κάλεσμα συμμετοχής στην 24ωρη απεργία που έχουν προκηρύξει για την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου έναντι της «ακρίβειας που στραγγαλίζει τα νοικοκυριά και τους πολίτες» απευθύνουν η ΓΣΕΕ και η ΑΔΕΔΥ. Οι δύο ενώσεις καλούν παράλληλα τους εργαζόμενους να δώσουν το «παρών» στο συλλαλητήριο που προγραμματίζεται για τις 11:00 το πρωί στην πλατεία Κλαυθμώνος αλλά και στα κατά τόπους συλλαλητήρια σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας. Με στάσεις εργασίας αλλά και 24ωρες κινητοποιήσεις έχουν ανακοινώσει πως θα συμμετάσχουν στη γενική 24ωρη αυριανή απεργία τα σωματεία εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Τα λεωφορεία θα πραγματοποιούν δρομολόγια από τις 09:00 έως τις 21:00, σύμφωνα με απόφαση του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ. Τα τρόλεϊ θα είναι ακινητοποιημένα όλο το 24ωρο, σύμφωνα με απόφαση των εργαζομένων στον ΗΛΠΑΠ. Το Μετρό (Γραμμές 2 και 3) θα λειτουργεί από τις 09:30 έως τις 15:00, σύμφωνα με απόφαση του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ). Στη Γραμμή 1 του μετρό (ηλεκτρικός) τα δρομολόγια θα πραγματοποιούνται από τις 09:00 έως τις 17:00. Στο Τραμ θα πραγματοποιούνται δρομολόγια από τις 08:00 έως τις 22:00, σύμφωνα με ανακοίνωση του Συλλόγου Εργαζομένων Τραμ.

ΟΑΣΘ και σιδηρόδρομος

Παράλληλα, νόμιμη κρίθηκε από το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης η αυριανή απεργία του Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ στο πλαίσιο της 24ωρης πανελλαδικής κινητοποίησης που κήρυξε η ΓΣΕΕ. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, το Συνδικάτο αποφάσισε να βγουν αύριο στους δρόμους 50 λεωφορεία που θα λειτουργήσουν με προσωπικό ασφαλείας, ενώ θα λειτουργήσουν τα οχήματα που εξυπηρετούν τα ΑμΕΑ και η λεωφορειακή γραμμή από και προς το αεροδρόμιο. Στην 24ωρη απεργία αποφάσισαν να συμμετάσχουν και οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο (τρένο – προαστιακός σιδηρόδρομος). Συγκεκριμένα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών αποφάσισε να συμμετάσχει στην 24ωρη απεργία ενώ η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, για να διευκολύνει τη συμμετοχή πολιτών στην απεργία, αποφάσισε να πραγματοποιηθούν στάσεις εργασίας έως τις 09:00 το πρωί και από τις 17:00.

Τι ισχύει για ταξί, αεροπλάνα και πλοία

Στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ θα συμμετάσχουν και οι οδηγοί ταξί, σύμφωνα με απόφαση του ΣΑΤΑ. Επίσης, λόγω της 6ωρης στάσης εργασίας της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδος (ΕΕΕΚΕ) και της 24ωρης στάσης εργασίας της ΟΣΥΠΑ, θα υπάρξουν ακυρώσεις και τροποποιήσεις πτήσεων της AEGEAN και η Olympic Air. Δεμένα αναμένεται να παραμείνουν τα πλοία την Τετάρτη 09/11, λόγω συμμετοχής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ. Η απεργία αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων και θα ξεκινήσει τα ξημερώματα της Τετάρτης, στις 00.01 με λήξη στις 24.00 τα μεσάνυχτα της ίδιας ημέρας. Σε 24ωρη απεργία προχωρούν και οι εργαζόμενοι στα Μέσα Ενημέρωσης.

Χωρίς Δακτύλιο η Αθήνα

Στην κινητοποίηση, θα λάβουν μέρος οι καθηγητές καθώς και οι δάσκαλοι. Παράλληλα, ο Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης θα συμμετάσχει στην πανελλαδική απεργία την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου. Ταυτόχρονα, ελεύθερα χωρίς τους περιορισμούς του Δακτυλίου θα κυκλοφορούν αύριο (9/11) οι οδηγοί στο κέντρο της Αθήνας λόγω της γενικής απεργίας που έχει ανακοινωθεί. Σε ανακοίνωσή της η Τροχαία αναφέρει: «Λόγω των εξαγγελθεισών, για αύριο Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2022, στάσεων εργασίας των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς και της 24ωρης απεργίας των μελών του Σωματείου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), δε θα ισχύσουν τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας των οχημάτων στο Κέντρο της Αθήνας (ΜΙΚΡΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ). Παρακαλούνται οι οδηγοί να συμμορφώνονται με τις υποδείξεις των ρυθμιστών τροχονόμων για την αποφυγή πρόκλησης περαιτέρω κυκλοφοριακών προβλημάτων».

Ο φωτισμός της Αθήνας περνά στην “LED” εποχή

Τα νέα φωτιστικά υψηλής ενεργειακής απόδοσης τύπου LED, τα οποία αντικαθιστούν μετά από δεκαετίες τα παλιάς τεχνολογίας και ενεργοβόρα φωτιστικά, παρουσίασε ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ και τους δημοσιογράφους Χρήστο Κούτρα και Γιάννη Ντσούνο.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων αναφέρθηκε στο μεγάλο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του δικτύου ηλεκτροφωτισμού της πρωτεύουσας -που προβλέπει την τοποθέτηση περίπου 45.000 νέων φωτιστικών- το οποίο όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο έργο του Δήμου Αθηναίων μετά το γήπεδο του Παναθηναϊκού, έχοντας προϋπολογισμό ύψους 55 εκατομμυρίων ευρώ».

«Από τη μια βλέπετε ένα φωτιστικό του 20ου αιώνα και από την άλλη του 21ου. Έχουμε ξεκινήσει να αντικαθιστούμε τα παλιά φωτιστικά σώματα και έχουμε ήδη αναβαθμίσει τον φωτισμό στην πολυσύχναστη οδό Πατησίων.

Τα νέα φωτιστικά είναι πιο ελαφριά, ενώ διαθέτουν κι ένα ειδικό τσιπάκι, μέσω του οποίου λειτουργούν όλοι οι αυτοματισμοί. Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι όταν καίγεται μια λάμπα, οι πολίτες δεν θα χρειάζεται πλέον να καλούν στις υπηρεσίες του Δήμου προκειμένου να καταγραφεί το πρόβλημα, διότι τα τεχνικά συνεργεία θα ενημερώνονται αυτομάτως από το ψηφιακό σύστημα» ανέφερε ο Κώστας Μπακογιάννης.

Μάλιστα, ο νέος, σύγχρονος δημοτικός φωτισμός βάζει…φρένο και στις χρονοβόρες διαδικασίες που για δεκαετίες έκαναν δυσκολότερη την καθημερινή δουλειά των υπηρεσιών, επιτρέποντας μεγαλύτερη αυτονομία στο Δήμο. «Μέχρι τώρα αν θέλαμε να ανάψουμε ή να σβήσουμε τα φώτα της πόλης, έπρεπε να επικοινωνούμε με τον ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος τα άναβε ή τα έκλεινε όλα μαζί.

Σήμερα, με το νέο φωτισμό, έχουμε τη δυνατότητα να τα ανάβουμε ή να τα σβήνουμε ανά γειτονιές, περιοχές ή δρόμους», σημείωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων, προσθέτοντας ότι τα νέα φωτιστικά παρέχουν ποιοτικότερο φωτισμό -σχεδόν δύο φορές περισσότερο φως σε σχέση με παλιά – οδηγώντας παράλληλα σε εξοικονόμηση του κόστους ενέργειας της τάξης του 65%.

Βάσει του σχεδιασμού του Δήμου Αθηναίων το έργο θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023, ενώ ο Κώστας Μπακογιάννης εκτίμησε ότι τα περίπου 55 εκατομμύρια ευρώ που επενδύονται σήμερα για το νέο οδοφωτισμό, θα έχουν αποσβεστεί σε επτά με δέκα χρόνια, αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη για την Αθήνα και τους κατοίκους της

Η «καρδιά» της Αθήνας όταν ήταν…χωράφι!

Στην φωτογραφία διακρίνεται ένα χωράφι!
Στο μέσο της φωτογραφίας, και λίγα, διάσπαρτα, κτήρια στην ευρύτερη περιοχή της φωτογραφίας!
Σ’ αυτό το χωράφι δημιουργήθηκε η γνωστή σ’ όλους πλατεία Ομονοίας.

Ο χωματόδρομος δεξιά της φωτογραφίας είναι η σημερινή οδός Πατησίων. Ο κενός χώρος στο μπροστινό μέρος της φωτογραφίας είναι η σημερινή πλατεία Κοτζία!

Να αναφερθεί ότι η εικόνα αυτή αποτελεί τμήμα της πανοραμικής φωτογραφίας που φαίνεται όλη η μεταοθωμανική Αθήνα και που είχε τραβηχτεί μέσα στο διάστημα 1858-59.

Πηγή: Σαμσών Ρακάς

Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»: Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς

Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει την όπερα για παιδιά και νέους «Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς» του συνθέτη και σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή, στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» για εννέα παραστάσεις.

Η παιδική όπερα, που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, θα παρουσιάζεται από την Παρασκευή 18 Νοεμβρίου έως και την Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022.

Όταν ο τσάρος Βιτσλάβ ανακαλύπτει ότι τα πολύτιμα χρυσά του μήλα αρχίζουν και λιγοστεύουν, αναθέτει στα τρία του παιδιά Ντιμίτρι, Βασίλι και Ιβάν να πιάσουν τον κλέφτη.

Σε αντάλλαγμα, τους προσφέρει το βασίλειό του. Ο μικρότερος ο Ιβάν, ο πιο κακομαθημένος και αλαζόνας, ξεγελάει τα αδέρφια του, αρχίζει μόνος του ένα συναρπαστικό και δύσκολο ταξίδι στο Μαύρο Δάσος του Μάγου βασιλιά Κοσέι και η περιπέτεια ξεκινά!

Τα παιδιά, με όχημα μια μαγική ντουλάπα ταξιδεύουν σε καταπράσινα δάση, παλάτια και απόκοσμα μέρη, εκεί όπου όλα μπορούν να συμβούν. Έντονα χρώματα, μαγικά κόλπα και μεταμορφώσεις επί σκηνής συνθέτουν μια αξέχαστη μουσικοθεατρική εμπειρία.

Μουσική σύνθεση / Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου
Ποιητικό κείμενο: Σοφιάννα Θεοφάνους
Σκηνικά / Κοστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάνα Τσίχλη

Τσάρος: Δημήτρης Ναλμπάντης
Λύκος: Παναγιώτης Αθανασόπουλος
Μάγος Κοσέι: Βασίλης Δημακόπουλος / Γιώργος Ρούπας
Ιβάν: Γιάννης Καλύβας
Γελένα / Πουλί της φωτιάς: Βάσια Ζαχαροπούλου
Ντιμίτρι: Αντώνης Αντωνιάδης
Βασίλι: Νικόλας Μαραζιώτης / Μάνος Κοκκώνης
Νίνα: Λητώ Μεσσήνη
Μηλιά: Μαρία Κατριβέση

Φωνητικό σύνολο: Λητώ Μεσσήνη, Μαρία Κατριβέση, Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη,
Μιχάλης Κατσούλης, Μαριέττα Σαρρή, Λιάνα Κοκόση

Μουσικοί:
Διονύσης Βερβητσιώτης (βιολί), Γιάννης Στρατάκης (βιόλα), Σοφία Ευκλείδου (βιολοντσέλο), Villen Karapetian (κοντραμπάσο), Μαρίνος Γαλατσινός (φλάουτο, κλαρινέτο), Θεόδωρος Βαζάκας (κρουστά)

Παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής του 2017-2018.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

18, 22, 23, 24, 25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ στις 10:00 (σχολική)
19, 26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ στις 18:00
20, 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ στις 11:30 & στις 14:30

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

Σχολικές παραστάσεις:

Γενική είσοδος: €5

Παραστάσεις Σαββατοκύριακου:

Παιδιά: €5 / Ενήλικες: €10

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ

https://www.ticketservices.gr/event/o-prigkipas-ivan-kai-to-pouli-tis-fotias-theatro-olympia/?lang=el

Πώληση εισιτηρίων θα γίνεται και δύο ώρες πριν την έναρξη της παράστασης στο θέατρο.

Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»

Ακαδημίας 59, 106 79 – Αθήνα
210 3642540
www.opanda.gr

Αθηναϊκό Μουσείο στην Πλάκα έπειτα από 85 χρόνια

Το Αθηναϊκό Μουσείο στην Πλάκα έλαβε σάρκα και οστά έπειτα από 85 χρόνια
Στο μικρό στενάκι της οδού Κέκροπος στην Πλάκα γινόταν απίστευτος συνωστισμός την Τρίτη το βράδυ. Και στο Εντευκτήριο του Συλλόγου των Αθηναίων δεν έπεφτε κυριολεκτικά καρφίτσα.

Λογικό και αναμενόμενο, μιας και επρόκειτο για γιορτή που περίμενε 85 ολόκληρα χρόνια για να γίνει. Το «Αθηναϊκό Μουσείο» άνοιξε επιτέλους τις πόρτες του, «μικρό σε μέγεθος αλλά τεράστιο σε αξία και κειμήλια», όπως είπε και ο πρόεδρος του φορέα και κινητήριος δύναμή του, ο δημοσιογράφος και ιστορικός Ελευθέριος Σκιαδάς.


Ως έδρα επελέγη το ιστορικό αυτό κτίριο στην καρδιά της παλαιάς Αθήνας, όπου κατοίκησε ο Φιλικός αγωνιστής και δήμαρχος Αθηναίων Νικόλαος Ζαχαρίτσας και αναδιαμορφώθηκε για να στεγάσει τον Σύλλογο μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο από δύο προέδρους του, τον Δημήτρη Σκουζέ και τον Δημήτρη Γέροντα. Ο ιστορικός αυτός φορέας ήταν ένας από τους παλαιότερους στη πατρίδα μας με έτος ιδρύσεως το 1895 και φιλοδοξία να συγκεντρώσει σε μια «κιβωτό» κειμήλια των γηγενών Αθηναίων (που εδώ που τα λέμε ήταν και μετρημένοι στα δάχτυλα).

Το 1937 οργανώθηκε από τον Σύλλογο μια πρώτη έκθεση τέτοιων αντικειμένων καθώς στο καταστατικό του υπήρξε από την αρχή η ίδρυση μουσείου. Προχθές λοιπόν εγκαινιάστηκε μια αίθουσα που δείχνει ότι καρποφόρησε η προσπάθεια και τεκμαίρει ότι οι οικογένειες αυτές που αποτέλεσαν τον πυρήνα του φορέα εξακολουθούν να τον στηρίζουν. Διότι χάρις στις δωρεές τους, τις παλαιές αλλά και πολλές πρόσφατες που έγιναν τα δύο τελευταία χρόνια, το νεοσύστατο μουσείο προικίστηκε με απίστευτα πράγματα, από πίνακες ζωγράφων εγνωσμένης αξίας, μέχρι αντικείμενα, έπιπλα, έγγραφα, χάρτες, που είχαμε την ευκαιρία να δούμε στα εγκαίνια.

Το ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ στην ΠΛΑΚΑ ΕΛΑΒΕ ΣΑΡΚΑ και ΟΣΤΑ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ 85 ΧΡΟΝΙΑ
Οι ΔΩΡΕΕΣ ΠΡΟΗΛΘΑΝ ΑΠΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΜΕΛΩΝ του ΣΥΛΛΟΓΟΥ.

Ιδιαίτερα συγκινητικό ήταν το μαγνητοσκοπημένο μήνυμα του παλαιότερου και πολυτιμότερου μέλους του Συλλόγου: Ο 99χρονος επιχειρηματίας και διακεκριμένος φυσικός Κωνσταντίνος Πετρίδης συνέβαλε αποφασιστικά στον νέο θεσμό. Ως απόγονος των Σκουζέ δώρισε το σύνολο των κινητών κειμηλίων και δικαίως το μουσείο ονομάστηκε: «Αθηναϊκό Μουσείο. Μόνιμη Συλλογή Σκουζέ – Πετρίδη».

Από κοντά και η αξιοποίηση θησαυρών που προήλθαν από άλλες πηγές: Διαθήκη Λίζας Σκουζέ, Λένα Πατρονικόλα Γεωργαντή, οικογένεια Σουγιουτζόγλου, οικογένεια Γέροντα, οικογένεια Καλλιφρονά, οικογένεια Αδώνιδος Κύρου, οικογένεια Σκιαδά, οικογένεια Σερπιέρη κ.ά.

Ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, που τέλεσε τα εγκαίνια μαζί με τον Ελευθέριο Σκιαδά και την Αλεξάνδρα Στασινοπούλου (η οικογένεια της οποίας έχει στηρίξει και αυτή την προσπάθεια), δεν έκρυβε τη χαρά του. Ευχαρίστησε όλους τους δωρητές και τους χορηγούς που τιμούν τις αθηναϊκές τους ρίζες και την παράδοση της ευποιίας, από γενιά σε γενιά. «Μια πόλη όσο ιστορικός και αν είναι ο χαρακτήρας της δεν είναι τα μνημεία της αλλά οι άνθρωποί της», κατέληξε. Ας ευχηθούμε στο νέο μουσείο με το δεξί!

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

«Νέον» το ιστορικό καφενείο της πλατείας Ομονοίας

Το καφενείο του ΝΕΟΝ ξεκίνησε να λειτουργεί στην πλατεία της Ομόνοιας το 1920 και από τότε έγινε ένα από τα εμβληματικά στοιχεία της περιοχής. Ιδρύθηκε από τους Περικλή Γκόσιο και Γιάννη Δούκα και στεγάστηκε στο ισόγειο του ξενοδοχείου Carlton.

ΑρχικΑ ονομΑΣΤΗΚΕ «ΝΕΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΟΝ» ΟΜΩΣ ΜΕΤΑ τη ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ ως «ΝΕΟΝ»

Βαρυφορτωμένο με έξοχες ιστορικές μνήμες, την αστική ανάπτυξη της Αθήνας τον μεσοπόλεμο, αλλά και τις οδυνηρές μνήμες για τον ελληνισμό της μικρασιατικής τραγωδίας, προβάλλει στην δαιμονοποιημένη – και σιγά σιγά αναβαθμιζόμενη – Πλατεία Ομονοίας, το ιστορικό Καφενείο της Αθήνας «Νέον», με άλλη χρήση πλέον ωστόσο, ως φούρνος της αλυσίδας Βενέτη.


Διατηρώντας όμως την περίφημη ιστορική εσωτερική του διακόσμηση, που αποτέλεσε πεδίο έμπνευσης ποιητών, συγγραφέων, αλλά και εικαστικών, με τον μεγάλο Γιάννη Τσαρούχη, να έχει αποθανατίσει το ιστορικό μας καφενείο, σε δυο σπουδαίους πίνακές του.

Τις πελώριες δωρικές κολώνες, τις επιβλητικές τους στέψεις, τις διακοσμητικές σκαλιστές ιπτάμενες σφίγγες, που κρατούσαν τους πελώριους καθρέπτες του, και όλα τα άλλα αισθητικά του στοιχεία, που το καθιστούσαν μοναδικό !


Το καφενείο «Νέον» ξεκίνησε την λειτουργία του το 1920, με ιδιοκτήτες τους Περικλή Γκόσιο και Γιάννη Δούκα, στο ισόγειο του ξενοδοχείου Carlton, με το όνομα «Νέον Βυζάντιον».

Εν συνεχεία έλαβε το όνομα «Νέον», με την μικρασιατική τραγωδία, για να υπομνίζει την περιπέτεια του έθνους. Στα χρόνια του μεσοπολέμου το Νέον, υπήρξε χώρος συνάντησης καλλιτεχνών, διανοουμένων, αλλά και προσωπικοτήτων από την κοσμική ζωή της Αθήνας. Από την άλλη αποτέλεσε χώρο κοινωνικών ζυμώσεων, αλλά και ανάδειξης πνευματικών ρευμάτων.

Αλλά πέρα από τον κοινωνικό και πολιτισμικό διάκοσμο του καφενείου, διακρίνονταν και για τα εξαιρετικά γλυκά και τους καφέδες του. Λαχταριστός μπακλαβάς από κωνσταντινουπολίτικες συνταγές, φίνο ρυζόγαλο, δροσερή κρέμα, και πλούσια ποικιλία αρωμάτων καφέ, συνιστούσαν τα μεγάλα ανταγωνιστικά του ατού, έναντι των προβεβλημένων καφενείων των Αθηνών.

Από το 1950 και εντεύθεν, αλλάζει ριζικά η Πλατεία Ομονοίας με την έξαρση της ανοικοδόμησης και βεβαίως η αισθητική της, αλλά και η κοινωνική διαστρωμάτωση, που την περιβάλλει. Στοιχεία που μοιραία προσδιορίζουν και τον κοινωνικό χαρακτήρα του καφενείου. Τα πανέμορφα νεοκλασικά της περιοχής, αντικαθίστανται από πολυώροφες πολυκατοικίες και νέα μεγάλα εμπορικά καταστήματα, προβάλλουν δυναμικά στην περιοχή, δίνοντας έναν αέρα κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης.

Η πλατεία Ομονοίας γίνεται συγκοινωνιακό και κοινωνικό σταυροδρόμι και με αυτά τον νέο της χαρακτήρα, συμπαρασύρει και το «Νέον». Και σε αυτή την κοσμογονία της περιοχής της Ομονοίας, το καφενείο γίνεται το στέκι συνάντησης, πολλών ετερόκλητων θα λέγαμε κοινωνικών ομάδων.

Πύργος Αθηνών – Ο μοναδικός ουρανοξύστης της Αθήνας

Ο Πύργος Αθηνών κατασκευάστηκε επί της οδού Μεσογείων την περίοδο της χούντας, όταν με νόμο αποφασίστηκε η απελευθέρωση του συντελεστή δόμησης που απαγόρευε την ανέγερση ουρανοξυστών και κτιρίων ύψους πάνω από 35 μέτρα.

Ένα κτίριο πρωτοποριακό για την εποχή που όμως δέχτηκε και συνεχίζει να δέχεται μεγάλη κριτική για την αισθητική του καθώς μοιάζει να είναι παράταιρο με τη συνολικότερη εικόνα του αστικού τοπίου. Εκείνη την εποχή οι αντιδράσεις αφορούσαν και την οικονομική διάσταση της ανέγερσης.

Το κόστος ανερχόταν στα 120 εκατομμύρια και σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής ήταν ρουσφέτι, ένα μεγάλο δώρο στους μεγαλοεργολάβους που δεν αρκούνταν στην απομύζηση της αττικής γης αλλά ήθελαν να κερδοφορήσουν ακόμα και από τον ουρανό.

Πρόκειται για συγκρότημα δύο γυάλινων κτιρίων γραφείων, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους στο ύψος του πρώτου ορόφου. Στη βάση τους στεγάζουν καταστήματα. Το ψηλότερο κτίριο έχει ύψος 25 ορόφων και το χαμηλότερο 12.

Αρχιτέκτονες ήταν ο Ιωάννης Βικέλας και ο Ιωάννης Κυμπρίτης. Η σύνθεση αποτελεί μίμηση αμερικανικών και ευρωπαϊκών προτύπων και πιο συγκεκριμένα του κτιρίου Σίγκραμ στο Μανχάταν . H χρήση της αισθητικής του γυαλιού εδώ γίνεται με το νεοϊστορικό πνεύμα της διεθνούς αρχιτεκτονικής γοήτρου του ‘60.

Στη διαμόρφωση των όψεων επικρατεί ο κατακόρυφος άξονας με τον τονισμό των υποστυλωμάτων που επενδύονται με λευκό μάρμαρο και των κατακόρυφων διατομών των υαλοστασίων από καφέ ανοδειωμένο αλουμίνιο. Η κατασκευή είναι από οπλισμένο σκυρόδεμα και τα εξωτερικά τοιχώματα από υαλοπετάσματα με σκελετό αλουμινίου.

ΕκεΙΝΗ την εποΧΗ αποτελοΥΣΕ το μοναδικΟ ουρανοξΥΣΤΗ και το υψηλΟΤΕΡΟ κτΙΡΙΟ στα ΒαλκΑΝΙΑ. ΠολΥΣ λΟΓΟΣ εΙΧΕ γΙΝΕΙ για το αν τελικΑ η ελληνιΚΗ πρωτεΥΟΥΣΑ θα ΕΠΡΕΠΕ να ΕΧΕΙ ή ΟΧΙ ουρανοξΥΣΤΕΣ.

Η Αθήνα είναι μια πόλη που αποστρέφεται τους ουρανοξύστες. Από το 1985 μέχρι το 2000 το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος ήταν τα 32 μέτρα, από το 2000 εώς το 2012 τα 27 μέτρα και από το 2012 μέχρι σήμερα, τα 32 μέτρα.

Η σύγχρονη αρχιτεκτονική αντιστέκεται ιδεολογικά στη μεγαλομανία της δικτατορίας αλλά σίγουρα παίζει ρόλο και η σεισμικότητα του αττικού χώρου καθώς και η προσπάθεια διατήρησης της θέας της Ακρόπολης και του Παρθενώνα σε όλο το Λεκανοπέδιο.

 

 

Ο αξέχαστος θρύλος της Αθηναϊκής φαρμακοποιίας

Το φαρμακείο του Δαμβέργη ήταν έμβλημα της Αθήνας. Αν υπήρχε σήμερα στην αρχική μορφή του θα ήταν σε όλους τους τουριστικούς οδηγούς ως αξιοθέατο. Για επτά δεκαετίες στεγαζόταν στο κέντρο, απέναντι από την Εθνική Βιβλιοθήκη, στο επιβλητικό Μέγαρο της Πρωίας, Πανεπιστημίου 39.

Εγκαινιάστηκε το 1906 και ήταν το προσωπικό επίτευγμα του διαπρεπούς καθηγητή της Φαρμακευτικής, Αναστασίου Δαμβέργη (1857-1920), ο οποίος επί της ουσίας εισήγαγε στην Ελλάδα τη δυτική έννοια του φαρμακείου με βάση επιστημονική.

Το φαρμακείο του Δαμβέργη διατηρήθηκε στην ίδια θέση, με όλον τον περίτεχνο ξυλογλυπτικό διάκοσμο ώς το 1976, όταν το περίφημο Μέγαρο της Πρωίας (Μέγαρο Ιωάννη Πεσμαζόγλου), έργο του Πάνου Καραθανασόπουλου (μαθητή του Τσίλλερ), κατεδαφίστηκε.

Το φαρμακεΙΟ μεταφΕΡΘΗΚΕ στην ΠανεπιστημΙου 6 (ΜΕΓΑΡΟ ΚΟΥΠΑ, ανΑΜΕΣΑ στη ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙΟΥ και στην ΚΡΙΕΖΩΤΟΥ) και ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ σε ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΩΣ ΤΟ 2006 και τη ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ του νεΟΤΕΡΟΥ ΑναστασΙΟΥ ΔΑΜΒΕΡΓΗ, εγγονΟΥ του ιδρυΤΗ.

Η περίπτωση του φαρμακείου Δαμβέργη (και της ομώνυμης φαρμακοβιομηχανίας) είναι περισσότερο σύνθετη από όσο μπορεί κανείς να υποθέσει και σε κάθε περίπτωση συναρπαστική όσο και ενδεικτική της μεγάλης καινοτομίας που έφερε στην ελληνική κοινωνία. Το νέο βιβλίο που αφηγείται αυτήν την ιστορία είναι έργο της Φωτεινής Ε. Καραμαλούδη, που ειδικεύεται στην ιστορία της Ιατρικής και της Φαρμακευτικής στην Ελλάδα.

Το Μέγαρο της Πρωίας, Πανεπιστημίου 39, όπου στεγάστηκε το φαρμακείο Δαμβέργη έως το 1976. Δεξιά, ο Κωνσταντίνος Δαμβέργης στο φαρμακείο.

«Η Μικρασιατική Καταστροφή»: Ένα συγκινητικό animation μικρού μήκους για τη Σμύρνη του 1922

Ένα ντοκιμαντέρ για τη Μικρασιατική Καταστροφή σε animation. Μέσα σε 10 περίπου λεπτά, αποτυπώνει την ουσία όσων συνέβησαν το 1922 με σεβασμό και περισσή Τέχνη.

Ένα ντοκιμαντέρ για τη Μικρασιατική Καταστροφή που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και μιλά όχι μόνο για την ελληνική περιπέτεια αλλά και για την προσφυγιά γενικότερα.

Σε ρυθμούς… Χριστουγέννων η πλατεία Συντάγματος

Λιγότερο από μήνες απομένουν για τα Χριστούγεννα και στην καρδιά της πόλης των Αθηνών ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για τις εορταστικές εκδηλώσεις.

Ήδη από σήμερα τα ειδικά συνεργεία του δήμου της Αθήνας έπιασαν δουλειά και με τα γερανοφόρα οχήματα ξεκίνησαν τον στολισμό των δέντρων πάνω στην πλατεία Συντάγματος με τα χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια.

Τελευταίο αλλά όχι έσχατο θα φτάσει στην πόλη, όπως παραδοσιακά συμβαίνει τα δύο τελευταία χρόνια, το έλατο από το Καρπενήσι που θα τοποθετηθεί στο κάτω μέρος της πλατείας και θα αποτελεί σημείο αναφοράς μέχρι και τις πρώτες ημέρες του νέου έτους.

Η Ιστορία του Παναθηναϊκού Σταδίου από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Το Παναθηναϊκό Στάδιο βρίσκεται στη θέση αρχαίου ελληνικού Σταδίου και για πολλούς αιώνες φιλοξένησε τη διοργάνωση γυμνικών αγώνων, αγώνων στίβου όπως θα λέγαμε σήμερα.
Οι γυμνικοί αγώνες, οι οποίοι διοργανώνονταν από πολύ παλιά σε χώρο μακριά από την πόλη, περιελήφθησαν στο πρόγραμμα των εορτών των Παναθηναίων το 566/565 π.Χ. Όταν ο ρήτορας Λυκούργος ανέλαβε το 338 π.Χ. την ρύθμιση των οικονομικών της πόλης των Αθηνών, συμπεριέλαβε στην εκτέλεση δημοσίων έργων την ανέγερση ενός Σταδίου.

Ιδεώδης χώρος κρίθηκε η χαράδρα ανάμεσα στον λόφο του Αρδηττού και το απέναντι χαμηλό ύψωμα, έξω από το τείχος της πόλης, σε μία ειδυλλιακή τοποθεσία στις ήρεμες όχθες του Ιλισσού.

Ο τόπος ήταν ιδιωτικός, αλλά ο ιδιοκτήτης του Δεινίας τον παρεχώρησε για την πραγματοποίηση της ανέγερσης Σταδίου. Μεγάλα χωματουργικά έργα μεταμόρφωσαν την χαράδρα σε αγωνιστικό χώρο με τα χαρακτηριστικά του ελληνικού Σταδίου: σχήμα παραλληλόγραμμο με είσοδο από τη μία στενή πλευρά και με θέση για τους θεατές στα χωμάτινα πρανή των τριών άλλων πλευρών. Το Στάδιο του Λυκούργου χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στα Μεγάλα Παναθήναια το 330/329 π.Χ. για την τέλεση των γυμνικών αγώνων.

Στους ρωμαϊκούς χρόνους η πόλη των Αθηνών δεν είχε πλέον πολιτική δύναμη. Γνώρισε όμως μία νέα πνευματική και καλλιτεχνική άνθηση επί της αυτοκρατορίας του Αδριανού μεταξύ των ετών 117-138 μ.Χ. Σε αυτή την περίοδο έζησε ο ρήτορας και σοφιστής Ηρώδης γιός του Αττικού, ο οποίος διέθεσε ένα μέρος της μεγάλης του περιουσίας στην ανέγερση λαμπρών οικοδομημάτων σε πολλά ιερά και πόλεις της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Στη γενναιοδωρία του Ηρώδη οφείλονται σπουδαίες εργασίες στο Στάδιο από το 139-144 μ.Χ., οι οποίες επέφεραν δύο κυρίως αλλαγές στην πρώτη του μορφή: την μετατροπή της αρχικής ευθύγραμμης μορφής σε πεταλόσχημη με την προσθήκη της σφενδόνης, χαρακτηριστική μορφή των ελληνικών Σταδίων στους ρωμαϊκούς χρόνους και την κάλυψη του χώρου για τους θεατές, του θεάτρου, με σειρές καθισμάτων, εδωλίων από λευκό πεντελικό μάρμαρο.


Μία θολωτή δίοδος, κάτω από το ανατολικό ανάλημμα κατέληγε, στην πίσω πλευρά του Σταδίου. Στο στίβο, μαρμάρινες πλάκες οριοθετούσαν την άφεση και το τέρμα. Αναπόσπαστο στοιχείο στον αγωνιστικό χώρο ήταν οι αμφιπρόσωπες ερμαϊκές στήλες. Η είσοδος απέκτησε κορινθιακού ρυθμού πρόπυλο. Μία τρίτοξη μαρμάρινη γέφυρα στον Ιλισσό, εξασφάλιζε την εύκολη πρόσβαση από την πόλη. Τον όλο χώρο, και κυρίως τη στοά στο ύψος της σφενδόνης, κοσμούσαν αγάλματα μαρμάρινα, χάλκινα ακόμα και χρυσά. Στη κορυφή του Αρδηττού είχε κτιστεί ο ναός της θεάς Τύχης με το λατρευτικό άγαλμα της θεάς από ελεφαντόδοντο.

Οι Αθηναίοι δίκαια ήταν περήφανοι για το Παναθηναϊκό Στάδιο, που εφάμιλλο δεν υπήρχε στον κόσμο. Στην κορυφή του υψώματος, αριστερά της εισόδου, δέσποζε για πολλά χρόνια και ο τάφος του Ηρώδη.

Με την επικράτηση της χριστιανικής θρησκείας και την απαγόρευση ειδωλολατρικών εκδηλώσεων και βάρβαρων θεαμάτων των ρωμαϊκών χρόνων, όπως ήταν αιματηρές μονομαχίες και θηριομαχίες, το Παναθηναϊκό Στάδιο έχασε τη λάμψη του και με την πάροδο του χρόνου έλαβε τη θλιβερή εικόνα της εγκατάλειψης, καθώς τα λαμπρά του μάρμαρα ενσωματώνονταν σε αθηναϊκά κτίσματα και τροφοδοτούσαν τα ασβεστοκάμινα της γύρω περιοχής.

Ευρωπαίοι περιηγητές κυρίως επισκέπτονται τον χώρο του, όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες τους στις οποίες δεν παραλείπουν τις μαγικές τελετουργίες μέσα στην ερειπωμένη θολωτή δίοδο από νεαρές αθηναίες με σκοπό την ανεύρεση ενός καλού συντρόφου.

Από τις πρώτες προσπάθειες αναβίωσης της ιδέας των Ολυμπιακών Αγώνων ήταν οι αθλητικοί αγώνες που οργανώθηκαν το 1870 και 1875 στο Παναθηναϊκό Στάδιο στα πλαίσια των Ζάππειων Ολυμπιάδων, εκθέσεων ελληνικών προϊόντων με χρηματοδότηση του εθνικού ευεργέτη Ευάγγελου Ζάππα.


Την πραγματοποίηση της ιδέας οφείλουμε στον βαθύ γνώστη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, τον γάλλο βαρόνο Pierre de Coubertin, οργανωτή του Διεθνούς Αθλητικού Συνεδρίου στο Παρίσι το 1894. Πρόεδρος του Συνεδρίου και πληρεξούσιος του Πανελληνίου Γυμναστικού Συλλόγου ήταν ο Δημήτριος Βικέλας, ο οποίος έπεισε το Συνέδριο να διεξαχθούν στην ελληνική πρωτεύουσα το 1896, οι πρώτοι Διεθνείς Ολυμπιακοί Αγώνες.

Το Παναθηναϊκό Στάδιο κλήθηκε τότε να φιλοξενήσει τη διεξαγωγή των διεθνών αγώνων και αποτέλεσε το επίκεντρο των προετοιμασιών της πόλης για τη μεγάλη διεθνή συνάντηση. Την υπέρογκη δαπάνη για την ανακατασκευή του κυρίως ανέλαβε ένας άλλος εθνικός ευεργέτης, ο Γεώργιος Αβέρωφ. Τον μαρμάρινο ανδριάντα του, δεξιά της εισόδου του Σταδίου φιλοτέχνησε ο γλύπτης Γεώργιος Βρούτος.

Αρχαιολογικές έρευνες ήδη από το 1836 είχαν αποκαλύψει ίχνη του αρχαίου Σταδίου του Ηρώδη και βάσει αυτών των δεδομένων, αλλά και των ανασκαφικών ευρημάτων του Ερνέστου Τσίλλερ-Ernst Ziller το 1869 συντάχθηκε το σχέδιο ανακατασκευής του από τον αρχιτέκτονα Αναστάση Μεταξά.

Η ανακατασκευή του Σταδίου από πεντελικό μάρμαρο διακρίνεται για την πιστότητα της σε μεγάλο βαθμό ως προς το αρχαίο μνημείο του Ηρώδη. Οι πρώτοι διεθνείς Ολυμπιακοί αγώνες άρχισαν στις 25 Μαρτίου και έληξαν στις 3 Απριλίου, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Τη νίκη του Μαραθωνίου, του δημοφιλέστερου των αγωνισμάτων απέσπασε ο Σπύρος Λούης. Στο Παναθηναϊκό Στάδιο ακούστηκε για πρώτη φορά και ο Ολυμπιακός Ύμνος σε στίχους του Κωστή Παλαμά και μελοποίηση του Σπύρου Σαμάρα.

Το Παναθηναϊκό Στάδιο σε όλη τη διάρκεια του αιώνα που μας πέρασε φιλοξένησε ποικίλες εκδηλώσεις, Πανελλήνιους και Διεθνείς Αγώνες. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004 γνώρισε και πάλι στιγμές αγωνίας και συγκίνησης στο άθλημα της τοξοβολίας και στον τερματισμό του Μαραθώνιου δρόμου. Ως δημιούργημα των Αθηναίων όπως υποδηλώνει το περήφανο όνομά του, Παναθηναϊκό Στάδιο, είναι προορισμένο από τα αρχαία χρόνια να φιλοξενεί την ευγενή άμιλλα του νου και του σώματος.

Πηγή: 
https://www.athensauthenticmarathon.gr