Ο ΜΕΜΟΣ (ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ ) ΜΑΚΡΗΣ (1913 – 1993 ) είναι ο γλύπτης της κεφαλής του Πολυτεχνείου, το σύμβολο του αντιδικτατορικού φοιτητικού αγώνα!
Τα χαρακτηριστικά του αγάλματος είναι του καινοτόμου ιστορικού, ΝΙΚΟΥ ΣΒΟΡΩΝΟΥ (1911 – 1989) ,φίλου και συναγωνιστή του Μακρή, με τον οποίο από το 1945 είχαν καταφύγει στην Γαλλία μετά τα Δεκεμβριανά!
Με πρωτοβουλία τότε του ΟΚΤΑΒΙΟΥ ΜΕΡΛΙΕ, διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα, το Γαλλικό Κράτος προσέφερε μια σειρά υποτροφιών σε νεαρούς καλλιτέχνες και επιστήμονες, που με το πλοίο Ματαρόα έφθασαν στον Τάραντα της Ιταλίας και από εκεί με τρένο στο Παρίσι!. Και οι δύο είχαν πολεμήσει στο μέτωπο της Αλβανίας , συμμετείχαν στην Εθνική Αντίσταση και επέστρεψαν στην Ελλάδα μετά την πτώση της δικτατορίας!
Ο Σβορώνος δίδαξε στα Πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης και Κρήτης, όπου ανακηρύχθηκε διδάκτορας ,υπήρξε διευθυντής στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και δεν είχε άμεση σχέση με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου.
Ο Μακρής που λόγω της πολιτικής του δράσης, απελάθηκε από την Γαλλία το 1950, είχε εγκατασταθεί όλα αυτά τα χρόνια στην Βουδαπέστη, όπου κατάφερε με το γλυπτικό του έργο να εκφράσει το όραμα του για έναν καλύτερο κόσμο με γνώμονα τον άνθρωπο και να γίνει ένας από τους πιο γνωστούς Ευρωπαίους γλύπτες της μεταπολεμικής περιόδου!
Με καταγωγή από τους Παξούς, ο αγιογράφος και ξυλογλύπτης παππούς του εγκαταστάθηκε στην Πάτρα ,όπου άνοιξε εργαστήριο! Ο πατέρας του NΙΚΟΛΑΟΣ ήταν έμπορος σταφίδας, που μετά την χρεοκοπία του αναγκάστηκε να μεταφέρει την οικογένεια του σ’ένα μικρό σπίτι στην Κυψέλη, ενώ η μάνα του ΒΑΓΕΝΑ ΜΑΡΙΑ ήταν από τα Καλάβρυτα από οικογένεια προεστών που είχαν λάβει μέρος στην επανάσταση! Ήταν ο μεσαίος από τα επτά παιδιά της οικογένειας του και αναγκάστηκε να πάει σε νυκτερινό σχολείο στην Πλάκα και να κάνει κάποιες βιοποριστικές δουλειές.
Πηγαίνοντας στο στρατό, του αναθέτουν να φτιάξει ένα ηρώο και του δίνουν την δυνατότητα να παρακολουθεί και το προπαρασκευαστικό τμήμα της ΑΣΚΤ. Στην δικτατορία του Μεταξά αναγκαζότανε να κρύβεται για να μην συλληφθεί. Τελειώνει με βραβεία την Σχολή του με καθηγητές τον ΜΙΧΑΛΗ ΤΟΜΠΡΟ και τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ και γίνεται φίλος με τον ΘΑΝΑΣΗ ΑΠΑΡΤΗ.
Στην Γαλλία τον ακολούθησε με δικά της έξοδα η ζωγράφος ΕΛΕΝΗ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ, με την οποία είχε σχέση. Μένουν μαζί μέχρι το 1948, που γνωρίζει την σερβογαλλίδα χαράκτρια ΖΙΖΗ ΝΤΟΥΚΑ ΣΕΡΝΙΤΣ (1923 -2014), την οποία παντρεύεται το 1950. Ασχολείται με την γλυπτική του και συνδέεται με αγωνιστές διαφόρων εθνικοτήτων από τον χώρο της Αριστεράς,ενώ συμμετέχει και σε εκθέσεις. Μετά την απόφαση της απέλασης του, τους δίνουν μόνο δύο ημέρες για να φύγουν και η μόνη χώρα που δέχεται και την γυναίκα του είναι η Ουγγαρία, όπου το 1954 γεννιέται η κόρη τους ΚΛΕΙΩ!
Το 1963 δωρίζει το έργο του “Ειρήνη”στον Δήμο της ΔΑΦΝΗΣ, έναν δήμο με σημαντική προσφορά στην αντίσταση και με γνωστό τον “ΜΠΛΟΚΟ ΤΟΥ ΦΑΡΟΥ”. O δήμαρχος κ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, τον προσκαλεί να παραστεί στα αποκαλυπτήρια, όμως όχι μόνο δεν του επιτρέπεται, αλλά του αφαιρούν και την ελληνική ιθαγένεια.
Το 1966 η Γαλλία του επιτρέπει την είσοδο στη χώρα ενώ το 1967 η διορισμένη δημοτική αρχή απ’την απριλιανή δικτατορία του Δήμου ΔΆΦΝΗΣ τεμαχίζει το 2,5 μ. γλυπτό του και το πετάει στα σκουπίδια!
Το 1978 επιστρέφουν οικογενειακώς στην Αθήνα και εγκαθίστανται στο Μετς, περνώντας όμως και ένα μεγάλο διάστημα στην “μητριά πατρίδα”! Το 1979 διοργανώνεται μια μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη και δωρίζει το έργο του “Προς τιμή των νεκρών” στο ΕΜΠ για τους νεκρούς της εξέγερσης του 1973!
Έχει τιμηθεί από την Ουγγαρία με το” Βραβείο του άριστου καλλιτέχνη” και με το “Δάφνινο Στεφάνι”! Το ντοκυμαντέρ για την ζωή του, του ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΟΥΠΗ συμπαραγωγής Ελληνικής και Ουγγρικής τηλεόρασης βραβεύτηκε στο φεστιβάλ του Σικάγου. Ο ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ εγραψε το βιβλίο “Ο βίος και η πολιτεία του Μέμου Μακρή”.
Έργα του υπάρχουν σε πολλά μέρη όλου του κόσμου ,αλλά και της Ελλάδας όπως Το “Αιγαίο” στην Μαρίνα της Νέας Μάκρης,ο ανδριάντας του ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΊΟΥ στο Δημαρχείο του Βόλου,ο ανδριάντας του ΠΑΥΛΟΥ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ στο Φαληρικό Δέλτα, η ” Πάππισα Ιωάννα” στο Θέατρο ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ ,ο “Δον Κιχώτης στο Κατράκειο με μοντέλο τον ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ο ανδριάντας του ΜΑΚΑΡΙΟΥ στο Προδρικό Μέγαρο Κύπρου ,το άγαλμα του Μπελογιάννη στην Αμαλιάδα κλπ.
Το Πανεπιστήμιο Θράκης τον εξέλεξε “επίτιμο διδάκτορα” και οι τρεις μαζί, με την γυναίκα του και την κόρη τους,που είναι κι αυτή χαράκτρια, κάνουν μια κοινή έκθεση στην Καβάλα. Πέθανε το 1993 στην Αθήνα, μετά από σύντομη ασθένεια. Μετά τον θάνατο του έγιναν δύο εκθέσεις με έργα του. Μία στο Κατράκειο της Νίκαιας το 1994 και η πρώτη και τελευταία στην γενέτειρα του την Πάτρα το 1995.
«Κάθε τετραγωνικό μέτρο δημόσιου χώρου είναι αναγκαίο για την Αθήνα. Με τη συστηματική απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων από το κέντρο και τις γειτονιές, καταφέραμε να απελευθερώσουμε πολύτιμες θέσεις στάθμευσης για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες, εξασφαλίζοντας την εύρυθμη λειτουργία της πόλης. Ταυτόχρονα, αντιμετωπίζουμε την αισθητική υποβάθμιση σε αυτά τα σημεία, αλλά και τους κινδύνους που προκαλούνται για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Η στρατηγική μας για μια Αθήνα περισσότερο καθαρή και φιλόξενη ήδη αποδίδει καρπούς και προς αυτήν την κατεύθυνση συνεχίζουμε», τονίζει σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης.
Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του Δήμου Αθηναίων, Νίκος Αβραμίδης, επισημαίνει: «Ο Δήμος Αθηναίων συνεχίζει εντατικά τις προσπάθειες για μία καθαρή πόλη. Κάθε μήνα απομακρύνουμε κατά μέσο όρο 85 εγκαταλελειμμένα οχήματα, τα οποία στη συνέχεια οδηγούνται στην ανακύκλωση. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε με όσα μέσα διαθέτουμε να απαλλάσσουμε την πόλη από οτιδήποτε τη ρυπαίνει και την υποβιβάζει αισθητικά».
Η περιοχή όπως είναι σήμερα!
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με Απόφαση της «Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.», θα πραγματοποιηθούν τροποποιήσεις στα δρομολόγια και τις στάσεις των συγκοινωνιακών μέσων (λεωφορεία – τρόλεϊ).
Συγκεκριμένα, τα μέτρα που θα ισχύσουν θα έχουν ως εξής:
Το ενδιαφέρον των Αθηναίων να «μεταμορφώσουν» τις προσόψεις των κτιρίων τους είναι ιδιαιτέρως ζωηρό. Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί περισσότερες από 400 αιτήσεις, απορροφώντας το 100% του αρχικού προϋπολογισμού της δράσης (1,7 εκατ. ευρώ), ο οποίος αυξήθηκε κατά 1 εκατ. ευρώ, ώστε να ωφεληθούν περισσότεροι πολίτες της Αθήνας.
«Όταν δουλεύουμε όλοι μαζί, μπορούμε να αλλάξουμε ευκολότερα την πόλη μας. Γιατί η αφετηρία για κάθε αλλαγή στην Αθήνα, ξεκινάει από εμάς τους ίδιους. Αυτή η πολυεπίπεδη παρέμβαση, που στοχεύει στην αισθητική αναβάθμιση της πόλης και στην ανάδειξη του κτιριακού της πλούτου, αγκαλιάστηκε από τους Αθηναίους. Κι αυτό, γιατί αναγνωρίστηκε η ανάγκη να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία στα «γερασμένα» κτίρια της πρωτεύουσας, να αποκτήσουν χρώμα, να γίνουν ξανά «ζωντανό» κομμάτι της καθημερινότητας μας», δήλωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.
Μάλιστα, ο μηχανικός που θα επιλέγει ο ωφελούμενος δεν θα διεκπεραιώνει απλά τη διαδικασία, αλλά θα παρακολουθεί την υλοποίηση των παρεμβάσεων, θα μεριμνά για τη λήψη των απαραίτητων αδειών και εγκρίσεων και θα ελέγχει ποσοτικά και ποιοτικά τις εργασίες που εκτελέστηκαν προκειμένου να καταβληθεί η επιδότηση.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Πρόγραμμα «Πρόσοψη», στην ιστοσελίδα του Προγράμματος www.prosopsi.gr. Επίσης, μπορούν να καλούν στο HelpDesk του Προγράμματος, το οποίο λειτουργεί από την έναρξη του Προγράμματος, για πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα και τη διαδικασία των αιτήσεων (2144062540). Πως και που υποβάλλονται οι αιτήσεις
Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες των κτιρίων που επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα, θα πρέπει υποχρεωτικά να απομακρύνουν ατομικές κεραίες, καθώς και παράνομες διαφημιστικές και επαγγελματικές πινακίδες.
Εξάλλου, τι στοίχιζε μία μήνυση. Πληρώνοντας ένα δίδραχμο χαρτόσημο μπορούσε κάποιος να καταθέσει τη μήνυσή του. Εκ μέρους της δικαιοσύνης καταβαλλόταν προσπάθεια να αναχαιτισθεί το φαινόμενο. Έτσι έμπαιναν και τότε στο αρχείο όσες μηνύσεις θεωρούνταν απαράδεκτες. Με το θέμα ασχολήθηκε ο δημοσιογράφος Νίκος Καπιτσόγλου, προτείνοντας οι φάκελοι αυτοί να χαρακτηριστούν «φάκελοι εξωφρενισμών» και να διασωθούν ως ιστορικά τεκμήρια.
Ο υποδηματοποιός Ιωάννης Σταυρίδης μήνυσε τον δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Κοτζιά διότι αντικατέστησε τις πλάκες των πεζοδρομίων. Έτσι, οι Αθηναίοι θα χαλούσαν λιγότερο τα υποδήματά τους και θα μειώνονταν οι εργασίες του. Μάλιστα σκόπευε να ζητήσει αποζημίωση για λογαριασμό όλων των συναδέλφων του ύψους εκατό εκατομμυρίων δραχμών! Βεβαίως η μήνυσή του μπήκε στο αρχείο.
Στη μήνυσή της ανέφερε πως αυτό είχε συμβεί και παλαιότερα όταν έχασε έναν ναυτικό δόκιμο που τη λάτρευε. Ελλείψει προίκας όμως έμενε στο… ράφι.
Σε δήλωσή του, ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, τόνισε: «Η Αθήνα εξελίσσεται σε διεθνές brand. Με στρατηγικό σχεδιασμό και δυναμικές συνέργειες επανασυστήνουμε τον προορισμό στις ξένες αγορές και αναδεικνύουμε τις δυνατότητες της πόλης μας στη φιλοξενία. Επενδύοντας στην ποιότητα ζωής των κατοίκων, επενδύουμε στην πόλη ως προορισμό για τους επισκέπτες. Η τρίτη κατά σειρά επιτυχία της Αθήνας σε αυτήν τη σημαντική διεθνή διοργάνωση -που ήρθε μέσα σε ένα μήνα- μάς ενθαρρύνει να εργαστούμε ακόμη πιο μεθοδικά για να ενισχύσουμε τη δυναμική του προορισμού, με στόχο τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για την πόλη».
Σημειώνεται ότι η ελληνική πρωτεύουσα κατάφερε να διακριθεί ανάμεσα σε πόλεις – ορόσημα, όπως η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Παρίσι, η Ρώμη, το Πεκίνο και το Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν υποψήφιες στην ίδια κατηγορία.
Τα World Travel Awards διοργανώνονται από το 1993 και είναι η πρώτη φορά που η Αθήνα, μετά από αλλεπάλληλες συμμετοχές, καταφέρνει να κερδίσει διεθνές βραβείο σε αυτόν τον σημαντικό θεσμό.
Η απαλλαγή αυτή θα χορηγείται με την προσκόμιση αντιγράφου Ε1 για εξακρίβωση της πρώτης κατοικίας καθώς επίσης και του εκκαθαριστικού σημειώματος της αρμόδιας Δ.Ο.Υ του φορολογουμένου και των απαραιτήτων εγγράφων που απαιτούνται κατά περίπτωση. Για τα επόμενα έτη την προσκόμιση του εκκαθαριστικού της εφορίας.
Μειωμένα κατά 50% καταβάλλονται τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού για την πρώτη κατοικία των αναπήρων με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω, και με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης φορολογικό έτος, μέχρι του ποσού των 20.000 €.
Φέτος ο Άγιος Βασίλης έχει αποφασίσει να αποκαλύψει όλα τα μυστικά του που οδηγούν στη χαρά! Και αυτό γίνεται με 7 + 1 ξεχωριστά εργαστήρια – από ένα φαντασμαγορικό λαβύρινθο μέχρι δημιουργικές δράσεις ζαχαροπλαστικής, Face Painting και χορογραφίες από τα ξωτικά- dancefloor για μικρούς και μεγάλους, μεγαλύτερο παγοδρόμιο, την μπάντα των ξωτικών και πολλά άλλα.
Φέτος, το The Christmas Factory περιλαμβάνει στο πλούσιο πρόγραμμά του και τη θεατρική παράσταση Ο «Ελαφονταίν, ο Αίσωπος αλλιώς» σε σκηνοθεσία και σύλληψη του Γιώργου Σουλεϊμάν, κείμενο της Σοφίας Καψούρου και πρωτότυπη μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη. Μια εξαιρετική αφορμή να γνωρίσουν τα παιδιά τους Μύθους του Αισώπου μέσα από τα μάτια του Γάλλου ποιητή και μυθοποιού Ζαν ντε Λα Φονταίν (Jean de La Fontaine). Μια παράσταση – ωδή στη συνεργασία και στο «μαζί». Οι πρόβες έχουν ξεκινήσει και η σκηνή ήδη στήνεται στο ανακαινισμένο αμφιθέατρο –«διαμάντι» της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων.