Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σαν σήμερα το 1937 ο βομβαρδισμός της Γκουέρνικα (Pics)

Ογδόντα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα 26 Απριλίου από τον αποτρόπαιο βομβαρδισμό της ισπανικής πόλης Γκερνίκα από τη γερμανική αεροπορία, την ώρα που μαινόταν ο εμφύλιος πόλεμος στη χώρα. Το γεγονός αυτό προκάλεσε παγκόσμια κατακραυγή και συγκίνηση, ενώ ενέπνευσε και τον κορυφαίο ζωγράφο Πάμπλο Πικάσο να φιλοτεχνήσει τον διάσημο πίνακά του, παραδίδοντας έτσι στην ανθρωπότητα μία από τις πιο «ζωντανές» μαρτυρίες της βαρβαρότητας της ναζιστικής Γερμανίας, αλλά και του φρανκικού καθεστώτος.

Ήταν σαν σήμερα, 26 Απριλίου του 1937, όταν η γερμανική ναζιστική αεροπορία σβήνει από τον χάρτη μία μικρή πόλη στη χώρα των Βάσκων, την Γκερνίκα, ύστερα από βομβαρδισμό τριών ωρών αφήνοντας στο πέρασμά της χιλιάδες νεκρούς. Η ενέργεια αυτή συγκλόνισε την ανθρωπότητα καθώς λειτούργησε ως προάγγελος των όσων συνέβησαν αργότερα από τα ναζιστικά στρατεύματα.

1504 26154538613

Σύμφωνα με έναν επίσημο απολογισμό, οι νεκροί ανήλθαν στους 1.654 ενώ οι τραυματίες ξεπέρασαν τους 800. Για χρόνια ο αριθμός των θυμάτων παρέμενε «θολός» καθώς η δικτατορία του στρατηγού Φράνκο, που διήρκεσε σαράντα χρόνια, εμπόδιζε την έρευνα για τον βομβαρδισμό της Γκερνίκα.

Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή του φρανκικού καθεστώτος, την πόλη πυρπόλησαν οι «κόκκινοι στασιαστές». Την εκδοχή αυτή φυσικά και δεν υιοθέτησαν οι ιστορικοί οι οποίοι διερωτώντο εάν στον βομβαρδισμό δεν συναίνεσαν και οι εθνικιστές, ή εάν οι Γερμανοί έδρασαν από μόνοι τους, προκειμένου να δοκιμάσουν μεθόδους αεροπορικών καταστροφών οι οποίες στη συνέχεια έπαιξαν πρωτεύοντα ρόλο στον Β” Παγκόσμιο Πόλεμο, που ήταν ήδη προ των πυλών. Ωστόσο, οι Γερμανοί μεταπολεμικοί πολιτικοί συνέκλιναν στην άποψη ότι για τη σφαγή ευθύνονται από κοινού οι ναζί και ο Φράνκο.

guernica 1

Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν αργότερα στη δημοσιότητα, η ναζιστική Γερμανία δεν συνέδραμε τον Φράνκο μόνο με τον βομβαρδισμό της Γκερνίκα. Ο ίδιος ο Χίτλερ υπολόγιζε ότι η βοήθειά του έφθασε τα 400 εκατ. μάρκα, ποσό αστρονομικό για τα δεδομένα εκείνης της εποχής. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό πόσοι Γερμανοί πολέμησαν δίπλα στις φασιστικές γραμμές, εάν κρίνουμε όμως από το ότι το φρανκικό καθεστώς παρασημοφόρησε 29.113 Γερμανούς αξιωματικούς και στρατιώτες, είναι φανερό πλέον το μέγεθος της βοήθειας.

Την ημέρα εκείνη ο μεγάλος Ισπανός ζωγράφος βρισκόταν στο Παρίσι, καθώς είχε εγκαταλείψει από δεκαετίες τη χώρα του. Αμέσως συνέλαβε την ιδέα του πίνακα και τον ολοκλήρωσε μέσα σε δύο περίπου μήνες προκειμένου να σταλεί στη Διεθνή “Εκθεση του Παρισιού, όπως του είχε ζητήσει η ισπανική Δημοκρατική κυβέρνηση.

«Κραυγές παιδιών, κραυγές γυναικών, κραυγές πουλιών», σημείωνε στο ημερολόγιό του ο μεγάλος Ισπανός ζωγράφος, λίγο πριν καταγράψει στον ομώνυμο πίνακά του την καταστροφή της Γκερνίκα.

Ο διάσημος πίνακας σήμερα εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία στη Μαδρίτη, ενώ για σαράντα χρόνια εκτίθετο στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) και επέστρεψε στη Ισπανία μόνο αφού κατέρρευσε το καθεστώς του Φράνκο. Τον όρο είχε θέσει ο ίδιος ο Πικάσο, να επιστρέψει δηλαδή το έργο του στην Ισπανία μόνο εφόσον αποκαθίσταντο στη χώρα «όλες οι ατομικές ελευθερίες».

Δυστυχώς όμως δεν πρόλαβε να το δει και ο ίδιος, καθώς είχε πεθάνει δύο χρόνια νωρίτερα χωρίς να επιστρέψει ποτέ στη χώρα του.

Ο Πικάσο απαθανάτισε τη φρίκη του πολέμου στα χρώματα του άσπρου, του μαύρου και του γκρι. Στον πίνακα βλέπουμε ένα σκηνικό θανάτου, ακρωτηριασμού, πόνου και μέσα σ’ αυτό ένα τρομαγμένο άλογο και ένα κομμένο χέρι που κρατά ένα λουλούδι και ένα σπασμένο σπαθί. Μια εικόνα χάους, απόγνωσης και απέραντου πόνου.

Bundesarchiv Bild 183 H25224 Guernica Ruinen

Παρότι σήμερα η «Γκερνίκα» θεωρείται ένα από τα κορυφαία έργα του Πικάσο δεν είχε χαρακτηριστεί εξ αρχής ως αριστούργημα. Αμερικανοί κριτικοί και Γάλλοι ζωγράφοι επέκριναν το έργο ως ένα άστοχο πολιτικό μήνυμα και ότι δεν έδειχνε ευαισθησία προς την εργατική τάξη. Σε αυτό συμφώνησε και ο γάλλος φιλόσοφος Πωλ Νιζάν χαρακτηρίζοντας την «Γκερνίκα» προϊόν αστικής νοοτροπίας.

Ο Πικάσο ήταν όμως γνωστός όχι μόνο για τη δύναμη των έργων του, αλλά και για τις θρυλικές παρατηρήσεις του. Θρυλείται ότι είχε ένα σύντομο διάλογο με έναν αξιωματούχο της Γκεστάπο, όταν οι Γερμανοί είχαν καταλάβει το Παρίσι.

tumblr mw6cao9jbY1stxu8xo5 1280

Ο αξιωματούχος βρέθηκε στο σπίτι του καλλιτέχνη και βλέποντας μια φωτογραφία της «Γκερνίκα» ρώτησε: «Εσείς το κάνατε αυτό;». «Όχι, εσείς!» ήταν η άμεση απάντηση του Πικάσο.

Πηγή: El Pais , La Stampa, ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PEOPLE

Η πιο όμορφη… κυτταρίτιδα!

Επαγγελματίας μπαλαρίνα δείχνει την κυτταρίτιδα της και στέλνει μήνυμα σε όλες τις γυναίκες

Η εικόνα του σώματος πάντα απασχολούσε τις περισσότερες γυναίκες. Με πρότυπα ομορφιάς και fashion icons, κυρίως μέσω των social media, να επηρεάζουν την κρίση μας, πολλές γυναίκες νιώθουν άσχημα καθώς δεν μπορούν να αγγίξουν το «τέλειο». Μια γυναίκα, ωστόσο, είχε το θάρρος να δείξει πώς είναι να έχεις φυσικές ατέλειες στο σώμα ενώ η δουλειά της στηρίζεται σε αυτό. Η Kylie Shea είναι μια δυνατή και όμορφη επαγγελματίας μπαλαρίνα. Συνήθως ανεβάζει στον λογαριασμό της στο Instagram τις τέλειες πόζες της από τις επαγγελματικές φωτογραφίσεις και τις παραστάσεις της.

Ωστόσο, πριν από λίγες μέρες αποφάσισε να μοιραστεί με τους ακολούθους της μια μη επεξεργασμένη φωτογραφία των ποδιών της ώστε να βοηθήσει και άλλα άτομα που παλεύουν με την εικόνα του σώματός τους. Η 31χρονη μπαλαρίνα έγραψε στο Instagram ότι ήταν πάντα επικριτική με το σώμα της καθώς ντρεπόταν για την κυτταρίτιδα που έχει στα πόδια της.

«Έχω κυτταρίτιδα από τότε που ήμουν έφηβη και μέχρι σήμερα με κάνει να νιώθω ευάλωτη. Πάλεψα μέσα στα χρόνια με ανθυγιεινές τροφικές συνήθειες σα μικρό κορίτσι, και συνεχίζω να έχω αυξομειώσεις βάρους μέχρι σήμερα», αναφέρει. Αλλά για πρώτη φορά άρχισε να αγνοεί αυτές τις ατέλειές της. «Μόλις τελείωσα μια πολύ καλή δουλειά αυτή την εβδομάδα και είχα προπονηθεί σκληρά για την προετοιμασία και σήμερα όταν κοίταξα στον καθρέφτη, δεν έκρινα τον εαυτό μου για την κυτταρίτιδά μου όπως κάνω συνήθως. Ένιωσα υποχρεωμένη να μοιραστώ αυτό το κομμάτι μου που ήταν πάντα άβολο», είπε.

Με αυτή της την κίνηση, ελπίζει ότι και άλλοι άνθρωποι θα αρχίσουν να εκτιμούν τον εαυτό τους και το σώμα τους, παρά τα ψεγάδια τους.

«Τα social media φαίνεται ότι είναι πλημμυρισμένα από γυναίκες που δεν έχουν ίχνος κυτταρίτιδας, όπως συμβαίνει και στον κόσμο του μπαλέτου, έτσι ήθελα όλοι εκεί έξω που παλεύουν με αυτή να ξέρουν ότι δεν είναι μόνοι. Συνεχίστε τη σκληρή προπόνηση και θυμηθείτε ότι τα σώματά μας θα ανταποκριθούν καλύτερα στη σκληρή δουλειά όταν ο νους είναι υγιής και η ψυχή καλλιεργημένη», καταλήγει στο μήνυμά της.

 

@PointeChronicles • Ciao 2017 💃🏽 Every few months I like to compile a one minute video mashup to see what creative ideas and impulses I followed. It is a strange sensation to watch them all back to back (mostly in chronological order) because I can vividly remember how I was feeling during each session. These past 6 months were filled with some of my highest highs and lowest lows thus far in my career, and my gut is that it’s just a warmup for whats to come. Through it all I am so grateful to be able to share the journey with you all. Your comments, messages, and emails touch my heart and fuel my soul with the strength and inspiration to never give up and know that I am not alone. So thank you, to each and every one of you. Cheers to the rollercoaster that was 2017… though the challenges were many, they have prepared us for what’s to come. No matter what, keep growing, keep loving, and keep dancing. Wishing you and yours all the love and fulfillment in the world for 2018 💫🌹🥂❤️😘 #KylieShea #PointeChronicles #ballerina #balletdancer #ballerinas #dancing #ballet #dancers

A post shared by Kylie Shea (@kyliesheaxo) on

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το 7ο Athens Open Air Film Festival είναι εδώ για ακόμα ένα καλοκαίρι!

Το αγαπημένο καλοκαιρινό σινεφίλ ραντεβού, το Athens Open Air Film Festival – Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας σε συνδιοργάνωση με τον ΟΠΑΝΔΑ, επιστρέφει με περισσότερες από 20 προβολές, από τον Ιούνιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο.

Στην φετινή διοργάνωση, το 7ο Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας, σε συνεργασία με το British Council, επιλέγει και παρουσιάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας μια σειρά από ταινίες – κληρονομιά του βρετανικού γοτθικού τρόμου. Οι ταινίες του αφιερώματος «British Gothic», αριστουργήματα του είδους, θα προβληθούν σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να τις απολαύσει σε όλο τους το κινηματογραφικό μεγαλείο!

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η δημοπρασία της συλλογής του Αλέξανδρου Ιόλα από τον οίκο Sotheby’s

Συνολικά, βγήκαν «στο σφυρί» 155 έργα

Έργα και αντικείμενα από τη συλλογή Ιόλα δημοπρατήθηκαν στις 25 Μαϊου από τον Οίκο Sotheby’s του Λονδίνου, με υψηλότερη τιμή πώλησης τον πίνακα Polarisation του Βίκτορ Μπράουνερ έναντι 193.750 λιρών (με τιμή εκκίνησης 150.000-200.000 λίρες).

Δεύτερος πίνακας σε τιμή πώλησης ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος του Άντι Γουόρχολ έναντι 125.000 λιρών (τιμή εκκίνησης 35.000-50.000 λίρες). Ένα «Σινιάλο» του Τάκι ήταν το ακριβότερο έργο Έλληνα καλλιτέχνη της συλλογής, που πωλήθηκε 52.500 λίρες (τιμή εκκίνησης 35.000-45.000 λίρες).

Συνολικά, βγήκαν «στο σφυρί» 155 έργα, Λούτσιο Φοντάνα, Νίκι Ντε Σεντ Φαλ, Ματίς, Ερνστ, Τάκις, Πανιάρας, Ακριθάκης κ.ά, και προσωπικά αντικείμενα του Ιόλα. Συνολικά πωλήθηκαν 134 έργα και η δημοπράτησή τους άγγιξε το 1.421.503 λίρες.

«Έχουμε λάβει γνώση για τα ερωτήματα που έχουν ανακύψει αναφορικά με την προέλευση ορισμένων έργων της επικείμενης δημοπρασίας, τα οποία παλαιότερα συμπεριλαμβάνονταν στη συλλογή του Αλέξανδρου Ιόλα», είχε αναφέρει ο Sotheby’s λίγες ημέρες πριν τη δημοπρασία. Στην ίδια ανακοίνωση τόνιζε: «Γνωρίζουμε ότι η βίλα του Αλέξανδρου Ιόλα έχει χαρακτηριστεί από το 1998 ως διατηρητέο ιστορικό μνημείο, αλλά θεωρούμε ότι αυτό δεν σχετίζεται με τη δική μας δημοπρασία. Επιπλέον, έχουμε πλήρη επίγνωση του γεγονότος ότι άλλα περιουσιακά στοιχεία έχουν κλαπεί από τη βίλα στο παρελθόν, αλλά ο Οίκος Δημοπρασιών Sotheby’s δεν θα διέθετε ποτέ κάποιο περιουσιακό στοιχείο για πώληση, σε περίπτωση που διατηρούσε οποιαδήποτε αμφιβολία αναφορικά με την προέλευσή του».

Η πολύπαθη συλλογή του μαικήνα της τεχνών Αλέξανδρου Ιόλα κάποτε αριθμούσε 10.000 έργα. Στα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, η θρυλική έπαυλή του, στην Αγία Παρασκευή, λεηλατήθηκε, καταστράφηκε αλλά τώρα η τύχη της φαίνεται ότι αλλάζει, αφού ο Δήμος Αγ. Παρασκευής αποφάσισε να την αγοράσει, να την επισκευάσει να τη μετατρέψει σε μουσείο. Στις 8 Ιουνίου, τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Αλέξανδρου Ιόλα, αναμένεται η επίσημη ανακοίνωση του δημάρχου Αγ. Παρασκευής, Γιάννη Σταθόπουλος.

Από την πλευρά του, ο βιογράφος του Αλέξανδρου Ιόλα, Νίκος Σταθούλης, ετοιμάζει τον Ιούνιο μία μεγάλη έκθεση, στο Λονδίνο, με έργα της συλλογής, και μία δίγλωσση έκδοση στα ελληνικά και τα αγγλικά με τίτλο «Αλέξανδρος Ιόλας the great».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

Continue Reading

Trending