Το Nouveau Réalisme, ή Νέος Ρεαλισμός, είναι ένα από τα μείζονα καλλιτεχνικά κινήματα του 20ου αιώνα. Αναπτύχθηκε σε μια εποχή μεταίχμιο της Ιστορίας, όπου η τέχνη έπαψε να χαρακτηρίζεται μοντέρνα για να ονομαστεί σύγχρονη. Κάποια από τα δεκατρία μέλη που συγκρότησαν το κίνημα σήμερα συγκαταλέγονται στα διάσημα πλέον ονόματα, με ισχυρό καλλιτεχνικό στίγμα.
Οκτώ από αυτούς τους καλλιτέχνες ήταν παρόντες στις 27 Οκτωβρίου του 1960, ημέρα της υπογραφής μιας κοινής διακήρυξης που είχε συντάξει ο κριτικός τέχνης Pierre Restany και η οποία όριζε συνοπτικά τον Νέο Ρεαλισμό ως τις «νέες αντιληπτικές προσεγγίσεις του πραγματικού». Οι καλλιτέχνες αυτοί ήταν, με αλφαβητική σειρά, οι Arman, François Dufrêne, Raymond Hains, Yves Klein, Martial Raysse, Daniel Spoerri, Jean Tinguely και Jacques Villeglé.
Αργότερα, και μετά από πρόσκληση του Restany, προστέθηκαν στην ομάδα οι César, Mimmo Rotella, Niki de Saint Phalle, Gérard Deschamps και εν συνεχεία ο Christo. Τα περισσότερα από τα κοινά σχέδιά τους ξεδιπλώθηκαν ανάμεσα στο 1960 και το 1963 και συνεχίστηκαν με πιο αραιούς ρυθμούς μέχρι το 1970, χρονιά που η ομάδα γιόρτασε πανηγυρικά στο Μιλάνο τη δέκατη επέτειο από την ίδρυσή της.
Ο όρος Ρεαλισμός, που επέλεξε ο Restany, δεν ήταν τυχαίος. Αποτελούσε αναφορά στο καλλιτεχνικό και λογοτεχνικό κίνημα που αναπτύχθηκε στη Δυτική Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα. Στον εικαστικό τομέα, κύριος εκπρόσωπός του υπήρξε ο Gustave Courbet, ο οποίος τον χαρακτήρισε ως «την άρνηση του ιδεώδους». Ακολουθώντας το παράδειγμά του, τα μέλη του Νέου Ρεαλισμού ήρθαν να μεταγράψουν στην τέχνη τους τη δική τους αντίληψη για τον κόσμο, μέσα σε μια κοινωνία βιομηχανοποιημένη πλέον, αστική στο μεγαλύτερο μέρος της, και στην οποία κυριαρχούν η διαφήμιση και η μαζική παραγωγή.
Οι αισθητικές επιλογές και οι καλλιτεχνικοί προβληματισμοί των μελών του εφήμερου αλλά σημαντικού αυτού κινήματος τους κατέστησαν πρωτοπόρους σε πολλά επίκαιρα ζητήματα που υπερβαίνουν τα όρια της τέχνης: όπως η αμφισημία του ρόλου της βιομηχανίας, η σπουδαιότητα της ανακύκλωσης, η αναγκαιότητα αναθεώρησης θεμάτων που άπτονται της κλιματικής αλλαγής και της οικολογίας.


Η έκθεση αυτή δεν στοχεύει σε μια εξαντλητική ιστορική προσέγγιση. Επιλογή μας είναι να αναδειχθεί το νεανικό, πληθωρικό, διασκεδαστικό πνεύμα των καλλιτεχνών, οι οποίοι άφησαν ισχυρό αποτύπωμα στην εποχή τους.
Η υλοποίηση του εικαστικού αυτού αφιερώματος δεν θα είχε επιτευχθεί χωρίς τη θερμή υποστήριξη των φορέων, τόσο θεσμικών όσο και ιδιωτικών, που μας δάνεισαν τα έργα και απάντησαν στην πρόσκλησή μας με γενναιοδωρία και ενθουσιασμό, μεταξύ άλλων και το Centre Pompidou στο Παρίσι.


Στην έκθεσή μας παρουσιάζεται επίσης ένα πλούσιο αρχείο, που μας ταξιδεύει στις πολλές και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες εφήμερες δημιουργίες των καλλιτεχνών, καθώς και διάφορες συνεντεύξεις της εποχής.
Η έκθεση Nouveau réalisme, που συγκεντρώνει πάνω από 50 έργα, δικαιώνει το ένστικτο του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή που τίμησαν στη Συλλογή τους το κίνημα του Νέου Ρεαλισμού με έργα των Christo, Saint Phalle, Tinguely και κυρίως του César, που ήταν και προσωπικός τους φίλος.
Την έκθεση επιμελούνται η Marion Meyer, Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Man Ray, που γνώρισε προσωπικά πολλούς Νέους Ρεαλιστές και η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, Υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. Η σκηνογραφία της έκθεσης μελετήθηκε από τον Ανδρέα Γεωργιάδη και την Παρασκευή Γερολυμάτου.
Το αφιέρωμα συνοδεύεται από δίγλωσσο τόμο 300 περίπου σελίδων, με κείμενα της επιμελήτριας Μαρίας Κουτσομάλλη-Moreau και πλούσιο αρχειακό υλικό, που εκδίδεται από το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή σε επιμέλεια της Μικρής Άρκτου. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιούνται ειδικές ξεναγήσεις για το κοινό καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και για ενήλικες.




Από νωρίς το μεσημέρι ο Περιφερειάρχης Αττικής Γ. Πατούλης βρισκόταν στο Πάρκο και καλωσόριζε τους χιλιάδες επισκέπτες οι οποίοι σε πολύ λίγη ώρα γέμισαν ασφυκτικά όλο τον περιβάλλοντα χώρο και διασκέδασαν με παραδοσιακή μουσική, χορό, ενώ γεύτηκαν και παραδοσιακά σαρακοστιανά εδέσματα , με πρωταγωνιστή τη φασολάδα.
Μαζί με τον κ. Πατούλη στο Πάρκο παραβρέθηκαν και οι Δήμαρχοι Ιλίου Ν. Ζενέτος και Αγ. Αναργύρων- Καματερού Σ. Τσίρμπας, οι οποίοι εύχονταν στους πολίτες καλή Σαρακοστή.
Σε δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Αττικής επισήμανε σχετικά:
Καλή Σαρακοστή σε όλους, καλά κούλουμα και το Πάσχα πάλι εδώ θα είμαστε και θα σας περιμένουμε».

Η “αυλαία” άνοιξε με τις μελωδίες της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων, ενώ τη σκυτάλη πήρε η Γωγώ Τσαμπά. Η δημοφιλής τραγουδίστρια δημοτικών παραδοσιακών τραγουδιών, συνοδεία της ορχήστρας της, ξεσήκωσε όλους όσοι βρέθηκαν σήμερα στου Φιλοπάππου, “παρασύροντάς” τους σε ένα γνήσιο ελληνικό γλέντι.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, σε δήλωσή του, ανέφερε:
*Ο χαλβάς ήταν προσφορά της εταιρείας Όλυμπος και τα εμφιαλωμένα νερά, της εταιρείας ΒΙΚΟΣ.
Συγκεκριμένα, οι γέφυρες είναι κατασκευασμένες σε διάφορες χρονικές περιόδους, με τις παλαιότερες να εκτιμάται ότι έχουν κατασκευαστεί την δεκαετία του 1960. Στα 108 τεχνικά έργα, περιλαμβάνονται άνω διαβάσεις, κάτω διαβάσεις, γέφυρες που φέρουν κεντρικούς οδικούς άξονες, όπως η Εθνική Οδός. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την κατασκευή τους δεν φαίνεται να έχει υπάρξει προηγούμενη επιθεώρηση ή κάποιος έλεγχος.
Σύμφωνα με τα ευρήματα των επιθεωρήσεων και τις προτεινόμενες ενέργειες που έχουν καταγραφεί, συντάχθηκε προμελέτη που αφορά στην εκπόνηση όλων των απαιτούμενων μελετών και επί τόπου ελέγχων, την συντήρηση – ανακατασκευή των γεφυρών, τον ηλεκτροφωτισμό τους, την ενόργανη παρακολούθησή τους και την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειάς τους, με προτεινόμενο προϋπολογισμό 89.900.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), η οποία υποβλήθηκε στο αρμόδιο Υπουργείο για χρηματοδότηση. Το έργο προτείνεται να ενταχθεί στο «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας», το οποίο αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο του σύγχρονου επιτελικού κράτους σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, καθώς και πυλώνα για την εφαρμογή του ετήσιου ενοποιημένου σχεδίου κυβερνητικής πολιτικής για την παραγωγική ανάταξη και ανασυγκρότηση και την κοινωνική συνοχή.
Ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γ. Πατούλης: δήλωσε σχετικά με το θέμα: «Πάγια μας προτεραιότητα και στρατηγικός μας στόχος ένα ασφαλές, λειτουργικό και σύγχρονο οδικό δίκτυο για τους πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό χρηματοδοτήσαμε και προχωρήσαμε μέσω του Αναπτυξιακού μας Οργανισμού σε σειρά ελέγχων σε όλες τις Γέφυρες της Αττικής προκειμένου να αξιολογηθεί η κατάστασή τους και να εντοπιστούν τυχόν βλάβες, με δεδομένο ότι στην πλειοψηφία τους έχουν κατασκευαστεί πριν από αρκετές δεκαετίες. Παράλληλα δημιουργούμε Μητρώο Γεφυρών προκειμένου να γνωρίζουμε με συστηματικό τρόπο την κατάστασή τους και τους ελέγχους που έχουν διενεργηθεί για να υπάρχει μία βάση δεδομένων.




Η μία τοποθετήθηκε στον Δήμο Κρωπίας επί της Λεωφόρου Β. Κωνσταντίνου, ενώ η δεύτερη τοποθετήθηκε στον Δήμο Παιανίας επί της Λεωφόρου Λαυρίου όπου καθημερινά διέρχονται χιλιάδες οδηγοί.

Ο σχεδιασµός ακολουθεί την υπάρχουσα τοπογραφία: ένα επιβλητικό νεοκλασικό κτήριο µπροστά σε µία εκτενή, πράσινη πλατεία.
Ο ιδιοκτήτης του, ο Johan Huibers, είναι ένας παθιασμένος ξυλουργός που έχει φτιάξει το ακριβές αντίγραφο της κιβωτού του Νώε σύμφωνα με τις μεταφράσεις των ενδείξεων που του έδωσε ο Θεός στη Βίβλο.
Ο Johan αποκάλυψε ότι αυτή τη στιγμή είναι επικεντρωμένος στο τελευταίο στάδιο του έργου του, που είναι να πλεύσει την κιβωτό στο Ισραήλ. Αυτή η ιδέα δεν είναι εύκολο να πραγματοποιηθεί γιατί χρειάζεται ένα μεγάλο χρηματικό ποσό για να ξεκινήσει το ταξίδι, οπότε έχει ξεκινήσει μια αποστολή για να το πετύχει.
Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Johan είναι ότι η κιβωτός δεν έχει πανιά ή κινητήρες για να την κινήσει.
Σήμερα η Κιβωτός του Γιόχαν είναι δημοφιλής στην πόλη και αποτελεί τουριστικό σημείο για τους ντόπιους και τους επισκέπτες της πόλης του Limburg. Αυτό το έργο έχει μήκος πάνω από 91 μέτρα και ύψος περίπου 5 ορόφων.
Προειδοποιεί ότι λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη, η στάθμη της θάλασσας θα ανέβει σε επίπεδα που δεν είχαμε φανταστεί και ότι, όπως την εποχή του Νώε, κανείς δεν φαίνεται να δίνει σημασία στα στοιχεία , γι’ αυτό αποφάσισε να βρει το «καταφύγιό» του πριν την επικείμενη πλημμύρα.