Με φωτογραφίες που ανάρτησε στους λογαριασμούς του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς, αναδεικνύει την εικόνα που παρουσιάζει σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους το Πεδίον του Άρεως, όπου μετατρέπεται σε ένα απέραντο υπαίθριο mall παραεμπορίου, υγειονομικών παραβάσεων και πηγή όχλησης για τους κατοίκους.
Η Περιφέρεια Αττικής μάλιστα φέρεται αποφασισμένη να βάλει τέλος στις ακαλαίσθητες και οριακά σύννομες με τα υγειονομικά πρωτόκολλα εορταστικές διοργανώσεις που φιλοξενούνται στο Πεδίο του Άρεως, βάζοντας στο κάδρο των ευθυνών και προηγούμενες διοικήσεις της Περιφέρειας.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός – όπως καταγγέλεται – ότι είχε καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια, το «εορταστικό παζάρι» των Χριστουγέννων να διαρκεί 53 ημέρες, καταργώντας ουσιαστικά τον χαρακτήρα του ανοικτού δημόσιου χώρου.
Η ανάρτηση Χαρδαλιά για το Πεδίον του Άρεως
«Αφήνοντας πίσω μας πρακτικές αδιαφάνειας του παρελθόντος, το Πεδίον του Άρεως επιστρέφει ως χώρος άθλησης και ψυχαγωγίας για τους κατοίκους της Κυψέλης, του Γκύζη, της Βικτώριας και των Εξαρχείων και για τους επισκέπτες της περιοχής», υπογραμμίζει. Και προαναγγέλλει τη δημιουργία εορταστικών χωριών με δωρεάν εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους, «στα πρότυπα και με την αισθητική των εορταστικών θεματικών πάρκων του εξωτερικού» -όπως επισημαίνει- αρχής γενομένης από τα Χριστούγεννα του 2024.
«Μαζί με τους συμπολίτες μας, θα εργαστούμε -από κοινού- για την επόμενη ημέρα στο Πεδίον του Άρεως, με όρους χρηστής διαχείρισης και με απόλυτο σεβασμό στο οικοσύστημα του πάρκου και στο περιβάλλον. Ένας χώρος, μέσα στον αστικό ιστό, που θα αποτελέσει πρότυπο βιωσιμότητας για την #πράσινη Αττική για την οποία έχουμε δεσμευτεί στους πολίτες […] Με πράξεις και όχι με λόγια! Όπως ακριβώς αρμόζει στους συμπολίτες μας!», γράφει χαρακτηριστικά.
Η αυλαία πέφτει, με τη συγκινητική λέξη « ΤΕΛΟΣ» γραμμένη στην επιγραφή. Όμως το φωτογραφείο θα παραμείνει στη μνήμη της πολιτισμικής ζωής της Νίκαιας. Είναι το πνεύμα της παρακαταθήκης που αφήνει ο δημιουργικός καλλιτέχνης, φωτογράφος Κωστάκης Παπαζαχαρής.
Ο φιλμικός λόγος του Κωστάκη, δια μέσου του φακού του, κατέγραψε τα συναισθήματα του κόσμου της Νίκαιας, όπως ένας ρομαντικός Ποιητής. Το πολυεπίπεδο ιστορικό φωτογραφικό αρχείο του Κωστάκη όπου υπάρχουν φωτογραφίες γνωστών προσωπικοτήτων, όπως ο ΧαϊλέΣελασιέ, ο Βασιλιάς Παύλος και ο γιος του Κωνσταντίνος, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Νικηφόρος Βρεττάκος, η Μελίνα Μερκούρη, ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Μιχάλης Νικολινάκος και πολλών – πολλών άλλων, αποτελεί αναπόσπαστη αφηγηματική πλευρά της προσφυγικής Νίκαιας και των ανθρώπων της.
All-focus
Το φωτογραφείο τα τελευταία χρόνια είχε μεταφερθεί από τη γωνία Γρεβενών και Καρακουλουξή στη γωνία Καρακουλουξή 27 και Βοσπόρου και τη λειτουργία την είχε αναλάβει μέχρι τις μέρες μας η επί 30 χρόνια βοηθός του Κωστάκη, Δήμητρα Ηλιού, αφοσιωμένη στην Τέχνη του.
Διεθνείς βραβεύσεις για τις πρωτόγνωρες τεχνικές εφαρμογές και τις επινοήσεις του για τη δομική, έγχρωμη σύνθεση, την οπτική του και τη λήψη της εικόνας αλλά και για εκείνα τα καλλιτεχνικά πορτραίτα, πολύ πριν από την τεχνολογία των προγραμμάτων των υπολογιστών.
«Επαγγελματίες καλλιτέχνες φωτογράφοι από την Ευρώπη μου ζητούσαν πληροφορίες για την προσωπική μου μέθοδο, ενώ πασίγνωστοι καλλιτέχνες απ’ όλη την Ελλάδα μου πρότειναν να τους φωτογραφίσω, αλλά και πολιτικοί, όπως ο υποψήφιος Πρόεδρος των ΗΠΑ αείμνηστος Μάικλ Δουκάκης. Επίσης, με συνεχάρη ο Υπουργός εξωτερικών των ΗΠΑ John Kerry και έπειτα υποψήφιος Πρόεδρος των ΗΠΑ για τη φωτογραφική συμβολή μου στην ειρήνη, τον καιρό του πολέμου στο Ιράκ» εκμυστηρεύθηκε ο Κωστάκης Παπαζαχαρής.
Πριν από 24 χρόνια ο πρέσβης της Γιουγκοσλαβίας Dragomir Vučićević πήγε στο φωτογραφείο του στη Νίκαια, για να τον γνωρίσει και να τον συγχαρεί για το ειρηνικό φωτογραφικό μου ρεπορτάζ για τους βομβαρδισμούς στον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας το 2000.
Κωστάκης Παπαζαχαρής: Η ζωή του, η διαδρομή και η τέχνη της φωτογραφίας
Ο Κωνσταντίνος Παπαζαχαρής, ο γνωστός μας Κωστάκης, (1934) γεννήθηκε στο χωριό Πλέσσια, που ανήκει στα βόρεια Τζουμέρκα του νομού Ιωαννίνων, με πατέρα τον Θεμιστοκλή Παπαζαχαρή και μητέρα την Αικατερίνη το γένος Φλώρου.
Οι γονείς του απέκτησαν επτά παιδιά, τον Αλέξανδρο, τον Σωκράτη, τη Θεοδοσία, τον Γιάννη, την Αγγλαΐα, τη Μαρία και τον Κωνσταντίνο. Σε ηλικία δώδεκα ετών φεύγει από το χωριό του με τον συγχωριανό του, φωτογράφο Ελευθέριο Θεοδωρή και εγκαθίσταται στα Καμίνια του Πειραιά, όπου είχε το φωτογραφείο του, στην οδό Υμηττού 26.
Κοντά του μαθαίνει την Τέχνη της φωτογραφίας. Ο Θεοδωρής ήταν καλλιτέχνης φωτογράφος, κυρίως στο στούντιο. Το μάθημα στη φωτογραφία για τον νεαρό Κωστάκη αρχίζει με το ρετούς σε γυάλινες πλάκες και αργότερα στα πλαστικά φιλμ. Παράλληλα, εκτός από το πλύσιμο και στέγνωμα των φιλμ και των φωτογραφιών, μαθαίνει να εμφανίζει και να παρασκευάζει τα απαραίτητα χημικά στον σκοτεινό θάλαμο.
Ο Κωστάκης ακόμη θυμάται μέχρι σήμερα, στα ενενήντα του χρόνια, τις ονομασίες αυτών των χημικών συστατικών , όπως το μετόλ, το υδροκινόν, το σουλφίτ, το καρμπονάτ, το μπρομούρ κλπ. Εκεί στο φωτογραφείο στα Καμίνια, όταν άρχισε να φωτογραφίζει ο μικρός Κωστάκης, επειδή δεν έφτανε να βλέπει καλά μέσα στο θαμπόγυαλο της τεράστιας μηχανής, του είχε βάλει ο Θεοδωρής ένα σκαμνάκι για να ανεβαίνει ψηλότερα.
Μένει εκεί μέχρι το 1950, οπότε ο Θεοδωρής μετακομίζει το φωτογραφείο του στη Νίκαια, επί της οδού Πέτρου Ράλλη 236 ( κοντά στην οδό Κύπρου), όπου το λειτουργεί μέχρι το 1955. Αργότερα ο Θεοδωρής μεταφέρεται στο κέντρο του Πειραιά, στην οδό Βασιλέως Κωνσταντίνου και μετά από κάποια χρόνια στην οδό Τσαμαδού 27.
Εκείνη την περίοδο ο Κωστάκης φεύγει από τον Θεοδωρή και εργάζεται ως βοηθός στον πολύ γνωστό φωτογράφο των Αθηνών Απόστολο Βερβέρη, με φωτογραφεία στην οδό Βουκουρεστίου 4, αλλά και στην οδό Τασούμ Πασσά 20, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Κατά την απουσία του ο Παπαζαχαρής έκανε το ρεπορτάζ του βασιλιά Παύλου και του διαδόχου Κωνσταντίνου.
Είχε την ευκαιρία εκεί να φωτογραφίσει τον τελευταίο αυτοκράτορα της Αιθιοπίας Χαϊλέ Σελασιέ. Επίσης, εκεί γνωρίζεται με τον πρώην βοηθό του Ουχμαγιάκ Διλδιλιάν, τον Γιάννη Τσαγκάρη και για κάποιο διάστημα δουλεύουν μαζί. Αφού φεύγει από του Βερβέρη, αγοράζει το φωτογραφείο της οδού Ράλλη 236, με το ποσό των 25.000 δραχμών, χρήματα που του δάνεισε ο γνωστός τότε έμπορος φωτογραφικών υλικών του Πειραιά, Χρήστος Κατσάρης.
Ο έμπορος αυτός τον εμπιστεύθηκε, αν και ήταν βοηθός ακόμα, διότι , για λογαριασμό του Βερβέρη, αποφάσισε να συμμετάσχει σε έναν διαγωνισμό του ΕΟΤ, για την εκτύπωση 200 μεγάλων φωτογραφιών του μέτρου, με αντίπαλο τον γνωστό τότε φωτογράφο Σπύρο Μελετζή, τον οποίο κέρδισε στον λογαριασμό.
Το φωτογραφείο της Π. Ράλλη το πούλησε στον τότε βοηθό του Σταύρο Καρνέζη, αδελφό του γνωστού σολίστα του μπουζουκιού Λάκη Καρνέζη και γύρω στο 1957 αγόρασε το πρώην φωτογραφείο του Διλδιλιάν , στην οδό Π. Τσαλδάρη 89, το οποίο μετά την αναχώρηση του Διλδιλιάν στην Αμερική, το είχε αγοράσει και το λειτούργησε για μερικά χρόνια ο Βασίλης Πεσματζόγλου ( Παπαιωακείμ) από τη Νέα Ιωνία.
Το 1965 Ο Κωνσταντίνος Παπαζαχαρής παντρεύεται την Ελένη Γιαννούση και αποκτούν δύο παιδιά, τον Πάρη και την Αθηνά.
All-focus
Στο φωτογραφείο αυτό ο Κωστάκης μεγαλούργησε μέχρι το έτος 2000, οπότε και μετακόμισε σε άλλον χώρο, πρώτα στην οδό Δ. Καρακουλουξή και Γερβασίου Γρεβενών και στη συνέχεια στην οδό Δ. Καρακουλουκή 27, φωτογραφείο με τη φίρμα Studio Costakis το οποίο ανήκει πλέον στην επί 32 χρόνια βοηθό του Δήμητρα Ηλιού, την οποίαν αποκαλούν «θηλυκό Κωστάκη». Στο φωτογραφείο πολύ συχνά βρίσκεται και ο ίδιος μέχρι σήμερα.
Ο Κωστάκης έχει στην ιδιοσυγκρασία του συνεχώς να μαστορεύει και θέλει όλα γύρω του να είναι ζωηρά και χρωματιστά. Έψαχνε, λοιπόν, τρόπο να ξεπεράσει τις αρνητικές ιδιότητες της επιφάνειας του πλαστικού χαρτιού των έγχρωμων φωτογραφιών, ως προς τη δυνατότητα ρετούς, αλλά και για την επιζωγράφισή τους, με βάση ένα πρόσθετο υλικό. Με ερέθισμα ένα τέτοιοι υλικό με σπρέι που ανακάλυψε στην Αμερική, επινόησε δική φόρμουλα και οργάνωσε την παραγωγή αυτού του υλικού σε σπρέι, με δική του φίρμα.
Έτσι κάλυψε τις ανάγκες των επαγγελματιών, χρόνια πριν έρθουν να τις καλύψουν οι σημερινοί υπολογιστές και τα προγράμματά τους. Με αυτήν την πατέντα, ο Κωστάκης είχε μια παράλληλη φωτογραφική δραστηριότητα, που του έδινε αφενός τη χαρά να δημιουργεί ο ίδιος , αφετέρου να κερδίζει χρήματα , αλλά και να ταξιδεύει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, εκλαϊκεύοντας τις ιδιότητες αυτού του νέου προϊόντος, σε εκθέσεις όπως η Photovision στην Ελλάδα αλλά και η παγκόσμια Photokina στην Κολωνία της Γερμανίας.
Ένα από τα ταξίδια που πραγματοποίησε στο εξωτερικό ήταν στην Κωνσταντινούπολη, Μου διηγήθηκε πως περνώντας έξω από ένα φωτογραφείο, μπήκε μέσα , αλλά ο φωτογράφος εκείνη την ώρα ήταν απασχολημένος στον σκοτεινό θάλαμο και στο σαλόνι βρισκόταν μόνο ο νεαρός βοηθός του. Μπαίνοντας μέσα, η ματιά του έπεσε στο πορτραίτο ενός ηλικιωμένου άνδρα σε κάδρο που υπήρχε στον τοίχο, το οποίο ο χρόνος αλλά και ο ήλιος το είχαν φθείρει. Αμέσως ζήτησε από τον βοηθό να το ξεκρεμάσουν και χωρίς να χάσει χρόνο έβγαλε το σπρέι, τα ειδικά χρώματα και τα πινέλα και άρχισε να το ρετουσάρει, δίνοντάς του μια νέα ζωή.
Όλη την ώρα που ο Κωστάκης ρετούσαρε το πορτραίτο, ο νεαρός βοηθός του φωτογράφου καθόταν δίπλα του και παρακολουθούσε αποσβολωμένος με το στόμα ανοιχτό. Όταν τελείωσε το έργο του ο Κωστάκης, ο νεαρός, γεμάτος χαρά αλλά και έκπληξη για το πώς βρέθηκε αυτός ο θαυματοποιός μέσα στο φωτογραφείο τους, τρέχει προς τον σκοτεινό θάλαμο, όπου δούλευε ο φωτογράφος, φωνάζοντας: « Αφεντικό, αφεντικό, έλα να δεις τι έκανε ο Έλληνας στον πατέρα σου!»
Ο Κωστάκης Παπαζαχαρής είναι καλλιτέχνης φωτογράφος του στούντιο, φωτογράφος πορτραίτου και καλλιτέχνης του ρετούς και έτσι όλα τα χρόνια τη βιτρίνα του φωτογραφείου του κοσμούν φωτογραφίες γάμων, βαπτίσεων, πορτραίτα γυναικών και ανδρών, αλλά κυρίως πορτραίτα επιφανών Ελλήνων και ξένων, όπως του αυτοκράτορα της Αιθιοπίας Χαϊλέ Σελασιέ, του Μίκη Θεοδωράκη, του Γιάννη Τσαρούχη, του Μιχάλη Κακογιάννη, της Μελίνας Μερκούρη, του Νικηφόρου Βρεττάκου, του Στέλιου Καζαντζίδη, του Στελάκη και του Βαγγέλη Περπινιάδη και τόσων άλλων.
Από το αφιερωματικό άλμπουμ της Δημοτικής Πινακοθήκης « Ντίνος Κατσαφάνας» για την έκθεση «ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ, ΗΠΕΙΡΩΤΕΣ, ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΟΙ ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΤΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΝΙΚΑΙΑΣ. 1922-1960 – 100 ΧΡΟΝΙΑ ΝΕΑ ΚΟΚΚΙΝΙΑ-ΝΙΚΑΙΑ»
Γνωρίζατε πως η αρχαία Αθήνα είχε το δικό της «Σινικό Τείχος» που ξεκινούσε από το Όρος Αιγάλεω και έφτανε μέχρι την Πάρνηθα και είχε κατασκευαστεί προκειμένου να λειτουργεί αποτρεπτικά των επιδρομών των στρατευμάτων κατά την περίοδο του Πελοποννησιακού πολέμου που έλαβε χώρα πριν από 2.500 χρόνια περίπου;
Μα θα αναρωτηθείτε και τι έχει απογίνει σήμερα αυτή η γιγάντια κατασκευή;
Η απάντηση δυστυχώς είναι πως το “Τείχος Δέμα” στο οποίο αναφερόμαστε σήμερα δυστυχώς βρίσκεται κυριολεκτικά πεταμένο στα σκουπίδια μιας και βρίσκεται εντός της χωματερής στα Άνω Λιόσια.
Και μπορεί να στερείται κάθε προσοχής και συντήρησης από το Ελληνικό κράτος παρόλα αυτά όμως καταφέρνει να καθηλώνει με το μέγεθος του όπως φανερώνουν τα πλάνα του Drone της ομάδας μας.
Δείτε το βίντεο των Up Stories και μάθετε όλη την ιστορία του Σινικού Τείχους της Αρχαίας Αθήνας.
Στα βορειοανατολικά του Ασπροπύργου, γύρω στα 2,5 χιλιόμετρα δυτικά των Άνω Λιοσίων, στο στενό πέρασμα μεταξύ Αιγάλεω και Πάρνηθας, βρίσκεται εκτεταμένο αρχαίο τείχος γνωστό ως «Δέμα» ή «Δέσις». Η ονομασία αυτή δεν είναι αρχαία την επινόησαν οι κάτοικοι της περιοχής κατά τη Μεταβυζαντινή περίοδο, πιθανότατα στις αρχές του 19ου αιώνα, καθώς το τείχος «έδενε» τα δύο βουνά, κλείνοντας τη μεταξύ τους δίοδο.
Το Δέμα είχε μήκος γύρω στα 4,5 χιλιόμετρα και είχε οικοδομηθεί προκειμένου να προστατεύει το μεγάλης στρατηγικής σημασίας πέρασμα, που οδηγούσε από τις Αχαρνές στο Θριάσιο Πεδίο. Από εκεί είχαν εισβάλει οι Σπαρτιάτες, υπό τις διαταγές του Αρχίδαμου, στο Αχαρνικό Πεδίο κατά το 431 π.Χ., το πρώτο έτος του Πελοποννησιακού Πολέμου από τότε, το εν λόγω πέρασμα, το οποίο ο Θουκυδίδης ονόμασε «Κρωπειά», αποτέλεσε τη βασικότερη δίοδο εισβολής των πελοποννησιακών δυνάμεων στην Αττική.
Σήμερα από το πέρασμα αυτό διέρχονται σιδηροδρομική γραμμή και αυτοκινητόδρομος, που συνδέουν τα βόρεια προάστια των Αθηνών με το Θριάσιο Πεδίο.Το τείχος είχε κτιστεί από αδρά λαξευμένους πολυγωνικούς ογκόλιθους χωρίς συνδετική ύλη, ενώ τα κενά είχαν γεμιστεί από μικρότερους λίθους. Η οχύρωση δεν είναι ενιαία αποτελείται από πολλαπλά μικρά, επικαλυπτόμενα τμήματα, που δημιουργούν στενούς διαδρόμους και εισόδους με επικλινείς ράμπες πίσω τους, για εύκολη πρόσβαση στην επίπεδη κορυφή του. Το πάχος των τειχών κυμαίνεται μεταξύ των 1,5 και 2,8 μέτρων.
Στη μέση, περίπου, του μήκους του Δέματος ανοίγονταν δύο πύλες. Η βορειότερη οδηγούσε στον δήμο Οίης και η νοτιότερη στο Θριάσιο Πεδίο. Ίσως υπήρχε και τρίτη πύλη. Σε απόσταση 225 μέτρων ανατολικά του τείχους, έχει εντοπιστεί το Πίσω Τείχος, χαμηλό φράγμα από αργολιθοδομή μήκους 120 μέτρων περίπου, το οποίο βαίνει παράλληλα προς το κυρίως Δέμα.
Το συνολικό του μήκος έχει υπολογιστεί στα 200 μέτρα. Στόχος του ήταν η παρε-μπόδιση εχθρικών στρατευμάτων προς την πεδιάδα των Άνω Λιοσίων, της οποίας την ανατολική πλευρά έφραζε. Το Πίσω Τείχος οικοδομήθηκε,κατά πάσα πιθανότητα, την ίδια εποχή με το Δέμα ή λίγο αργότερα.
Πάντως, οι δύο οχυρώσεις μοιάζουν να αποτελούν μέρη του ίδιου οικοδομικού προγράμματος, καθώς το Πίσω Τείχος ενισχύει το Δέμα στο σημείο όπου το δεύτερο είναι πιο εύκολα προσπελάσιμο, και συνεπώς ευπρόσβλητο, λόγω της ομαλότητας του εδάφους. Αν και η χρονολόγηση της ανοικοδόμησης του Δέματος είναι αρκετά προβληματική, λόγω έλλειψης δεδομένων, οι περισσότεροι αρχαιολόγοι την τοποθετούν στο α΄ μισό του 4ου αιώνα.
Μάλιστα, το συνδέουν με τον Βοιωτικό Πόλεμο (378-377 π.Χ.) θεωρώντας ότι κατασκευάστηκε για να λειτουργήσει ως προμαχώνας ενός μεγάλου στρατού, που θα υπερασπίζονταν πολυάριθμοι οπλίτες, ιππείς και πελταστές. Επιπλέον, θα πρέπει να τονιστεί ότι το Δέμα δεν οικοδομήθηκε για να αναχαιτίσει τους εχθρούς που θα κινούνταν προς την πόλη των Αθηνών, αλλά για να τους καθυστερήσει. Έτσι, ο αθηναϊκός στρατός, ενημερωμένος για την εχθρική επέλαση μέσω του ταχύτατου συστήματος των φρυκτωριών, θα προλάβαινε τους επιτιθέμενους πριν φτάσουν στην πόλη. Επιπλέον, το Δέμα δεν θα επέτρεπε τη διάβαση μιας μεγάλης στρατιάς σε πλήρη σχηματισμό, διευκολύνοντας, έτσι, τις δολιοφθορές, ιδίως στην οπισθοφυλακή.
Είστε με την παρέα σας και θέλετε να παραγγείλετε φαγητό, αλλά διστάζετε λόγω της τροφικής αλλεργίας σας;
✔️ Δε χρειάζεται❗️
✍️ Διαβάστε τις οδηγίες του #ΕΦΕΤ για το πώς να αισθάνεστε ασφαλείς όταν παραγγέλνετε φαγητό απ’ έξω και πάσχετε από κάποια τροφική αλλεργία.
Οι οδηγίες αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της δραστηριότητας του ΕΦΕΤ για ορθή ενημέρωση των καταναλωτών ως προς τις τροφικές αλλεργίες και τρόπους προφύλαξης από αυτές.
Για «μονταζιέρες και συκοφαντίες» με τις οποίες «το ακροδεξιό μπλοκ της Νέας Δημοκρατίας επιχειρεί να ανακόψει τις εκλογικές διαρροές προς τα δεξιά» της κάνει λόγο ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, απαντώντας σε δημοσιεύματα αλλά και σε δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών αναφορικά με τη φράση «γκλοπ μπάτσου» που ακούγεται να χρησιμοποιεί, σε βίντεο.
«Όσο και αν κάποιοι πορεύονται με ψέματα και διαστρεβλώσεις, εμείς δεν θα επιτρέψουμε να “μπαζωθεί” η αλήθεια», σημειώνει, επίσης, μεταξύ άλλων, ο κ. Δούκας.
Στη σύλληψη ενός Ιρανού για την φωτιά που ξέσπασε το βράδυ της Παρασκευής (29/3) στον Υμηττό προχώρησε η ΕΛ.ΑΣ.
Οπως ανακοινώθηκε από το Πυροσβεστικό Σώμα: «Συνελήφθη σήμερα, τις πρώτες πρωινές ώρες, στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας, από Αξιωματικούς της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (Δ.Α.Ε.Ε.), αλλοδαπός, ως υπαίτιος πρόκλησης πυρκαγιάς από πρόθεση, εντός δασικής έκτασης, στο όρος του Υμηττού, άνωθεν της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Κουταλά Αττικής».
Άρχισαν τα όργανα με τους εμπρησμούς!
Με ανάρτησή του στο διαδίκτυο ο Δήμαρχος Ελληνικού Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος εξέφρασε την ανησυχία του, επισημαίνοντας ωστόσο ότι οι υπηρεσίες του Δήμου και οι εθελοντές έχουν προετοιμαστεί και βρίσκονται σε εγρήγορση.
Σύμφωνα με τα νεότερα προγνωστικά στοιχεία του meteo.gr / Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, η ατμοσφαιρική κυκλοφορία πάνω από την Ευρώπη τις επόμενες ημέρες θα ευνοήσει την μεταφορά ακραία θερμών για την εποχή αερίων μαζών από την Αφρική προς την Ανατολική Ευρώπη και την χώρα μας με την κορύφωση να αναμένεται το τρίημερο Κυριακή 31/03 – Τρίτη 02/04.
Χρησιμοποιώντας την απόκλιση της θερμοκρασίας στο ισοβαρικό επίπεδο των 850 hPa (περίπου 1500 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας), επίπεδο που χρησιμοποιούμε για την παρακολούθηση τον αερίων μαζών, οι αέριες μάζες πάνω από τμήματα της Ανατολικής Ευρώπης αναμένεται να είναι έως και 17-18 βαθμούς Κελσίου υψηλότερες από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα.
Όπως διακρίνεται και στο παραπάνω γράφημα, όπου εστιάζουμε στην περιοχή μας, παρατήρουμε ότι το απόγευμα της Δευτέρας 01/04 οι αέριες μάζες πάνω από την χώρα μας θα είναι έως και 15-16 βαθμούς Κελσίου υψηλότερες από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα. Αξίζει να τονίσουμε ότι οι θερμοκρασίες στην επιφάνεια και το πόσο ψηλά θα φτάσουν εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα η νεφοκάλυψη και ο άνεμος, ωστόσο με τα σημερινά δεδομένα η θερμοκρασία στο ξεκίνημα της ερχόμενης εβδομάδας είναι πιθανό να πλησιάσει ή ακόμα και να ξεπεράσει τους 30 βαθμούς Κελσίου σε τμήματα της ηπειρωτικής χώρας.
Στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μηδενικών Αποβλήτων, (International Day of Zero Waste), 30 Μαρτίου 2024, ο Δήμος Αθηναίων διοργανώνει και σας προσκαλεί στο εργαστήριο αναπαλαίωσης επίπλων με στόχο την επαναχρησιμοποίηση τους.
Παλιά αγαπημένα αντικείμενα, όπως τραπέζια, πολυθρόνες, ντουλάπες, γραφεία, κλπ θα μπορέσουν να πάρουν μία δεύτερη ζωή σε αυτή την υπαίθρια «έκθεση» και να αλλάξουν χρώμα!
Με πολύ απλά υλικά και τεχνικές θα μάθουμε πως να δίνουμε νέο “αέρα” σε παλιά έπιπλα, να επαναχρησιμοποιούμε και να μειώνουμε το οικολογικό μας αποτύπωμα.
Αγωγή σε γνωστό Youtuber για κοπή δέντρων κατέθεσε το Δασαρχείο Πάρνηθας, μετά από βίντεο που ανέβηκε στη γνωστή πλατφόρμα στο οποίο ο youtuber έμεινε για 3 ημέρες στο βουνό, χωρίς φαΐ, χωρίς νερό, χωρίς sleeping bag και έκοψε δέντρα, όπως αποδείχτηκε στην αυτοψία για να ζεσταθεί.
Ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο γνωστός youtuber θέλησε να δοκιμαστεί στις σκληρές συνθήκες του βουνού αλλά δεν υπολόγισε το… Δασαρχείο. Στην αυτοψία στο χώρο όπου έφτιαξε την αυτοσχέδια καλύβα διαπιστώθηκε η κοπή δέντρων στο χώρο, η οποία φαίνεται και στο βίντεο που ανέβασε.
Το ανωτέρω μάλιστα αδίκημα είναι κακούργημα και το πρόστιμο φτάνει μέχρι και τις 200.000 ευρώ. Θα κληθεί να δώσει απαντήσεις ο γνωστός YouTuber στον εισαγγελέα και να δικαιολογήσει την άσκοπη κοπή δέντρων σε περίοδο μάλιστα που το δάσος αιμορραγεί από τις φωτιές.
Με ανακοίνωσή του ο Δήμος Αθηναίων γνωστοποίησε ότι η Τρίτη 2/4/2024 είναι η καταληκτική ημερομηνία για την καταβολή της προκαταβολής 20% επί της οφειλής για το τέλος κοινόχρηστου χώρου και συγκεκριμένα τη χρήση τραπεζοκαθισμάτων που αναλογεί στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, για το έτος 2024.
Τα παραπάνω ορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 5043/23 και την Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου αριθμού 1669/23.
Με το ανοιξιάτικο αστικό πικ-νικ, την Πρωτομαγιά, στο ιστορικό πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, η πόλη «υποδέχεται» το 3ο This is Athens – City Festival, τη μεγάλη γιορτή του Δήμου Αθηναίων, που φέτος εκτείνεται σε ολόκληρη την πόλη.
Για περισσότερο από έναν μήνα, από την 1η Μαΐου έως τις 2 Ιουνίου, το Φεστιβάλ με περισσότερες από 250 δράσεις θα επισκεφθεί όχι μόνο τα πολυσύχναστα, αλλά και τα πιο απρόσμενα σημεία της πόλης, δίνοντας «παλμό» σε όλες τις γειτονιές του Δήμου Αθηναίων.
Σε δήλωσή του, εν όψει της έναρξης του Φεστιβάλ, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), Ιωάννης Γεώργιζας, επισήμανε: «Το This is Athens – City Festival είναι αποτέλεσμα της στενής και πρωτοποριακής συνεργασίας της ΕΑΤΑ με επίσημους φορείς, αλλά και με ορισμένες από τις σημαντικότερες πολιτιστικές και δημιουργικές ομάδες της πόλης. Για περισσότερο από έναν μήνα, η Αθήνα θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, που θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν στις δεκάδες ποιοτικές εκδηλώσεις του».
Τι περιμένουμε να δούμε στο 3ο This is Athens – City Festival
Συναυλίες και street πάρτυ σε πάρκα, πλατείες και πεζόδρομους, περιηγήσεις σε λόφους, αθλητικές δραστηριότητες για μικρούς και μεγάλους, πρωτότυπες γαστρονομικές εμπειρίες, δράσεις σε Μουσεία και πολιτιστικούς χώρους, αλλά και εκδηλώσεις εμπνευσμένες από την περίοδο του Πάσχα, περιλαμβάνονται σε ένα πρωτότυπο, δυναμικό πρόγραμμα με επίκεντρο τη βιωσιμότητα.
Στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ, ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων, οι παρακάτω εκδηλώσεις:
–Athens Urban Picnic, στην Ακαδημία Πλάτωνος – 1/5: Το Athens Urban Picnic σηματοδοτεί την έναρξη του This is Athens City Festival. Γρασίδι, live μουσική, DJ sets από τους παραγωγούς των HiT 88.9, En Lefko 87.7 και RED 96.3, εκπαιδευτικά εργαστήρια, kite show, μουσικοθεατρικές παραστάσεις και προβολές συνθέτουν μια ολοήμερη εκδήλωση στην «καρδιά» της άνοιξης.
–Family & the City, Δημοτική Αγορά Κυψέλης – 12/5: Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, το This is Athens – City Festival διοργανώνει μία ολοήμερη γιορτή με δημιουργικές δράσεις και παιχνίδια για παιδιά και γονείς.
–Street Outdoors Party, Πλατεία Κουμουνδούρου – 12/5: Μία από τις ομορφότερες πλατείες της Αθήνας, η πλατεία Κουμουνδούρου, μετατρέπεται σε ένα μοναδικό, υπαίθριο club από την κορυφαία ομάδα των Street Outdoors.
–Παραμύθια στην Πλατεία Δρακοπούλου (Πατήσια) – 16/5: Παραμύθια για παιδιά από 6 έως… 106 χρονών. Η Γεωργία Χαϊκάλη, η Μαρίνα Δακανάλη και η Ιωάννα Ρήγα αποχαιρετούν την άνοιξη και καλωσορίζουν το καλοκαίρι με ιστορίες από διάφορα σημεία του κόσμου.
–Piano City Festival, Πλατεία Αμερικής – 17/5: Το Piano City Athens συμμετέχει για μια ακόμη χρονιά στο μεγάλο Φεστιβάλ της πόλης και «φέρνει» μαζί του περισσότερες από 100 συναυλίες. Καταξιωμένοι καλλιτέχνες, ανερχόμενοι αστέρες, αλλά και μαθητές πιάνου βρίσκονται στο επίκεντρο των εκδηλώσεων, σκορπίζοντας χαρά και συγκίνηση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας.
–Spinning Sessions, Δημοτική Αγορά Κυψέλης – 17/5: Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μετατρέπεται σε ένα μοναδικό spinning club με εντυπωσιακό φωτισμό, DJs, χορευτικά τραγούδια, ρυθμό, αλλά και έντονη άσκηση, ευεξία και θετική ενέργεια.
–Flare the Square: Skateboarding Contest, Πλατεία Κοτζιά – 18/5: Ένα τουρνουά skateboarding υψηλού επιπέδου, με τη συμμετοχή επαγγελματιών και ερασιτεχνών αθλητών. H πλατεία απέναντι από το Δημαρχείο της Αθήνας, θα μεταμορφωθεί σε “skate plaza”, προσφέροντας ένα εκπληκτικό θέαμα πλαισιωμένο από συναυλίες, dj sets, street food και χαρίζοντας πολύ κέφι.
–Πασαρέλα παραδοσιακών φορεσιών του Θεάτρου “Δόρα Στράτου”, Μνημείο των Αέρηδων στην Πλάκα – 19/5: Ο πεζόδρομος της Λυσίου στην Πλάκα θα μάς μεταφέρει στην αίγλη μιας άλλης εποχής, καθώς θα φιλοξενήσει παραδοσιακές ενδυμασίες της μοναδικής συλλογής του Θεάτρου “Δόρα Στράτου”. Η εκδήλωση θα συνοδεύεται από ελληνική παραδοσιακή μουσική.
–Το Πανηγύρι της Αθήνας, Πάρκο Ακαδημίας Πλάτωνος – 19/5: Μουσική και τραγούδια από κάθε γωνιά της χώρας, σε ένα πανηγύρι με λαϊκούς οργανοπαίχτες που θα προσφέρει μια εμπειρία γεμάτη μουσική, χορό αλλά και την αυθεντική αίσθηση της παράδοσης.
–Το ταξίδι της καντάδας, από τα Επτάνησα… στην Αθήνα, ένας μουσικός περίπατος με καντάδες, στα στενά της Πλάκας – 23/5: Το μουσικό συγκρότημα των σύγχρονων τροβαδούρων, αδελφών Καραβιώτη θα παρουσιάσει το δρώμενο της καντάδας στα σοκάκια της Πλάκας παρέα με εμβληματικές καντάδες. Στο τέλος του μουσικού περιπάτου, το συγκρότημα θα καταλήξει στον χώρο του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων «Φοίβος Ανωγειανάκης» – Κέντρο Εθνομουσικολογίας για μια μικρή συναυλία.
–Πατινάδα με την Αγία Φανφάρα, από την Πλατεία Αττικής μέχρι τον Άγιο Παντελεήμονα – 24/5: Με σήμα κατατεθέν τη ζωντάνια, το χιούμορ και τον ενθουσιασμό, οι εμφανίσεις της Αγίας Φανφάρας μιας πολυμελούς ορχήστρας χάλκινων πνευστών και κρουστών οργάνων χαρακτηρίζονται από πανηγυρική διάθεση, πολλά ντεσιμπέλ και τρελό κέφι. Το ρεπερτόριο περιλαμβάνει παραδοσιακούς σκοπούς και σύγχρονα τραγούδια από την Ελλάδα, την ευρύτερη Βαλκανική Χερσόνησο και την Ανατολική Μεσόγειο.
-La Saramuya Fiesta, Πλατεία Αμερικής – 26/5: Η La Saramuya είναι ένα εντυπωσιακό χειροποίητο, πολύχρωμο ηχοσύστημα, σύμβολο της λατινοαμερικανικής διασκέδασης. Το This Is Athens – City Festival, φέρνει τη La Saramuya στην πλατεία Αμερικής, ‘’φορτωμένη’’ με ήχους salsa, cumbia, mambo, samba, soca, zouk, dembow, dancehall, champeta, soukous και τρομερή διάθεση για ένα υπέροχο, απογευματινό ξεφάντωμα.
–Κουκλοθέατρο: Εφημερία, Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Κολωνού – 27/5: Ένας νοσοκομειακός θάλαμος. Τέσσερα κρεβάτια. Τέσσερις κούκλες – ασθενείς. Οι κουκλοπαίκτριες ορατές, σε ρόλους γιατρών, νοσηλευτών, συνοδών σε μια πρωτοποριακή παράσταση κουκλοθέατρου για ενήλικες.
-Συναυλία με το Κουαρτέτο Γιασεμί & φίλοι – Φώτης Σιώτας, Νεφέλη Φασουλή, στην πλατεία Μητροπόλεως – 28/5:Ένα live στο οποίο συμμετέχουν τραγουδιστές και οργανοπαίκτες συνδυάζοντας την παραδοσιακή μελωδία με τη σύγχρονη αρμονία. Το Γιασεμί εστιάζει στις φωνητικές παραδόσεις της Ελλάδας και της Ανατολικής Μεσογείου και καλεί στη σκηνή τον Φώτη Σιώτα και τη Νεφέλη Φασουλή και άλλους καλλιτέχνες για μια μοναδική συναυλία μπροστά στη Μητρόπολη Αθηνών.
-Food & Wine Experience με ξενάγηση στην Εθνική Πινακοθήκη – 29/5: Μία ξενάγηση σε έναν από τους πιο εμβληματικούς χώρους πολιτισμού της Αθήνας που καταλήγει στη γεύση: Ένα εξαιρετικό μενού συνδυασμένο με επιλεγμένες ετικέτες κρασιών περιμένει τους συμμετέχοντες στο τέλος της αποκλειστικής ξενάγησης που θα γίνει σε μερικά από τα πιο σημαντικά εκθέματα της Εθνικής Πινακοθήκης.
-Victoria Square Party, στην Πλατεία Βικτωρίας – 31/5: Το Reverb, ένας φορέας ανάδειξης της σύγχρονης εναλλακτικής κουλτούρας της πόλης, συμμετέχει στο φετινό Φεστιβάλ με ένα ξέφρενο πάρτυ με μουσικές επιλογές γνωστών Djs, στην πλατεία Βικτωρίας.
–Αττικό Άλσος Sunset Street Party, Τουρκοβούνια – 1/6: Το Αττικό Άλσος Sunset Street Party υπόσχεται μια μοναδική εμπειρία, σε ένα άγνωστο «μπαλκόνι» του περιφερειακού Γαλατσίου, με θέα το ηλιοβασίλεμα. Η ομάδα “11 Athens”, μάς δίνει τη δυνατότητα να χορέψουμε με θέα το Αττικό ηλιοβασίλεμα.
-Athens All Star Party, πάρκινγκ Λυκαβηττός – 2/6: Οι μεγαλύτεροι promoters της Αθήνας ενώνουν για πρώτη φορά τις δυνάμεις τους και δημιουργούν μια από τις κορυφαίες στιγμές του This is Athens City Festival 2024, στο πάρκινγκ του Λυκαβηττού. Λαμβάνοντας τη σκυτάλη από τους Street Outdoors, το Athens All Stars υπόσχεται να γράψει ιστορία, μετατρέποντας το αγαπημένο «μπαλκόνι» της Αθήνας σε μία απέραντη χορευτική πίστα.
Το συνολικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ, μπορείτε να το δείτε στην ηλεκτρονική σελίδα του This is Athens – City Festival: https://cityfestival.thisisathens.org/
Τα ξημερώματα της Κυριακής, τελευταία ημέρα του Μαρτίου, οι δείκτες των ρολογιών θα πρέπει να μετακινηθούν μία ώρα μπροστά, δηλαδή από 3 π.μ. σε 4 π.μ., οπότε και θα χάσουμε μια ώρα ύπνου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να σταματήσει την εναλλαγή ώρας το 2021, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάθε κράτος-μέλος να επιλέξει ανεξάρτητα τη μονιμοποίηση της θερινής ή τη χειμερινής ώρας, ωστόσο στην Ελλάδα η σχετική διαβούλευση αναβλήθηκε επ’ αόριστον καθώς συνέπεσε με την υγειονομική κρίση του κορωνοϊού.
Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν όλες οι Ασιατικές και Αφρικανικές χώρες δεν συμμετέχουν στην εναλλαγή χειμερινής και θερινής ώρας, ενώ άλλες χώρες την έχουν καταργήσει ή σχεδιάζουν την κατάργηση του μέτρου.
Πότε εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η θερινή εφαρμόστηκε για πρώτη φορά, δοκιμαστικά, το 1932 και συγκεκριμένα από τις 6 Ιουλίου μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου, όταν τα ρολόγια είχαν τεθεί μία ώρα μπροστά.
Έπειτα όμως εγκαταλείφθηκε, επειδή στις 28 Ιουλίου 1916 στις 04:00 ώρα, τα ρολόγια στην Ελλάδα είχαν τεθεί 25 λεπτά μπροστά κατά την εισδοχή της ζώνης ώρας που είχε αποφασιστεί παγκοσμίως.
Έτσι, η διαφορά σε σχέση με το φως του Ήλιου που καθορίζει και τον πραγματικό χρόνο γινόταν πολύ μεγάλη, κυρίως στα δυτικά τμήματα της χώρας και περισσότερο στη Κέρκυρα.
Τα επόμενα χρόνια είχε υιοθετηθεί μια απλή μετατόπιση της ώρας έναρξης λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών και καταστημάτων κατά μισή ώρα, στη χειμερινή περίοδο.
Δύο χρόνια, όμως μετά την ενεργειακή κρίση που ξέσπασε στην Ευρώπη το 1973, αποφασίστηκε η υιοθέτηση του μέτρου της θερινής ώρας από μεγάλο μέρος των κρατών της, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Τέθηκε σε εφαρμογή το 1975.