Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προσδοκίες ανάπτυξης του “πλαστικού χρήματος”

Αίσιες φαίνεται να είναι οι προοπτικές ανάπτυξης της χρήσης «πλαστικού χρήματος» στην Ελλάδα, με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής.

Σύμφωνα με στοιχεία τραπεζών που συγκέντρωσε το Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο συνολικός αριθμός πιστωτικών και χρεωστικών καρτών στην Ελλάδα ανερχόταν σε 12.610.623 – 9.845.258 χρεωστικές και 2.765.365 πιστωτικές. Σε αυτά τα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται οι προπληρωμένες (pre-paid), καθώς και οι κάρτες των συνεταιριστικών τραπεζών.

Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα συγκριτικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για το έτος 2013, βρίσκεται στην τελευταία θέση μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. αναφορικά με τον αριθμό ηλεκτρονικών πληρωμών, με μόλις 18 ηλεκτρονικές πληρωμές ανά κάτοικο, όταν στην Ε.Ε. ο μέσος όρος είναι 197 ηλεκτρονικές πληρωμές ανά κάτοικο.

Η Πορτογαλία έχει 172 ηλεκτρονικές συναλλαγές ανά κάτοικο, η Κύπρος 106, η Ιταλία 73, η Ισπανία 129. Στις πρώτες θέσεις βρίσκονται οι βόρειες χώρες, με την Φιλανδία να έχει 451 ηλεκτρονικές πληρωμές ανά κάτοικο, την Σουηδία 375 και τη Δανία 339.

Ο συνολικός αριθμός non-cash πληρωμών στην Ελλάδα το 2013 ήταν 199 εκατ. ευρώ, ενώ οι συναλλαγές πληρωμών με κάρτες ήταν 78 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 121 εκατ. ευρώ ηλεκτρονικών συναλλαγών έγιναν με μεταφορές πίστωσης (91,2 εκατ. ευρώ), άμεσες χρεώσεις (14,3 εκατ. ευρώ), επιταγές (11,1 εκατ. ευρώ) και ηλεκτρονικό χρήμα – προπληρωμένες κάρτες (4,5 εκατ. ευρώ). Από τις 18 non-cash πληρωμές ανά Έλληνα, οι επτά έγιναν με χρεωστικές/ πιστωτικές κάρτες και οι 0,5 με προπληρωμένες (ηλεκτρονικό χρήμα).
Στην Ελλάδα οι non-cash πληρωμές ανά κάτοικο είναι 11,5 λιγότερες σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (202/κάτοικο), γεγονός που δείχνει τις μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης του τρόπου αυτού συναλλαγών.

Όπως επισημαίνει στο ΑΜΠΕ ο Νίκος Καμπανόπουλος, γενικός διευθυντής της Visa Europe, για Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, η επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών θα έχει θετικά αποτελέσματα στο σύνολο της οικονομίας, μειώνοντας την παραοικονομία και κατ’ επέκταση τη φοροδιαφυγή.

«Τα μετρητά, εκτός από το μεγάλο κόστος διαχείρισης, είναι και η κινητήριος δύναμη της παραοικονομίας», αναφέρει ο κ. Καμπανόπουλος. «Από έρευνες που πραγματοποίησε η Visa με θέμα “Η παραοικονομία στην Ευρώπη” προκύπτει ότι στην Ευρώπη το ποσοστό της παραοικονομίας ανέρχεται σε 18,5% του ΑΕΠ (> 2 τρισ. ευρώ). Στην Ελλάδα το ποσοστό της παραοικονομίας ανέρχεται σε 24% του ΑΕΠ (40 δισ. ευρώ περίπου). Το 10% της παραοικονομίας στην Ευρώπη, δηλ. 200 δισ. ευρώ, θα μπορούσε να εκλείψει μέσω των ηλεκτρονικών πληρωμών», προσθέτει.

«Η παροχή κινήτρων προς τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις ώστε να επιλέγουν ηλεκτρονικές πληρωμές και συναλλαγές με κάρτες αντί μετρητών θα οδηγούσαν σε αύξηση εσόδων για το κράτος και θα περιόριζαν σημαντικά την παραοικονομία και τη φοροδιαφυγή. Μάλιστα αυτήν την άποψη συμμερίζονται όλο και περισσότεροι παράγοντες της αγοράς και αναφέρονται δημόσια στα οφέλη των καρτών πληρωμών. Στην γειτονική μας Ιταλία, όπως αναφέρθηκε πρόσφατα από τον προηγούμενο πρωθυπουργό της Ε. Λέτα σε διεθνές συνέδριο, η παραοικονομία και η φοροδιαφυγή μειώθηκαν με τις ηλεκτρονικές πληρωμές», επισημαίνει ο κ. Καμπανόπουλος, αναφερόμενος στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης που έχουν δημοσιευτεί μέχρι σήμερα.

Επιλέγοντας από τις πιο αντιπροσωπευτικές προτάσεις της Visa για την προώθηση πληρωμών με κάρτες, ο κ. Καμπανόπουλος αναφέρει:

  • Φορολογικές ελαφρύνσεις όταν η χρήση των καρτών πληρωμών αφορά συγκεκριμένο ποσοστό του προσωπικού εισοδήματος
  • Μείωση του ΦΠΑ με τη χρήση καρτών πληρωμών
  • Διεύρυνση αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών με τερματικά νέας τεχνολογίας για πληρωμές με ανέπαφες κάρτες, έξυπνα κινητά, κ.α. και κίνητρα προς τις επιχειρήσεις για την χρήση τους
  • Πρωτοβουλία για την κατάργηση των μετρητών σε όλες τις υπηρεσίες του δημοσίου και της τοπικής αυτοδιοίκησης στις συναλλαγές τους με τους πολίτες και τους προμηθευτές (πληρωμή επιδομάτων, επιστροφή φόρων, αγορά υλικού, έξοδα κυβερνητικών υπαλλήλων, κ.α.)
  • Ενημερωτικές καμπάνιες για το πραγματικό κόστος των μετρητών και τα οφέλη των ηλεκτρονικών συναλλαγών για την οικονομία και τους πολίτες