Αρχική Blog Σελίδα 136

Ξενοφών Κοντιάδης: «Το φαινόμενο Κασσελάκη αποτελεί πλέον πρότυπο για τους επίδοξους μεσσίες της μεταδημοκρατίας»

Συνέντευξη με τον Ξενοφώντα Κοντιάδη με αφορμή το νέο του βιβλίο «Το ”φαινόμενο Κασσελάκη” – Το μεσσιανικό πρόσωπο της μεταδημοκρατίας» (εκδ. Καστανιώτη).

Συνέντευξη στον Διονύση Μαρίνο 

Ηρθε από το πουθενά και επί του παρόντος οδεύει προς ένα αδιαμόρφωτο «κάτι». Μέσα σε πυκνό πολιτικό χρόνο ο Στέφανος Κασσελάκης δεν κατάφερε μόνο να οικειοποιηθεί (με ευκολία, μάλιστα) τη θετική άποψη μιας μεγάλης μερίδας του κόσμου, δεν έγινε απλώς γνωστός στην πόλη, αλλά αναρριχήθηκε στην κορυφή της κομματικής πυραμίδας του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι αυτή η πορεία μια ξεχωριστή περίπτωση στα πολιτικά χρονικά της Ελλάδας, αλλά και παγκοσμίως;

Ο συνταγματολόγος και καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Ξενοφών Κοντιάδης, αποφάσισε να πιάσει το νήμα αυτής της ξέφρενης πορείας από νωρίς και να μελετήσει άμεσα το «φαινόμενο Κασσελάκη», δηλαδή τη στιγμή που βρίσκεται ακόμη εν προόδω και αναπτύσσει τη δυναμική του. Στο νέο του βιβλίο Το «φαινόμενο Κασσελάκη» – Το μεσσιανικό πρόσωπο της μεταδημοκρατίας (εκδ. Καστανιώτη), το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει τις επόμενες ημέρες, εντοπίζει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που έχουν μετατρέψει τον νέο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ σε talk of the town.

Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε εξηγεί πώς προέκυψε ο Στέφανος Κασσελάκης, τι μπορεί να σηματοδοτεί η παρουσία του στα πολιτικά πράγματα της χώρας κι αν υπάρχει περίπτωση να είναι πρόκριμα για άλλου τύπου πολιτικούς στο μέλλον.

Το βιβλίο σας εκδίδεται, όπως σημειώνετε κι εσείς προλογικά, εν θερμώ. Υπάρχει περίπτωση, συν τω χρόνω, να χρειαστεί αναθεωρήσεις; Τον κ. Κασσελάκη μόλις τώρα αρχίζουμε να τον μαθαίνουμε.

Στο δοκίμιο περιγράφεται και αναλύεται η σύντομη διαδρομή ενός εκκολαπτόμενου μεσσία από την αφάνεια στον θρίαμβο. Όσα θα ακολουθήσουν, δηλαδή ο βίος και η πολιτεία του Κασσελάκη ως εκλεγμένου πλέον αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ, δεν απασχολούν την αφήγηση και την ανάλυση. Άλλωστε, το αν ο Κασσελάκης αποδειχτεί ένας ικανός πολιτικός ή μια πολιτική φούσκα, αν οι ανεπαρκείς πολιτικές παραστάσεις του αποβούν μοιραίες για το πολιτικό μέλλον του μέσα στην τριβή με τα τρέχοντα προβλήματα της χώρας ή αν θα δείξει διαχειριστική επάρκεια και πολιτική ικανότητα μακροημερεύοντας ως αρχηγός ενός κόμματος εξουσίας, όλα αυτά έχουν τελικά μικρή σημασία σε σύγκριση με αυτό καθεαυτό το γεγονός της ραγδαίας, εκκωφαντικής ανάδειξής του.

Ο Κασσελάκης αυτή τη στιγμή είναι μια μετοχή σε ραγδαία άνοδο. Όλοι μιλούν γι’ αυτόν. Εσάς τι σας κέντρισε να ασχοληθείτε μαζί του;

Δεν υπάρχει προηγούμενο στην παγκόσμια ιστορία των πολιτικών θεσμών, που ως αρχηγός κόμματος εξουσίας, μετά από οποιαδήποτε μορφή εκλογικής διαδικασίας, να αναδεικνύεται κάποιος ο οποίος όχι μόνο δεν έχει προηγούμενη συμμετοχή σε κομματικά όργανα, ούτε είναι μέλος του κόμματος, αλλά έχει διανύσει τα προηγούμενα είκοσι χρόνια της ζωής του σε μια άλλη ήπειρο, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Και όμως, ο Στέφανος Κασσελάκης μέσα σε τρεις μήνες πέτυχε να εμπλακεί σε μια σχέση πάθους, λατρείας και αποστροφής με μια ολόκληρη κοινωνία και να εκλεγεί αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Το γεγονός αυτό από μόνο του προκαλεί τεράστιο πολιτικό και επιστημονικό ενδιαφέρον.

Αυτό που θα μείνει είναι ο επικοινωνιακός Blitzkrieg που εξαπέλυσε o Στέφανος Κασσελάκη στα τέλη του καλοκαιριού του 2023 και η υποδοχή του από την ελληνική κοινωνία, ως μια τομή με πριν και «μετα-» στην παγκόσμια πολιτική ιστορία.

Είναι ένα φαινόμενο που θα κοπάσει άμεσα; Ίσως μια φούσκα που θα σκάσει οσονούπω; Σε ποιο συμπέρασμα καταλήγετε ως τώρα;

Δεν έχει σημασία ποια θα είναι η έκβαση της πολιτικής διαδρομής του Στέφανου Κασσελάκη, αν θα μακροημερεύσει ή θα αποχωρήσει τόσο γρήγορα όσο χρειάστηκε για να γίνει αρχηγός. Αυτό που θα μείνει είναι ο επικοινωνιακός Blitzkrieg που εξαπέλυσε στα τέλη του καλοκαιριού του 2023 και η υποδοχή του από την ελληνική κοινωνία, ως μια τομή με πριν και «μετα-» στην παγκόσμια πολιτική ιστορία: Το «φαινόμενο Κασσελάκη».

Ήρθε από το πουθενά και, αίφνης, έγινε Μεσσίας. Είναι ελληνικό το φαινόμενο ή μήπως εντάσσεται σ’ αυτό που κι εσείς ονομάζετε μεταπολιτική;

Η μεταπολιτική αναπτύσσεται τη στιγμή που αρχίζει να συσκοτίζεται το νόημα της Πολιτικής, όταν οι απογοητευμένοι πολίτες αποστρέφονται τους αντιπροσωπευτικούς θεσμούς, τα κόμματα και την πολιτική τάξη, όταν αισθάνονται αποξενωμένοι από το πολιτικό σύστημα και επιτείνεται η κρίση αντιπροσώπευσης. Προφανώς το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό ούτε εκδηλώνεται για πρώτη φορά με την εκλογή Κασσελάκη. Πρόκειται ωστόσο για μια ακραία μορφή εκδήλωσης της μεταδημοκρατίας και της μεταπολιτικής.

Ο Ξενοφών Κοντιάδης είναι Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου και Δικαίου Κοινωνικής Ασφάλειας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Πρόεδρος του Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου. Δικηγόρος Αθηνών από το 1992. Μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Institute for European Constitutional Sciences (Γερμανία) από το 2008. Συντονιστής του «Research Group on Constitution-Making and Constitutional Change» της Διεθνούς Ένωσης Συνταγματικού Δικαίου (IACL) από το 2013. Συγγραφέας 25 βιβλίων και περισσότερων από 200 μελετών στα ελληνικά, αγγλικά, γερμανικά και ιταλικά. Κριτής διεθνών επιστημονικών περιοδικών και διευθυντής επιστημονικών σειρών. Τακτικός αρθρογράφος στον ημερήσιο τύπο. Από τις εκδόσεις Τόπος κυκλοφόρησαν πρόσφατα τα βιβλία του: «Η τρέλα ν’ αλλάξουν τον κόσμο» (Οκτώβριος 2022) και «Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος» (Αύγουστος 2023).

Πώς καταφέρνει και ξεπερνάει το παράδοξο ότι ένας τεχνοκράτης μπορεί να ηγηθεί ενός αριστερού κόμματος που ως πρόσφατα κυριαρχούνταν από ιδεολογικές αναφορές;

Ο Κασσελάκης απεικονίζει έναν διαφορετικό ανθρωπότυπο από τον παραδοσιακό ψηφοφόρο της ριζοσπαστικής Αριστεράς, με διαφορετική πολιτική συμπεριφορά και διαφορετική κουλτούρα. Δεν είναι μόνο the new kid in town, αλλά ο εκφραστής μιας πιεστικής επιθυμίας να αποστασιοποιηθούν οι χαμένοι των εκλογών του Μαΐου και του Ιουνίου από τους συνειρμούς της συντριπτικής ήττας, άρα το πρόσωπο στο οποίο ανατίθεται να επουλώσει τα τραύματα και να επαναφέρει το όνειρο της περιόδου 2012-2015. Όταν λέει ότι μπορεί να νικήσει τον Κυριάκο Μητσοτάκη, όλα τα υπόλοιπα φαίνεται να υποχωρούν.

Ο Κασσελάκης έχει ισχυρό επικοινωνιακό χάρισμα, που η νέα τεχνολογία της επικοινωνίας αναδεικνύει παρά τα εκφραστικά και γνωσιακά του ελλείμματα.

Αν και ο λόγος του είναι πρωτόλειος, όπως σημειώνετε, αυτό δεν φαίνεται να του έχει κοστίσει ακριβά. Μήπως ο κόσμος τον κρίνει με επιείκεια;

Ο Κασσελάκης έχει ισχυρό επικοινωνιακό χάρισμα, που η νέα τεχνολογία της επικοινωνίας αναδεικνύει παρά τα εκφραστικά και γνωσιακά του ελλείμματα. Ως ένα βαθμό, αυτά τα ελλείμματα τον κατέστησαν πιο ελκυστικό σε ένα ακροατήριο κουρασμένο από την κομματική αργκό, τα πολιτικά στερεότυπα, μια γλώσσα ξύλινη που αναπαράγει σχήματα χωρίς νόημα πλέον για την καθημερινότητα των ανθρώπων.

Το coming out στο οποίο προχώρησε τον έκανε πιστεύετε πιο συμπαθή;

Ο Κασσελάκης στηρίχθηκε από το μεγαλύτερο τμήμα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας μετά το coming out στα τέλη Ιουνίου. Ένας πολιτικός που έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης με τον σύντροφό του, με τον οποίο δηλώνουν ότι επιθυμούν να αποκτήσουν παιδί και προβάλλει συστηματικά τόσο την έμφυλη ταυτότητά του όσο και τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+ ζευγαριών παραμένει σήμερα στην Ελλάδα μια σημαντική εξαίρεση. Ωστόσο, από ένα τμήμα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας δέχθηκε επικρίσεις ή, πάντως, θεωρήθηκε ότι ο τρόπος που εκφράζεται ο έμφυλος ρόλος του δεν αποτελεί πρόκριμα για τη στήριξή του ως υποψήφιου αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ.

Κάνετε λόγο για την εφαρμογή ενός blitzkrieg εντός του ΣΥΡΙΖΑ. Σε πρώτη φάση φαίνεται πως πέτυχε. Θα καταφέρει, όμως, να ελέγξει τους κομματικούς μηχανισμούς;

Πίσω από την άφθαρτη, επικοινωνιακά χαρισματική περσόνα του Κασσελάκη στοιχίζεται ένας κομματικός κόσμος που περιλαμβάνει από παλαιοπασόκους μέχρι παλαιοκομμουνιστές, από πρόσωπα που παραπέμπουν στον νέο-αυριανισμό, δηλαδή σε εκδηλώσεις ενός επιθετικού λαϊκισμού, αλλά και από εκείνους που υποστήριξαν ένα ευρύ άνοιγμα προς το πολιτικό Κέντρο, μεταμορφώνοντας τον ΣΥΡΙΖΑ σε ένα γνήσιο, πολυσυλλεκτικό catch-all party. Άρα ο Κασσελάκης στηρίζεται από ένα μέρος των κομματικών μηχανισμών του ΣΥΡΙΖΑ και το ερώτημα είναι τι θα προκύψει από τη σύγκρουση των διαφορετικών πόλων μέσα στο κόμμα.

Αν και μπορούν να εντοπιστούν ορισμένα κοινά στοιχεία με τη μετεωρική, απροσδόκητη εκτίναξη προσώπων όπως ο Μπερλουσκόνι, ο Τραμπ, ο Μακρόν ή η Σλέιν, ωστόσο ο Στέφανος Κασσελάκης διεκδικεί τα πρωτεία ως προς τον χρόνο που απαιτήθηκε για να αναρριχηθεί στην κεντρική πολιτική σκηνή,

Είναι πρόκριμα ο Κασσελάκης για νέες μορφές αρχηγών; Θα πρέπει να φοβούνται οι επαγγελματίες πολιτικοί;

Το «φαινόμενο Κασσελάκη» είναι η πιο προχωρημένη (μέχρι στιγμής) και εντυπωσιακή εκδήλωση της μεταδημοκρατίας και της μεταπολιτικής σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο. Αν και μπορούν να εντοπιστούν ορισμένα κοινά στοιχεία με τη μετεωρική, απροσδόκητη εκτίναξη προσώπων όπως ο Μπερλουσκόνι, ο Τραμπ, ο Μακρόν ή η Σλέιν, ωστόσο ο Στέφανος Κασσελάκης διεκδικεί τα πρωτεία ως προς τον χρόνο που απαιτήθηκε για να αναρριχηθεί στην κεντρική πολιτική σκηνή, τον τρόπο, καθώς και τον χώρο στον οποίο διείσδυσε, δηλαδή ένα κόμμα της ριζοσπαστικής Αριστεράς, ενδεχομένως παρηκμασμένο, αλλά με ένα μεγάλο ιστορικό και ιδεολογικό φορτίο. Το «φαινόμενο Κασσελάκη» αποτελεί πλέον ένα πρότυπο για τους επίδοξους μεσσίες της μεταδημοκρατίας.

Μπορεί ένα αριστερό κόμμα να στηριχθεί στο lifestyle και όχι στην ιδεολογική του καθαρότητα;

Η απογύμνωση του προγραμματικού λόγου και η «σοσιαλμιντιοποίηση» της πολιτικής αντιπαράθεσης δεν αποτελούν μια ιδιαιτερότητα της τελευταίας περιόδου του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό της μεταδημοκρατίας και της νέας πολιτικής επικοινωνίας, που έχει απασχολήσει την πολιτική επιστήμη τις τρεις τελευταίες δεκαετίες. Από εκεί και πέρα η απάντηση στο ερώτημά σας εξαρτάται και από το τι σημαίνει ο προσδιορισμός «αριστερό».

Είναι τα social media ένας επιταχυντής πολιτικών εξελίξεων στις μέρες μας; Θα μπορούσε, ας πούμε, ο Κασσελάκης να κάνει αυτό το άλμα πριν από 10-20 χρόνια;

Πράγματι, τα social media αποτελούν μια κρίσιμη διάσταση του «φαινομένου Κασσελάκη» που απαιτεί συστηματικότερη ανάλυση και εξήγηση: Η διάσταση του χρόνου, της επιτάχυνσης των διαδικασιών πολιτικής αναγνώρισης ενός προσώπου που από την πλήρη αφάνεια, την παντελή έλλειψη πολιτικής δράσης, ακόμη περισσότερο την απουσία από την ίδια τη χώρα επί είκοσι και πλέον χρόνια, βρίσκεται μέσα σε λίγες μέρες να γίνεται το απόλυτο talk of the town, το επίκεντρο σε κάθε συζήτηση, από τους πιο ετερόκλητους ανθρώπους, σε κάθε γωνιά, πιο αναγνωρίσιμος ακόμη και από πρόσωπα που έχουν περάσει χρόνια στα τηλεοπτικά πλατό, στην κοινωνική και πολιτική ζωή. Αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τις σύγχρονες μορφές επικοινωνίας.

Έχουμε χάσει την έννοια της πολιτικής μπρος στο φάσμα της εικόνας; Θα μας συντρίψει η επιφάνεια των πραγμάτων;

Η τραχιά, ανεπεξέργαστη, εριστική γλώσσα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα fake news, οι κενές διακηρύξεις, η επιμονή στην εικόνα και στο ύφος αντί για το περιεχόμενο και την ουσία των πολιτικών μηνυμάτων, η πλήρης υποταγή στους κινδύνους του τηλεθεάματος, η ακύρωση των διαμεσολαβητικών θεσμών ανάμεσα στον ηγέτη και το πλήθος συνθέτουν το τοπίο της μεταπολιτικής. Η «εκπόρθηση» του ΣΥΡΙΖΑ από τον Κασσελάκη έγινε με τη χρήση αυτών ακριβώς των εργαλείων. Δεν ξέρω αν όλα αυτά θα μας συντρίψουν, το βέβαιο είναι ότι πρόκειται για μία εντελώς διαφορετική πολιτική συνθήκη.


*Ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΑΡΙΝΟΣ είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Τελευταίο βιβλίο του, το μυθιστόρημα «Μπλε ήλιος» (εκδ. Μεταίχμιο) 

Πηγή: bookpress.gr

Οι νέες στολές της AEGEAN

Σε απόλυτη αρμονία με τη νέα μας εποχή, οι νέες στολές έρχονται να εξελίξουν και να ανανεώσουν την εικόνα των ανθρώπων μας.

Αντλώντας έμπνευση από τη χρωματική παλέτα του ελληνικού ουρανού και της θάλασσας, η Zeus+Δione, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση και τον σχεδιασμό του Marios Schwab, δημιούργησε μία συλλογή στολών που συνδυάζει την ελληνική κληρονομιά μας με τη neo-era φιλοσοφία μας.

Με σεβασμό στην νέα μας ταυτότητα και ενσωματώνοντας τα χαρακτηριστικά της γνωρίσματα, κώδικες και σύμβολα, η πρόταση της Zeus+Δione υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση και το σχεδιασμό του Marios Schwab , περιλαμβάνει κομμάτια που συνθέτουν ένα πολυσχιδές μοτίβο στην ενδυμασία των πιλότων, των πληρωμάτων καμπίνας και εδάφους. Κλασικές tailored σιλουέτες διανθίζονται με προσεκτικά μελετημένες λεπτομέρειες όπως ενσωματωμένα φουλάρια στο ντεκολτέ, γεωμετρικές ασυμμετρίες και γραμμικά στοιχεία που υπογραμμίζουν την δομή των ενδυμάτων.

Στις ανδρικές στολές των πληρωμάτων καμπίνας και εδάφους, γιακάδες χωρίς τα αυστηρά πέτα προσδίδουν μια αίσθηση δωρικής απλότητας, ενώ πρακτικά γιλέκα και κουστούμια διευκολύνουν τις κινήσεις κατά την άσκηση των καθηκόντων.

Σε μια εποχή όπου η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη είναι αναπόσπαστα κομμάτια, οι στολές λειτουργούν τόσο ως ενωτικά στοιχεία της ομάδας της AEGEAN, αλλά ταυτόχρονα και ως μέσο έκφρασης των διαφορετικών προσωπικοτήτων που συνυπάρχουν σε αυτή.

Γίνε κρίκος της προστασίας του Υμηττού μας!

Οι δράσεις του ΣΠΑΥ για την προστασία και την ανάδειξη του Υμηττού ”ταξιδεύουν” σε όλο το λεκανοπέδιο μέσα από τα ραδιόφωνα και τις στάσεις των λεωφορείων με μια πρωτοποριακή εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών που υλοποιούμε στο πλαίσιο του Προγράμματος Αντώνης Τρίτσης.

Αναδασώσεις, καθαρισμοί, προώθηση των εθελοντικών ομάδων δασοπροστασίας του Υμηττού, φροντίδα της πανίδας και πεζοπορίες στα μονοπάτια του Υμηττού είναι μερικές από τις νέες δράσεις που ξεκινάμε δυναμικά τις επόμενες μέρες για το βουνό που αγαπάμε!

Δηλώστε συμμετοχή στο www.spay.gr

Η Ελένη Τσαλιγοπούλου στο χειμερινό Θέατρο “Άλσος”

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ και για 4 μόνο παραστάσεις!

Ύστερα από μία άκρως επιτυχημένη καλοκαιρινή περιοδεία, η Ελένη Τσαλιγοπούλου και οι συνεργάτες της έρχονται να μοιραστούν μαζί μας τέσσερις γιορτινές, ευχαριστήριες παραστάσεις, τις Παρασκευές 27 Οκτωβρίου και 3 – 10 & 24 Νοεμβρίου στον υπέροχο χώρο του χειμερινού Θεάτρου Άλσος!

Με ένα πρόγραμμα που μάγεψε το κοινό όπου κι αν παρουσιάστηκε, γεμάτο αγαπημένα τραγούδια που άντεξαν και αντέχουν στο χρόνο.

Ένα σύγχρονο διονυσιακό πανηγύρι, με εξωστρέφεια, αισθητική και υπέροχες ερμηνείες, παρέα με τη δεξιοτεχνία των εξαιρετικών μουσικών που τη συνοδεύουν και συν-δημιουργούν μαζί της επί σκηνής.

Ραντεβού στο χειμερινό Θέατρο Άλσος τις Παρασκευές του φθινοπώρου με την Ελένη Τσαλιγοπούλου και την μπάντα της για τέσσερις μόνο αξέχαστες βραδιές:

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ & 3 – 10 – 24 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Πληροφορίες:

Θέατρο ΑΛΣΟΣ: Ευελπίδων 4, Κυψέλη – Πεδίον του Άρεως

Τηλ.: 210-8227471 & 210-8831487

Ώρα έναρξης παράστασης: 20:30

Προπώληση: https://www.more.com/music/eleni-tsaligopoulou-4/

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Α΄ Ζώνη: 30€, Β΄ Ζώνη: 25€, Γ΄ Ζώνη: 20€, Δ΄ Ζώνη: 15€, Όρθιοι με ποτό: 15€

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Ελένη Τσαλιγοπούλου: φωνή

Σπύρος Χατζηκωνσταντίνου: κιθάρες

Απόστολος Τσαρδάκας: κανονάκι

Γιάννης Πούλιος: βιολί

Ταξιάρχης Γεωργούλης: ούτι, μπουζούκι

Δημήτρης Τσεκούρας: μπάσο

Βασίλης Γιασλακιώτης: τύμπανα

___

Τάκης Σπυρόπουλος: ηχοληψία

Πάνος Γιαννακόπουλος: φωτογραφίες

Κωνσταντίνος Γεωργαντάς: artwork

Έφυγε από τη ζωή ο Χρόνης Αηδονίδης

0

Έφυγε από τη ζωή σήμερα ο Χρόνης Αηδονίδης, ο θρύλος της ελληνικής παράδοσης με την βελούδινη φωνή που κατάφερε να συστήσει στους Έλληνες όλη την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού από την αρχαιότητα έως σήμερα, σε ηλικία 95 ετών

Ο Χρόνης Αηδονίδης γεννήθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 1928, στην Καρωτή, ένα χωριό κοντά στο Διδυμότειχο.
Μαθητής ακόμα, διδάσκεται βυζαντινή μουσική, από τον πατέρα του και αργότερα από τον πρωτοψάλτη Μιχάλη Κεφαλοκόπτη.
Το 1950 εγκαταστάθηκε με τους γονείς του στην Αθήνα, όπου συνέχισε και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη βυζαντινή μουσική, στο Ελληνικό Ωδείο, κοντά στο μεγάλο δάσκαλο Θεόδωρο Χατζηθεοδώρου.

Την είδηση του θανάτου του μεγάλου Εβρίτη έκανε γνωστή ο Απόστολος Ευφραιμίδης, Πρόεδρος του Αρχείου Μουσικολαογραφικής Παράδοσης Χρόνης Αηδονίδης (ΑΜΠΧΑ).

«Με μεγάλη οδύνη ανακοινώνουμε πως ο αγαπημένος μας Δάσκαλος Χρόνης Αηδονίδης δεν είναι πια μαζί μας.

Το τεράστιο έργο του μπορούμε να το συνοψίσουμε σε τέσσερις λέξεις:
Διέσωσε – Διαμόρφωσε – Δημιούργησε – Δίδαξε

Διέσωσε τη μουσική παράδοση της Θράκης όπως τη βίωσε, αλλά και όπως τη διδάχθηκε από την καλλίφωνη μητέρα του Χρυσάνθη. Όλος αυτός ο μουσικός πλούτος της Θράκης καταγράφηκε από τον κορυφαίο λαογράφο Παντελή Καβακόπουλο, ο οποίος σε ένα από τα βιβλία του «Τραγούδια της βορειοδυτικής Θράκης» αναφέρει πως κατά τα έτη 1951-1952 κατέγραψε περισσότερα από εκατό τραγούδια της βόρειας, ανατολικής και δυτικής Θράκης από το Χρόνη Αηδονίδη και τη μητέρα του.

Μεγάλος σταθμός στην πορεία του “Τα αηδόνια της Ανατολής” με τη συμμετοχή του Γιώργου Νταλάρα ενώ στην Τελετή Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004 μάγεψε όλο το στάδιο με την ερμηνεία του με το τραγούδι “Φίλοι μ’ καλωσορίσατε”

Ο Χρόνης Αηδονίδης έχει μια πλούσια δισκογραφία (πλέον των 500 τραγουδιών), με τα ωραιότερα τραγούδια της Θράκης. Τα περισσότερα μάλιστα από αυτά τα τραγούδια τα κατέγραψε δισκογραφικά δύο φορές, καθώς, όπως έλεγε ο ίδιος, τα τραγούδια αυτά καταγράφηκαν για πρώτη φορά δισκογραφικά στην Αθήνα, κυρίως τις δεκαετίες 60-70, κάτω από κακές συνθήκες με πίεση χρόνου εκτελέσεων, με ελάχιστες οικονομικές δυνατότητες παραγωγής και κυρίως με τη συνεργασία άριστων μεν επαγγελματιών μουσικών οι οποίοι όμως ήταν από άλλες περιοχές της Ελλάδας και ως εκ τούτου δεν εκφράζουν και δεν αντιπροσωπεύουν το χρώμα, το ύφος και την πολυμορφία που παρουσιάζεται στη Θράκη, ούτε μπορούν να συγκριθούν με το πρωτογενές υλικό των ντόπιων μουσικών.

 

 

 

Επιστολή στον νέο δήμαρχο από τέσσερις Αθηναίους

Λένα Διβάνη, Ανδρέας Κούρκουλας, Πάνος Δραγώνας και Νίκος Βατόπουλος μοιράζονται τις ανησυχίες και τις προσδοκίες τους με τον νέο άρχοντα της πόλης στην «Κ».

Πάνος Δραγώνας
Αρχιτέκτων, καθηγητής στο Πανεπιστήµιο Πατρών

Κύριε δήμαρχε

Η Αθήνα άλλαξε τα τελευταία χρόνια. Ξεπεράστηκαν πολλά από τα προβλήματα της προηγούμενης δύσκολης δεκαετίας. Εγιναν σημαντικά έργα τα οποία άλλαξαν την εικόνα του αθηναϊκού κέντρου και εύλογα δέχθηκαν κριτική, τόσο για τη μορφή τους όσο και για τον τρόπο με τον οποίο υλοποιήθηκαν. Σήμερα η πόλη βρίσκεται αντιμέτωπη με νέους κινδύνους. Ο τουρισμός απειλεί την κοινωνική ισορροπία των κεντρικών περιοχών. Οι παλαιοί κάτοικοι και επαγγελματίες νιώθουν συχνά αδύναμοι απέναντι στην τουριστική βιομηχανία και την υποστήριξη που της παρέχει η πολιτεία. Περιμένω λοιπόν με μεγάλο ενδιαφέρον να δω τις κινήσεις της νέας δημοτικής αρχής υπέρ της προστασίας της κατοικίας για την οποία έχει δεσμευτεί. Είναι επιτέλους η στιγμή να ληφθούν μέτρα απέναντι στο φαινόμενο του μαζικού τουρισμού, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Η μάχη αυτή δεν θα είναι εύκολη καθώς θα έχει οικονομικό κόστος, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Αντίστοιχα μεγάλο ενδιαφέρον θα έχουν τα μέτρα εκείνα τα οποία θα οδηγήσουν στη θωράκιση της πόλης απέναντι στην κλιματική αλλαγή. Είναι ευτυχές ότι η αναφορά σε μία «Πράσινη Αθήνα» αποτελεί βασικό μέρος του σχεδίου του νέου δημάρχου. Ενα πλούσιο πρόγραμμα φυτεύσεων είναι αναγκαίο για την ενίσχυση της αστικής ανθεκτικότητας. Θα περίμενα όμως από τη νέα δημοτική αρχή να δώσει έμφαση και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των φυτεύσεων, τα οποία θα μπορούσαν να αναδιαμορφώσουν την ταυτότητα του δημόσιου χώρου. Εχουν περάσει εξήντα χρόνια από την εποχή που ο Πικιώνης ξερίζωνε τα κυπαρίσσια από τον λόφο τού Φιλοπάππου, θεωρώντας τα ξένα με τη φυσιογνωμία του αττικού τοπίου. Εκτοτε ουδεμία συζήτηση γίνεται για τον χαρακτήρα των φυτεμένων αθηναϊκών εκτάσεων και τις διαφορετικές απαιτήσεις δεντροφύτευσης στους λόφους, τα πάρκα, τις πλατείες και τους δρόμους της πόλης. Το «πράσινο» όμως δεν αποτελεί ποσοτικό δεδομένο, αλλά πολύ σοβαρό αντικείμενο σχεδιασμού.

Η Αθήνα έχασε μια μεγάλη ευκαιρία να προχωρήσει σε παρεμβάσεις υπέρ της ενίσχυσης των μέσων βιώσιμης κινητικότητας την τελευταία τριετία. Η περίοδος της καραντίνας ήταν μια ιδανική στιγμή για να δοθεί προτεραιότητα στην κίνηση των πεζών, των ποδηλάτων και των ΜΜΜ. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση που βλέπουμε σήμερα στους αθηναϊκούς δρόμους ήταν αναπόφευκτη. Το χειρότερο όμως που μπορούμε να κάνουμε προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα, είναι να ανοίξουμε νέους δρόμους. Για τον λόγο αυτό θεωρώ πως η πρόσφατη εξαγγελία του νέου δημάρχου για την επαναλειτουργία της Βασιλίσσης Ολγας αποτελεί μια λανθασμένη επιλογή. Την περίοδο όπου όλες οι πόλεις καταστρώνουν σχέδια για την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, δεν είναι δυνατό μια νέα δημοτική αρχή να ξεκινάει τη θητεία της προσφέροντας επιπλέον χώρο στα αυτοκίνητα. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο πολεοδομικό. Είναι και συμβολικό.

Ανδρέας Κούρκουλας
Αρχιτέκτων, οµότιµος καθηγητής ΕΜΠ

Κύριε δήμαρχε

Ο Σαλβαντόρ Νταλί σε ανοιχτή επιστολή προς τη νέα κυβέρνηση της αυτόνομης Καταλωνίας, την καλούσε επιτακτικά να ιδρύσει υπουργείο Φαντασίας ως απαραίτητη προϋπόθεση αντιμετώπισης της νέας κατάστασης. Κύριε δήμαρχε, δεν είναι υπερβολικό και για την Αθήνα. Οι αλλαγές είναι κολοσσιαίες και απαιτούν φαντασία! Τα τελευταία χρόνια η Αθήνα από «μίζερη» πόλη της καθημερινότητας μετατρέπεται σε πολυμαγνήτη της «γιορτής».

Αυτά τα δύο στοιχεία καθημερινότητα / γιορτή είναι τα δομικά ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά των πόλεων. Αν βρεθεί αυτή η νέα ισορροπία η Αθήνα θα απογειωθεί και θα αναβαθμίσει τις συνθήκες ζωής των κατοίκων της. Μη χάσουμε χρόνο ανακαλύπτοντας την πυρίτιδα σε θέματα που έχουν λύσει άλλοι πριν από εμάς για εμάς.

Ας αξιοποιήσουμε παραδείγματα και λύσεις που δοκιμάστηκαν και πέτυχαν.

Ας συγκεντρωθούμε στη διαχείριση της γιορτής κι ας της δώσουμε χαρακτήρα και ταυτότητα που αναβαθμίζει και δεν καταστρέφει την καθημερινότητα.

Σε αυτό που απέτυχαν πολλές πόλεις να συγκεντρώσουμε τη φαντασία μας για να κάνουμε την υπέρβαση.

Λένα Διβάνη
Συγγραφέας

Αγαπητέ κύριε ∆ούκα, κύριε καθηγητά (µε την καλή έννοια)

Δήμαρχε, δεν ξέρω αν έχεις συνειδητοποιήσει τι κακό σε βρήκε… Η Αθήνα είναι η μαύρη τρύπα του ελληνικού σύμπαντος και κάθε μέρα θα σε κυνηγάει να σε καταπιεί. Μαζί της θα σε κυνηγάνε επίσης οι γνωστοί άγνωστοι που δεν αντέχουν έναν «ουρανοκατέβατο» χωρίς δεσμούς με το μιντιακό και επιχειρηματικό κατεστημένο να παίρνει τον μεγαλύτερο δήμο της χώρας ως αντι-Κασσελάκης!

Μη φοβάσαι τίποτα – τοις τολμώσιν η τύχη! Εμείς σε διαλέξαμε. Εσύ τώρα πρέπει να διαλέξεις καλούς συνεργάτες – χωρίς αδάμαστη ομάδα δεν πας πουθενά. Βάλ’ τους να δουλεύουν κι εσύ περπάτα στις γειτονιές να καταλάβεις τι γίνεται. Λιώσε σόλες. Ρώτα τους δημότες τι θέλουν. Εγώ πάντως ως νέα Κυψελιώτισσα θα σου πω χωρίς να με ρωτήσεις: Δεν είμαστε φαραώ, δεν θέλουμε τιτανοτεράστιες πυραμίδες στην Κοραή. Θέλουμε μικρές δόσεις καθημερινής αισιοδοξίας για να τα βγάλουμε πέρα. Σκέψου ότι είσαι η μαμά των Αθηναίων – τι θα έκανες για μας; Θα επισκεύαζες τα πεζοδρόμια για να μην τσακίζουμε τα πόδια μας, θα μάζευες τα χιλιάδες τραπεζοκαθίσματα για να μη σκοντάφτουμε πάνω τους, θα έβαζες φώτα παντού για να γυρίζουμε με ασφάλεια τα βράδια σπίτια μας, θα καθάριζες για να μην αρρωστήσουμε. Θα φρόντιζες και να μας εκπαιδεύσεις στην ανακύκλωση γιατί είμαστε ταγάρια (στ’ αλήθεια όμως, όχι βάζοντας έναν κάδο για τα μάτια του κόσμου). Μετά θα έβρισκες τρόπο να μη σαπίζουμε στον καναπέ, να γυμναστούμε, να κολυμπήσουμε, να εκπαιδευτούμε στις νέες τεχνολογίες. Και ασφαλώς δεν θα παρατούσες στην τύχη τους τους πιο αδύναμους: Σταυρός στη σκούφια σου τα μωρά, τα άτομα με αναπηρία, η γιαγιά και ο παππούς. Αυτό θέλουμε, να νιώθουμε τη φροντίδα σου.

ΥΓ. Θα κάνεις λάθη, το ξέρουμε. Να τα παραδέχεσαι όμως και να μας εξηγείς γιατί. Είναι απαίσιο να σε βγάζουν τρελό – άλλο να ζεις κι άλλο να σου λένε ότι ζεις. Τέλος σε περίπτωση διλήμματος να συμβουλεύεσαι τις 11 γυναίκες του συνδυασμού σου. Ξέρουν αυτές.

Νίκος Βατόπουλος

Η Αθήνα έχει ανάγκη να γίνει μια πόλη με ευνομία, προσβασιμότητα για όλους και ευταξία. Η εικόνα του χάους, της ακαταστασίας, της αυθαιρεσίας και της ανοχής κάθε παραβατικότητας κρατάει την ελληνική πρωτεύουσα πολύ πίσω. Είμαστε ουραγοί όσο και αν δεν μας αρέσει αυτή η αλήθεια. Είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει. Πιστεύω ότι αυτό ιεραρχείται ως το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της Αθήνας. Το ότι δεν υπάρχουν κανόνες, δεν υπάρχει φροντίδα στον δημόσιο χώρο, δεν υπάρχει βούληση εφαρμογής ενός τρόπου συμβίωσης. Η Αθήνα είναι μια πόλη εξωτική στα μάτια πολλών πολιτισμένων ανθρώπων που την επισκέπτονται. Οσο και να αρέσει η Αθήνα, όσο και να αγαπιέται η Αθήνα, ελάχιστοι από όσους τη γνωρίζουν θα απαντούσαν θετικά στην ερώτηση αν θα ήθελαν να μείνουν στην Αθήνα. Και αυτό λέει πολλά. Οι περισσότεροι επισκέπτες φρίττουν με τα γκράφιτι και τις μουντζούρες. Οπως και οι περισσότεροι μόνιμοι κάτοικοι. Αυτή η ανοχή στην ασχήμια δεν υπάρχει πουθενά.

Η πόλη είναι πνιγμένη στα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία άθλια. Αυτά τα θέματα συνιστούν ζητήματα δημοκρατικής λειτουργίας της πόλης. Απειρες ώρες χάνονται στο τιμόνι. Ο Δήμος Αθηναίων περικλείει μερικές από τις πιο παλιές και ιστορικές συνοικίες της Αθήνας. Κολωνός, Σεπόλια, Βοτανικός, Ακαδημία Πλάτωνος, Θυμαράκια, Κάτω Πατήσια… Μια ολόκληρη πόλη μέσα στην πόλη έχει αφεθεί στην τύχη της, και αναφέρομαι στην πλατεία Βικτωρίας, στην Αχαρνών, στον Αγιο Παντελεήμονα, στη Λιοσίων, στον Αγιο Παύλο, στον Σταθμό Λαρίσης. Να φτάνεις στην Αθήνα με τρένο είναι δυστυχώς μια ταπεινωτική εμπειρία. Να περπατάς στην πλατεία Βάθης και τα πέριξ είναι μια εμπειρία που θα προτιμούσες να αποφύγεις.

Η Αθήνα έχει να παλέψει με τον κακό εαυτό της (και πολλούς κακομαθημένους και απαίδευτους πολίτες). Χρειάζεται να φυσήξει ένας αέρας αισιοδοξίας και κοινού αγώνα. Αλλά τα δείγματα καλής γραφής πρέπει να τα δώσει πρώτα ο δήμος. Τα μεγαλεπήβολα σχέδια όσο απαραίτητα και αν είναι σε κάθε πόλη, οδηγούνται σε δεύτερη μοίρα όταν το μείζον, το επιτακτικό, το απολύτως πρωταρχικό πρόβλημα της Αθήνας είναι η καθημερινότητα. Αυτό που ζει ο πολίτης στον δρόμο. Η ηχορύπανση. Η επικίνδυνη οδήγηση. Το διπλοπαρκάρισμα. Η έλλειψη πρασίνου. Τα ερειπωμένα κτίρια. Οι λερές προσόψεις. Η κατάληψη των πεζοδρομίων. Ολα μας βασανίζουν όλους και τα υπομένουμε σαν να είμαστε κάτω από κάποιον ζυγό φθείροντας και την ψυχική υγεία μας. Γιατί; Υπάρχει κάποιος λόγος να μην μπορεί η Αθήνα να προχωρήσει; Η Αθήνα έχει όλες τις δυνατότητες να γίνει μια πραγματικά αξιοζήλευτη πόλη.

Ο νέος δήμαρχος Αθηναίων, ο κ. Χάρης Δούκας, δείχνει ένας πολιτισμένος και συγκροτημένος άνθρωπος, μορφωμένος και με όρεξη για δουλειά. Θέλω να πιστεύω ότι θα ευεργετήσει την πόλη.

 

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Εικόνες από ψηλά για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της Αθήνας (Drone)

0

Σε ένα απέραντο εργοτάξιο έχει μετατραπεί τους τελευταίους μήνες η Αθήνα, με φόντο την περαιτέρω εξάπλωση των ραγών του Μετρό, γεγονός που θα σημάνει την περαιτέρω ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας.

Το έργο (το μεγάλύτερο δημόσιο στην Ελλάδα) που θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας είναι η Γραμμή 4 του Μετρό, που σε πρώτο στάδιο θα προσθέσει 15 νέους σταθμούς, με γραμμή μήκους 13 χλμ.

Το εύρος και η έκταση των εργασιών στο έδαφος και το υπέδαφος της ελληνικής πρωτεύουσας έχουν προσελκύσει κάποιους χειριστές drones οι οποίοι ανά τακτά χρονικά διαστήματα καταγράφουν εντυπωσιακές εικόνες, μέσω των οποίων μπορούμε να δούμε πώς προχωρά το έργο.

Ένα τέτοιο βίντεο δημοσιεύθηκε στο κανάλι n.p. production στο Youtube και αφορά στην εξέλιξη των έργων στη Λεωφ. Βεΐκου, όπου θα υπάρχει ο σταθμός Βεΐκου, ενώ πρόκειται για την περιοχή απ’ όπου θα ξεκινήσει το ταξίδι του, προς Ευαγγελισμό, ο δεύτερος Μετροπόντικας, υπό την ονομασία «Νίκη», ο οποίος βρίσκεται υπό συναρμολόγηση.

Υπενθυμίζεται ότι σε πρώτη φάση η Γραμμή 4 (Πορτοκαλί) του Μετρό θα έχει αφετηρία το Άλσος Βεΐκου και τερματικό το Γουδή, με ενδιάμεσους σταθμούς Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Πανεπιστήμιο, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεστημιούπολη, Ιλίσια και Ζωγράφου. Η ολοκλήρωση του εν λόγω έργου τοποθετείται το 2029.

Πέρα από τη Λεωφ. Βεΐκου πυρετός εργασιών καταγράφεται και σε άλλες περιοχές όπου έχουν στηθεί εργοτάξια. Το τμήμα Α (Άλσος Βεΐκου-Γουδή) της Γραμμής 4 μετρό και έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης και την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια Oργανισμών ή Υπουργείων.

Συνολικά εκτιμάται ότι θα μετακινούνται με τη Γραμμή 4 το Μετρό περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως και η έκλυση διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 318 tons/ημέρα.

Η Γραμμή 4 θα έχει συρμούς δίχως οδηγό, τρένα φιλικά προς το περιβάλλον και σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα υλικά, με υπεραυτόματα και έξυπνα συστήματα λειτουργίας, υπάρχει πρόβλεψη επιστροφής αναγεννώμενης ενέργειας της πέδης των συρμών, εξελιγμένα συστήματα αυτομάτου ελέγχου όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων και εξελιγμένα συστήματα επικοινωνιών και εξυπηρέτησης των επιβατών.

 

Πηγή: carandmotor.gr

Εξερευνώντας τα βότανα του Υμηττού

Ο Υμηττός είναι ένα από τα σημαντικά βουνά που περιβάλλουν την Αθήνα και αποτελεί προστατευόμενο βιότοπο Natura 2000. Έχει χαρακτηριστεί πρόσφατα, επίσης, ως Εθνικός Δρυμός. Είναι ένα αρχαίο και ιερό βουνό, από όπου ξεκινούσαν οι πομπές για τα Ελευσίνια Μυστήρια. Αυτό το ιερό βουνό, που έχει υποστεί αρκετές καταστροφικές πυρκαγιές αλλά και συνεχείς αναδασώσεις από τον άνθρωπο, προσφέρει εκτός από μία καθαρή ανάσα και μία ευκαιρία επαφής με τους βοτανικούς θησαυρούς του.

Η Κωνσταντίνα Λίτσα, βοτανοθεραπεύτρια (BScHons Herbal Medicine/ Phytotherapy), σύμβουλος περμακουλτούρας και εκπαιδεύτρια ενηλίκων και παιδιών, το χαρακτηρίζει ως το αγαπημένο της βουνό, καθώς έχει μία σύνδεση μαζί του από παιδί. Η ίδια οδηγήθηκε στη φυσική θεραπευτική αναζητώντας λύση στη χρόνια ιγμορίτιδα που την ταλαιπωρούσε, μαζί με τις παρενέργειες των φαρμάκων.
Γιατρεύτηκε, όπως μας διηγείται, με πλύσεις από βρασμένα φύλλα δάφνης αποφεύγοντας τη χειρουργική επέμβαση. Αυτή η εμπειρία στάθηκε η αφορμή να ξεκινήσει μία μεγάλη σχέση αγάπης με τα βότανα και φυσικά οι αντίστοιχες σπουδές της σε Πανεπιστήμιο της Σκωτίας το 2001.Επιστρέφοντας στην Αθήνα το 2017 και το σχετικά νεαρό δάσος του Υμηττού, που γρήγορα δημιουργεί μία ατμόσφαιρα φύσης μακριά από την πόλη, το επιλέγει ως ένα κατάλληλο μέρος για τις βοτανικές ξεναγήσεις που καθοδηγεί.
Το δάσος αποτελείται από πεύκα, πλατάνια, βελανιδιές, κυπαρίσσια, πουρνάρια και πολλά θεραπευτικά βότανα, ενώ τον χειμώνα θα δει κανείς και αρκετά τρεχούμενα νερά. Στα μονοπάτια αυτά η Κωνσταντίνα φέρνει την προσοχή ιδιαίτερα σε όλα τα μικρά ή κοινά βότανα που συνήθως περνούν απαρατήρητα ενώ είναι τόσο σπουδαία ως τροφή ή θεραπεία.
Όπως, για παράδειγμα, η βερόνικα (Veronica officinalis), ένα μικρό, φαινομενικά ασήμαντο λουλουδάκι, που παραδοσιακά έχει θεραπευτικές χρήσεις. Στο μονοπάτι του Υμηττού συναντά κανείς, επίσης, το μικρό και πανέμορφο άγριο γεράνι (Geranium robertianum) με 3 από τα πολλά είδη του γένους. Σύμφωνα με την Κωνσταντίνα, υπάρχουν αρκετές εργαστηριακές και εθνοβοτανικές έρευνες για αυτό το φυτό που παρόλο που φύεται παντού σε αφθονία, δεν χρησιμοποιείται πλέον συχνά στη σύγχρονη βοτανοθεραπεία. Έχει αντιδιαβητική δράση, είναι χρήσιμο στυπτικό για πληγές, συμβάλλει στην αποτοξίνωση του ήπατος και έχει χρησιμοποιηθεί παραδοσιακά για προβλήματα της χολής και για τις πέτρες στα νεφρά.Ένα άλλο πολύ κοινό βότανο που θα συναντήσεις στο δάσος του Υμηττού είναι η κολλιτσίδα ή το γάλλιο (Galium Aparine). Ένα βότανο στυπτικό, διουρητικό, αντιφλεγμονώδες ειδικά του ουροποιητικού και λεμφαγωγό. Τονώνει, δηλαδή, την κυκλοφορία της λέμφου, η οποία βοηθά στην αποβολή περιττών ουσιών και μεταφέρει κύτταρα του ανοσοποιητικού σε όλο το σώμα. Επιπλέον, έρευνες δείχνουν πως έχει αντικαρκινικές ιδιότητες. Χρησιμοποιείται παραδοσιακά για την αντιμετώπιση πρησμένων λεμφαδένων, για οιδήματα, για φλεγμονές του προστάτη και κυστίτιδες. Με το έγχυμα του μπορεί να γίνει πλύση μολυσμένων πληγών ή κατάπλασμα ως επουλωτικό. Παλιότερα, επίσης, έψηναν τα σπόρια του ως υποκατάστατο του καφέ. Τα φύλλα του είναι βρώσιμα, αρκεί να είμαστε σίγουροι για το είδος που συλλέγουμε, καθώς κάποια είδη του γένους Gallium είναι τοξικά.Η Κωνσταντίνα μας εξηγεί πως τέτοια λεμφαγωγά βότανα όπως το γάλιο αλλά και η γνωστή εχινάκεια, χρησιμοποιούνται για την τόνωση του ανοσοποιητικού. Στη βοτανοθεραπεία τα λεμφαγωγά βότανα χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση κάθε είδους υπερπλασίας, όπως οι πολύποδες, οι κύστες, οι όζοι και τα ινομυώματα και έρευνες δείχνουν πως έχουν συστατικά με αντικαρκινική δράση. Επίσης, ενδείκνυται για όλες τις «ατοπικές παθήσεις», όπως οι αλλεργίες, το άσθμα και το έκζεμα. Μας προτείνει εκτός από το ρόφημα από γάλλιο, να δοκιμάσουμε έναν άλλον έξυπνο τρόπο χρήσης του βοτάνου, ιδανικά με έναν αποχυμωτή ψυχρής έκθλιψης, καταψύχοντας το χυμό στη συνέχεια σε παγοθήκες, προσθέτοντας ένα παγάκι κάθε μέρα σε νερό ή στο χυμό μας. Ένα σημαντικό όραμα της Κωνσταντίνας είναι να μάθουμε να χρησιμοποιούμε και πάλι τέτοια κοινά φυτά, που δυστυχώς συχνά θεωρούνται άχρηστα ζιζάνια. Και να συνειδητοποιήσουμε πως η θεραπεία και η βοήθεια από τη φύση είναι πολύ πιο κοντά μας, άμεσα διαθέσιμη.Σημαντικό λεμφαγωγό αποτελεί και η πανέμορφη ίριδα, που συναντάμε στο βουνό. Το γένος περιλαμβάνει 262 είδη ανά τον κόσμο. Συγκεκριμένα, η Iris gernanica, που βρίσκουμε τόσο ως καλλωπιστικό όσο και στη φύση, έχει αντιφλεγμονώδη και στυπτική δράση. Θεραπευτικά χρησιμοποιείται η ρίζα του φυτού, η οποία ενισχύει το πάγκρεας και λειτουργεί ως αποτοξινωτικό του ήπατος, χολαγωγό και υπακτικό, δηλαδή ήπιο καθαρτικό.

Photo: Κωνσταντίνα Λίτσα

Ανάμεσα σε προστατευόμενες ορχιδέες, ανεμώνες και παπαρούνες, που και αυτές έχουν θεραπευτικές ιδιότητες, συναντάμε άγρια γαρύφαλλα ή, όπως ονομάζεται αλλιώς το φυτό, Δίανθος, δηλαδή το άνθος του Δία. Στην αρχαιότητα γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιούνταν κυρίως τα άνθη, που είναι και βρώσιμα, για το πεπτικό σύστημα ή τον πυρετό, λόγω των αντιικών και αντιβακτηριακών τους ιδιοτήτων. Η Κωνσταντίνα τονίζει πόσο εκπληκτικό είναι πως, ακόμη και στον Υμηττό, υπάρχουν τόσα εδώδιμα είδη. Άγριο σπαράγγι, χαρουπιές, κουμαριές και φυσικά τα λούπινα, ένα λιγότερο γνωστό είδος όσπριου, με εντυπωσιακό μωβ άνθος. Έρευνες δείχνουν πως έχουν συγκριτικά αντίστοιχη σε ποσότητα και ποιότητα πρωτεΐνη με τη σόγια. Στη Λατινική Αμερική υπάρχουν πολλά είδη που τα μαγειρεύουν, αλλά και στη δική μας Μάνη τα χρησιμοποιούν παστά ως μεζέ.

Στον βοτανικό περίπατο συναντάμε και μία δεσποτική φλαμουριά ή τίλιο(Τilia) που η Κωνσταντίνα λέει πως μοσχοβολάει μέλι. Στην Ελλάδα υπάρχουν 4 είδη και τα άνθη του έχουν κατευναστικές ιδιότητες μεταξύ άλλων. Στην αρχαιότητα θεωρούνταν υπέροχο μελισσοκομικό φυτό. Δύο σπουδαίοι μύθοι συνοδεύουν τη φλαμουριά ή φιλύρα από την αρχαιότητα. Ο πρώτος αναφέρεται στη νύμφη Φιλύρα, ερωμένη του Κρόνου και μητέρα του Κένταυρου Χείρωνα, που μεταμορφώθηκε σε αυτό το δέντρο. Στον δεύτερο μύθο, ο Δίας και ο Ερμής ταξίδευαν μεταμφιεσμένοι, για να βρουν φροντίδα και φιλοξενία στο σπίτι ενός ηλικιωμένου ζευγαριού. Οι θεοί ως ένδειξη ευγνωμοσύνης, όταν πέθαναν, τους μεταμόρφωσαν σε δύο όμορφα, σημαντικά δέντρα, τη φλαμουριά και τη βελανιδιά.

Το φυτό ανήκει στην ίδια οικογένεια με τη μαλακτική μολόχα. Είναι βελτιωτικό της διάθεσης, ηρεμεί την καρδιά, τονώνει τα αγγεία και την κυκλοφορία του αίματος και ενισχύει την εφίδρωση σε περίπτωση πυρετού. Είναι αντιφλεγμονώδης ιδιαίτερα για το πεπτικό και το αναπνευστικό. Τα φύλλα του δέντρου είναι, επιπλέον, βρώσιμα και ιδανικά για ντολμαδάκια. Στην αρχαιότητα το χρησιμοποιούσαν κυρίως ως διουρητικό, για φλεγμονές του στόματος, τη ρύθμιση της περιόδου, για ζαλάδες και πονοκεφάλους λόγω κρύου, ενώ ο φλοιός της χρησιμοποιήθηκε για τα προβλήματα των ματιών. Ο Πλίνιος περιέγραφε πως φτιαχνόταν εκχύλισμα σε ξίδι ή κρασί από τον φλοιό και τα φύλλα για την αντιμετώπιση δερματικών παθήσεων.

Ο περίπατος της ομάδας συνήθως καταλήγει στην Μονή Καισαριανής, που έχει χτιστεί πάνω στα ερείπια του αρχαίου ναού της Θεάς Δήμητρας. Κάτω από το πλατάνι της πλατείας δίπλα στην κρήνη, μιλάνε για τη σημασία της αναγνώρισης και της προστασίας, για τα κοινά φυτά της καθημερινότητας, τις διαφορές μεταξύ της λαϊκής ιατρικής και όσων έχουν μελετηθεί έως τώρα. Η Κωνσταντίνα εδώ τονίζει πως η παράδοση μπορεί να μας δώσει πολλές κατευθύνσεις για νέα έρευνα.

Θεωρεί, επίσης, πολύ σημαντική τη βιωματική εμπειρία των ανθρώπων. Να αγγίζουμε και να μυρίζουμε τα φυτά, να δημιουργούμε δηλαδή μία σχέση μαζί τους. Η σύνδεση με τον κόσμο των βοτάνων οδήγησε την Κωνσταντίνα σε μία κοινωνικοπολιτική κατεύθυνση. Την οδήγησε στο να επανεξετάσει τη σχέση με την τροφή της, με τη γη και το πως καλλιεργείται. Για τον καθένα μας ισχύει πως το φυτικό βασίλειο μπορεί να προσφέρει εργαλεία εμβάθυνσης της σχέσης που έχουμε με τον ίδιο μας τον εαυτό μας αλλά και τον έξω κόσμο. Και σε αυτήν την διαδικασία να ανακαλύψουμε πρακτικές που φέρνουν ελπίδα για το μέλλον και έναν πιο ειρηνικό τρόπο συσχέτισης με τη φύση που μας περιβάλλει.

Πηγή: Βάλια Βλάτσιου / travel.gr

 

135 χρόνια από τα εγκαίνια του Ζαππείου Μεγάρου

Εκατόν τριανταπέντε χρόνια ζωής συμπληρώθηκαναπό τα εγκαίνια του Ζαππείου Μεγάρου. Ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια της Αθήνας και από τα σημαντικότερα τοπόσημα της πόλης, το νεοκλασικό μέγαρο του Ζαππείου είναι άμεσα συνδεδεμένο με την ιστορία της νεότερης Ελλάδας. Αφορμή για την ανέγερση του Μεγάρου υπήρξε το υπόμνημα που εστάλη από τον Ευαγγέλη Ζάππα στον Βασιλιά Όθωνα το 1856, σύμφωνα με το οποίο επιθυμούσε να αναλάβει τα έξοδα για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα και παράλληλα την ανέγερση ενός Ολυμπιακού κτιρίου, όπου θα γινόταν η έκθεση δειγμάτων ελληνικής τέχνης και βιομηχανίας. Ο Ευαγγέλης Ζάππας απεβίωσε και την υλοποίηση του οράματός του ανέλαβε ο ξάδερφός του Κωνσταντίνος Ζάππας, ο οποίος χρηματοδότησε την ανέγερση του Μεγάρου. Τον τελικό σχεδιασμό του κτιρίου ανέλαβε ο Δανός αρχιτέκτονας Θεόφιλος Χάνσεν. Τα επίσημα εγκαίνια του κτιρίου έλαβαν χώρα στις 20 Οκτωβρίου 1888.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 135 ετών ζωής του Ζαππείου Μεγάρου, το Αρχείο της ΕΡΤ προτείνει ένα επεισόδιο της σειράς εκπομπών «Ένα κτίριο μια ιστορία», αφιερωμένο στο Ζάππειο Μέγαρο.

ΕΝΑ ΚΤΙΡΙΟ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ


Αφιέρωμα σε ένα από τα σημαντικότερα κτίρια της Αθήνας, το Ζάππειο Μέγαρο.  Παρουσιάζεται η ιστορία του κτιρίου, παράλληλα με τον θεσμό των Ολυμπίων. Ιδιαίτερος λόγος γίνεται για τον Ευαγγελή και τον Κωνσταντίνο Ζάππα και το όραμά τους, τις αρχικές σκέψεις για την ανέγερση του κτιρίου, τα πρώτα σχέδια του αρχιτέκτονα Francois Boulanger και την τελική ανάθεση του σχεδιασμού στον Δανό αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν.

Παρουσιάζονται οι περιπέτειες της ανέγερσής του και περιγράφεται η αρχιτεκτονική του μεγάρου που ανεγέρθηκε υπό την επίβλεψη του Ερνέστου Τσίλλερ, σε νεοκλασικό ρυθμό με πρόπυλο κορινθιακού ρυθμού και περιστύλιο. Αναφορά γίνεται ακόμη και στη δημιουργία των κήπων γύρω από το Ζάππειο και τα αγάλματα που ξεχωρίζουν στον χώρο.

Παρουσιάζονται ακόμη οι διαφορετικές χρήσεις του κτιρίου στη διαδρομή του κατά τον 20ο αιώνα-πέραν από εκείνη του εκθεσιακού χώρου. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη στέγαση του ραδιοφωνικού σταθμού Αθηνών του ΕΙΡ (από το 1938), στη Μεσολυμπιάδα του 1906 και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 που λειτούργησε στο χώρο το κέντρο τύπου, και τέλος για τα σημαντικότερα γεγονότα που έλαβαν χώρα στο χώρο του Ζαππείου, με σημαντικότερο την υπογραφή της συνθήκης προσχώρησης της Ελλάδας στην ΕΟΚ.  Για την ιστορία του Ζαππείου μιλούν ο Ιωάννης Δομάγερ, Πρόεδρος της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων και ο ιστορικός, Αντιδήμαρχος Αθηναίων Λευτέρης Σκιαδάς.

Έτος παραγωγής:

2008

Σκηνοθετική επιμέλεια:

Ανδρέας Αντωνιάδης

 

Πηγή: ΕΡΤ

Η απάντηση της Περιφέρειας Αττικής για τον καθαρισμό του Ιλισού και του Κηφισού

Με αφορμή αναφορές σε τηλεοπτικό δελτίο ειδήσεων για τον καθαρισμό του Ιλισού και του Κηφισού ποταμού επισημαίνονται τα παρακάτω:

Η διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής από την αρχή της θητείας της έθεσε ως απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια των πολιτών, επενδύοντας σε δράσεις και έργα πρόληψης.

Εργασίες καθαρισμού γίνονται σε καθημερινή βάση και στοχευμένα, γεγονός που αποδεικνύεται και από τη μέχρι τώρα συμπεριφορά των ρεμάτων συνολικού μήκους 2.000 χιλιομέτρων σε όλο το λεκανοπέδιο.

Σ ́ αυτό το πλαίσιο με εντολή του Περιφερειάρχη όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες προβαίνουν σε συνεχείς αυτοψίες και καθαρισμούς όπου απαιτείται σε όλα τα ρέματα της Αττικής, με έμφαση σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας. Μάλιστα χθες Παρασκευή 20 Οκτωβρίου, ο Περιφερειάρχης έκανε αυτοψία σε εργασίες που πραγματοποιούν συνεργεία της Περιφέρειας στον Κηφισό στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας.

Η απομάκρυνση φερτών υλικών θα συνεχιστεί με εντατικούς ρυθμούς. Ωστόσο είναι σημαντικό να καταστεί αντιληπτό ότι για την αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων στον Κηφισό, λόγω της πεπερασμένης παροχής, απαιτούνται από τα αρμόδια υπουργεία έργα ανάσχεσης και ενίσχυσης των πρανών. Αυτά τα έργα υποδομής είναι εθνικά έργα και απαιτείται άμεση επιτάχυνση στην υλοποίηση τους καθώς σε πολλές περιπτώσεις είναι έτοιμες και οι σχετικές μελέτες, όπως για παράδειγμα στον Κηφισό, για τον οποίο το ΥΠΟΜΕΔΙ μελετά έργα ανάσχεσης.

Ο καθαρισμός και η απομάκρυνση χωμάτων, μπαζών και φερτών υλικών από την κοίτη, είναι ευθύνη της Περιφέρειας, ωστόσο για παλαιά αντικείμενα-ξύλα-είδη υγιεινής κλπ που βρίσκονται εκτός ρεμάτων την αρμοδιότητα απομάκρυνσης και καθαρισμού των χώρων έχουν οι δήμοι.

Με αφορμή αναφορές του Δημάρχου Μοσχάτου Ταύρου περί ευθύνης της Περιφέρειας Αττικής για τον ποταμό Ιλισό, επισημαίνεται:

• Ουδέποτε ετέθη θέμα καθαρισμού του ποταμού, αλλά μόνο ζήτημαστενότητας (λόγω παλαιάς κατασκευής) της υφιστάμενης οδικής τοξωτής πέτρινης γέφυρας τηςΕθνάρχου Μακαρίου (πρώην λεωφόρος Ποσειδώνος), στις εκβολές του Ιλισού, η οποία περιορίζει την διατομή. Αυτή τη γέφυρα θα αντικασταθεί με μία νέα, σύγχρονη μεγαλύτερης διατομής, με το νέο έργο που δημοπράτησε και πρόκειται να εκτελέσει η Περιφέρεια Αττικής.
• Μετά από πολλές δεκαετίες η παρούσα διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής και του Γιώργου Πατούλη είναι εκείνη που δημοπράτησε το έργο για την εκβάθυνση του Ιλισού ποταμού. Ένα έργο που βρίσκεται στην φάση κατακύρωσης το οποίο αναμένεται να δώσει λύση στα προβλήματα στο σημείο που αναφέρει ο Δήμαρχος. Το έργο προϋπολογισμού 12.700.000€ δημοπρατήθηκε τον Ιούλιο 2023 και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην φάση ανάδειξης αναδόχου, προκείμενου να ξεκινήσουν τα έργα.

Επιπρόσθετα σε σχέση με τον Κηφισό να διευκρινιστεί ότι δεν είναι ρέμα αλλά ποτάμι. Όντας ποταμός, είναι αυτοκαθαριζόμενος και ουδέποτε έχει εμφανίσει προβλήματα έμφραξης λόγω ύπαρξης ογκωδών αντικειμένων στην κοίτη του. Παρόλα αυτά η Περιφέρεια Αττικής, στα πλαίσια των εργολαβιών καθαρισμού που διενεργεί, στις περιπτώσεις που εντοπίζονται ογκώδη αντικείμενα στην κοίτη του (κορμοί δέντρων, αυτοκίνητα, κ.λπ.) προβαίνει στην άμεση απομάκρυνση αυτών για την αποφυγή των όποιων επικίνδυνων συνεπειών.
Επίσης ο Κηφισός ουδέποτε εμφάνισε προβλήματα εμφράξεις στις περιοχές του Μοσχάτου Ταύρου. Τα προβλήματα που έχει εμφανίσει έχουν να κάνουν με την παροχετευτική του ικανότητα και σε αυτό το ζήτημα οφείλει το αρμόδιο Υπουργείο να λάβει συγκεκριμένα μέτρα.

Η Περιφέρεια Αττικής στο πλαίσια των αρμοδιοτήτων της είναι σε καθημερινή εγρήγορσή 365 μέρες το χρόνο, εφτά ημέρες την εβδομάδα, 24ώρες το εικοσιτετράωρο.
Επισημαίνεται τέλος πως η Περιφέρεια Αττικής, στο πλαίσιο της προτεραιότητας που δίνει σε δράσεις πρόληψης είναι η μοναδική στη χώρα που:
• Σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς εγνωσμένου κύρους όπως το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και το ΕΚΠΑ εκπόνησε ένα ολοκληρωμένο masterplan για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων πλημμυρικού κινδύνου, πυρκαγιών και φυσικών καταστροφών.

• Λειτουργεί Ηλεκτρονικό Παρατηρητήριο Ρεμάτων, όπου καταγράφεται καθημερινά και αναρτάται στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας κάθε δράση σε αυτόν τον τομέα, συνοδευόμενη κι από αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό.

Τέλος εποχής για τα «Αηδονάκια»: Η ιστορία του λούνα πάρκ που μεγάλωσε 5 γενιές Αθηναίων

Ένα μέρος που πρώτο έπαιξαν χιλιάδες παιδιά και έδωσαν το πρώτο αθώο ραντεβού τους ζευγαράκια από όλη την Αττική δεν υπάρχει πια.

Πιο συγκεκριμένα και βάσει στοιχείων της εταιρείας τα “Αηδονάκια” φιλοξενούσαν στις εγκαταστάσεις του στο Μαρούσι πάνω από 300.000 παιδιά ετησίως.

Το τελευταίο εμβληματικό λούνα πάρκ της Αττικής μετά το κλείσιμο του θρυλικού Rodeo πριν από 3 δεκαετίες τα Αηδονάκια κατέβασε ρολά και όσοι διασχίζεται την Αττική Οδό η τον παράδρομο της στο ύψος του δαχτυλιδιού στην Λεωφόρο Κηφισίας δεν θα συναντήσετε ξανά μικρά και μεγάλα παιδιά να παίζουν στην κάμπια, την ρόδα ή το αεροπλάνο. Ούτε θα μυρίσετε ξανά φρέσκο ψημένο ποπ κορν η μαλλί της γριάς.

Πηγή: skai.gr

20 αρχαία μνημεία και θαύματα του κόσμου «ζωντανεύουν» με εικονική ανακατασκευή (VIdeo)

Πώς ήταν 20 από τα διασημότερα αρχαία μνημεία της ανθρωπότητας πριν καταστραφούν παρουσιάζει σε μία σειρά από εντυπωσιακά βίντεο το Culture Critic στα social media.

Ο Παρθενώνας, ο Κολοσσός της Ρόδου, το Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού και τα άλλα θαύματα του κόσμου «ζωντανεύουν» με εικονική ανακατασκευή.

Δείτε τα εντυπωσιακά βίντεο:

Πηγή: skai.gr