Αρχική Blog Σελίδα 232

Αποχωρεί και από τις Επιτροπές του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας η αντιπολίτευση

Την απόσυρση των εκπροσώπων της Ανοιχτής Πόλης από τις Επιτροπές -Οικονομική και Ποιότητας Ζωής-του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας, ανακοίνωσε η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας ” Ανοιχτή Πόλη” , απαιτώντας να ανασυγκροτηθούν νόμιμα σε συμφωνία με τη βούληση των δημοτών και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Με την οριστική και αμετάκλητη υπ’ αριθμόν 2377/2022 απόφασή της, η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις των νόμων Θεοδωρικάκου (4623/2019 και 4625/2019), με τις οποίες η Νέα Δημοκρατία υπονόμευσε τη δημοκρατική λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης, με το καλημέρα της διακυβέρνησής της.

Συγκεκριμένα, αντισυνταγματικές κρίθηκαν τόσο οι διατάξεις που αλλοιώνουν τη σύνθεση των Επιτροπών των Δήμων (Οικονομικής και Ποιότητας Ζωής), επιβάλλοντας πλασματική πλειοψηφία 3/5 για την παράταξη του Δημάρχου, όσο και εκείνες με τις οποίες μεταφέρθηκαν στις Επιτροπές κρίσιμες αρμοδιότητες του Δημοτικού Συμβουλίου που έτσι απαξιώθηκε ως όργανο έκφρασης της λαϊκής βούλησης.

“Η απόφαση του ΣτΕ δικαιώνει με ηχηρό τρόπο τις αντιδράσεις που είχαμε διατυπώσει, η Ανοιχτή Πόλη και άλλες παρατάξεις της δημοκρατικής αντιπολίτευσης του Δήμου Αθηναίων, απέναντι στα κυβερνητικά νομοθετήματα, τα οποία η δημοτική αρχή είχε τότε σπεύσει να καλωσορίσει. Άλλωστε, με αυτά άνοιγε το πεδίο για την εφαρμογή των όποιων σχεδιασμών της, χωρίς να χρειάζεται να απασχολεί τον Δήμαρχο η συναίνεση σε αυτούς των υπόλοιπων αυτοδιοικητικών δυνάμεων και, μέσω αυτών, των δημοτών.” , αναφέρει σε ανακοίνωση της η ” Ανοιχτή Πόλη”.

Προσθέτει δε:
” Η απόφαση του ΣτΕ είναι άμεσα εκτελεστή και θέτει μείζον ζήτημα για τη δημοτική αρχή και το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών, που πρέπει να ενεργήσουν άμεσα για την αποκατάσταση της νομιμότητας. Σε διαφορετική περίπτωση, είναι φανερό ότι οι συνεδριάσεις των Επιτροπών είναι πλέον στον «αέρα», με τις αποφάσεις τους, τουλάχιστον από δω και στο εξής, να είναι εξ ορισμού διαβλητές, είτε κατόπιν προσφυγής, είτε κατόπιν άσκησης ελέγχου νομιμότητας.

Για τους λόγους αυτούς, στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Αθηναίων, ο εκπρόσωπος της Ανοιχτής Πόλης κατέθεσε δήλωση, με την οποία επισημαίνει το νομικό κενό που δημιουργείται με την απόφαση του ΣτΕ και αποσύρει τη συμμετοχή του από την Επιτροπή, μέχρι να αποκατασταθεί η νόμιμη συγκρότηση και λειτουργία της. Το ίδιο ακριβώς θα πράξει και η εκπρόσωπος της Ανοιχτής Πόλης στην επόμενη προγραμματισμένη συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής. Μέχρι την επαναφορά της συγκρότησης των Επιτροπών σε συμφωνία με τη θέληση των εκλογέων, όπως αυτή εκφράσθηκε στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 και βάσει του ν. 4555/2018, καλέσαμε τη δημοτική αρχή να παραπέμπει τα θέματα των Επιτροπών προς λήψη αποφάσεων από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Οι απονομιμοποιημένες κυβερνητικές διατάξεις νόθευσαν τη δημοκρατική έκφραση της βούλησης των δημοτών και παραβίασαν τη συνταγματική αρχή της λαϊκής κυριαρχίας. Αναμένουμε τις δέουσες ενέργειες Υπουργείου και δημοτικής αρχής”.

Λευτέρης Ελευθεράκης: Η «σχεδία», για μένα, πλέον, είναι μια οικογένεια

Γεννήθηκα το 1958 στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου και μεγάλωσα με τους γονείς και τους δύο αδερφούς μου. Το κλίμα στην οικογένεια ήταν βαρύ. Αυτό το αποδίδω στο γεγονός ότι οι γονείς μου παντρεύτηκαν, χωρίς να έχει γνωρίσει ούτε μια μέρα ο ένας τον άλλον. Ήταν ένας κατά παραγγελία γάμος.

Παρέμειναν, μέχρι το τέλος, ξένοι μεταξύ τους. Δεν υπήρχε ούτε ανθρώπινη ζεστασιά ούτε οικογενειακή αγάπη. Εμένα αυτό με έκανε μελαγχολικό και ίσως εξηγεί και την προσκόλλησή μου στο αλκοόλ, μόλις από την ηλικία των 17 χρόνων. Μάλλον έψαχνα να βρω μια διέξοδο και το αλκοόλ απάλυνε τον ψυχικό μου πόνο. Έκανα, δε, και το σημαντικότερο λάθος που μπορεί να κάνει ένα παιδί και για το οποίο μετάνιωσα: παράτησα το σχολείο στην πρώτη λυκείου, απαξιώνοντάς το, παρόλο που ήμουν καλός μαθητής. Αυτό προϋπόθετε την εκτέλεση ενός καθημερινού προγράμματος.

Μόλις πήγα στην πρώτη γυμνασίου και είδα τοιχοκολλημένο το ημερήσιο πρόγραμμα, έπαθα πανικό. Από τη δευτέρα γυμνασίου, μάλιστα, πήγαινα σε νυχτερινό, καθώς το πρωί δούλευα στο καφενείο του πατέρα μου. Σκεφτόμουν, δε, ότι μόλις θα τελείωνα τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις θα έβρισκα κάποια δουλειά ή θα αναλάμβανα το καφενείο, καθώς ο πατέρας θα συνταξιοδοτούνταν. Καθώς έπινα, όμως, τα βράδια, δεν μπορούσα να σηκώνομαι το πρωί για να δουλεύω στο καφενείο, και έτσι στράφηκα σε νυχτερινές εργασίες. Για περίπου επτά χρόνια, δούλευα ως σερβιτόρος και μπάρμαν σε μπαρ και ντισκοτέκ. Η ζωή μου κυλούσε πολύ βασανιστικά, λόγω της παγίδευσής μου στο αλκοόλ.

Με προτροπή του αδερφού μου, ανέβηκα στη Θεσσαλονίκη, όπου παρακολούθησα ένα πρόγραμμα απεξάρτησης του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, το οποίο και ολοκλήρωσα. Στάθηκα και τυχερός, γιατί βρήκα δουλειά σε ένα βιβλιοπωλείο της πόλης. Από μικρός μου άρεσε το βιβλίο. Τα πήγαινα πολύ καλά στην εργασία μου. Ξεκίνησα με το να πηγαίνω εξωτερικές παραγγελίες και, στη συνέχεια, κρατούσα την αποθήκη, έδινα παραγγελίες στους εκδότες της Αθήνας.

Ήταν μια ευκαιρία να γνωρίσω αξιόλογους ανθρώπους.

Αυτό κράτησε τέσσερα χρόνια. Εκείνη την εποχή είχα ερωτευτεί μια γυναίκα, αλλά, καθώς είχα ξανακυλήσει στο ποτό, μοιραία, χωρίσαμε. Τούτος ο χωρισμός με ισοπέδωσε, παράτησα τη δουλειά και κατέβηκα ηττημένος στο Ηράκλειο, με την προοπτική να δουλέψω σε κάτι συγγενείς μου που είχαν επιχειρήσεις.

Έμεινα στην Κρήτη δύο χρόνια, αλλά δεν τα κατάφερα και ανέβηκα στην Αθήνα, όπου εντάχθηκα στο πρόγραμμα των Ανώνυμων Αλκοολικών. Ευτυχώς που δύο άνθρωποι μου παραχώρησαν ένα σπίτι για να μείνω, έως ότου σταθώ στα πόδια μου. Πίστευα ότι θα μπορέσω να βρω δουλειά σε κάποιο βιβλιοπωλείο, μέχρι που κατάλαβα ότι υπήρχαν άνθρωποι που είχαν δουλέψει περισσότερα χρόνια από μένα, γνώριζαν καλύτερα τη δουλειά και αγαπούσαν το βιβλίο πιο πολύ από μένα και ήταν άνεργοι.

Ένα απόγευμα που περνούσα από το σταθμό του μετρό στους Αμπελοκήπους, μου έκανε εντύπωση μια κυρία που φορούσε ένα κόκκινο γιλέκο και κρατούσε ένα περιοδικό, «σχεδία» το όνομά του. Πιάσαμε την κουβέντα και μου είπε ότι είχε σπουδάσει Ιστορία της Τέχνης στην Ιταλία. Σκέφτηκα: «Είμαι που είμαι άνεργος, δεν έχω άλλη επιλογή». Πήρα τηλέφωνο, λοιπόν, στα γραφεία του περιοδικού. Ήταν το 2013.

Την πρώτη μέρα που φόρεσα το κόκκινο γιλέκο, ήμουν πολύ διστακτικός. Το ότι αντιμετώπισα από τον κόσμο μια πολύ μεγάλη συμπάθεια και όχι απλώς «σου δίνω κάτι για να ζήσεις», καθώς και το ότι κρατούσα στα χέρια μου ένα περιοδικό με υψηλή ποιότητα, οδήγησαν στο να φύγει από μέσα μου η αίσθηση της φιλανθρωπίας.

Η «σχεδία», για μένα, πλέον, είναι μια οικογένεια. Μέσα έστω από αυτές τις σύντομες συναντήσεις που έχω με τους ανθρώπους, παίρνω τέτοια συμπάθεια και αγάπη, που δεν τη λαμβάνω από κάπου αλλού.

Έτσι θα είναι το νέο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Την υπογραφή των David Chipperfield και Αλέξανδρου Τομπάζη θα φέρει το Νέο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα, μετά την περάτωση της διαδικασίας επιλογής της μελέτης του αρχιτεκτονικού προσχεδίου.

Η Διεθνής Επιτροπή Αξιολόγησης επέλεξε, ομόφωνα, μετά από διεξοδική εξέταση των προτάσεων που υποβλήθηκαν την πρόταση των αρχιτεκτονικών γραφείων David Chipperfield Architects και Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη Α.Ε.

Η επιλεγείσα πρόταση συγκεντρώνει τα στοιχεία της ευρηματικής σχέσης μεταξύ
του παλαιού και του νέου κτηρίου, της ποιότητας της χωρικής εμπειρίας, της
ευαισθησίας προς τις προγραμματικές και μουσειολογικές-μουσειογραφικές
προκλήσεις, της πολεοδομικής ένταξης στον ιστό της πόλης και της πρωτοπόρας
επίλυσης θεμάτων βιωσιμότητας και περιβαλλοντικού σχεδιασμού.

Αναγέννηση της ευρύτερης περιοχής του ιστορικού κέντρου της Αθήνας

Μετά την ενημέρωσή της από τον Πρόεδρο της Διεθνούς Επιτροπής Αξιολόγησης
Ανδρέα Κούρκουλα, η Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Η πρόταση των γραφείων David
Chipperfield και Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη εικονοποιεί το όραμα, δημιουργεί ένα
μοναδικό τοπόσημο στον αστικό ιστό, είναι ανθρωποκεντρική. Προβάλλει την
εθνική διάσταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, το οποίο συνδέει με το
παγκόσμιο γίγνεσθαι. Επισημαίνω, ότι όλες οι προτάσεις, που κατατέθηκαν,
διακρίνονται από υψηλή ποιότητα, αισθητική και όραμα, ενώ ανταποκρίνονται
πλήρως στις προδιαγραφές που θέσαμε. Ευχαριστώ όλους όσους συμμετείχαν,
Ελληνες και ξένους αρχιτέκτονες. Θέλουμε ένα Μουσείο εξωστρεφές, σε διαρκή
διάλογο με την κοινωνία, με δυναμική ματιά προς το μέλλον.

Η παρουσίαση της πρότασης των γραφείων Chipperfield – Τομπάζη θα γίνει, εντός του επομένου μηνός, από τους αρχιτέκτονες με την παρουσία του Πρωθυπουργού.

David Chipperfield

Ο David Chipperfield είναι ένας διεθνώς καταξιωμένος και πολυβραβευμένος
αρχιτέκτονας. Το αρχιτεκτονικό του γραφείο διαθέτει αποδεδειγμένα μεγάλη
εμπειρία στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό μουσειακών χώρων διεθνώς, μεταξύ των
οποίων το Neues Museum στο Βερολίνο, το The Hepworth στο Ηνωμένο Βασίλειο,
το Museo Jumex στο Μεξικό. Το αρχιτεκτονικό γραφείο μελετών Αλέξανδρου Ν.
Τομπάζη Α.Ε. είναι αναγνωρισμένο και βραβευμένο γραφείο με εμπειρία σε μεγάλα
έργα.

Αλέξανδρος Τομπάζης

Σύμφωνα με την ορισθείσα διαδικασία, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης της
Επιτροπής Αξιολόγησης, κατατέθηκαν προσχέδια από δέκα αρχιτεκτονικά γραφεία του εξωτερικού σε συνεργασία, αντίστοιχα, με δέκα ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία. Είναι τα εξής:

* David Chipperfield Architects και Γραφείο Μελετών Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη
Α.Ε.

* SANAA (Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa) και Buerger Katsota Architects

* Herzog and de Meuron και ΑΕΤΕΡ Αρχιτέκτονες
* Diller Scofidio + Renfro και VAP Architects και Neiheiser Argyros
* Adjaye Associates και Kizi Studio
* OMA και Σακελλαρίδου/Παπανικολάου Αρχιτέκτονες
* Atelier Jean Nouvel και George Batzios Architects
* Kengo Kuma and Associates και K-studio
* Thomas Phifer και Tsolakis Architects και Καλλιόπη Κοντόζογλου
* RCR Arquitectes και Παρμενίδης – Longuepee – Μάρη

Tη Διεθνή Επιτροπή Αξιολόγησης – με αλφαβητική σειρά – αποτελούν τα εξής μέλη:

* Γεράσιμος Γιαννόπουλος, Νομικός
* Γεώργιος Δεοδάτης, Πολιτικός Μηχανικός, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του
Κολούμπια
* Pierre B. Ducrey, Αρχαιολόγος, Καθηγητής, π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου
της Λωζάνης
* Louis Godart, Αρχαιολόγος, Ομότιμος Καθηγητής Πολιτισμών του Αιγαίου του
Πανεπιστημίου της Νάπολης Federico II, Σύμβουλος για την καλλιτεχνική
κληρονομιά των Προέδρων της Ιταλικής Δημοκρατίας C. A. Ciampi και G. Napolitano.

* Christopher Hudson, Ιστορικός Τέχνης και εκδότης του οίκου Lowgill
Publishing, Πρόεδρος του Motovun Group of International Publishers (MGIP)
* Ανδρέας Κούρκουλας, Αρχιτέκτων, Καθηγητής στην Αρχιτεκτονική Σχολή του
Ε.Μ.Π.
* Meejin Yoon, Αρχιτέκτων, Κοσμήτορας του Cornell University College of
Architecture, Art and Planning. Ιδρύτρια του Design Across Scales Lab.

Η εκπόνηση της μελέτης του αρχιτεκτονικού προσχεδίου αποτέλεσε το αντικείμενο δωρεάς προς το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού της ΑΜΚΕ «Οικογένεια ΝΣΛ» της οικογένειας Νικολάου και Ειρήνης Λαιμού.

«Ένδυμα Ψυχής» η εμβληματική έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης

Από τις 20 Δεκεμβρίου 2022 έως και τις 26 Μαρτίου 2023, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, παρουσιάζεται στο Μουσείο Ακρόπολης η εμβληματική έκθεση με τίτλο «Ένδυμα Ψυχής», σε συνεργασία με το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

Στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων του Μουσείου θα φιλοξενηθούν με μια ξεχωριστή τέχνη 70 ενδυμασίες και στολές του προπερασμένου αιώνα, που διαφύλαξε και διαφυλάττει η αγάπη και το μεράκι ανθρώπων, ιδιαίτερα το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο αλλά και άλλα Μουσεία της χώρας. Ο αείμνηστος Ιωάννης Μαζαράκης – Αινιάν, Γενικός Γραμματέας του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, ήταν εκείνος που με ανοιχτούς ορίζοντες σκέψης εμπιστεύθηκε τις αυθεντικές ενδυμασίες της συλλογής του Μουσείου σε δύο καλλιτέχνες, τον φωτογράφο Βαγγέλη Κύρη και τον εκφραστή της κεντητικής τέχνης Ανατόλι Γεωργίεφ, για να τις παρουσιάσουν με έναν καλλιτεχνικό τρόπο, φορεμένες από σύγχρονους ανθρώπους.

Οι καλλιτέχνες ώσμωσαν δημιουργικά τη φωτογραφία πάνω σε ύφασμα και, κεντώντας λεπτομέρειες των ενδυμάτων, δημιούργησαν μια νέα τέχνη με εξαιρετικά έργα που θα παρουσιάζονταν σε μια έκθεση για το κοινό στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο με την ευκαιρία των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Καθώς όμως, για λόγους ανωτέρας βίας (πανδημίας) δεν στάθηκε αυτό δυνατό, με αφορμή και την φετινή επέτειο συμπλήρωσης των 100 χρόνων από τη μικρασιατική καταστροφή, η έκθεση υλοποιείται σήμερα στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης με την πλήρη μορφή της, καθώς σ’ αυτήν περιέχονται και ενδύματα από τη Μ. Ασία.

Στην έκθεση θα θαυμάσουμε τα 70 έργα κατανεμημένα σε πέντε κύριες ενότητες: ενδυμασίες που ανήκαν σε ιστορικά πρόσωπα, τοπικές φορεσιές από την μητροπολιτική Ελλάδα, την νησιωτική Ελλάδα και την Κρήτη, την Κύπρο και τις «χαμένες πατρίδες». Στολές και ενδύματα που έχουν σχέση με ήρωες της επανάστασης του ’21, με επώνυμα και ανώνυμα πρόσωπα του 18ου και του 19ου αι.

Ορισμένα μόνον από τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση αυτή, έχουν δει το φως πέρυσι και φέτος σε εκθέσεις των καλλιτεχνών στην Καλαμάτα, την Ύδρα, τη Σύρο, την Κύπρο, την Κορέα (Σεούλ) και τελευταία στο Μουσείο αρχαίας Ελεύθερνας στην Κρήτη, με έμφαση εκάστοτε σε ενδυμασίες του χώρου παρουσίασής τους. Όμως, η συνολική μεγάλη παρουσίαση φιλοξενείται σήμερα στο Μουσείο Ακρόπολης και οφείλει την υλοποίησή της στο Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης για τις κρητικές ενδυμασίες.

Στην έκθεση θα συναντήσουμε δύο ξεχωριστές δημιουργίες που αναφέρονται διακριτικά στην αρχαιότητα ως μικρός φόρος τιμής στα μουσεία που παρουσιάζονται: το πρώτο έργο αναφέρεται στο ένδυμα της περίφημης Κυρίας της Ωξέρ, η οποία εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι και συγκρίνεται με πρωτοαρχαϊκά γλυπτά, όπως η Κόρη της Ελεύθερνας στην Κρήτη.

Ανάλογα επίσης κεντήθηκε δείγμα από διακοσμητικές λεπτομέρειες αρχαϊκής Κόρης του Μουσείου Ακρόπολης, όπως αυτές αποτυπώθηκαν πάνω στο λευκό της επιδερμίδας του μαρμάρου, μικρή αναφορά σε ένα παρελθόν που διαλαλεί την κοινότητα της ομορφιάς του ντυμένου με διαχρονική διάρκεια, έως το σήμερα.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ
20 Δεκεμβρίου 2022
26 Μαρτίου 2023

ΩΡΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ
Η έκθεση είναι ανοιχτή τις ώρες λειτουργίας του Μουσείου.

Οι επισκέπτες μπορούν να πληροφορούνται σχετικά με την έκθεση και το έργο των καλλιτεχνών, καθημερινά από τις 12 το μεσημέρι έως τις 3 μ.μ.

Από τις 10 Ιανουαρίου 2023 θα ξεκινήσουν οργανωμένες ξεναγήσεις στην έκθεση κατόπιν ραντεβού στο τηλέφωνο 6944347573 και στο email [email protected].

ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων, ισόγειο Μουσείου Ακρόπολης

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη.

Ένα εικαστικό εγχείρημα για την «πολυκατοικία» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων.

Η Ελληνοαμερικανική Ένωση με την υποστήριξη του Συλλόγου των Αθηναίων παρουσιάζει την έκθεση «Πολυκατοικία» που θα αναπτυχθεί ως υβριδική έκθεση στους δύο εκθεσιακούς χώρους του ισογείου. Ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, βίντεο και φωτογραφία συνδιαλέγονται με τεκμήρια, μακέτες, αναμνηστικές σημειώσεις και άλλο αρχειακό υλικό, ώστε να αρθρώσουν από κοινού ένα σύνθετο αφήγημα για την εμπειρία της κατοίκησης.

Η έκθεση «Πολυκατοικία», την οποία επιμελούνται ο Νίκος Βατόπουλος και η Ίρις Κρητικού, περιλαμβάνει αφενός έργα συγχρόνων φωτογράφων, αρχιτεκτόνων και φλανέρ της πόλης και αφετέρου έργα εικαστικών δημιουργών. Αρκετά από τα εικαστικά έργα που παρουσιάζονται παραχωρήθηκαν από σημαντικά ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές ειδικά για την έκθεση, ενώ άλλα προέρχονται από αρχεία των καλλιτεχνών. Την «Πολυκατοικία» πλαισιώνουν σημαντικές παράλληλες δράσεις με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Η πολυκατοικία, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, γεννήθηκε από το διάταγμα του 1929 περί οριζοντίου δομήσεως, αλλά μεταπολεμικά συνδέθηκε με την αστυφιλία και την αντιπαροχή, όπως και με την ανάπτυξη των προαστίων. Η αισθητική, αρχιτεκτονική και κοινωνιολογική ερμηνεία της παραμένει πάντα ένα ζητούμενο. Η έκθεση, οι ομιλίες, οι ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα πλαισιώσουν το εγχείρημα αυτό, φιλοδοξούν να ενισχύσουν ένα δημόσιο διάλογο γύρω από την επικράτηση, την εξέλιξη και την προοπτική της πολυκατοικίας ως ενός φαινομένου που σφραγίζει τον ελληνικό αστικό χώρο αλλά και να προκαλέσουν μια βεντάλια βλεμμάτων από την αρχιτεκτονική, τις κοινωνικές επιστήμες, τις τέχνες και τα προσωπικά βιώματα όλων.

Πληροφορίες

Διάρκεια Έκθεσης:
30/11/2022-31/1/2023

Ώρες Λειτουργίας:
Δευτέρα-Παρασκευή: 12:00-20:00
Σάββατο: 10:00-14:00

Εισιτήρια

Είσοδος ελεύθερη

Τοποθεσία

Γκαλερί Ελληνοαμερικανικής Ένωσης

Μασσαλίας 22, Αθήνα

Ψηφιοποιήθηκαν πλήρως οι υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων

0

Την ταχύτατη και αποτελεσματικότατη εξυπηρέτησή τους σε οποιαδήποτε συναλλαγή με τον Δήμο Αθηναίων απολαμβάνουν, από την αρχή του έτους, οι δημότες και οι επαγγελματίες της Αθήνας, μετά την ολοκλήρωση του έργου της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του δήμου. Πρόκειται για την επίτευξη ενός φιλόδοξου στόχου που έθεσε εξαρχής η δημοτική αρχή της Αθήνας, με την προσωπική δέσμευση του Δημάρχου Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη για ψηφιοποίηση του συνόλου των υπηρεσιών έως το τέλος του 2022

Συνολικά 207 υπηρεσίες, -μεταξύ των οποίων το άνοιγμα οικογενειακής μερίδας, η αναζήτηση σχεδίων πολεοδομικών αδειών, η έκδοση βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ, η ρύθμιση οφειλών, η έκδοση παράβολου, η έκδοση άδειας πολιτικού γάμου κ.ά.- βρίσκονται στη διάθεση όλων των Αθηναίων, μετά την προσθήκη των τελευταίων 56 (Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2022), στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Δήμου Αθηναίων https://eservices.cityofathens.gr.

Μέσα σε 35 μήνες ψηφιοποιήθηκε το 100% των υπηρεσιών

Η πλατφόρμα ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Φεβρουάριο του 2020 από την Αναπτυξιακή Εταιρεία Μηχανογράφησης του Δήμου Αθηναίων (Δ.Α.Ε.Μ.), με το τεράστιο έργο της ψηφιοποίησης να προχωρά συστηματικά και να ολοκληρώνεται ταχύτατα, επισπεύδοντας τη μετάβαση της Αθήνας στη νέα ψηφιακή εποχή. Για την ψηφιοποίηση των 207 υπηρεσιών χρειάστηκαν συνολικά 35 μήνες, αριθμός που αναλογεί στην προσθήκη μιας νέας υπηρεσίας ανά 5 ημέρες.

Σε δήλωσή του, ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, τόνισε:

«Η Αθήνα πρωτοπορεί στην εθνική προσπάθεια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Σε λιγότερο από 3 χρόνια δημιουργήσαμε έναν δήμο υψηλής τεχνολογίας και μηδενικής γραφειοκρατίας, απαντώντας ουσιαστικά και άμεσα σε μία από τις μεγαλύτερες απαιτήσεις των δημοτών μας. Μέσω της ψηφιακής Αθήνας εξασφαλίζουμε πόρους, αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, μειωμένο περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Κυρίως, όμως, προσφέρουμε τη δυνατότητα στους Αθηναίους να κερδίζουν πολύτιμο χρόνο στην καθημερινότητά τους. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τα στελέχη της Δ.Α.Ε.Μ. και τους υπαλλήλους του Δήμου Αθηναίων που όλο αυτό το διάστημα εργάστηκαν σκληρά για να “μεταφέρουν” τον δήμο στο σπίτι των Αθηναίων, μετατρέποντας τις 3 ώρες “ουρά” σε 3 απλά “κλικ” από το σπίτι. Η Αθήνα από σήμερα αλλάζει ταχύτητα: 100% ψηφιακά, 100% άμεση εξυπηρέτηση, 100% προτεραιότητα ο δημότης».

Η πλατφόρμα ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων (https://eservices.cityofathens.gr) που αναπτύχθηκε και αναβαθμίζεται από τη Δ.Α.Ε.Μ., έχει δώσει λύση στην καθημερινή εξυπηρέτηση των πολιτών, επαγγελματιών και όσων ζητούν πιστοποιητικά, βεβαιώσεις και άλλες υπηρεσίες, από όπου κι αν βρίσκονται, χωρίς γραφειοκρατία και ταλαιπωρία, χωρίς αναμονή σε ουρές και με τη δυνατότητα υποβολής των αιτήσεων και των απαιτούμενων δικαιολογητικών ηλεκτρονικά, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, 365 μέρες τον χρόνο.

Περισσότερες από 260.000 αιτήσεις μέχρι σήμερα

Καθημερινά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Δ.Α.Ε.Μ., πάνω από 400 αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας. Σε διάστημα μικρότερο των 3 ετών, στην πλατφόρμα, έχουν εγγραφεί περισσότεροι από 194.000 πολίτες και επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα έχουν εξυπηρετηθεί ηλεκτρονικά πάνω από 260.000 αιτήσεις, αναβαθμίζοντας ουσιαστικά και αποτελεσματικά τη σχέση του πολίτη με τις υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων.

«Η τεχνολογία αλλάζει τον δήμο και ο δήμος τις ζωές των Αθηναίων. Με στρατηγικό σχεδιασμό, τα τελευταία 3 χρόνια οικοδομούμε μια πόλη-πρότυπο που θέτει ως προτεραιότητα τον ίδιο τον δημότη και τη βελτίωση της καθημερινότητάς του. Με την ψηφιοποίηση του συνόλου των υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων, επιτυγχάνουμε στο ακέραιο τον στόχο μας, χτίζοντας καλύτερες σχέσεις με τους δημότες μας, και συμβάλλοντας -ταυτόχρονα- στην μεγαλύτερη απόδοση και παραγωγικότητα των στελεχών του δήμου μας», επισημαίνει από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος Ψηφιακής Μετάβασης και Παιδείας του Δήμου Αθηναίων, Νικόλαος Βαφειάδης.

Ο Πρόεδρος της ΔΑΕΜ Γιώργος Αποστολόπουλος, τόνισε:«Θέλουμε να κάνουμε τη ζωή των Αθηναίων ευκολότερη. Απαλλάσσοντας τους από τη γραφειοκρατία, τις χαμένες εργατοώρες στις ουρές για τη εξυπηρέτηση από τις υπηρεσίες του Δήμου, αυτό επιτυγχάνουμε. Το σημερινό αποτέλεσμα, είναι το άθροισμα,γνώσης, μεθοδικου σχεδιασμού και  ομαδικής δουλειάς. Είμαστε χαρούμενοι γι΄αυτό και προχωράμε. Ευχαριστώ όλα τα στελέχη της ΔΑΕΜ για την εξαιρετική συνεργασία μας».

Ποιες είναι οι τελευταίες 56 υπηρεσίες που προστέθηκαν

Μετά την ψηφιοποίηση και των τελευταίων 56 υπηρεσιών, στο τέλος του 2022, οι δημότες και οι επαγγελματίες που ανήκουν στον Δήμο Αθηναίων, έχουν πλέον τη δυνατότητα να καταθέσουν ηλεκτρονικά αιτήσεις που αφορούν:

  1. Έκδοση Παράβολου
  2. Αίτηση κοπής δένδρου
  3. Έκδοση Άδειας Πολιτικού Γάμου
  4. Εγγραφή τέκνου στην οικογενειακή μερίδα λόγω υιοθεσίας του
  5. Αλλαγή δημοτικότητας τέκνου μετά από αμετάκλητη δικαστική απόφαση επιμέλειάς του
  6. Διόρθωση ημερομηνίας γέννησης στην οικογενειακή μερίδα
  7. Διόρθωση επωνύμου μητέρας στην οικογενειακή μερίδα
  8. Δήλωση επανάκτησης πατρικού επωνύμου στην οικογενειακή μερίδα (για γυναίκες που παντρεύτηκαν πριν το 1983)
  9. Δήλωση προσθήκης επωνύμου του ενός συζύγου στο επώνυμο του άλλου
  10. Καταχώρηση αλλαγής φύλου στο Δημοτολόγιο
  11. Αίτηση για Κοινωνικό Παντοπωλείο
  12. Αίτηση για Κοινωνικό Φαρμακείο
  13. Πιστοποιητικό Οικονομικής Αδυναμίας
  14. Παροχή δωρεάν Φαρμακευτικής Περίθαλψης σε ανασφάλιστους
  15. Αίτηση Γενικού Ενδιαφέροντος – Καταγγελία/Διαμαρτυρία Πολιτών/Δημοτών
  16. Αίτημα για χορήγηση Αποφάσεων Δημοτικού Συμβουλίου
  17. Αίτημα για χορήγηση Πράξεων της Οικονομικής Επιτροπής
  18. Εγγραφή στο Μητρώο Αρρένων ανήλικων αδήλωτων που δεν συμπεριλήφθηκαν στα αρχικά καταρτισθέντα μητρώα αρρένων
  19. Διαγραφή από το Μητρώο Αρρένων ως πολλαπλώς εγγεγραμμένος
  20. Αρχική εγγραφή στο Δημοτολόγιο ενήλικου άνδρα που είναι εγγεγραμμένος μόνο στο Μητρώο Αρρένων
  21. Διαγραφή από το Δημοτολόγιο λόγω θανάτου (πριν τις 18-01-2018)
  22. Αίτηση Πρόσβασης και Μελέτης Αρχειακού Υλικού
  23. Αίτηση Χορήγησης Άδειας Δημοσίευσης Αρχειακού Υλικού
  24. Χορήγηση / Ανανέωση άδειας λειτουργίας Κολυμβητικής Δεξαμενής
  25. Βεβαίωση για συνταξιοδότηση των ασκούντων το επάγγελμα του κουρέα, κομμωτή/τριας, τεχνίτη/τριας περιποίησης νυχιών, χεριών και ποδιών
  26. Χορήγηση αντιγράφων εκ του φακέλου Άδειας εκδοθείσας από τον Δήμο
  27. Αίτηση απαλλαγής/μείωσης ΔΤ λόγω τριτεκνίας, ΑΜΕΑ, πολυτεκνίας, απορίας, μονογονεϊκότητας
  28. Αίτηση για την παραχώρηση άδειας λειτουργικών διακοσμητικών στοιχείων
  29. Αίτηση για την παραχώρηση άδειας κοινόχρηστου χώρου για περίπτερα
  30. Αίτηση για την χορήγηση προσωρινής άδειας κοινόχρηστου χώρου ολιγοήμερης διάρκειας
  31. Αίτηση για χορήγηση άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου υγρών καυσίμων, υπογείων δεξαμενών και ενδεικτικών πινακίδων
  32. Άδεια διαφήμισης για τα περίπτερα
  33. Αίτηση Εκμίσθωσης άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου
  34. Αίτηση Μεταβίβασης δικαιώματος εκμετάλλευσης περιπτέρου
  35. Αίτηση Μετατόπισης Περιπτέρου
  36. Αποστολή αντιγράφων των βεβαιωμένων παραβάσεων ΚΟΚ
  37. Αίτηση συμμετοχής εκπαιδευόμενου για ένταξη σε εκπαιδευτικά προγράμματα γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων
  38. Έκδοση συναίνεσης για κατάληψη οδοστρώματος
  39. Άδεια διακοπής κυκλοφορίας
  40. Χορήγηση αντιγράφων εκθέσεων βεβαίωσης παράβασης οχήματος
  41. Πρόσληψη πατρωνύμου και επωνύμου πατέρα σε τέκνα γεννημένα εκτός γάμου
  42. Αίτημα χορήγησης φωτοαντιγράφων δικαιολογητικών από το δημοτολογικό φάκελο (εκτός της απόφασης Πολιτογράφησης)
  43. Αίτημα χορήγησης αντιγράφου της απόφασης πολιτογράφησης για όσους έχει εκδοθεί πριν το 2010
  44. Αρχική εγγραφή στο Δημοτολόγιο άγαμου ενήλικα που αποκτά την ελληνική ιθαγένεια
  45. Αρχική εγγραφή στο Δημοτολόγιο έγγαμου/διαζευγμένου ενήλικα που αποκτά την ελληνική ιθαγένεια
  46. Αρχική εγγραφή στο Δημοτολόγιο ανηλίκου που αποκτά την ελληνική ιθαγένεια
  47. Χορήγηση Πιστοποιητικού Καταστροφής Οχημάτων άνευ Πινακίδων
  48. Αίτηση Χορήγησης Υψομέτρων και Υψομετρικών Μελετών
  49. Χορήγηση Αντιγράφων Πράξεων Αναλογισμού ή Πράξεων Εφαρμογής
  50. Χορήγηση Βεβαίωσης για θέματα Αρίθμησης Ακινήτων, Ονοματοθεσίας Οδών
  51. Χορήγηση διευκρινίσεων επί της προόδου των διαδικασιών πολεοδομικής ρύθμισης σε εξέλιξη
  52. Χορήγηση διευκρινίσεων επί διαδικασιών τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου
  53. Αίτημα για αναγνώριση οδού ως προϋφιστάμενης του 1923
  54. Αίτημα υποβολής ένστασης μετά από δημοσιοποίηση απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου για πολεοδομική ρύθμιση
  55. Αίτημα για παροχή στοιχείων (π.χ. εισήγηση υπηρεσίας, τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου)
  56. Αίτημα περί τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου λόγω άρσης απαλλοτρίωσης

Σημειώνεται ότι η είσοδος στην πλατφόρμα γίνεται με χρήση των κωδικών taxisnet για την ταυτοποίηση του χρήστη. Με λίγα «κλικ» στον υπολογιστή ή στο κινητό τους τηλέφωνο, οι ενδιαφερόμενοι έχουν την δυνατότητα να υποβάλουν την αίτηση που επιθυμούν, να «ανεβάσουν» τα απαραίτητα δικαιολογητικά και να ενημερωθούν ηλεκτρονικά μέσω της ψηφιακής τους θυρίδας για την επεξεργασία του αιτήματος και την ολοκλήρωση της διαδικασίας από την αρμόδια διεύθυνση του δήμου. Μάλιστα, μπορούν να παραλάβουν το πιστοποιητικό ή το έγγραφο που έχουν αιτηθεί, χωρίς να χρειαστεί να προσέλθουν σε καμία φάση της διαδικασίας στις δημοτικές υπηρεσίες. 

Πλατεία Αιγύπτου με… 93 χρόνια διαφορά (ΦΩΤΟ)

Δεκαετία του 1930. Πλατεία Αιγύπτου. Πατησίων και Λεωφόρος Αλεξάνδρας. Εικόνα βγαλμένη από το μακρινό παρελθόν, 93 χρόνια περι.

Ένα κάρο κατεβαίνει προς την πατησίων, στα δεξιά ένα υδροφόρο οχήμα, στην Πατησίων υπάρχουν ράγες των τραμ, η περίφημη πισίνα, και το Πεδίον του Άρεως είναι χωράφια ακόμα. (Φωτ/κό Αρχείο: Μουσείου Μπενάκη)

Η περιοχή σήμερα…

Το Κολωνάκι μιας άλλης εποχής

Οταν έπεφτε η νύχτα, όσοι κοιμούνταν κοντά στην πλατεία άκουγαν το τραμ να περνά από τη Βασιλίσσης Σοφίας. Ηταν ήσυχη γειτονιά το Κολωνάκι. Οι μονοκατοικίες του είχαν κήπους με λουλούδια και πιπεριές. Η οδός Σκουφά λεμονιές. Οταν πια έγινε προνόμιο να ζει κάποιος σε πολυκατοικία, στα διαμερίσματά του έμειναν ο Κουν, ο Εγγονόπουλος, ο Εμπειρίκος, ο Μινωτής, η Παξινού, ο Αλέκος Αλεξανδράκης, η Γεωργούλη.

Οι πραματευτάδες έφερναν με τα γαϊδουράκια τους ψάρια, φρούτα και λαχανικά, οι νερουλάδες ξεκινούσαν από τα βόρεια για να φτάσουν στο κέντρο, ομάδες κοριτσιών στους δρόμους έκαναν έρανο για την προίκα της Σοφίας. Η Πλουτάρχου, η Πατριάρχου Ιωακείμ, η Αναγνωστοπούλου, χωματόδρομοι που σήκωναν σκόνη απ’ τα παιδιά που έπαιζαν «κλέφτες κι αστυνόμους».

Το ζαχαροπλαστείο του Μπόκολα με τους θρυλικούς λουκουμάδες επί της οδού Κανάρη, τα στέκια του Σεφέρη, του Γκάτσου, του Ελύτη, του Χατζιδάκι, η Δεξαμενή του Βάρναλη. Ο γερμανικός φούρνος στην πλατεία που έβγαλε το γερμανικός κι έμεινε σκέτο φούρνος μετά την Κατοχή. Το ιστορικό καφέ Βυζάντιο. Το Πειραματικό Σχολείο και το ιδιωτικό του Μακρή, από όπου πέρασαν ως δάσκαλοι ο Ι.Μ Παναγιωτόπουλος κι ο Ρένος Αποστολίδης. Εκεί όπου έμαθαν τα πρώτα τους γράμματα ο Αξελός, ο Βίκτωρ Μελάς, ο Αδωνις Κύρου, που θα γίνονταν αργότερα μερικοί από τους πρώτους επονίτες του Κολωνακίου.

Το Κολωνάκι μιας άλλης εποχής, η γειτονιά που ξεκίνησε ως βοσκοτόπι, που στα Δεκεμβριανά θα γινόταν η «Σκομπία», που θα συνδύαζε για χρόνια τις αστικές κατοικίες με τις προσφυγικές παράγκες, χρώματα, αρώματα και ήχοι από το παρελθόν ζωντάνεψαν πριν από λίγες ημέρες σε μια μοναδική συνάντηση κατοίκων της περιοχής που διοργάνωσε η εταιρεία Monumenta για να συλλέξει προφορικές μαρτυρίες σε σχέση με τα κτίρια που χάθηκαν από τη γειτονιά. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος «Καταγραφή και ανάδειξη κτηρίων του 19ου και 20ού αιώνα στην Αθήνα» και «ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν μερικές από τις εικόνες του Κολωνακίου των δεκαετιών του ’40, του ’50 και του ’60 που βγήκαν από το σεντούκι των αναμνήσεων.

Πηγή: FB Μαύρος Κύκνος

Με λαμπρότητα τελέστηκε ο αγιασμός των υδάτων στην Αθήνα

0

Η Θεία Λειτουργία για τα Θεοφάνεια τελέστηκε στον ιερό ναό του Αγίου Διονυσίου του Αεροπαγίτη στο Κολωνάκι, στην οποία παρευρέθηκαν και δεκάδες πιστοί.

Μετά την ολοκλήρωση της λειτουργίας, ιερείς και πιστοί κατευθύνθηκαν πεζή προς την Δεξαμενή, όπου παραδοσιακά πραγματοποιείται η ρίψη του Σταυρού για τα Θεοφάνεια.

Παρόντες στην τέλεση του αγιασμού των υδάτων ήταν ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, ο οποίος συνοδευόταν από τον μικρό του γιο, καθώς και ο υφυπουργός Παιδείας  Άγγελος Συρίγος

Με… σλάλομ στα πεζοδρόμια για να αποφύγουν ΙΧ και μηχανάκια

Κάτοικος της Κυψέλης ανέβασε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook την προσωπική του μαρτυρία – με σχετικές φωτογραφίες – όπου χρειάστηκε να διανύσει μια σύντομη διαδρομή σε πεζοδρόμιο της γειτονιάς του, ανάμεσα σε αυτοκίνητα και μηχανάκια που παρανόμως είχαν παρκάρει και εμπόδιζαν την διέλευση των πεζών.

Μοναδικό του μειονέκτημα – όπως ο ίδιος περιγράφει με αρκετή διάθεση χιούμορ και αυτοσαρκασμού – τα περιττά του κιλά…

Σε ανάλογο ύφος και τα σχόλια των ακολούθων του.

 

Θεοφάνεια: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα

0

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή (6/1) στην Αθήνα λόγω των προγραμματισμένων εκδηλώσεων για τον εορτασμό των Θεοφανείων.

Συγκεκριμένα στον Ι.Ν. Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτη και στη Δεξαμενή στην Αθήνα καθώς και στον Κεντρικό Λιμένα Πειραιά, θα πραγματοποιηθούν οι ακόλουθες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στα παρακάτω οδικά τμήματα ως εξής:

Ι.Ν. Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτη και Δεξαμενή, περιοχής Δήμου Αθηναίων:

Απαγόρευση στάσης και στάθμευσης των οχημάτων, καθώς και σταδιακή διακοπή της κυκλοφορίας αυτών (με εξαίρεση τα οχήματα των συμμετεχόντων στις εν λόγω εκδηλώσεις), κατά τις ώρες 06.00΄-13.00΄, ως εξής:

  • Σκουφά, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Ομήρου και της Πλατείας Φιλικής Εταιρείας.
  • Δημοκρίτου, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Σόλωνος και Σκουφά.
  • Λυκαβηττού, σε όλο το μήκος της.
  • Γλύκωνος, στο ύψος της Δεξαμενής.
  • Φωκυλίδου, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Γλύκωνος και Πινδάρου.
  • Πλατεία Φιλικής Εταιρείας, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Τσακάλωφ και Σκουφά.
  • Ηροδότου, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Πατριάρχου Ιωακείμ και της Πλατείας Δεξαμενής.
  • Ηρακλείτου, στο τμήμα της μεταξύ της Πλατείας Δεξαμενής και της οδού Σκουφά.
  • Πατριάρχου Ιωακείμ, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Τσακάλωφ και Ηροδότου.
  • Κεντρικός Λιμένας Πειραιά, περιοχής Δήμου Πειραιά:

Απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης των οχημάτων, κατά τις ώρες 06.00΄-13.00΄, καθώς και σταδιακή διακοπή της κυκλοφορίας αυτών, κατά τις ώρες 09.00΄-13.00΄, ως εξής:

  • Βασ. Γεωργίου, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Ηρ. Πολυτεχνείου και Εθν. Αντιστάσεως.
  • Ακτή Μιαούλη, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Βασ. Γεωργίου και 2ας Μεραρχίας και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας.
  • Εθν. Αντιστάσεως, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Βασ. Γεωργίου και Τσαμαδού.
  • Ακτή Ποσειδώνος, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Αριστείδου και Ακτή Μιαούλη.

Παρακαλούνται οι οδηγοί, για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους και την αποφυγή πρόσθετων κυκλοφοριακών προβλημάτων, να αποφύγουν τη διέλευση των οχημάτων τους στις παραπάνω οδούς κατά τα αναφερόμενα χρονικά διαστήματα και να ακολουθούν τις υποδείξεις των ρυθμιστών τροχονόμων.

Το τούνελ του “Ριφιφί του αιώνα” όπως είναι σήμερα στον υπόγειο Ιλισσό

Τα Χριστούγεννα του 1992 πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη και πιο πετυχημένη ληστεία ελληνικής τράπεζας στα εγχώρια εγκληματολογικά χρονικά μέχρι και σήμερα, δεδομένης της αξίας των κλοπιμαίων σε συνδυασμό με το γεγονός ότι κανείς από τους πραγματικούς δράστες δεν βρέθηκε ποτέ.

Οι εκτιμήσεις και τα ρεπορτάζ της εποχής κάνουν λόγο για ένα ποσό της τάξης των 5 δισεκατομμυρίων δραχμών, δηλαδή σε σημερινά χρήματα περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ. Το πλέον εντυπωσιακό, όμως, ήταν ο τρόπος που πραγματοποιήθηκε η ληστεία: με τη, πρωτοφανή για τα ελληνικά εγκληματολογικά χρονικά, μέθοδο του ριφιφί. Οι ληστές είχαν σκάψει υπογείως περίπου εικοσιπέντε μέτρα τούνελ, το οποίο ξεκινούσε από την κοίτη του υπόγειου Ιλισσού και κατέληγε στο θησαυροφυλάκιο με τις πολύτιμες θυρίδες.

Η σχέση του Ιλισσού στο “ριφιφί του αιώνα”, όπως αποκαλέστηκε από τους δημοσιογράφους, μας έκανε να ασχοληθούμε με το θέμα. Εικοσιοκτώ χρόνια αργότερα, λοιπόν, επισκεφθήκαμε τον υπόγειο Ιλισσό για να εντοπίσουμε τα απομεινάρια του εν λόγω υπόγειου τούνελ. Δείτε τι ανακαλύψαμε.

Το ιστορικό των γεγονότων

Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 1992, ώρα 8:00 το πρωί. Οι υπάλληλοι στο υποκατάστημα της Τράπεζας Εργασίας, στην οδό Καλλιρρόης 19, ανοίγουν το θησαυροφυλάκιο και βρίσκονται μπροστά στη μεγαλύτερη έκπληξη της ζωής τους, αλλά και στο σημαντικότερο αστυνομικό συμβάν της χρονιάς και, όπως θα αποδειχθεί, του αιώνα. Έκπληκτοι διαπιστώνουν ότι το θωρακισμένο θησαυροφυλάκιο, όπου βρίσκονταν οι μυστικές θυρίδες των πελατών της τράπεζας, είχε παραβιαστεί. Η έκπληξή τους ήταν ακόμα μεγαλύτερη όταν διαπίστωσαν ότι η ληστεία είχε γίνει μέσω ενός υπόγειου τούνελ το οποίο ξεκινούσε από τον παραπλήσιο υπογειοποιημένο Ιλισσό και κατέληγε, περνώντας κάτω από την οδό Καλλιρρόης, μέσα στο θησαυροφυλάκιο. Η συγκεκριμένη ληστεία ήταν και παραμένει από άποψη σχεδιασμού κι εκτέλεσης η εντυπωσιακότερη και μεθοδικότερη διάρρηξη στα ελληνικά εγκληματολογικά χρονικά. Ο δημοσιογραφικός χαρακτηρισμός «ριφιφί του αιώνα» αποδίδει πολύ πετυχημένα την πραγματικότητα. Η συγκεκριμένη υπόθεση παραμένει ανεξιχνίαστη μέχρι σήμερα, ενώ σε δικαστικό επίπεδο θεωρείται παραγεγραμμένη.

Τα κλοπιμαία

Κατόπιν της καταγραφής, διαπιστώθηκε ότι 301 από τις 1.151 θυρίδες είχαν ανοιχτεί και το όποιο πολύτιμο περιεχόμενό τους είχε εξαφανιστεί. Η συνολική αξία των κλοπιμαίων ήταν δύσκολο να εκτιμηθεί δεδομένης της φύσης των περιεχομένων των θυρίδων. Η ίδια η απογραφή πάντως ανέφερε ότι τα κλοπιμαία περιλάμβαναν επιταγές, ξένα νομίσματα και χαρτονομίσματα (δολάρια, μάρκα, χρυσές λίρες κ.α.) καθώς και πλάκες χρυσού άγνωστης αξίας. Διάφορες ανεπιβεβαίωτες πηγές ανέφεραν και την ύπαρξη ποσοτήτων ναρκωτικών σε κάποιες από τις θυρίδες. Παρ’ όλα αυτά, υπολογίστηκε ότι τα κλοπιμαία κυμαίνονταν από τρία έως πέντε δισεκατομμύρια δραχμές, δηλαδή με σημερινή ισοτιμία, λαμβάνοντας υπόψιν και τον πληθωρισμό, ανάμεσα σε 25 με 40 εκατομμύρια ευρώ.

Η έρευνα της Αστυνομίας

Οι εκπλήξεις όμως δεν σταμάτησαν εκεί. Η μεγαλύτερη έκπληξη των εργαζομένων, των ερευνητών και των αστυνομικών που ασχολήθηκαν με την υπόθεση ήταν όταν διαπίστωσαν ότι οι δράστες είχαν εισέλθει στο θησαυροφυλάκιο από ένα υπόγειο τούνελ, που είχαν σκάψει από την παραπλήσια υπογειοποιημένη κοίτη του ποταμού Ιλισσού, που περνούσε κάτω από την οδό Καλλιρρόης όπου βρισκόταν η τράπεζα.

Πέρα από τις ανοιγμένες θυρίδες, οι αστυνομικοί βρήκαν μόνο μια ηλεκτρογεννήτρια και κάποια εργαλεία. Στην επόμενη φωτογραφία φαίνεται η εν λόγω ηλεκτρογεννήτρια από την εκπομπή ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ του Πάνου Σόμπολου.

Η αριστοτεχνικά κατασκευασμένη σήραγγα, μήκους περίπου 28 μέτρων, ξεκινούσε από μια τρύπα στο αριστερό πλευρικό τοιχίο του Ιλισσού με διεύθυνση κάθετη στην οδό Καλλιρρόης και προς την τράπεζα. Οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια κάτω από το θησαυροφυλάκιο.

Στην επόμενη φωτογραφία φαίνονται με μπλε γραμμές τα πλευρικά τοιχία του Ιλισσού ποταμού, με κόκκινη γραμμή περίπου η πορεία του τούνελ και με μωβ περίγραμμα το κτήριο που στεγαζόταν η τράπεζα.

Όπως διαπιστώθηκε, κατά μήκος της διαδρομής του είχαν τοποθετήσει ράγες και με τη χρήση ενός βαγονέτου απομάκρυναν τα μπάζα. Το τούνελ τελείωνε κάτω από το θησαυροφυλάκιο και οι δράστες κατάφεραν να διαπεράσουν τον τοίχο και τον οπλισμό του θησαυροφυλακίου και μέσω του ίδιου τούνελ να απομακρύνουν τα κλοπιμαία.

Απορίες κι ερωτήματα

Η πορεία των ερευνών αντί να μειώνει τα ερωτήματα των διωκτικών αρχών, δημιουργούσε νέα. Απορίας άξιο ήταν το γεγονός της ίδιας της κατασκευής του τούνελ. Σύμφωνα με τις τότε εκτιμήσεις των ειδικών, για την κατασκευή του χρειαζόταν ένα διάστημα τουλάχιστον δέκα με δεκαπέντε ημερών έως και τριών μηνών. Ο θόρυβος από το σκάψιμο, τα μπάζα που έβγαιναν, ο κόσμος που πηγαινοερχόταν μέσα στον υπόγειο Ιλισσό, η μεταφορά του βαγονέτου, των μεταλλικών ραγών και υποστυλωμάτων, κι εν τέλει η μεταφορά των κλοπιμαίων και η διαφυγή των δραστών, ήταν και παραμένει ένας άλυτος γρίφος.

Άλλα ερωτήματα αφορούν το πώς γνώριζαν εξαρχής για τον υπόγειο Ιλισσό, γεγονός που οδήγησε στην υπόθεση εμπλοκής ανθρώπου που θα μπορούσε να γνωρίζει καλά τόσο την πορεία όσο και τις θέσεις εισόδου στον Ιλισσό.

Όπως ανέφερε το 2016 στο «Βήμα» ο Περικλής Σταυριανάκης, που χειρίστηκε νομικά την υπόθεση, «ένα βασικό ζητούμενο ήταν γιατί δεν υπήρξε καμία αντίδραση στην επιδρομή των ληστών από τους υπαλλήλους της εταιρείας security που είχαν αναλάβει την προστασία του καταστήματος της οδού Καλλιρρόης. Μεγάλο ερώτημα ήταν πώς δεν βρέθηκε στις «πιάτσες» των Ελλήνων κλεπταποδόχων, όλα αυτά τα χρόνια, ούτε ένα αντικείμενο από τα χιλιάδες κλοπιμαία από τις τραπεζικές θυρίδες. Όπως και ότι δεν υπήρξε καμία πληροφορία από τον ελληνικό ποινικό χώρο για αυτή την εντυπωσιακή ληστρική επιχείρηση. Διαρροές και πληροφορίες που είναι συνηθισμένες σε άλλες ποινικές υποθέσεις μικρότερου βεληνεκούς».

Τέλος, κρίσιμα ερωτήματα αφορούσαν στο πώς γνώριζαν τα σχέδια της τράπεζας καθώς και ποιες θυρίδες να ανοίξουν, γεγονός που οδήγησε σε υποψίες εμπλοκής ανθρώπου μέσα από την ίδια την Τράπεζα Εργασίας, εργαζομένων από παλαιότερη ανακαίνιση του κτηρίου ή της εταιρείας εγκατάστασης του συναγερμού.

Όλα αυτά τα ερωτήματα, αλλά και το γεγονός ότι έμειναν όλα αναπάντητα, οδήγησαν στη μυθοποίηση της ληστείας, που μάλλον θα παραμείνει ένα άλυτο μυστήριο.

Το σίγουρο είναι, πάντως, ότι το ριφιφί πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο 19 και 20 Δεκεμβρίου. Ανενόχλητοι, οι δράστες διέρρηξαν τις θυρίδες που τους ενδιέφεραν, χωρίς να αφήσουν το παραμικρό ίχνος. Αν και ο συναγερμός χτύπησε τέσσερις φορές κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, θεωρήθηκε απλή βλάβη. Ακόμα και ο διευθυντής του υποκαταστήματος, Γιώργος Μπασιώτης, ο υποδιευθυντής, Αναγνώστης Καλαφάτης, και οι υπεύθυνοι ασφαλείας που έσπευσαν στην τράπεζα δεν διαπίστωσαν εξωτερικά ίχνη διάρρηξης και τελικά αποχώρησαν.

Η ανακάλυψη στη Βραυρώνα

Οι έρευνες δεν είχαν αποδώσει κανένα σημαντικό στοιχείο, όταν ούτε ένα μήνα αργότερα, την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 1993, ανακαλύφθηκαν τυχαία στην παραλία Χαμολιά, στην περιοχή της Βραυρώνας άδειες κοσμηματοθήκες και σακούλες με γραμμάτια, ομόλογα, συναλλαγματικές, επιταγές και άλλα έγγραφα, που διαπιστώθηκε ότι ανήκαν στα κλοπιμαία της Τράπεζας Εργασίας. Άχρηστα αντικείμενα προφανώς για τους δράστες, τα οποία όμως θεωρήθηκε ότι θα φανούν χρήσιμα στην Αστυνομία, δεδομένου ότι μπορούσαν να οδηγήσουν σε κάποιο στοιχείο που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην επίλυση της υπόθεσης. Κάτι που δεν συνέβη ποτέ όμως. Το μόνο συμπέρασμα που προέκυψε από την ανακάλυψη στην περιοχή της Βραυρώνας, ήταν ότι κατά πάσα πιθανότητα οι δράστες είχαν διαφύγει με ταχύπλοο σκάφος στο εξωτερικό.

Μπήκε, λοιπόν, και άλλο ένα ερώτημα σε σχέση με την υπόθεση: οι διεθνείς διασυνδέσεις των δραστών, δεδομένης και της άγνωστης τεχνικής του ριφιφί στην Ελλάδα αλλά και του γεγονότος ότι κανένας κατάδικος ή άνθρωπος της παρανομίας δεν άκουσε ή δεν είπε ποτέ κάτι για κάποιον που γνώριζε ότι συμμετείχε στην εν λόγω ληστεία.

Ο ρόλος του Τζουμάκ Χαλίντ

Τον Ιούνιο του 1994, η υπόθεση έρχεται και πάλι στο προσκήνιο όταν ένας κρατούμενος για απάτες στις φυλακές Κορυδαλλού, ο Σύρος Τζουμάκ Χαλίντ, αποκάλυψε ότι συμμετείχε στην εν λόγω ληστεία και ήταν πρόθυμος να δώσει και τα ονόματα των συνεργατών του. Στην απολογία του ενέπλεξε περίπου 17 άτομα, ανάμεσά τους και τα διευθυντικά στελέχη της τράπεζας αλλά και γνωστούς επιχειρηματίες της εποχής.

Τον Αύγουστο του ίδιου έτους, τα γεγονότα προχωρούν γοργά με τον ανακριτή της υπόθεσης να εκδίδει εντάλματα σύλληψης για τον υποδιευθυντή του υποκαταστήματος της Τράπεζας Εργασίας, Αναγνώστη Καλαφάτη, τους επιχειρηματίες Στέλιο Κολοβό, Διονύση Παπασταματάτο κι Εμμανουήλ Σπανουδάκη και τον υπάλληλο των ΕΛΤΑ, Λάμπρο Κότσαλο, για τους οποίους προέκυψαν από τη δικαστική έρευνα ενδείξεις για ανάμιξή τους στην υπόθεση του ριφιφί. Ο Καλαφάτης και ο Παπασταματάτος προφυλακίστηκαν, ο Κότσαλος αφέθηκε προσωρινά ελεύθερος με περιοριστικούς όρους, ενώ οι άλλοι δύο δεν προσήλθαν να απολογηθούν.

Όμως τα πράγματα άλλαξαν άρδην από τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, καθώς σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του ANT1 ο Τζουμάκ Χαλίντ αναίρεσε όσα είχε καταθέσει για την υπόθεση. Στις 25 Ιανουαρίου 1995 το επιβεβαίωσε κι ενώπιον των δικαστικών αρχών.

Το δικαστικό τέλος της υπόθεσης

Κατόπιν των νέων δεδομένων οι Καλαφάτης και Παπασταματάτος αποφυλακίστηκαν, ενώ τον Απρίλιο του ίδιου χρόνου συνελήφθη ο Κολοβός, ο οποίος είχε καταφύγει στο εξωτερικό για να συγκεντρώσει στοιχεία, όπως είπε, που θα αποκάλυπταν την αθωότητά του. Το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου η δικαστική αυλαία της υπόθεσης έπεσε με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών, σύμφωνα με το οποίο οι πέντε κατηγορούμενοι του ριφιφί της Τράπεζας Εργασίας απαλλάσσονταν των κατηγοριών.

Η μη εξιχνίαση της υπόθεσης έπλασε σενάρια για τους πιθανούς δράστες. Η σεναριολογία περιλάμβανε από Ιταλούς και Ρώσους μαφιόζους με Έλληνες συνεργούς μέχρι μέλη τρομοκρατικών οργανώσεων, όπως ο ΕΛΑ. Όμως η ιδιαίτερη δικαστική πορεία της υπόθεσης, οπού εμπλέκονταν διάφορα συμφέροντα ακόμα και πολιτικά, όπως είχαν αφήσει να εννοηθεί οι δικηγόροι της υπόθεσης, δεν μπορεί να μας οδηγήσει σε ασφαλή συμπεράσματα παρά μόνο σε υποθέσεις που δεν είναι η πρόθεσή μας εδώ. Όσο για την Τράπεζα Εργασίας, που είχε ιδρυθεί το 1975 από ομάδα κεφαλαιούχων με επικεφαλής τον τραπεζίτη Κωνσταντίνο Καψάσκη, το 2000 απορροφήθηκε από τη Eurobank. Σήμερα υπάρχει ακόμα η τράπεζα στη θρυλική, πλέον, διεύθυνση Καλλιρρόης 19.

Η υπόγεια έρευνά μας 28 χρόνια αργότερα

Μια και ο Ιλισσός αποτελεί για εμάς πεδίο έρευνας, μελέτης κι εξερεύνησης χρόνια τώρα, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το σχετικό ζήτημα, όπου για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έρευνας πραγματοποιήσαμε τρεις αυτοψίες την άνοιξη του 2020. Δεδομένης και της δικής μας εμπειρίας από τη γνώση της τοπογραφίας και των εισόδων του υπόγειου Ιλισσού, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι δράστες θα μπορούσαν να είχαν χρησιμοποιήσει δύο κοντινές εισόδους στον υπόγειο Ιλισσό: την είσοδο στο Καλλιμάρμαρο και το φρεάτιο στην οδό Καλλιρρόης. Φυσικά, υπάρχει και η είσοδος από την Καλλιθέα, από όπου υπάρχει και η δυνατότητα εισόδου οχήματος στον υπόγειο Ιλισσό. Η μεγάλη ορθογωνική διατομή του αγωγού επιτρέπει κάτι τέτοιο. Η απόσταση, όμως, είναι υπερβολικά μεγάλη και η κίνηση οχήματος θα ήταν πολύ δύσκολη – όχι όμως ακατόρθωτη – λόγω των φθορών στον υπόγειο Ιλισσό. Αν οι φθορές αυτές στην κοίτη του αγωγού το 1992 ήταν λιγότερες ή ακόμα και ανύπαρκτες, η χρήση της εισόδου αυτής για κάποιο από τα στάδια του ριφιφί δεν αποκλείεται.

Η μεταφορά του βαγονέτου, της ηλεκτρογεννήτριας καθώς και των μεταλλικών ράβδων για τα υποστυλώματα και τις ράγες, θεωρούμε ότι θα ήταν δύσκολο να πραγματοποιηθεί από το φρεάτιο της οδού Καλλιρρόης. Θεωρούμε πιθανότερη την είσοδο των δραστών από την είσοδο του Καλλιμάρμαρου, λόγω της ευκολίας αλλά και της κάλυψης της εισόδου μέσα στο αλσύλλιο, σε αντίθεση με την κεντρική θέση του φρεατίου στο διάζωμα της οδού Καλλιρρόης.

Ωστόσο ένα αρνητικό με τη συγκεκριμένη είσοδο είναι ότι χρειάζεται να περπατήσεις αρκετά κατά μήκος της υπόγειας κοίτης, μέχρι την είσοδο του τούνελ.

Ένα άλλο αρνητικό της συγκεκριμένης εισόδου είναι ότι η κοίτη, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν γνωρίζουμε την κατάσταση το 1992 όπου πιθανότατα να ήταν διαφορετική, είναι κατεστραμμένη σε μερικά σημεία δυσκολεύοντας το περπάτημα, πόσο μάλιστα τη μεταφορά βαριών αντικειμένων.

Παρ’ όλα αυτά, η έξοδος και η διαφυγή τους θα μπορούσε να γίνει από το φρεάτιο, καθώς βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο τούνελ και υπάρχουν μεταλλικές σκάλες για την ανάβαση ή την κατάβαση.

Στις αυτοψίες μας, λοιπόν, εντοπίσαμε τη χτισμένη σήμερα είσοδο του τούνελ που οι δράστες είχαν κατασκευάσει αριστοτεχνικά το 1992.

Στις επόμενες φωτογραφίες φαίνεται το ανάπτυγμα της τρύπας τόσο κατά πλάτος όσο και καθ΄ ύψος.

Κατόπιν της ολοκλήρωσης των τότε ερευνών της Αστυνομίας η είσοδος χτίστηκε με τούβλα, όπως φαίνεται στη φωτογραφία, ενώ σήμερα παραμένει μια μικρή τρύπα μέσα από την οποία φαίνεται ακόμα η κουφάλα του τούνελ.

Βρισκόμενοι στον χώρο και ζώντας από κοντά τις συνθήκες στον υπόγειο Ιλισσό, συνειδητοποιούμε το δύσκολο του εγχειρήματος και την ανάγκη πολύ οργανωμένης δράσης. Δεδομένης και της εποχής που έγινε (Δεκέμβριος) όπου ο Ιλισσός κατεβάζει αρκετό νερό, αλλά είναι κι εποχή με άστατο καιρό και βροχές, αντιλαμβανόμαστε ότι οι δράστες ήξεραν πολύ καλά τι, πώς και πού το έκαναν.

Το τούνελ βρέθηκε, αλλά είναι το μόνο που έχει απομείνει από το “ριφιφί του αιώνα”. Εικοσιοκτώ χρόνια αργότερα θεωρούμε απίθανο να βρεθεί κάποιο στοιχείο το οποίο θα διαφωτίσει στο ελάχιστο την υπόθεση.

Όπως και να ‘χει, εμείς συνεχίζουμε τις υπόγειες έρευνές μας στον Ιλισσό, που δεν σταματάει να μας εκπλήσσει.

Πηγή: ΓΕΩΜΥΘΙΚΗ blogspot