Γιώργος Ιωάννου «Εσωτερική διαδρομή» Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Η έκθεση «Γιώργος Ιωάννου: Εσωτερική διαδρομή», που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων(ΟΠΑΝΔΑ), συγκεντρώνει έργα από όλες τις περιόδους του γνωστού ζωγράφου. Στα δύο κτίρια της Πινακοθήκης εκτίθενται περισσότεροι από 150 πίνακες, λάδια και μονοτυπίες, καθώς και αρχειακό υλικό, σημειωματάρια, αντικείμενα και δεκάδες σχέδια σε προθήκες. Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την εξελικτική πορεία του ζωγράφου, από τα σχέδια που έκανε κατά τη διάρκεια της Κατοχής, έως και τα τελευταία έργα του 2008, όταν σταμάτησε πια να ζωγραφίζει.

Ο Γιώργος Ιωάννου (1926-2017) ήταν ένας ζωγράφος-παραμυθάς, ένας υπαρξιακός ζωγράφος με σπάνιες αφηγηματικές ικανότητες, ένας ζωγράφος-συγγραφέας που κατανόησε τη λειτουργία της ανάγνωσης και ανέδειξε την αξία της μέσω της ζωγραφικής. Κάθε πίνακας του Ιωάννου είναι και μια σελίδα, ή τουλάχιστον έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται: ως μια πυκνογραμμένη σελίδα στην οποία ο ζωγράφος επιχειρεί να αποδώσει την περίληψη του (προσωπικού του) κόσμου, ενός κόσμου παράλογα λογικού. Όπως επανειλημμένα τόνιζε ο ίδιος, αυτός ο εσωτερικός κόσμος ή βίος είναι το περιεχόμενο της δουλειάς του. Το γεγονός ότι αυτές οι «σελίδες» παρουσιάζονται σήμερα σε μια έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα εντείνει ακόμα περισσότερο τα στοιχεία της διήγησης και της γραφής που χαρακτηρίζουν τη ζωγραφική του.

Όπως τα εικονογραφημένα κόμικς, έτσι και η ζωγραφική του Ιωάννου είναι κατεξοχήν αφηγηματική. Αν έπρεπε να αναζητήσουμε την καταγωγή της, θα καταλήγαμε στη βυζαντινή εικόνα, όπου υπάρχει μια αντίστοιχη συμπύκνωση χώρου και η αφήγηση δομείται μέσα από διαφορετικά επίπεδα και επεισόδια. Η μυθοπλαστική ζωγραφική του Ιωάννου έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο και την επικαιρότητα. Από μία άποψη, ο ζωγράφος ανακάλυψε τα αφηγηματικά χαρίσματα, την αμεσότητα και την ιδιαίτερη απήχηση της βυζαντινής ζωγραφικής στα σύγχρονα κόμικς, όπου και εκεί συναντάμε διαδοχή και αλληλουχία μεταξύ των εικόνων. O Ιωάννου χαρακτήριζε τη σχέση του με τα κόμικς συμπτωματική, μια σχέση που θα πρέπει να θεωρηθεί ως φυσική συνέχεια των αναζητήσεων και των πειραματισμών του με διάφορες αφηγηματικές τεχνικές.

Ο Γιώργος Ιωάννου ήταν ταυτόχρονα ένας ζωγράφος-συλλέκτης, με την έννοια ότι ο ζωγραφικός χώρος στους πίνακές του είναι ένα φανταστικό μουσείο, ένα cabinet of curiosities που περιέχει κάθε λογής παράξενες εικόνες και αντικείμενα. Στους πίνακές του υπάρχουν επίσης πόλεις, υπαρκτές και παραμυθένιες, για την ακρίβεια οι μνήμες των πόλεων στις οποίες έζησε, εξέθεσε και ταξίδεψε. Η ζωγραφική του, ένα μεγάλο μέρος της τουλάχιστον, είναι μια υπόγεια κριτική, μια διαμαρτυρία για τη «φθορά των πραγμάτων», συνοδευόμενη από νοσταλγία και πικρία για όσα έχουν χαθεί ανεπιστρεπτί και τα οποία επανέρχονται στα έργα του ως πένθιμες συμφωνίες ή υπομνήσεις, όπως οι φανοστάτες που τους ξήλωσαν από τους δρόμους της Αθήνας. Η συμβολοποίηση στους πίνακες του Ιωάννου είναι προσεκτικά μελετημένη και πηγάζει από μνήμες και (τραυματικά) βιώματα που ξεκινούν από τα χρόνια της Κατοχής και του Εμφυλίου.

Ο Γιώργος Ιωάννου ήταν Έλληνας ζωγράφος και χαράκτης. Γεννήθηκε το 1926 στην Αθήνα. Έκανε σπουδές ζωγραφικής στην Αθήνα με δασκάλους τους Κωστή Ηλιάδη και Θεόδωρο Δρόσο και στη συνέχεια στην Académie Julian στο Παρίσι, στα εργαστήρια των Claude Schurr και Édouard Mac Avoy. Πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική το 1959 στην γκαλερί Ζυγός. Ακολούθησαν 23 ατομικές παρουσιάσεις σε γκαλερί της Αθήνας και του εξωτερικού, όπως στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Οστάνδης, στην γκαλερί Isy Brachot (Βρυξέλλες) και στην γκαλερί Pagani (Μιλάνο). Συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ανάμεσα στις οποίες η Μπιενάλε της Βενετίας (1970) και τα Ευρωπάλια (Βρυξέλλες 1982). Μεταξύ των γκαλερί όπου εξέθεσε είναι οι Grosvenor Galleries (Λονδίνο), Εnglish Speaking Union (Εδιμβούργο), the Romanian Athenaeum (Ateneul Român, Boυκουρέστι) και C.N.A. Gallery (Σικάγο). Εξέδωσε το «Λεύκωμα 1940-1974» με 100 μονοτυπίες εμπνευσμένες από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο, την Κατοχή, την Αντίσταση, τον Εμφύλιο και τη Δικτατορία. Κείμενά του έχουν δημοσιευθεί στον ημερήσιο και περιοδικό αθηναϊκό Τύπο. Το 2001 κυκλοφόρησε το φωτογραφικό λεύκωμα «Η Αθήνα μέσα από τις καρτ ποστάλ του παρελθόντος», το οποίο περιλαμβάνει καρτ ποστάλ από τη συλλογή του. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες (Βέλγιο, Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία, ΗΠΑ, Καναδάς). Το 2012 τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών για το σύνολο του καλλιτεχνικού του έργου. Πέθανε το 2017 στην Αθήνα.

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.

Η έναρξη της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου, 18:00-22:00

Διάρκεια έκθεσης: 30 Νοεμβρίου 2022 – 29 Ιανουαρίου 2023

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Σάββατο 11:00-19:00, Κυριακή 10:00-16:00, Δευτέρα κλειστά.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων:
Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή

Κτίριο Β, Μεταξουργείο

Γερμανικού & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή

Κτίριο Α, Μεταξουργείο
Πληροφορίες: 210 5202420
|www.opanda.gr

Με την υποστήριξη και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, το οποίο επιχορήγησε την αρχειακή έρευνα για την έκδοση «Γιώργος Ιωάννου» (επιμ. Χριστόφορος Μαρίνος) που θα κυκλοφορήσει το 2023 από τις εκδόσεις futura.

Share it!
spot_img
spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Με Νίκο Αλιάγα και Νάνα Μούσχουρη το απόγευμα η παράδοση της Ολυμπιακής Φλόγας στο Καλλιμάρμαρο

Το Ολυμπιακό Φως θα φέρει η πρωταθλήτρια του βάδην Αντιγόνη Ντρισμπιώτη, ενώ τελευταίος Λαμπαδηδρόμος στο Καλλιμάρμαρο θα είναι o αρχηγός της Εθνικής ομάδας πόλο Γιάννης Φουντούλης.

ΔΕΔΔΗΕ: Οι περιοχές της Αττικής που θα διακοπεί σήμερα Παρασκευή το ρεύμα

Οι διακοπές ρεύματος γίνονται λόγω έργων συντήρησης ή αναβάθμισης δικτύων.

Προσποιούνται υπαλλήλους της Περιφέρειας Αττικής και εξαπατούν πολίτες

Ζητούν από τους πολίτες να διαβιβάσουν προσωπικά τους δεδομένα, με απώτερο σκοπό την υφαρπαγή χρημάτων.

Κώστας Μπακογιάννης: «Επιστροφή στη βάση» | Παρέμβαση για 6 ζητήματα του Δήμου

Τι απαντά στον Δούκα για το Λόφο του Στρέφη, αλλά για τις παραβάσεις νυχτερινών μαγαζιών στο Γκάζι

Opinion Poll: Οι Αθηναίοι αξιολογούν τις 100 πρώτες ημέρες του Χάρη Δούκα

Τι απαντούν για την καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, την εγκληματικότητα, το οδικό δίκτυο, αλλά και ποια είναι η σύγκριση με τον προκάτοχό του Κ.Μπακογιάννη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με Νίκο Αλιάγα και Νάνα Μούσχουρη το απόγευμα η παράδοση της Ολυμπιακής Φλόγας στο Καλλιμάρμαρο

Το Ολυμπιακό Φως θα φέρει η πρωταθλήτρια του βάδην Αντιγόνη Ντρισμπιώτη, ενώ τελευταίος Λαμπαδηδρόμος στο Καλλιμάρμαρο θα είναι o αρχηγός της Εθνικής ομάδας πόλο Γιάννης Φουντούλης.

Opinion Poll: Οι Αθηναίοι αξιολογούν τις 100 πρώτες ημέρες του Χάρη Δούκα

Τι απαντούν για την καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, την εγκληματικότητα, το οδικό δίκτυο, αλλά και ποια είναι η σύγκριση με τον προκάτοχό του Κ.Μπακογιάννη.