Αρχική Blog Σελίδα 202

Το «Αθηναϊκό Μειδίαμα» του Θανάση Νιάρχου με 80 ξεχωριστές ιστορίες για την πόλη και τους ανθρώπους της

Το Ανθολόγιο του Δήμου Αθηναίων με τίτλο «Αθηναϊκό Μειδίαμα», μία πρωτότυπη έκδοση στην οποία φιλοξενούνται 80 επιλεγμένες ιστορίες και διηγήματα που έχουν γραφτεί από σπουδαίους συγγραφείς του “χθες” και του “σήμερα” για την πόλη της Αθήνας και τους ανθρώπους της, παρουσιάστηκε σήμερα στο δημαρχείο της πόλης. Την έρευνα και επιμέλειά του έκανε ο συγγραφέας Θανάσης Νιάρχος, ο οποίος αναφέρθηκε στην ιδέα και τη “γέννηση” του βιβλίου, τον πρόλογο του οποίου υπογράφει ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, η σκηνοθέτης, θεατρική συγγραφέας και ηθοποιός Μιμή Ντενίση, διάβασε επιλεγμένα αποσπάσματα, ενώ για το Ανθολόγιο μίλησαν ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» Γιώργος Παπαχρήστος και ο καρδιοχειρουργός Στρατής Παττακός. Την εκδήλωση συντόνισε η δημοσιογράφος των Νέων, Πέπη Ραγκούση.

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν και συγγραφείς, οι οποίοι συμμετέχουν με έργα τους στην έκδοση: Οι Γ. Ευσταθιάδης, Ν. Βαρβέρης, Γ. Μανιώτης, Β. Χρόνης, Γ. Βέης, Ι. Μέγκουλας, Τ. Μαυρωτάς, Θ. Χειμωνάς, Α. Στεφανής, Λ. Μεγάλου – Σεφεριάδη, Β. Προβιάς, Ν. Χρυσός, Μ. Καραβία, Ε. Σαμαράκη, Χ. Βρόντος, Γ. Γουδέβενος, Γ. Κορίδης, Γ. Χρονάς, καθώς και οι εικαστικοί Δ. Κούκος, Δ. Ματαράγκας, Δ. Σεβαστάκης, Ν. Οικονομίδης, Ε. Μωραΐτη, Θ. Παπαγιάννης, Μ. Μαδένης, Κ. Γεωργίου, Μ. Μανουσάκης, Β. Παπασάϊκας και Κ. Σπυριούνης.

Ο Κώστας Μπακογιάννης, αφού καλωσόρισε τους εκλεκτούς προσκεκλημένους στο δημαρχείο της πόλης, συνεχάρη τον κ. Νιάρχο για το δύσκολο έργο του -όπως χαρακτηριστικά το περιέγραψε- να επιλέξει τα κείμενα τα οποία «φιλοτεχνούν» το πορτρέτο της πόλης και τον ευχαρίστησε θερμά για τη μελέτη και σύνθεση αυτού του ξεχωριστού ανθολογίου, που αποτελεί μια αληθινή εμπειρία περιήγησης.

«Εάν διατρέξετε το βιβλίο, θα διαπιστώσετε ότι είναι η Αθήνα του “χθες”, η Αθήνα του “σήμερα”, η Αθήνα του “αύριο”. Ένα πλήρες αποτύπωμα της πόλης, ένα πραγματικό Αθηναϊκό Μειδίαμα, ή να το πούμε αλλιώς, μια «κιβωτός». Μια «κιβωτός» μνήμης, αλλά και μια «κιβωτός» ελπίδας. Είναι παρηγοριά αυτά τα κείμενα, είναι ανακούφιση, αλλά είναι και δύναμη. Υπάρχουν κείμενα που μαρτυρούν τη βαρύτητα ιστορικών γεγονότων -παιδική θνησιμότητα, κατοχή, Αντίσταση. Αλλά και κείμενα που μεταφέρουν ατάκτως ειρημένες στιγμές που γίνονται η αφορμή για την απόδοση μιας φευγαλέας προσωπικής σκέψης ή ενός εσωτερικού βιώματος. […] Αλλά τελικά τι είναι η Αθήνα; Η Αθήνα είμαστε όλοι εμείς, και είμαστε αυτό που μάς κάνει αυτή η πόλη να αισθανόμαστε». Ο ίδιος, αναφερόμενος στη σχέση των κατοίκων με την πόλη τους, πρόσθεσε:

«Είναι η πόλη στην οποία μάθαμε να περπατάμε, τρέξαμε για πρώτη φορά, παίξαμε, ερωτευτήκαμε, μεγαλώσαμε, μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, μεγαλώνουμε σε ηλικία, καθόμαστε στα παγκάκια της. Όλοι μας, έχουμε το Rosebud, από τον Πολίτη Κέιν. Είναι αυτό το στοιχείο που φέρνει τις αναμνήσεις, που προσφέρει θαλπωρή και γαληνεύει την ψυχή. Για άλλους είναι μια νεραντζιά, για άλλους ένα νυχτολούλουδο, για άλλους ένα παρκάκι, για άλλους ένα αλσύλλιο, μια πλατειούλα, είναι, όμως, και αυτό το “μαζί”. Το “μαζί” μιας πόλης που στάθηκε όρθια. Το “μαζί” μιας πόλης, που αν και θύμιζε Βαϊμάρη την τελευταία δεκαετία, είναι εδώ. Το “μαζί” μιας πόλης η οποία λίγο-λίγο αλλάζει πολύ. Μιας πόλης δυναμικής, η οποία αναγεννιέται και προχωράει μπροστά»

Ο κ. Νιάρχος, αναφερόμενος στη σημασία της έκδοσης, τόνισε: «Μια ανθολογία αφηγηματικών κειμένων το «Αθηναϊκό μειδίαμα» -ογδόντα για την ακρίβεια κειμένων- φιλοδόξησε να περιλάβει στις σελίδες του, αν όχι το σύνολο των κειμένων που έχουν γραφεί από τα τέλη του 19ου αιώνα ως τις μέρες μας για την πρωτεύουσα της Ελλάδας, τουλάχιστον τα χαρακτηριστικότερα από αυτά και μάλιστα υπογεγραμμένα με μερικές από τις διασημότερες συγγραφικές υπογραφές. Με οίστρο, αμεροληψία, ακρίβεια και προπαντός μια ποιητική ενατένισή της, η Αθήνα ζωντανεύει μέσα από τις σχεδόν 650 σελίδες της ανθολογίας όχι μόνο στην ιστορική της προοπτική αλλά και χάρη σε μια καθημερινότητα που, όχι σπάνια, μεταβάλλεται σε πολιτιστικό γεγονός όπως εξελίσσεται με πλαίσιο τα μνημεία της και την αποτυπωμένη ακόμη και στην πιο ταπεινή πρόσοψη ενός κτίσματός της. Με μια προσθήκη που κάνει την ανθολογία αυτή ακόμη πιο πρωτότυπη και ευρηματική όπως 40 Έλληνες εικαστικοί δημιουργοί την κοσμούν με πρωτότυπα σχέδιά τους, εμπνευσμένα από ένα παρελθόν και μια καθημερινότητα εξίσου προικισμένα με τη δωρεά της διάρκειας».

Από την πλευρά της, η κ. Ντενίση, τόνισε: «Θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι ο Δήμαρχος διοργανώνει και προωθεί τέτοιες πρωτοβουλίες. Είναι κάτι πολύ συγκινητικό γιατί η ιδέα για το βιβλίο ξεκίνησε επί δημαρχίας της μητέρας του και ολοκληρώθηκε από τον ίδιο. Δεν υπάρχει πιο κατάλληλο πρόσωπο από τον Θανάση Νιάρχο να δημιουργήσει μία τέτοια ανθολογία. Όποιος την διαβάσει και ελπίζω να είναι πολλοί, βλέπει την Αθήνα όλων των εποχών, όλων των περιοχών, όλων των χρωμάτων και ατμόσφαιρας. Είναι ένα βιβλίο που μου άρεσε πάρα πολύ και σήμερα θεώρησα ότι ήταν σαν να είμαστε στο σπίτι μας στην Αθήνα, όλοι εμείς και μιλάμε για όλες τις εποχές. Ευχαριστώ τον κ. Νιάρχο και τον Δήμαρχο».

Ο δημοσιογράφος Γιώργος Παπαχρήστος, επισήμανε: «Πρόκειται για μία μνημειακού χαρακτήρα έκδοση η οποία πρέπει, νομίζω, να γίνει κτήμα όλων των Αθηναίων γιατί μέσα από τα κείμενα των συγγραφέων που φιλοξενούνται σε αυτήν, ουσιαστικά περιγράφεται η εξελικτική πορεία της πόλης μας και θεωρώ ότι πραγματικά είναι ανεκτίμητη η προσφορά στην πόλη από τον Δήμο Αθηναίων και τον Θανάση Νιάρχο που είχε την επιμέλεια. Σε ό,τι με αφορά ήταν μία μεγάλη τιμή για εμένα, διότι ως παιδί μεταναστών από την εσωτερική μετανάστευση στην Αθήνα την έχω ζήσει την πόλη, την ξέρω πολύ καλά, ζω σε αυτήν, ζω τις αγωνίες της, ζω την ομορφιά της και θέλω να ελπίζω ότι θα με αξιώσει ο Θεός να τη ζω ακόμη περισσότερο».

Από την πλευρά του, ο καρδιοχειρουργός Στρατής Παττακός, ανέφερε: «Ήταν χαρά μου να συμμετέχω σήμερα στην εκδήλωση για το καταπληκτικό βιβλίο του Θανάση Νιάρχου και του Δημάρχου Κ. Μπακογιάννη. Είναι ένα βιβλίο που πραγματικά σε ταξιδεύει, είναι ένα βιβλίο που θα είναι απόλαυση αναγνωστική, διαχρονική. Όχι μόνο για ετούτη τη δεκαετία, αλλά για τις μελλοντικές γενιές που θα έχουν την ευκαιρία να δουν από Παπαδιαμάντη μέχρι τους σύγχρονους “εργάτες” της τέχνης και του πνεύματος. Εύχομαι ό,τι καλύτερο για τον δήμο Αθηναίων και για το βιβλίο».

Οι υπογραφές της έκδοσης

Οι συγγραφείς του Ανθολογίου, με τη σειρά κατά την οποία παρουσιάζονται στο «Αθηναϊκό Μειδίαμα», είναι οι εξής:

Μιχαήλ Μητσάκης, Εμμανουήλ Ροΐδης, Μιλτιάδης Μαλακάσης, Δ. Γρ. Καμπούρογλου, Κώστας Ουράνης, Κώστας Βάρναλης, Λιλίκα Νάκου, Γιώργος Σεφέρης, Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος, Πέτρος Χάρης, Ηλίας Βενέζης, Γιώργος Θεοτοκάς, Άγγελος Τερζάκης, Μ. Καραγάτσης, Γιάννης Μπεράτης, Ελένη Βλάχου, Δημοσθένης Βουτυράς, Αντώνης Σαμαράκης, Άλκη Ζέη, Στρατής Τσίρκας, Θ. Δ. Φραγκόπουλος, Νίκος Κούνδουρος, Παναγιώτης Τέτσης, Αμαλία Μεγαπάνου, Μαρία Καραβία, Θανάσης Βαλτινός, Γιώργος Μανουσάκης, Κική Δημουλά, Μένης Κουμανταρέας, Αλέξανδρος Κοτζιάς, Χρήστος Μαλεβίτσης, Γιώργος Ιωάννου, Νίκος Δήμου, Γιάννης Κορίδης, Αλέκος Φασιανός, Σωτήρης Σόρογκας, Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Χριστόφορος Μηλιώνης, Μάνος Ελευθερίου, Γιώργος Μιχαηλίδης, Βαγγέλης Χρόνης, Λία Μεγάλου – Σεφεριάδη, Μαρία Ευσταθιάδη, Στέφανος Ροζάνης, Χάρης Βρόντος, Θανάσης Θ. Νιάρχος, Χριστόφορος Λιοντάκης, Γιάννης Ευσταθιάδης, Γιώργος Χρονάς, Λευτέρης Ξανθόπουλος, Γιάννης Βερβέρης, Σωτήρης Δημητρίου, Κατερίνα Παναγιωτοπούλου, Θ. Π. Ζαφειρίου, Σταμάτης Φασουλής, Χρίστος Μπουλώτης, Γιώργος Μαρκόπουλος, Γιώργος Βέης, Γ.Ν. Μανιώτης, Γιώργος Χρ. Παπαχρήστος, Βαγγέλης Ραπτόπουλος, Τάκης Μαυρωτάς, Αλκιβιάδης Στεφανής, Νίκος Βατόπουλος, Αλέξης Σταμάτης, Πέτρος Τατσόπουλος, Χρήστος Χωμενίδης, Νίκος Χρυσός, Θανάσης Χειμωνάς, Έλενα Τσαγκαράκη, Βαγγέλης Προβιάς, Δημήτρης Αγγελής, Γιάννης Παλαβός, Ελένη Παπανδρέου, Αντώνης Μποσκοΐτης, Μάνος Καρατζογιάννης, Γιώργος Ηλ. Γουδέβενος.

“Safe in Greece” – Ένα application που σώζει ζωές στα χέρια των πολιτών

Μία εφαρμογή κινητών τηλεφώνων και ένα σύστημα ψηφιοποίησης της λειτουργίας των τηλεφωνικών κέντρων της ΕΛΑΣ (100) και του ΕΚΑΒ (166) που συμβάλουν καθοριστικά στην ασφάλεια και στην ενημέρωση των πολιτών των επισκεπτών της χώρας.

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη αφορούσε στη σφοδρή μετωπική σύγκρουση μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με μια εμπορική αμαξοστοιχία. 57 νεκροί και σχεδόν 100 τραυματίες.

Σοκαρισμένοι όσοι βγήκαν σώοι από τα βαγόνια αμέσως επικοινώνησαν με τις αρχές (100 & 166), αλλά και με δικούς τους.

Στην ερώτηση «που βρισκόσαστε» η απάντηση ήταν «δε γνωρίζουμε»

Αν ένας από αυτούς είχε στο κινητό του την εφαρμογή “SAFE IN GREECE”, στο ΕΚΑΒ και στην ΕΛΑΣ θα έβλεπαν τη θέση του καλούντος και η βοήθεια θα έφτανε πιο γρήγορα

Τι κάνει το SAFE IN GREECE

Καθημερινά το 100 (ΕΛΑΣ) και το 166 (ΕΚΑΒ) δέχονται χιλιάδες τηλεφωνικές κλήσεις από πολίτες που έχουν ανάγκη άμεσης αστυνομικής ή ιατρικής βοήθειας.

Όπως φαίνεται στο φυλλάδιο του ΕΚΑΒ, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η θέση του καλούντος.

Ειδοποιήσεις Έκτακτης Ανάγκης

Μόλις ένας χρήστης της εφαρμογής SAFE IN GREECE χρειαστεί βοήθεια, πιέζει το κατάλληλο κουμπί (panic button):

Σε περίπτωση που χρειάζεται ιατρική βοήθεια, πιέζει το κουμπί ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟ, οπότε και γίνεται κλίση στο 166

Σε περίπτωση που χρειάζεται αστυνομική προστασία, πιέζει το κουμπί ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ , οπότε και γίνεται κλίση στο 100

Με τη λειτουργία του συστήματος SAFE IN GREECE, όταν ο τηλεφωνητής απαντά σε αυτόν που καλεί για βοήθεια, βλέπει παράλληλα σε χάρτη την ακριβή θέση του

Έτσι, με λιγότερη απασχόληση του τηλεφωνητή, η αναχώρηση του ασθενοφόρου ή του αστυνομικού οχήματος γίνεται πολύ πιο γρήγορα

Η άφιξη της βοήθειας νωρίτερα είναι πολλές φορές σωτήρια για αυτόν που είχε την ανάγκη, ιδιαίτερα αν δεν είναι σε θέση να μιλήσει!

Ειδοποιήσεις Αστυνομίας χωρίς τηλεφωνική κλίση

Υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες αυτός που καλεί για βοήθεια δεν είναι σε θέση να μιλήσει στον τηλεφωνητή της ΕΛΑΣ

Ειδοποιήσεις Αστυνομίας χωρίς τηλεφωνική κλίση:

Αν πιστεύει ότι έχει μπει στο σπίτι του διαρρήκτης, πιέζει το κουμπί ΔΙΑΡΡΗΚΤΗΣ

Αν βλέπει ότι κάποιος υφίσταται επίθεση, στο δρόμο, στο Πανεπιστήμιο, στο σχολείο, στο γήπεδο, ή οπουδήποτε αλλού, πιέζει το κουμπί ΥΠΟ ΕΠΙΘΕΣΗ

Αν μια γυναίκα (ή και παιδί ή άνδρας) είναι θύμα ενδοοικογενειακής βίας, κάποιος που το αντιλαμβάνεται πιέζει το κουμπί ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ

Η εφαρμογή SAFE IN GREECE θα δοθεί δωρεάν στους πολίτες και επισκέπτες της χώρας σύντομα

Το σύστημα δε θα κοστίσει τίποτα στο κράτος και τους φορολογούμενους πολίτες

Μια εφαρμογή που δε κοστίζει σε κανέναν και θα σώζει ζωές, μέσα από μια Συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Έχουν ήδη επιλεγεί 333 Περιοχές Αποστολής Μηνυμάτων (Geofences) που καλύπτουν το σύνολο της χώρας.

Όποτε χρήστης της εφαρμογής Safe in Greece βρεθεί σε ένα Geofence, λαμβάνει όσα μηνύματα έχουν σταλθεί σε αυτό.

Τα μηνύματα αυτά (push notifications) εκτός από γραπτά κείμενα, μπορεί να είναι φωνητικά μηνύματα, video και ερωτηματολόγια για έρευνες.

Είδος μηνυμάτων προς τους πολίτες

Η Πολιτική Προστασία, το Πυροσβεστικό Σώμα και ο ΟΑΣΠ θα μπορούν να στέλνουν μηνύματα που δεν έχουν τη βαρύτητα μίας σημαντικής ειδοποίησης που θα σταλεί με το 112, αλλά που είναι κρίσιμα, δηλαδή ένα μίνι-112.

Η ΕΛΑΣ (Τροχαία) και οι Εταιρείες Αυτοκινητοδρόμων θα μπορούν να ενημερώνουν όσους ταξιδεύουν για θέματα οδικής ασφάλειας.

Περιφέρειες και Δήμοι σε όλη τη χώρα θα μπορούν να στέλνουν μηνύματα που έχουν σχέση με τα παραπάνω, αλλά και ενημερώσεις για δράσεις κι εκδηλώσεις τους.

Δημόσιες και Ιδιωτικές εταιρείες  (π.χ. Αεροπορικές, Ναυτιλιακές, κλπ) θα μπορούν να στέλνουν μηνύματα για θέματα υγείας, ασφάλειας καθώς και για έκτακτες τροποποιήσεις διαδρομών και δρομολογίων τους, λόγω καιρικών ή άλλων έκτακτων συνθηκών.

Ο ΕΟΤ και Εταιρείες που ασχολούνται με τον Τουρισμό θα μπορούν να στέλνουν μηνύματα που ενδιαφέρουν τους επισκέπτες της χώρας

Πότε θα είναι το SAFE IN GREECE διαθέσιμο ώστε να κατεβάσουν οι πολίτες την εφαρμογή στο κινητό τους;

Η εφαρμογή είναι έτοιμη και δοκιμασμένη.

Ο χρόνος απόδοσής της στους πολίτες εξαρτάται αποκλειστικά από το χρόνο που θα απαιτηθεί ώστε ΕΛΑΣ και ΕΚΑΒ να τοποθετήσουν τα LAPTOPS (μέσω των οποίων θα βλέπουν σε χάρτη τη θέση του καλούντος για βοήθεια) που θα τους στείλουμε εμείς σε όλη τη χώρα, δωρεάν με χορηγία η οποία έχει εξασφαλιστεί.

Εμείς παρέχουμε την εφαρμογή, μένει να φανεί η ταχύτητα ανταπόκρισης της Κυβέρνησης, κινητοποιώντας ΕΛΑΣ και ΕΚΑΒ ώστε  υλοποιηθεί το σύστημα. Αν η ανταπόκρισή της είναι άμεση, η εφαρμογή θα μπορούσε να είναι διαθέσιμη για τους πολίτες ακόμα και σε 40 μέρες…

 

Η ανάρτηση της Προέδρου της Δημοκρατίας για την «τύχη» ιστορικών κινηματογράφων της Αθήνας

Με ένα μακροσκελές κείμενο στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook η Κατερίνας Σακελλαροπούλου παίρνει θέση στη δημόσια συζήτηση που έχει ανοίξει για τον κίνδυνο να κλείσουν ιστορικές αίθουσες του κέντρου της Αθήνας, όπως είναι το Ιντεάλ. Το Άστορ και η Ίριδα.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας – κάτοικος και η ίδια της περιοχής του Κεραμεικού, αναφέρεται στην ερημοποίηση της Σταδίου με τα δεκάδες κλειστά εμπορικά καταστήματα, αλλά και στο «ανεπούλωτο τραύμα», όπως χαρακτηρίζει, το καμένο κτίριο που στέγαζε τον «Απόλλωνα» και το «Αττικόν».

Αναλυτικά η ανάρτηση της Προέδρου της Δημοκρατίας:

«Περπατώντας συχνά στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και ζώντας στην καρδιά του, βρίσκομαι συχνά μπροστά σ’ ένα παράδοξο: μια πόλη με πυκνή, πλούσια ιστορία και λαμπρά αρχαία μνημεία, να είναι ταυτόχρονα μια πόλη που κινδυνεύει να χάσει τη μνήμη της, ή ακριβέστερα, μια πόλη που επείγεται να εξαλείψει τα νεότερα μνημονικά της ίχνη, μαζί με τις αξίες που φέρουν, αξίες αισθητικές, πολιτισμικές, κοινωνικές.

Η ερημοποίηση της Σταδίου μας πληγώνει. Το καμένο κτίριο που στέγαζε τον «Απόλλωνα» και το «Αττικόν» παραμένει τραύμα ανεπούλωτο στον αστικό ιστό. Το «Ideal», το «Άστορ», η «Ίριδα» κινδυνεύουν. Χάνουμε κινηματογράφους που μας μύησαν στα «μυστικά του σινεμά σαν της ποιήσεως τη μαγεία», όπως έγραψε ο Ανδρέας Εμπειρίκος, γνωρίζοντάς μας μεγάλους δημιουργούς, που απόσταξαν στις εικόνες τους τη λυρική ουσία της ζωής. Χάνουμε τη μυσταγωγία της αίθουσας, τη γοητεία της συλλογικής εμπειρίας. Χάνουμε χώρους που δεν ήταν απλώς αίθουσες προβολής, αλλά κιβωτοί πολιτισμού. Καθώς αποκόπτονται, ένας ένας, από το σώμα της πόλης, όπως εξάλλου και άλλοι, ιστορικοί τόποι συνάθροισης, παλιά καφενεία ή εστιατόρια που κάποτε αποτέλεσαν πυκνωτές της αθηναϊκής πνευματικής ζωής, χάνεται, σταδιακά, και η μνήμη της πόλης.

Όταν αναφέρομαι σε απώλεια μνήμης δεν μιλώ για μνήμη ιστορική, αλλά για ζώσα μνήμη, μνήμη βιωμένη, παρούσα στον τρόπο που ζούμε το παρόν και σχεδιάζουμε το μέλλον. Μνήμη που δεν έχει σχέση με την στειρότητα ή την καθήλωση της νοσταλγίας, αλλά με την ικανότητα αναδημιουργίας του παρελθόντος με βάση τις δυνατότητες του σήμερα και τις υποσχέσεις του αύριο. Γιατί η υποδοχή του μέλλοντος δεν σημαίνει ρήξη με ό,τι προϋπήρξε, αλλά εγγραφή στη συνέχεια. Δεν σημαίνει απάλειψη των ιχνών του παρελθόντος, αλλά ένταξή τους σε μια αστική εμπειρία που πλουτίζει από την παρουσία τους.

Η πόλη, κάθε πόλη, είναι ένας ζωντανός οργανισμός σε συνεχή μεταμόρφωση, όπως και οι άνθρωποι που την κατοικούν. Αναζητεί όμως πάντοτε τις σταθερές της. Τα τοπόσημά της. Κι αυτά δεν είναι μόνο τα μνημεία της. Είναι τα σπίτια, τα καφενεία, οι κινηματογράφοι και τα θέατρα, οι κήποι, οι πλατείες της, ό,τι, δηλαδή, προσδίδει σε μια πόλη ταυτότητα, ό,τι περιέχει την ιστορία των ανθρώπων, των αναζητήσεων, των παθών και των προσδοκιών τους, ό, τι συνέχει τους κατοίκους της. Αν κοπεί αυτό το ενοποιητικό νήμα, η πόλη χάνει τον άξονά της και ο καθένας από μας τη σύνδεση με τα ίδια του τα βιώματα.

Το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων της Αθήνας για το Πάσχα

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ανακοινώνει το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων της Αθήνας που θα ισχύσει για την εορταστική περίοδο του Πάσχα και εύχεται να ξαναγυρίσουν τα χαμόγελα σε καταναλωτές και εμπόρους στις αγορές όλης της χώρας,

ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΩΡΑΡΙΟ 2023

Πέμπτη 6/4/2022 09.00 – 21.00
Παρασκευή 7/4/2022 09.00 – 21.00
Σάββατο 8/4/2022 09.00 – 18.00
Κυριακή 9/4/2022 11.00 – 18.00
Μ. Δευτέρα 10/4/2022 09.00 – 21.00
Μ. Τρίτη 11/4/2022 09.00 – 21.00
Μ. Τετάρτη 12/4/2022 09.00 – 21.00
Μ. Πέμπτη 13/4/2022 09.00 – 21.00
Μ. Παρασκευή 14/4/2022 13.00 – 19.00
Μ. Σάββατο 15/4/2022 09.00 – 15.00
ΠΑΣΧΑ 16/4/2022 ΑΡΓΙΑ
Δευτέρα 17/4/2022 ΑΡΓΙΑ

Με αφορμή την εορταστική περίοδο του Πάσχα, ο Πρόεδρος του ΕΣΑ, Σταύρος Καφούνης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Εύχομαι να είναι αυτή η εορταστική περίοδος στην οποία θα δούμε ότι αφήνουμε πίσω μας τα δύσκολα και η αγορά θα δείξει ότι είναι η δύναμη της χώρας. Οι εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας είναι έτοιμες να υποδεχθούν τον κόσμο στα καταστήματά τους με γεμάτα ράφια και πολύ καλές τιμές. Καλή Ανάσταση και Χρόνια Πολλά σε όλους».

Χωρίς λεωφορεία και τρόλεϊ η Αθήνα σήμερα

Συνεχίζουν για τέταρτη ημέρα τις κινητοποιήσεις τους οι εργαζόμενοι σε λεωφορεία και τρόλεϊ, με νέα στάση εργασίας, από τις 11:00 έως τις 16:00, με βασικό αίτημα τις ασφαλείς και ποιοτικές δημόσιες μαζικές μεταφορές.

Τα τελευταία δρομολόγια αναμένεται να αναχωρήσουν από τις αφετηρίες από τις 10:00 π.μ. ενώ η αποκατάσταση της κυκλοφορίας αναμένεται μετά τις 17:00. Κανονικά θα κινούνται τα λεωφορεία στις γραμμές οι οποίες έχουν ανατεθεί στα ΚΤΕΛ, καθώς και τα υπόλοιπα μέσα.

Το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ ζητά ασφαλείς, σύγχρονες και ποιοτικές συγκοινωνίες με σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή καθώς και την τήρηση των δεσμεύσεων της διοίκησης και του υπουργείου όσον αφορά τις νομοθετικές ρυθμίσεις προς τους εργαζόμενους.

Η Ένωση Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ σε ανακοίνωσή της ζητά μονιμοποίηση μέτρων προστασίας και ασφάλειας και νομοθετικές ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους.

Για περισσότερες πληροφορίες το επιβατικό κοινό μπορεί να ενημερώνεται από την εφαρμογή της τηλεματικής καθώς και από το πληροφοριακό κέντρο 11185.

Άρχισαν τα έργα για την κατασκευή του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού στο Βοτανικό

Ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες για την κατασκευή του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό, παρουσία μεταξύ άλλων του Κώστα Μπακογιάννη, του Γιάννη Αλαφούζου και του Τάκη Μαλακατέ.

Το πρώτο στάδιο της κατασκευής του γηπέδου στον Βοτανικό είναι το πρώτο από τα βήματα που θα φέρουν βάσει προγράμματος τους «πράσινους »στο νέο του σπίτι ως το 2026.

Πρόκειται για τις εργασίες καθαρισμoύ του χώρου έτσι ώστε αφού πέσουν οι υπογραφές των συμβάσεων με το ανάδοχο σχήμα να προχωρήσει το βασικό σκέλος του έργου.

Στον χώρο του εργοταξίου βρέθηκαν ο ιδιοκτήτης της ΠΑΕ, Γιάννης Αλαφούζος, ο πρόεδρος του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού, Τάκης Μαλακατές, από κοινού με τους Υπουργούς, Γιώργο Γεραπετρίτη (Υπουργός Επικρατείας), Θόδωρο Σκυλακάκη (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών), Άδωνι Γεωργιάδη (Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων) και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Alpha Bank, Βασίλη Ψάλτη, οι οποίοι και θα ενημερωθούν για τις εργασίες από τον Δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη

«Ροζ φεγγάρι» η πρώτη πανσέληνος της άνοιξης 2023

Την Πέμπτη 6 Απριλίου 2023 η πρώτη πανσέληνος της άνοιξης. Ωστόσο, πιθανότατα, το φεγγάρι να φαίνεται πλήρες και απόψε Τετάρτη 5 Απριλίου.

Με βάση τα στοιχεία της αστρονομικής ιστοσελίδας «Almanac», η φωτεινότητα αυτής της πανσελήνου, θα αγγίξει το 100%.

Παράλληλα, η κατάλληλη στιγμή για να δείτε κάθε πανσέληνο είναι κατά τη διάρκεια του ηλιοβασιλέματος και λίγο μετά, καθώς εκείνη τη στιγμή το φεγγάρι φαίνεται μεγαλύτερο και το χρώμα του είναι πιο βαθύ. Στην Ελλάδα ηλιοβασίλεμα στις 6 Απριλίου θα είναι ώρα 19:52

Σύμφωνα με τον ιστότοπο Time and date, το «Ροζ φεγγάρι» πήρε το όνομά του από τα ροζ αγριολούλουδα φλοξ (phlox) που είναι ενδημικά της Βόρειας Αμερικής και συχνά ανθίζουν τον Απρίλιο

Πασχαλινές εκδηλώσεις για παιδιά και όλη την οικογένεια από τον Δήμο Αθηναίων

Μέσα από εκπαιδευτικά και εικαστικά προγράμματα για παιδιά και όλη την οικογένεια, τα οποία θα διεξαχθούν στην Πινακοθήκη, στο Κέντρο Τεχνών, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη», στο Ψηφιακό Μουσείο, στα Κέντρα Δημιουργικής Μάθησης και στο Κέντρο Πηλού του Δήμου Αθηναίων, αλλά και μέσα από ψηφιακές δράσεις, οι συμμετέχοντες θα μυηθούν στα πασχαλινά ήθη και έθιμα, και θα δημιουργήσουν συνδυάζοντας την Τέχνη με την παράδοση των Άγιων Ημερών.

Επίσης, οι κάτοικοι αλλά και οι επισκέπτες της πόλης θα έχουν την ευκαιρία τη Μεγάλη Δευτέρα 10 Απριλίου, στις 20:00, να παρακολουθήσουν σε κλίμα κατάνυξης την παράσταση λόγου και μουσικής «ΠΑΘΟΣ» με τον Δημήτρη Βερύκιο (ανάγνωση κειμένων) και τη Θέλμα Καραγιάννη(μουσική ερμηνεία) στον Ιερό Ναό Αγίων Αναργύρων (Ψυρρή). Πρόκειται για μία καλλιτεχνική σύνθεση με σεβασμό και αγάπη στον άνθρωπο που πάσχοντας, δεμένος στα δεσμά της μοίρας του και στον Θεό, λυτρώνει και σώζει με τη θυσία του και την Ανάστασή του. Με λιτή προσέγγιση, η παράσταση αναδεικνύει την υψηλή ποίηση και την αλήθεια του θρησκευτικού λόγου, την αξία της μουσικής μας δημιουργίας, καθώς και το πνεύμα και το κλίμα συγκίνησης της Μεγάλης Εβδομάδας.

 Το πρόγραμμα των πασχαλινών δράσεων αναλυτικά:

Σάββατο 8 Απριλίου

10:30 → ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΩΝ (Βασ. Σοφίας – Πάρκο Ελευθερίας, στάση Μετρό: Μέγαρο Μουσικής)

«Πασχαλινές φωλίτσες»
Πασχαλινή δράση για παιδιά ηλικίας από 6 έως 10 ετών.
Με έμπνευση τη φύση και τα χρώματά της, παιδιά και γονείς καλούνται να συμμετάσχουν σ’ ένα εικαστικό εργαστήρι ζωγραφικής πασχαλινού αυγού περνώντας ευχάριστα και δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους.
*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 7232604 – 210 7248150 (Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 14:00).

11:00 | ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ (Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή, στάση Μετρό: Μεταξουργείο)

«Πασχαλινά αυγά με την τεχνική του assemblage»

Εκπαιδευτική δράση για όλη την οικογένεια με παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών.

Οι μικροί επισκέπτες θα εξοικειωθούν με το έργο του καλλιτέχνη Βασίλη Σκυλάκου. Ο καλλιτέχνης, όπως θα διαπιστώσουν τα παιδιά, χρησιμοποιεί μη συμβατικά υλικά τέχνης, ανακυκλώσιμα υλικά τα οποία μετουσιώνει σε τέχνη. Στο εικαστικό εργαστήρι, τα ίδια τα παιδιά θα φτιάξουν τα δικά τους αυγά με την τεχνική του assemblage, τεχνική που χρησιμοποιεί και ο καλλιτέχνης.

*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 5202420-21 (Δευτέρα – Παρασκευή, 09:00 – 14:00).

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 20

11:00 → ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ «ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ» (Αγγ. Χατζημιχάλη 6, Πλάκα)
«Οι μικρές Λαζαρίνες στο Μουσείο»
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά ηλικίας από 6 έως 10 ετών.
Ελάτε να στολίσουμε το καλάθι της Λαζαρίνας και να τραγουδήσουμε τα κάλαντα του Λαζάρου.
*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 3243987 (Δευτέρα – Παρασκευή, 11:00 – 15:00).

11:00-12:00 & 12:00-13:00 → ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΕΠΟΛΙΩΝ (Λαμπόβου 4, Σεπόλια)

«Πασχαλινές κατασκευές»

Θα φτιάξουμε λαζαράκια, κοτοπουλάκια, αυγουλάκια και άλλες πασχαλινές κατασκευές με πλαστελίνες, ανακυκλώσιμα υλικά και πράγματα που όλοι έχουμε στο σπίτι.

*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 5130854 (Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 17:00).

11:00-11:45 & 12:00-12:45ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ (Καλογερά 18, Κυψέλη)
Πασχαλινό εργαστήρι ζωγραφικής για παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών.
*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 8821428 (Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 17:00).

11:30 → ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΠΛΑΤΩΝΟΣ (Αλκμέωνος 1, Αθήνα)
«Πάσχα με ζωάκια!»
Πασχαλινή δράση με ζωγραφική, παιχνίδι και γέλιο για παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών.
*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 5142138 (Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 15:00).

Κυριακή 9 Απριλίου

10:30 → ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΩΝ (Βασ. Σοφίας – Πάρκο Ελευθερίας, στάση Μετρό: Μέγαρο Μουσικής)

«Πασχαλινές φωλίτσες»
Πασχαλινή δράση για παιδιά ηλικίας από 6 έως 10 ετών.
Με έμπνευση τη φύση και τα χρώματά της, παιδιά και γονείς καλούνται να συμμετάσχουν σ’ ένα εικαστικό εργαστήρι ζωγραφικής πασχαλινού αυγού περνώντας ευχάριστα και δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους.
*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 7232604 – 210 7248150 (Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 14:00).

Μ. Δευτέρα 10 Απριλίου

20:00 | ιεροσ ναοσ αγιων αναργυρων ΨΥΡΡΗ
«ΠΑΘΟΣ»
Παράσταση λόγου και μουσικής στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας.
Ο Δημήτρης Βερύκιος διαβάζει με τον δικό του τρόπο αποσπάσματα από ιερά κείμενα που αναφέρονται στο Θείο Πάθος και η Θέλμα Καραγιάννη ερμηνεύει αγαπημένα τραγούδια κορυφαίων Ελλήνων συνθετών (Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, Ξαρχάκος, Παπαθανασίου κ.ά.) σε ποίηση σπουδαίων Ελλήνων ποιητών, μεταξύ άλλων των Γιώργου Σεφέρη, Νίκου Γκάτσου και Γιάννη Ρίτσου.
Συμμετέχουν: Αρετή Κοκκίνου (κιθάρα, μαντολίνο) και Σταύρος Παργινός (βιολοντσέλο)

Μ. Τρίτη 11 Απριλίου

15:00-16:30, 17:00-18:30, 19:00-20:30| Κέντρο Πηλού (Φανοσθένους & Σφιγγός)

«Ο κ. Αυγός με ανοιχτές αγκάλες»
Εργαστήρι κεραμικής για όλη την οικογένεια.
Ο κ. Αυγός καλωσορίζει τους συμμετέχοντες και τους πληροφορεί για τον πηλό και την τέχνη της κεραμικής, και στη συνέχεια πλάθουν τα δικά τους πήλινα αυγά.
*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 9247031 (Δευτέρα & Παρασκευή: 14:00 – 20:00 & Τρίτη, Τετάρτη & Πέμπτη: 10:00 – 14:00).

Μ. Τετάρτη 12 Απριλίου

15:00-16:30, 17:00-18:30, 19:00-20:30| Κέντρο Πηλού (Φανοσθένους και Σφιγγός, Νέος Κόσμος)
«Ο κ. Αυγός με ανοιχτές αγκάλες»
Εργαστήρι κεραμικής για όλη την οικογένεια.
Ο κ. Αυγός καλωσορίζει τους συμμετέχοντες και τους πληροφορεί για τον πηλό και την τέχνη της Κεραμικής και στη συνέχεια πλάθουν τα δικά τους πήλινα αυγά.

*Δηλώσεις συμμετοχής: 210 9247031 (Δευτέρα & Παρασκευή: 14:00 – 20:00 & Τρίτη, Τετάρτη & Πέμπτη: 10:00 – 14:00).

Ψηφιακές πασχαλινές δράσεις*

ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ «ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ»
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ «ΜΕΛΙΝΑ» ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
«Το γλυκό Πάσχα μας τώρα και τότε»
Πασχαλινή ψηφιακή δράση για όλη την οικογένεια με παιδιά άνω των 6 ετών με ένα σοκολατένιο παραμύθι και δύο πασχαλινές συνταγές.
Πώς θα έφτιαχναν τις συνταγές αυτές στην παλιά Αθήνα; Μήπως με αντικείμενα από το Μουσείο «Αγγελική Χατζημιχάλη» και το Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»; Μαζί πασχαλινά γλυκά έθιμα και σκέψεις για τις οικογενειακές παραδόσεις!

Δείτε το video εδώ.

ΠΟΛΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ «ΜΕΛΙΝΑ» ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
«Μια μοδέρνα Αθηναία κι ένας κομψός Αθηναίος στην πασχαλινή λαμπάδα σας»
Πασχαλινή ψηφιακή εκπαιδευτική δράση για όλη την οικογένεια με παιδιά άνω των 6 ετών.
Γνωρίζουμε το έθιμο της λαμπάδας και στολίζουμε τη δική μας λαμπάδα με αντικείμενα, ρούχα και αξεσουάρ μιας «μοδέρνας» Αθηναίας κι ενός κομψού Αθηναίου των αρχών του 20ού αιώνα, αντλώντας έμπνευση από το κατάστημα νεωτερισμών «Η μοδέρνα Αθηναία» της συλλογής «To Οδοιπορικό της Παλιάς Αθήνας» του Πολιτιστικού Κέντρου «Μελίνα».

Δείτε το video εδώ.
Κατεβάστε εδώ τις εικόνες για να δημιουργήσετε τη λαμπάδα σας.

*Οι δράσεις θα είναι online έως την Τρίτη 18 Απριλίου.

Σε όλες τις δράσεις η συμμετοχή είναι ελεύθερη.

Το πρόγραμμα ενδέχεται να τροποποιηθεί.

«Ζωντανεύουν» ιστορικά κτήρια της Πλάκας – Ποια είναι και που βρίσκονται

Η στρατηγική που εφαρμόζει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για την δημιουργία πολιτιστικών πυρήνων στην Πλάκα, με την αποκατάσταση και ανάδειξη κτηρίων –ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟΑ- τα οποία παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό και ιστορικό ενδιαφέρον αναδεικνύεται ανάγλυφα στα οικήματα που βρίσκονται στον ευρύτερο περιβάλλοντα χώρο της Αρχαίας και της Ρωμαϊκής Αγοράς.

Υπηρεσιακό κλιμάκιο του ΥΠΠΟΑ υπό την Λίνα Μενδώνη πραγματοποίησε αυτοψία στα υπό εξέλιξη έργα αποκατάστασης, τα οποία υλοποιεί η Διεύθυνση Προστασίας Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, της «Οικίας Κωλέττη» επί της Πολυγνώτου 13 και του κτηρίου, το οποίο θα φιλοξενήσει το Αρχείο Οδυσσέα Ελύτη επί της Πολυγνώτου 7 και Διοσκούρων 4. Το κλιμάκιο προέβη σε αυτοψία στο κτήριο επί της οδού Διοσκούρων 7, το οποίο έχει προγραμματιστεί να φιλοξενήσει το Μουσείο Καρόλου Κουν, στο Ίδρυμα Μελίνας Μερκούρη, επί της οδού Πολυγνώτου και κατέληξε στη γνωστή «οικία Κοκοβίκου» επί της οδού Τριπόδων.

Στο πλαίσιο της πολιτικής του ΥΠΠΟΑ για την αποκατάσταση κτηρίων ιδιοκτησίας του στην Πλάκα, έχει δρομολογηθεί η εκπόνηση μελετών, προκειμένου να επισκευαστούν τα κτήρια και να αναβαθμιστεί η ευρύτερη περιοχή, η οποία αποτελεί και περιβάλλον των αρχαιολογικών χώρων της Αρχαίας και της Ρωμαϊκής Αγοράς. Οι μελέτες αποκατάστασης, συνολικού προϋπολογισμού 500.000 ευρώ, περιλαμβάνουν το κτήριο του Ιδρύματος Μελίνας Μερκούρη (Πολυγνώτου 11), το κτηρίου επί της οδού Διοσκούρων 6, το οποίο στεγάζει τα γραφεία της Εφορείας Αρχαιοπωλείων και Ιδιωτικών Αρχαιολογικών Συλλογών (ΕΑΙΑΣ) του ΥΠΠΟΑ, το κτήριο, το οποίο σε συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης θα φιλοξενήσει το Μουσείο Καρόλου Κουν (Διοσκούρων 7), το κτήριο, το οποίο φιλοξενεί την Ομοσπονδία και Συλλόγους των εργαζομένων στο ΥΠΠΟΑ (Διοσκούρων 1 και Πολυγνώτου 5), καθώς και το κτήριο επί της οδού Τριπόδων 32 («οικία Κοκοβίκου»).

Οι μελέτες χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΑ και έχουν χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ενός έτους, προκειμένου τα έργα αποκατάστασης να ενταχθούν σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Όπως δήλωσε η Λίνα Μενδώνη, «Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει σχεδιάσει και έχει σε εξέλιξη ένα συνολικό πρόγραμμα προστασίας και ανάδειξης κτηρίων στην Πλάκα, τη γειτονιά που έχει συνδεθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, με τον χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Από το αρχείο της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης που θα στεγαστεί στην οικία Κωλέττη, μέχρι το «σπίτι» του αρχείου του Οδυσσέα Ελύτη και το μουσείο του Καρόλου Κουν, δημιουργείται από το ΥΠΠΟΑ ένας νέος πυρήνας κτηριακών υποδομών για πολιτιστικές χρήσεις, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές εκφάνσεις του πολιτισμού και της ιστορίας της πόλης. Η νέα πολιτιστική «διαδρομή» της Πλάκας, βρίσκεται σε εξέλιξη, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις μας και τηρώντας τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε θέσει. Ταυτόχρονα, δρομολογήθηκε η εκπόνηση μελετών αποκατάστασης του κτηρίου του ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη, του κτηρίου που θα στεγάσει το Μουσείο Καρόλου Κουν, της «οικίας Κοκοβίκου», επί της Τριπόδων, όπως και κτηρίων που εξυπηρετούν ανάγκες του ΥΠΠΟΑ. Στόχος μας είναι η ενίσχυση του ιδιαίτερου ιστορικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της Πλάκας, αλλά και η αναβάθμιση του τουριστικού ενδιαφέροντος για την Αθήνα».

Η οικία Κωλέττη επί της Πολυγνώτου συνορεύει με τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς. Στο οικόπεδο, το οποίο έχει έκταση 1100τμ, το κεντρικό κτήριο, εμβαδού 500τμ περίπου, αναπτύσσεται σε τρεις στάθμες και έχει κήπο και ανεξάρτητη είσοδο. Το κτήριο προβλέπεται να λειτουργήσει ως Κέντρο Τεκμηρίωσης Έργων Ακροπόλεως ”Χαράλαμπος Μπούρας”. Οι εργασίες αποκατάστασής τους, προϋπολογισμου 3.5000.000 ευρώ είναι σε εξέλιξη, με χρονοδιάγραμμα παράδοσης, το 2024. Το κτήριο κατασκευάστηκε πιθανότατα μεταξύ των ετών 1870 και 1874, αρχικά ορθογώνιο σε κάτοψη με τετράρριχτη στέγη και δύο πιθανότατα ανεξάρτητες λειτουργικά στάθμες (ισόγειο και α’ όροφος) με εισόδους από τα νότια, όπου θα υπήρχε στέγαστρο και εξωτερική κλίμακα προς τον όροφο. Η προσθήκη του β’ ορόφου και η ενσωμάτωση βοηθητικών χώρων στα νότια, έγινε μετά το 1890 και πριν το 1928 -πιθανώς πριν από το τέλος της πρώτης δεκαετίας του 20ου αι.

Στο κτήριο, στη συμβολή των οδών Πολυγνώτου και Διοσκούρων, θα στεγαστεί η σπουδαία κληρονομιά, που άφησε ο νομπελίστας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης. Το διατηρητέο κτήριο και τα δύο βοηθητικά κτίσματα, ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟΑ, στη συμβολή των οδών Διοσκούρων και Πολυγνώτου, αποκαθίστανται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 657.200 ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο τ.έ.

Στο κτήριο δημιουργούνται χώροι για την έκθεση, αλλά και τη φύλαξη του Αρχείου Ελύτη, όπως και για το σπουδαίο οπτικό υλικό, το οποίο προβάλλει το πολυποίκιλο έργο του. Ταυτόχρονα, μέσα από φωτογραφίες, κείμενα, ηχητικό και οπτικό υλικό παρουσιάζεται ανάγλυφα η ζωή του Ποιητή, ενώ αποκαθίσταται το γραφείο του με προσωπικά του αντικείμενα. Το Αρχείο Ελύτη βρίσκεται σήμερα στην κατοχή της κ. Ιουλίτας Ηλιοπούλου, η οποία είχε και την πρωτοβουλία της πρότασης προς το Υπουργείο Πολιτισμού, το 2013. Οι μελέτες αποκατάστασης του κτηρίου εγκρίθηκαν από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, τον Ιούλιο 2013.

Στην αυτοψία, τη Λίνα Μενδώνη συνόδευσαν η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προστασίας και Διαχείρισης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων και Μνημείων Τεχνικού Πολιτισμού και Ιστορικών Τόπων Γιάννα Καράνη, ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Αττικής, Στερεάς Ελλάδος και Κυκλάδων Σταύρος Τσάβαλος, οι αρχιτέκτονες του ΥΠΠΟΑ Βασίλης Τσιαντής και Χαρίκλεια Κάντζα και υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΠΟΑ.

Κ. Μπακογιάννης: «Το ΑΣΤΟΡ και το ΙΝΤΕΑΛ είναι μέρος του DNA της Αθήνας – Θέλουμε μία πόλη για τον μόνιμο κάτοικο»

Την ομόφωνη θέση του δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας, που έχει εκφραστεί με δύο αντίστοιχα ψηφίσματα, για την κήρυξη διατηρητέων -ως προς τη χρήση- των ιστορικών κινηματογράφων ΙΝΤΕΑΛ και ΑΣΤΟΡ, επανέλαβε ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, σε παρέμβασή του στην ανοιχτή συνέντευξη Τύπου -που διοργανώθηκε σήμερα στην αίθουσα του ΑΣΤΟΡ- στην οποία είχε προσκληθεί.

Ο κ. Μπακογιάννης, ανέφερε: «Είμαστε όλοι εδώ γιατί θέλουμε να ενώσουμε τις φωνές μας με τις δικές σας και να υπογραμμίσουμε την ανάγκη να κηρυχθούν διατηρητέοι -κατά τη χρήση- οι δύο αυτοί ιστορικοί κινηματογράφοι. Θέλω να θυμίσω ότι κάτι αντίστοιχο είχε γίνει το 1997 για τους 47 θερινούς κινηματογράφους. Επομένως, υπάρχει προηγούμενο και μάλιστα υπάρχει διαπαραταξιακή συναίνεση σε αυτό», σημείωσε.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων, τόνισε ότι η συζήτηση που γίνεται, υπερβαίνει το ζήτημα που έχει προκύψει γύρω από τους δύο παλαιότερους αθηναϊκούς κινηματογράφους.

Θέτοντας το ευρύτερο πλαίσιο της συζήτησης, ανέφερε πως αυτή έχει να κάνει με το DNA, την ταυτότητα και τη φυσιογνωμία της Αθήνας. Διατύπωσε -εκ νέου- την ξεκάθαρη θέση του ότι η πόλη “ανήκει” στον μόνιμο κάτοικο και ότι όλη η προσπάθεια για την οικονομική ανάπτυξη πρέπει να συνδέεται με τη δική του ζωή.

«Ναι, θέλουμε την οικονομική ανάπτυξη. Θέλουμε τις επενδύσεις, θέλουμε τους επισκέπτες. Δε θέλουμε, όμως, η Αθήνα να χάσει την ψυχή της. Δε θέλουμε να μετατραπούμε σε μία αρχαιοελληνική Disneyland. Το αντίθετο. Η δύναμή μας είναι η αυθεντικότητά μας και οι μικτές χρήσεις. Δεν ανταγωνιζόμαστε το Ντουμπάι, ούτε θέλουμε μία πόλη απονευρωμένη και ερημοποιημένη. Θέλουμε μια πόλη φτιαγμένη για τον μόνιμο κάτοικο και για αυτό βρισκόμαστε σήμερα εδώ».

Ράλι τιμών πώλησης και ενοικίων στην Αττική – Πώς κινούνται ανά περιοχή

Με διπλάσιο ρυθμό αύξησης σε σχέση με τα ενοίκια «έτρεξαν» οι τιμές πώλησης κατοικιών στην Αττική κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2023. Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων του δείκτη τιμών ακινήτων Spitogatos Property Index (SPI) της ομώνυμης πλατφόρμας αγγελιών, η αύξηση των τιμών πώλησης διαμορφώθηκε στο 10% σε ετήσια βάση, ενώ εκείνη των ενοικίων ήταν της τάξεως του 4,9%.

Πλέον, η μέση ζητούμενη τιμή πώλησης διαμορφώνεται σε 2.070 ευρώ/τ.μ., ενώ η μέση ζητούμενη τιμή ενοικίασης σε 8,6 ευρώ/τ.μ. Πρόκειται για αριθμούς που καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη «εξίσωση» την εξασφάλιση στέγης για την πλειονότητα των νοικοκυριών, χωρίς τουλάχιστον να γίνουν πολύ σοβαρές «εκπτώσεις» στην ποιότητα, στην ηλικία και την επιφάνεια του εκάστοτε ακινήτου. Μάλιστα, όπως φαίνεται στην περίπτωση των τιμών πώλησης, παρατηρείται επιτάχυνση του ρυθμού της ανόδου σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο, όταν η μέση αύξηση είχε διαμορφωθεί στο 9,35%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο σχεδόν όλες οι επιμέρους γεωγραφικές ζώνες της Αττικής σημείωσαν διψήφια αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο. Συγκεκριμένα, αύξηση κατά 13,2% σημείωσαν τα νότια προάστια, όπου η μέση τιμή διαμορφώθηκε σε 3.368 ευρώ/τ.μ. από 2.976 ευρώ/τ.μ. πριν από 12 μήνες. Αύξηση κατά 13,1% σημειώθηκε και στα προάστια του Πειραιά, που όμως παραμένουν η φθηνότερη περιοχή της Αττικής, με τη μέση ζητούμενη τιμή να μην ξεπερνάει τα 1.500 ευρώ/τ.μ. Αύξηση κατά 11,2% σημειώθηκε και στα δυτικά προάστια (1.635 ευρώ/τ.μ.), ενώ στα βόρεια, η μέση ζητούμενη τιμή διαμορφώνεται πλέον σε 2.800 ευρώ/τ.μ., αυξημένη κατά 10,3% σε ετήσια βάση.

Ανοδο κατά 4,9% κατά μέσον όρο σημείωσαν κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο και οι ζητούμενες τιμές ενοικίασης. Ωστόσο, ο ρυθμός της αύξησης επιβραδύνθηκε σημαντικά, καθώς κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022, δηλαδή πριν από τρεις μήνες, οι ζητούμενες τιμές ενοικίασης είχαν αυξηθεί κατά 8,5% σε ετήσια βάση. Ακόμη κι έτσι βέβαια παραμένουν στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων δεκαετιών, έχοντας ανακάμψει πλήρως από τα χαμηλά του 2014-2015.

Για παράδειγμα, ακόμη και στις «φθηνές» περιοχές των δυτικών προαστίων ή των περιχώρων του Πειραιά (π.χ. Κερατσίνι, Καμίνια, Δραπετσώνα κτλ.), οι ζητούμενες τιμές διαμορφώνονται πλέον σε πολύ υψηλό επίπεδο της τάξεως των 7,46 ευρώ/τ.μ. και 7 ευρώ/τ.μ. αντίστοιχα.

Εν ολίγοις, το μέσο ζητούμενο ενοίκιο για ένα διαμέρισμα 100 τ.μ. αγγίζει τα 750 ευρώ στις δυτικές συνοικίες της Αττικής και τα 700 ευρώ στα προάστια του Πειραιά.

Στα δε βόρεια προάστια ξεπερνάει τα 1.000 ευρώ, ενώ στο κέντρο της Αθήνας το αντίστοιχο κόστος διαμορφώνεται σε 940 ευρώ.

Οι παραπάνω τιμές ενισχύουν την ανησυχία μεταξύ φορέων της αγοράς, ότι βρισκόμαστε ενώπιον ενός νέου κύματος «Δεν πληρώνω», καθώς όσοι έχουν μισθώσει στις τιμές αυτές είναι πολύ εύκολο να αρχίσουν να εμφανίζουν ασυνέπεια στις πληρωμές, λόγω αδυναμίας να ανταποκριθούν. Ακόμη όμως κι αν δεν είναι ασυνεπείς, θα βρίσκονται σε μια μόνιμη διαδικασία αναζήτησης φθηνότερων επιλογών, είτε στην ίδια είτε σε διαφορετική περιοχή. Εν ολίγοις, μπορεί κάποιοι ιδιοκτήτες να έχουν εξασφαλίσει μια πολύ υψηλή τιμή για το ακίνητό τους, ωστόσο η διατήρηση της συνθήκης αυτής ίσως αποδειχθεί δύσκολη υπόθεση στο μέλλον.

Στο πλαίσιο αυτό, σχετική έρευνα της ΔιαΝΕΟσις σημειώνει ότι η Ελλάδα διαθέτει πλέον το υψηλότερο κόστος στέγασης σε σχέση με τα εισοδήματα. Σύμφωνα με τη Eurostat, τα ελληνικά νοικοκυριά που δεν μένουν σε δικό τους σπίτι πληρώνουν για στέγαση το μεγαλύτερο ποσοστό του εισοδήματός τους – περίπου 37%. Αποτελεί δε το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ε.Ε. Μάλιστα, σχεδόν το ένα στα τρία νοικοκυριά που ζουν στις πόλεις πληρώνουν ακόμη πιο πολλά, περισσότερο από 40% του εισοδήματός τους για στέγαση – επίσης το πιο μεγάλο ποσοστό στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, μια εξήγηση για την εξέλιξη αυτή είναι η μεγάλη μείωση των εισοδημάτων. Από το 2009 μέχρι το 2014 οι Ελληνες έχασαν περισσότερο από 40% του διαθέσιμου εισοδήματός τους. Μέχρι σήμερα ένα μικρό μόνο ποσοστό από τις απώλειες αυτές έχει αναπληρωθεί, ιδίως αν υπολογιστούν και οι πρόσφατες απώλειες από τον πληθωρισμό και το κύμα ακρίβειας, ιδίως στην αγορά τροφίμων. «Την ίδια περίοδο οι τουρίστες στις πόλεις και τα νησιά αυξάνονταν. Οι ιδιοκτήτες βρήκαν νέες επιλογές εκμετάλλευσης των ακινήτων τους, όπως οι βραχυχρόνιες μισθώσεις, οι οποίες επηρέασαν με τη σειρά τους τις τιμές και τα ενοίκια», αναφέρει η ΔιαΝΕΟσις.

Πηγή: Νίκος Ρουσάνογλου / Καθημερινή

Παππάς: Σκέφτομαι σοβαρά να κατέβω για Δήμαρχος Αθηναίων (Video)

Σε σοβαρές σκέψεις για να θέσει υποψηφιότητα στις επικείμενες δημοτικές εκλογές του Δήμου Αθηναίων έχει μπει ο Νίκος Παππάς, όπως δήλωσε σε συνέντευξη που παραχώρησε.

Ο γκαρντ των «πράσινων» μίλησε στο Radcast και ανάφερε ότι το περιβάλλον του, τον παρότρυνε να ασχοληθεί με τα κοινά και την πολιτική.

«Η αλήθεια είναι ότι αυτή η ιδέα έχει γεννηθεί εδώ και καιρό μέσα στο κεφάλι μου όταν πολλοί φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι με προσέγγιζαν και με παρότρυναν να ασχοληθώ με τα κοινά και την πολιτική γενικότερα.

Από εκεί και πέρα, κάποια στιγμή χτύπησε και το τηλέφωνο μου, ύστερα από μια ενέργεια που είχε γίνει. Ήταν η Λιάνα Κανέλλη, η οποία με συνεχάρη και με ευχαρίστησε, παροτρύνοντας με και αυτή να ασχοληθώ με τα κοινά. Το ίδιο συνέβη και με ένα τηλέφωνο του Αλέξη Τσίπρα» ανέφερε ο 32χρονος.

Και συνέχισε λέγοντας: «Σιγά-σιγά άρχισε να καλλιεργείται πιο έντονα μέσα μου αυτή η ιδέα. Από την άλλη βέβαια, δεν ταυτίζομαι αποκλειστικά με κάποιο κόμμα, άρα τα αυτοδιοικητικά έμοιαζαν για εμένα μονόδρομος.

Πόσο μάλλον για έναν τόπο που έχω μεγαλώσει, έχω ανδρωθεί, ξέρω τις ανάγκες, ξέρω τον παλμό της. Έτσι, σκέφτομαι σοβαρά να κατέβω και να διεκδικήσω τον Δήμο της Αθήνας» ήταν τα λόγια του Παππά.

Πηγή: sport-fm.gr