Η ιστορία που κρύβεται πίσω από καθημερινές εκφράσεις

Στον καθημερινό μας λόγο χρησιμοποιούμε διαχρονικές φράσεις λαϊκής σοφίας, την προέλευση των οποίων οι περισσότεροι δεν γνωρίζουμε.

Οι φράσεις αυτές όπως και τα περισσότερα πράγματα σε αυτόν τον κόσμο κρύβουν μία μικρή ιστορία.

Νοηματοδοτούνται σε ένα πλαίσιο όπου δρουν άγνωστοι σε εμάς πρωταγωνιστές, η ιστορία των οποίων αφενός έχει διδάγματα να μας δώσει και αφετέρου απεικονίζει και αναδεικνύει γλαφυρά τον τρόπο ζωής και δράσης των ανθρώπων μίας άλλης εποχής.

Στις περισσότερες των περιπτώσεων η λαϊκή αυτή σοφία, προέρχεται από την Αρχαία Ελλάδα και το Βυζάντιο, αποδεικνύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ιστορική συνέχεια, εφόσον τις ίδιες φράσεις χρησιμοποιούμε και σήμερα.
Οι άνθρωποι μπορεί να αλλάζουν ανάλογα με τις εποχές, ταυτόχρονα όμως, εύκολα μπορεί κανείς να διαπιστώσει πως στην πραγματικότητα μοιραζόμαστε διαχρονικά τα ίδια πάθη, φόβους, ανησυχίες και ελπίδες.

ΧΤΥΠΑ ΞΥΛΟ

«Απτεσθαι ξύλου», έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες. Λόγω της πεποίθησης τους πως στα δένδρα κατοικούσαν νύμφες (Δρυάδες/Αμαδρυάδες) χτυπούσαν το ξύλο του κορμού των δένδρων για να επικαλεστούν την προστασία τους, καθώς οι νύμφες μπορούσαν να πραγματοποιήσουν τις ευχές των ανθρώπων. Αυτή η συνήθεια έχει υιοθετηθεί και από τους ανθρώπους της δικής μας εποχής που όταν ακούν κάποιο δυσάρεστο νέο ή κάτι το οποίο δεν θέλουν να τους συμβεί, χτυπούν ξύλο.

ΙΔΟΥ Η ΡΟΔΟΣ, ΙΔΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΗΔΗΜΑ

Η παροιμιώδης αυτή έκφραση, προέρχεται από τον μύθο του Αισώπου, «Ανήρ κομπαστής», και χρησιμοποιείται για όσους καυχιούνται για κάτι και το υποστηρίζουν, αλλά αδυνατούν να αποδείξουν τα λεγόμενά τους. Ο μύθος πίσω από την έκφραση αυτή κάνει λόγο για έναν αθλητής ο οποίος βρισκόταν στην Αθήνα και καυχιόνταν συνέχεια ότι σε αγώνες στην Ρόδο είχε πραγματοποιήσει ένα τεράστιο άλμα. Καθώς δεν τον πίστευε κανείς, αυτός έλεγε στους Αθηναίους να πάνε στη Ρόδο και να ρωτήσουν τους θεατές των αγώνων. Τότε ένας Αθηναίος πήγε στο σκάμμα, και με το χέρι έγραψε πάνω στην άμμο τη λέξη «Ρόδος».Γύρισε τότε προς τον καυχησιάρη αθλητή και του είπε: «Αυτού γαρ και Ρόδος και πήδημα», το οποίο έχει μείνει ως «ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα». Το προφανές νόημα είναι ότι ο καθένας έχει οποτεδήποτε την δυνατότητα να αποδείξει τις δυνατότητές του και δεν χρειάζεται να επικαλείται μυθικούς προγόνους, κατορθώματα κτλ.

ΜΗ ΜΟΥ ΤΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ ΤΑΡΑΤΤΕ

Όταν οι Ρωμαίοι κυρίευσαν τις Συρακούσες το 212 π.Χ., μετά από τριετή αντίσταση των Ελλήνων, κάποιοι Ρωμαίοι στρατιώτες μπήκαν στο σπίτι του Αρχιμήδη, και τον βρήκαν να σχεδιάζει κύκλους στο έδαφος. Ο Αρχιμήδης τους παρακάλεσε να τον αφήσουν να τελειώσει τη λύση κάποιου σπουδαίου προβλήματος που τον απασχολούσε, εξού και οι κύκλοι στο έδαφος. Για αυτό και τους είπε το γνωστό «μη μου τους κύκλους τάραττε». Ο Ρωμαίος στρατιώτης όμως δυστυχώς και τους κύκλους του χάλασε, και τον Αρχιμήδη σκότωσε! Η φράση όμως έμεινε.

Ο ΚΛΕΨΑΣ ΤΟΥ ΚΛΕΨΑΝΤΟΣ

Αρχαία ελληνική έκφραση, (Αλωπεκίζειν προς ετέρα αλώπεκα). Παροιμία που λεγόταν και έχει συνεχίσει να χρησιμοποιείται και στις μέρες μας, για τους απατεώνες και μάλιστα σε περιπτώσεις που κάποιος εξ αυτών, επιχειρούσε να εξαπατήσει άλλον απατεώνα.

ΚΑΒΑΛΗΣΕ ΤΟ ΚΑΛΑΜΙ

Μία από τις πιο συνηθισμένες εκφράσεις στην σημερινή κοινωνία του θεάματος. Είναι μια έκφραση που ίσως προέρχεται από την Αρχαία Ελλάδα. Περιπαικτικά χρησιμοποιούταν από τους Σπαρτιάτες για τον Αγησίλαο, ο οποίος αγαπούσε πολύ τα παιδιά του και όταν ήταν μικρά έπαιζε μαζί τους, καβαλώντας σαν σε άλογο, ένα καλάμι. Κάποια μέρα όμως τον είδε ένας φίλος του σε αυτή την στάση και ο Αγησίλαος τον παρακάλεσε να μην πει τίποτα σε κανέναν. Αλλά εκείνος δεν κράτησε τον λόγο του και το είπε σε άλλους, για να διαδοθεί σιγά – σιγά σε όλους και να φθάσει στις μέρες μας. Ωστόσο, η ερμηνεία του έχει αλλάξει καθώς εμείς το χρησιμοποιούμε για να δηλώσουμε ότι κάποιος άνθρωπος έχει υπερεκτιμήσει τον εαυτό του και έχουν πάρει τα μυαλά του αέρα.

ΤΑ ΤΣΟΥΞΑΜΕ

Στην αρχαιότητα, υπήρχαν πολλές γυναίκες, που έπιναν πολύ κρασί, ανακατεύοντας το ποτό τους με μια ειδική σκόνη, που έκανε το κρασί να γίνεται πιο πικάντικο. Απ’ αυτό βγήκε και η φράση «τα τσούξαμε».

ΤΑ ΣΠΑΣΑΜΕ

Οι αρχαίοι Κρήτες την παραμονή του γάμου τους, συγκέντρωναν σε ένα μεγάλο δωμάτιο διάφορα πήλινα βάζα κι ενώ τραγουδούσαν και χόρευαν, τα έσπαζαν ένα ένα. Η συνήθεια αυτή με τον καιρό, γενικεύτηκε σε όλη την Ελλάδα. Από αυτή την συνήθεια βγήκε η φράση «τα σπάσαμε» που λέγεται μετά από κάθε διασκέδαση.

Share it!

spot_img
spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΔΕΔΔΗΕ: Οι περιοχές της Αττικής που θα διακοπεί σήμερα Κυριακή το ρεύμα

Οι διακοπές ρεύματος γίνονται λόγω έργων συντήρησης ή αναβάθμισης δικτύων.

Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

O νόμος 2193/94, που δημοσιεύτηκε στις 11 Μαρτίου 1994 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Φύλλο 32 Α') καθιερώνει την 19η Μαΐου ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.

«Καρφιά» από τον Θ. Κολυδά για τους μετεωρολόγους που «έφεραν» τον καύσωνα!

«Βγήκαν τα μαχαίρια» για ακόμη μια φορά στον κύκλο των μετεωρολόγων με αφορμή τις αναφορές για τον καύσωνα που τελικά δεν ήρθε.

Έκτακτα μέτρα σε 133 χιλιόμετρα εντός της Αττικής για τον Ποδηλατικό Γύρο της Ελλάδας

Πότε κλείνουν οι λεωφόροι Συγγρού και Ποσειδώνος και ποιες είναι οι εναλλακτικές διαδρομές για όσους θα κινηθούν στην Αθήνα.

Mosquito Alert: Η εφαρμογή εντοπισμού επικίνδυνων κουνουπιών

Συνεισφορά των πολιτών για τη διερεύνηση και τον έλεγχο των κουνουπιών που μεταφέρουν ασθένειες.

Red Arrows: Εντυπωσιακές εικόνες στον Φλοίσβο από τη βρετανική Βασιλική Αεροπορία (ΦΩΤΟ + VIDEO)

Πρόκειται για μία από τις πλέον κορυφαίες ομάδες ακροβατικών επιδείξεων στον κόσμο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

O νόμος 2193/94, που δημοσιεύτηκε στις 11 Μαρτίου 1994 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Φύλλο 32 Α') καθιερώνει την 19η Μαΐου ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.

«Καρφιά» από τον Θ. Κολυδά για τους μετεωρολόγους που «έφεραν» τον καύσωνα!

«Βγήκαν τα μαχαίρια» για ακόμη μια φορά στον κύκλο των μετεωρολόγων με αφορμή τις αναφορές για τον καύσωνα που τελικά δεν ήρθε.